Recenze: Settlers: Heritage of Kings - změna je život

Všechno se mění. Kde dříve stačily rozměry dva, jsou nyní tři pomalu málo. Blue Byte se rozhodli vyměnit roztomilé oslíky za další rozměr a z názvu Settlers udělali záštitu pro úplně jinou hru. Ta však není vůbec špatná, jak si ostatně můžete sami přečíst v recenzi. Jen to už prostě nejsou klasičtí Settlers.

Typ hry: RTS
Multiplayer: 8 hráčů
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor Athlon 1800+, 512 MB RAM, 4 GB na HDD, 128MB 3D grafická karta (GeForce 4 Ti)
Výrobce: Blue Byte (
Vydavatel: Ubisoft (
Distributor v ČR: Playman (
Homepage hry:

Ministr pro herní zdraví varuje: Settlers nejsou klasické pokračování

Ach ten třetí rozměr. Najdeme jej prostě všude. No jen se rozhlédněte kolem monitoru - rozměrů vidíte? Žijeme v době, která si žádá stejný počet rozměrů okolo nás i na obrazovce. Tak se není skoro čemu divit, že Settleres: Heritage of Kings už není klasická dvourozměrná strategie. Ono to v podstatě ani nejsou Settlers. Kdyby se hra jmenovala třeba Age of Settlers, tak je každému jasné, že něco z původní série dostane, ale velká část bude jinak.

Naši hlavní hrdinové * Čistota půl zdraví * A jsi potomkem nějakého krále

Jinak ale naštěstí v tomto případě neznamená hůř. Po starších dílech, kdy bylo na prvním místě stavění a správa budov, se dostáváme k příběhu, tajemství a boji. Dario si užíval klidu v lese, proháněl se se svým sokolem po loukách a skvěle se bavil. Co však očima svého sokola (ne, nevzal si žádné omamné látky, jenom má nadpřirozené schopnosti) nespatřil? Vojáci nějakého temného rytíře útočí na vísku, ve které tráví své mládí. To přeci nemůže nechat jen tak. Bere do rukou meč a vydává se chránit bezbranné, zastavit kruté a porazit zlé.

Hoří louka, hoří les, tady ale hoří ves * A když mě zachráníš, dostaneš za ruku věž s kanónem * Hlínu netěží Hliník, ten se odstěhoval do Humpolce

Pokud se rozhodnete hrát nejprve kampaň, tak vás příběh povede dnem i nocí. Než všechny mise zdoláte, jistě vám to nějaký ten čas zabere. Není proto žádná ztráta chvíli strávit ve výcviku, ale závisí to na vás. Stejně jako v jiných hrách je výuková mise spíše fraška. Ale i tak se hodí ji projít, pochopíte, o jakou hru se jedná. Zjistíte například, že armáda potřebuje zázemí a bez něj jste ztracení. Není to sice tak komplexní, jako série dříve bývala, ale i tak je hra trošku jinde než běžné RTS.

Stavíš, stavím, stavíme, pak už jenom tavíme

Nebudeme si nic nalhávat, základem všeho jsou peníze. V této hře sice neplatí bez peněz do hospody nelez, ale budovat při nedostatku financí armádu se také nehodí. Každé dvě minuty uslyšíte některou z hlášek, která oznamuje, že je výplatní den. To se vám zpočátku zalíbí, protože každý řemeslník vám v tuto chvíli přinese nějaký ten peníz; takže nejen že pro nás pracují, ale ještě nám za to i platí. Jenže má to malý háček. V ten samý moment po vás chce výplatu armáda, takže hlavně později jdou v tento okamžik peníze zase dolů.

Učit se, učit se, učit se * Nějak nám zamrzla cihelna * V katedrále se modlí ke Smajlíkovi

Jak ale získat více řemeslníků a tedy i více peněz? Klasicky vám pomůže pracant, neboli Serf. Jen si jej označíte, hned může být poslán někam těžit, kácet, štípat, dolovat, sbírat... prostě shánět suroviny. Těch je ale na settlerovské poměry nějak podezřele málo - máme tu dřevo, hlínu, kámen, síru, železo a amen. Žádné složité surovinové řetězce nás nečekají. Ale k čemu by nám byly samotné zásoby? Postavíme z nich nějakou budovu.

Hnedle zpočátku máte svoji tvrz, která pokud padne, tak padnete s ní. Potom je zde celá řada budov, které rozšiřují váš zisk surovin. Najdete díru v zemi, postavíte na ni důl a hnedle vám hlína přibývá rychleji. Do dolu se nám totiž nastěhovali řemeslníci, kteří těží výrazně lépe než prostí člobrdové. Ještě k tomu platí daně a žádají si jen byt a stravu... Moment. Řekl jsem byt a stravu? Jejej, že já jim něco zapomněl dát!

ˇ

Dřevorubec stromy kácel, seknul se a vykrvácel * Kdož sů boží bojovníci * Postupné vylepšování věží

Kde já to jen …?

Přesně v tenhle moment na vás hra začne řvát, že není kde spát a jíst. Jenže tohle vyřešíte pouze stavbou domů a farem v místě nedostatku. A problém je, jak tento bod nalézt. Tedy patálie nastává až ve chvílích velkého rozmachu. Když máte jeden důl, tak je jasné, že dobré bydlo chybí u něj. Jakmile je podobných budov mnoho, ztrácíte přehled a musíte složitě hledat. Zase ve srovnání s ostatními díly je to hračka, jídlo se na farmách dělá samo a řemeslníci si pro ně prostě dojdou.

Jakmile máme dostatek nakrmených a vyspaných dělníků, můžeme pokračovat v rozvoji. A kde vynalézat lépe, než na universitě? Postavíme si školu a hnedle máme na výběr mnohá vylepšení. Některé vynálezy nám zpřístupní nové budovy, jiné zase umožní vylepšit staré - tu přistavíte k domku patro, onde zase k farmě mlýn a hned jde všechno lépe. Můžete jen tak sledovat dění v jednotlivých budovách, jak se z klády stávají desky, z hlíny cihly... Ale všechno tohle dění vždy zůstane bez vlivu na samotný stav surovin. JInými slovy - cihlu od hlíny neodlišíte, a jediným efektem cihel bude, že vám bude přibývat víc hlíny.

Jenom tak se kochat děním okolo se může lehce nevyplatit. Většinou máte ve hře nějaké protivníky, kteří se budou snažit udělat z vaší vísky hřbitov; a nejlépe váš. Takže je třeba se bránit a jak je známo, nejlepší obrana je útěk. Teda, co to povídám... Útok. Po pár vylepšeních si můžete postavit kasárny a armáda se nám blíží. V kasárnách však trénujete pouze kapitány, kterým budete muset jednotku ještě doverbovat zvlášť. A nebo se mnohdy stačí spolehnout jen na hrdiny, kteří vás kampaní provázejí. Vždyť sám Dario ledasco zvládne a přidá-li se k němu jeho kamarád Erec a uprchlice Ari, budou pro vás boje hračkou.

Je mi zima, uděláme léto * Tak takto je budován kanón * Nejvyšší stupeň cihelny

Poroučím, poroučím, třeba i větru a dešti

Ať už se spolehnete na sílu pouhých hrdinů nebo si vytvoříte vlastní armádu, vždy jim bude třeba velet. A zde je další zvrat v sérii. Jednotky prostě ovládáte stejně jako v ostatních RTS; přímo jim určujete cíl cesty, necháváte je hlídkovat a podobně. Platí zde obvyklý princip jízda-střelec-kopí, do kterého je ještě potřeba zahrnout děla. Navíc je nutno počítat s tím, že kapitáni jednotek získávají zkušenosti, takže je občas lepší se stáhnout a nabrat nové může, než marně bojovat do poslední mrtvoly.

Jedním z faktorů, který ovlivňuje veškeré dění, je i změna počasí. Máme zde tři období - léto, déšť a zimu - z nichž každé se nějak projeví. Třeba v zimě jsou třeba všichni výrazně pomalejší a postavit něco trvá věky. Jenže i na počasí se dá vyzrát, mezi pozdní technologie patří i budova na změnu počasí, s níž dokážete něco, o co se i vědci v Sovětském svazu snažili neúspěšně. A to vám přináší mnohé taktické výhody do boje proti jiným hráčům.

Multiplayer je dnes skoro samozřejmostí, takže své schopnosti ve vedení městečka si můžete změřit nejen s počítačem, ale i s ostatními hráči buď po LAN, nebo přes internet. K disposici vám budou tři možnosti jak hrát. Buď se rozhodnete pro konec zničením protivníků, nebo vynalezením všech technologií na universitě, a nebo zvítězí ten, kdo bude mít po hodině hraní nejvíce bodů. A, ač se to nezdá, se Settlers hodina uteče skoro hned, ani nevíte jak. Hra je v tomto ohledu velmi chytlavá, pořád se něco děje, stále je co vylepšovat.

Tatatatata, možná ještě rychleji * Kdepak je znak Biohazard? * Jedna z mnoha statistik

Já se ve společnosti bojím

Pokud se rozhodnete hrát sami, tak vás i v jednotlivých misích čeká nějaký ten příběh a při hraní narazíte na spoustu rozmanitých úkolů, které vám prostě jen tak dají lidé u cesty. Občas tam sice stojí jen aby vás varovali, ale pokud uvidíte postavičku s vykřičníkem, není vůbec od věci si s ní popovídat.

Ono vlastně většina věcí ve hře je zpracována dostati názorně, animace všech postaviček jasně vypovídá o tom, co dělají a co potřebují a pokud chcete, tak si můžete obraz dostatečně přiblížit a sledovat výrobu v každé dílně. Klidně se můžete také zaposlouchat, jak pila řeže - zvuky jsou z kategorie povedených. Stejně tak je tomu s hudbou. Navozuje klasickou středověkou atmosféru, jenom tak po dvou hodinách je už poznat, že se lehce opakuje.

• Silný příběh
  • Akční boje
  • Životaschopní hrdinové
  • Název hry (tohle nejsou Settlers)
  • Hledání hladových a bezdomovců
  • Výrobky už nejsou přenášeny

Celkově se jedná o vydařenou RTS, kde dáváte o něco větší pozor i na zázemí, než je obvyklé. Prostě není to klasický potomek rodiny Settlerů, ale úplně jiná herní větev. Stěžujte si kdo chcete komu chcete; hra je ale prostě už taková a jiná nebude. Mít jiné jméno, bude vítána; takto je jí vyčítáno příliš mnoho změn. Člověk se holt nezavděčí.

Settlers neSettlers, tahle hra se povedla. Pokud se rádi staráte o městečko a přitom nechcete jít do hloubky a k tomu si občas rádi zabojujete, je tahle hra přesně pro vás. Slušný příběh vás pronese dlouhými hodinami hraní.

Žánr: Strategie | Real-time strategie
Výrobce: Blue Byte | Webové stránky hry
  • Silný příběh