Recenze: Shadow of the Colossus – dílo génia

Čas od času se objeví hra, která přináší zcela unikátní příspěvek do pokladnice herní zábavy. Před pár lety jím bylo ICO, dnes se tou hrou stal jeho následovník, Shadow of the Colossus. Proč se jedná o naprosto unikátní dílo, která s přehledem ničí veškerou konkrenci, se dozvíte v naší recenzi.

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 319 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: SCEI (
Distributor: SCEE (
Distributor v ČR: Sony Czech (

Už se vám někdy stalo, že jste nedokázali svým kamarádům, přítelkyni, babičce či komukoliv jinému dostatečně popsat dílo, které vás absolutně nadchlo? I když se snažíte co nejlépe formulovat své pocity a nadšení, rozhazujete superlativy napravo nalevo, široce gestikulujete a skoro saháte až k násilí, abyste dotyčnému vysvětlili, že tohle je sakra ta zatraceně nejlepší věc, která je k mání v tomto zapadlém koutě galaxie, stejně cítíte, že jste nevyjádřili ani zlomek vašeho kvalit daného díla.

Kdo vidí hlavního hrdinu? * Mapa, překvapení, co? * Pošmourné počasí přidá na atmosféře

Přesně tak se nyní cítím já, i když jsem teprve na začátku recenze. Už teď vím, že nedokáži o jedinečnosti Shadow of the Colossus říci všechno. Mohl bych tady rozhazovat slova jako geniální, monumentální, božský či dokonalý celými náručemi a taky to dělat budu, ale je to vlastně zbytečné. K pochopení unikátnosti si Shadow of the Colossus budete muset zahrát sami. Co zahrát, vhodnější by bylo říci prožít.

Citová nálož

Shadow of the Colossus je druhé dílo geniálního Fumita Uedy, který se vryl do pamětí hráčů svým unikátním umělecko-emočním projektem ICO. Ve hře ICO jste se coby malý chlapec s rohy snažil chránit křehkou, až éterickou dívku před stínovými přízraky. Hra excelovala v neustálém bombardování hráče různými pocity; osamělostí, strachem, bolestí, zoufalstvím; ale i nadějí a láskou.

Šípy dokáží přilákat pozornost * Opravdu kolosální * Architektura je impresivní

Stejně tak tomu je i v SotC. V roli zoufalého mladíka neváháte a podstupujete drsnou cestu do zakázaného kraje, kde doufáte nalézt možnost, jak přivést k životu obětovanou mladou dívku. A skutečně, v monumentálním opuštěném chrámu vám tajemný hlas slíbí, že dívku oživí Ovšem ne zadarmo. Aby se vaše přání splnilo, musíte v této zemi postupně najít a zlikvidovat šestnáct kolosů. Mladík neváhá, pro oživení dívky je viditelně připraven udělat a obětovat cokoliv.

Kolosální zážitek

Samotný úvod hry na vás zapůsobí stejně jako začátek Ica. Nevíte kdo vlastně je zesnulá dívka, hlavní hrdina či tajemný hlas nebo proč se v chrámu objevují stínová monstra - stejná, jako v minulé hře. Spousta se vám toho osvětlí v závěru hry, ale zůstane dost věcí na přemýšlení. Musím se přiznat, že konec na mě dopadl jako těžká rána kladivem, která mě nechala zírat na závěrečné titulky v němém úžasu a mozkovými kolečky roztočenými rychlostí světla. Po slabé půlhodince jsem se vzpamatoval a okamžitě spustil hru znovu od začátku…

Pokud zavrtáme až na dřeň hry, zjistíme, že úkol hry a princip je až překvapivě jednoduchý. Probloudit se úžasně vypadající krajinou až k jednomu z obrů, chvíli ohromeně zírat na jeho gigantičnost, následně zjistit jeho slabinu a zabít. Následuje návrat do chrámu, informace o dalším protivníkovi, bloudění krajinou, zírání, hledání slabiny, vraždění atd. Takhle šestnáctkrát a ocitnete takřka na samotném závěru hry. Zní to stereotypně a pravda, párkrát jsem se přistihl u toho, že mi styl postupného překonávání překážek v ICO přišel o něco zajímavější.

Krajina snů

Jenže pak jsem opět vyjel z chrámu a neskutečná atmosféra mě okamžitě pohltila. Ono totiž jak samotné hledání, tak i vraždění kolosů přináší neskutečně štědrou dávku zábavy. Začneme u putování. Území kolosů nabízí k prozkoumávání doslova kilometry a kilometry nádherně zpracované krajiny. Travnaté pláně střídají husté lesy, vysoké hory plné úzkých a klikatých cestiček, pouště, území vodních gejzírů, pustiny, obrovské jeskyně. Narazíte na temná hluboká jezera, křišťálově čisté říčky či šumící vodopády.

Tak jdem na dalšího... * ...počkám na správný okamžik... * ...a už se držím, teď to bude pohoda

Kapitolou samu o sobě je naprosto unikátní a fantastická architektura, na kterou často narazíte. Třeba samotný chrám, středobod vašeho putování, dokáže svojí monumentálností vyrazit dech. Nemluvě o masivní plošině tyčící se uprostřed jezera, rozvalinách opuštěného města, obrovských sloupech a úchvatném mostu, jedinou spojnicí mezi zakázanou krajinou a ostatní zemí. V současnosti v žádné jiné hře neuvidíte tak nádhernou krajinu. Klidně se dá strávit hodiny pouhý bezcílným bloumání zemí kolosů a stále budete narážet na přenádherné a dechberoucí scenérie. Sem tam vám nad hlavou proletí pták, jinde proběhne ještěrka, ale jinak je zakázaný kraj mrtvý. Nebýt společnosti vašeho věrného koně, pocit osamělosti by vás naprosto pohltil.

Kůň Argo plní roli velmi cenného společníka. Díky němu se překonávání nekonečnosti krajiny kolosů stává hračkou. Tvůrcům se podařilo bezchybné převedení skutečného koně do hry. Argo vypadá a chová se jako živý. Animace naprosto precizní, svaly se v klusu realisticky napínají a stahují, hříva a ohon povlává jako skutečná. Pokud narazíte na hlubokou propast, Argo se vzepne a logicky odmítne spadnout, ovšem je-li překážka menší, bez problémů ji přeskočí. Pravda, ovládání je poněkud složitější a na některých úzkých místech se vyplatí slézt a daný úsek překonat po svých a pak Arga si přivolat a pokračovat. Ovšem Argo nepostradatelný, bez něj neporazíte některé obry a navíc si k němu vytvoříte silné pouto.

Úctyhodní protivníci

Dostáváme se k zlatému hřebu hry, ke kolosům. Každého musíte nalézt, protože jsou roztroušeni po celé zemi. Navigaci k nim usnadňuje meč hlavního hrdiny, který světelným paprskem naznačí směr, kudy se k protivníkovi dostat. Často k nim dorazíte na hřbetě Arga, ale ještě častěji musíte po svých, ve stylu ICO, překonat různé převisy a podobné překážky. Samotní kolosové jsou ta největší a nejmajestátnější stvoření, které byly kdy ve hře k vidění. Občas mají obří humaoidní postavy, jindy připomínají různá zvířata. Liší se i jejich velikosti, od naprosto obrovských a pomalých, kdy vaše postava vypadá jako malý mraveneček, po malé mrštné potvory, jenž jsou sotva pětkrát větší než vy. Narazíte na létající obry, písečné hady, vodní potvory… Někteří jsou agresivní, jiní mírumilovní. Několik z nich drží v obrovských rukách neméně velké zbraně, další dokáží vystřelovat smrtící výboje elektřiny.

Teď mě zašlápne i s koněm * Další majestátní stvoření je po smrti  * To je pořádná rozhledna

Jedno mají ale společné. Jsou naprosto perfektně vymodelování, s neméně kvalitními animacemi. Co chvíli jsem si říkal, zatraceně, to je ale obrovská bestie. Každý je jedinečný a jedinečný způsob je i jeho likvidace. Na těle všech najdete symboly značící jejich slabá místa. K těm se musíte nějakým způsobem dostat a vrazit do nich svůj meč.

Porážení protivníků je vlastně takové velmi zábavné puzzle. Musíte nejdřív zjistit, jak se dostat ke slabému místu a samotná exekuce je už jen to poslední. Na těle každého obra naleznete místa, kde se vaše postava dokáže zachytit. Mohou to být chlupy či různé kamenné výrůstky atd. Ovšem stejně, jako jsou psovi nepříjemné blechy v kožichu, tak je nepříjemný hrdina kolosovi, který se neustále ošívá a snaží se ho shodit. Pomocí stisknutého tlačítka R1 se držíte, ale jste omezeni energií zobrazenou v podobě kruhu v pravém dolním rohu.

Pokud dojde, pustíte se. Zranění způsobená z pádu jsou překvapivě malá, málokdy se stane, že vás zabije pád. Nejobtížnější a zároveň nejzábavnější je část, kdy musíte přijít na způsob, jak se dostat na nějaké místo na těle protivníka, kde se dá chytit a lézt. Občas k tomu musíte využít luk, jindy vám pomůže Argo, pak zase využijete okolní prostředí. Každý boj je zábavný, originální a strhující. Žádná jiná hra vám nenabídne takový pocit, jako když visíte v kožichu stometrové, zmítající se bestie.

Krása nesmírná

Nenajdete hezčí hru než Shadow of the Colossus. Tvůrci dokázali vymáčknou z PS2 absolutní maximum a snad i něco přes. Pomocí spousty mazaných triků dovedli navodit pocit, že používají efekty, kterých jsou schopné maximálně nejnovější grafické karty s podporou DirekctX 9. Jasně, PS2 nenabídne textury s vysokým rozlišením a milióny polygonů, ale až uvidíte SotC v pohybu, dáte mi za pravdu, že i tak se jedná o naprostou pastvu pro oči. Vše je naprosto grandiózní, obrovské a živé - od krajiny přes kolosy až po hlavního hrdinu a jeho koně. Animace jsou perfektní... Ovšem pár chyb se u grafiky najde, dost často je vidět, že PS2 tak obrovské scény plné particlů v bojích s kolosy nezvládá a framerate klesá. A též kamera není ideální, i když se dá korigovat.

Na koni v dešti...* ...i v suchu * Pár ran a je po něm

Zvuky a hudba nenarušují preciznost ostatních aspektů, ve hře se toho moc nenakecá, ale všechny hlasy jsou povedené, doprovodné zvuky se podařily na jedničku a hudba? Hudební doprovod navozuje atmosféru naprosto brilantně a když uslyšíte tklivou melodii během smrtelného pádu každého kolose, jen zamáčknete slzu a pomyslíte, zda stálo za to zabít takové majestátní stvoření. Zvlášť líto vám to přijde některých obrů, kteří vypadají spíš roztomile než agresivně.

Téměř dokonalé

Dalo by se najít dost věcí, jak udělat Shadow of the Colossus ještě lepším. Třeba kdyby nabídl něco víc, než kolotoč najdi-vymysli-zabij, možná takový mix Colossuse a ICO by stál za to. Kamera by rozhodně potřebovala vyšperkovat, Argo by si párkát zasloužil nedostat vůbec nažrat a vlastně i na ovládání jsem párkrát zanadával, typický příkladem budiž nasedání na koně. A i to občasné cukání si autoři mohli odpustit.

• Úžasná atmosféra
  • Geniální hratelnost
  • Hudba, zvuky, grafika
  • Argo
  • Originalita
  • Emoce
  • Vlastně skoro všechno
  • Poměrně krátké
  • Občas kamera, framerate
  • Drobnosti v ovládání
  • Vlastně skoro nic

O Shadow of the Colossus bych mohl psát ještě dlouho. Třeba o různých vychytávkách jako pojídání ještěrčích ocásků a ovoce za účelem zvýšení života a energie, o možnosti pohybovat volně kamerou i v animacích (což bylo už v ICO), o prvcích z minulé hry, možnosti zabíjet kolosy na čas a tak podobně, ale raději to uzavřeme. Colossus přinesl unikátní a neopakovatelný zážitek, stejně jako ICO. Z téhle hry číší „japonskost“ na všechny směry, což musíte vzít v potaz, protže pár mým kamarádům se hra právě kvůli tomu nelíbila. Osobně jsem ale nadšen. Pravda, ICO mě chytilo o něco víc, ale i tak jsem se dočkal perfektní hry. Nenechte si ji ujít ani vy.

Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 10/10