Recenze: Shrek 2: The Game – zlobr poprvé na monitorech!

Že si škaredý a tlustý zlobr nemůže vzít urozenou princeznu? Možná v reálném světě, v tom pohádkovém je možné opravdu vše. Přesvědčil nás o tom brilantní oscarový výtvor Shrek, na jehož druhý díl již netrpělivě čekáme. Již dnes se vám však nabízí možnost okusit pohádkovou atmosféru ve hře Shrek 2. Nastavte své chuťové pohárky na maximum, herní předkrm je zde.

Typ hry: Plošinovka
Minimální konfigurace: Procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 620 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 620 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 620 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Luxoflux (
Distributor hry: Activision (
Distribuce v Česku: Cenega (
Homepage: (

Herní a filmové průmysly se v posledních letech dostaly do stále citelnější symbiózy – na mnohé filmové pecky tak reagují vývojářské firmy vytvořením jejich herního protějšku a naopak. Ať se již jedná o Blade, Matrix či Lvího krále. Nyní má svého herního bratříčka i Shrek. Jistě vzpomínáte na film, který nadchl nejednoho diváka a který překvapivě oslovil i mnohé odpůrce animovaných pohádek. Možná právě proto se na našich monitorech objevila hra Shrek 2, která nám představila zlobra v novém kabátě.

Greenhorns

Jak z názvu samotné hry vyplývá, děj je úzce spjat s filmem. Můžete se tedy těšit na princeznu Fionu, na nezaměnitelného oslíka či na princezniny rodiče. Právě na nich staví celý příběh. Čerstvě vdaná princezna se společně s oslíkem snaží přesvědčit Shreka o tom, že je nutné, aby se setkal s jejími rodiči. Těm dělalo potíže přenést přes srdce, že jejich dcera je provdaná za zlobra. A tak se jednoho slunného dne všichni naskládají do cibulového kočáru a společně se vydají rodiče navštívit. Jenže nic není tak snadné, jak se na první pohled zdá. Co by to přece bylo za pohádku bez zloduchů, osminohých, osmihlavých a osmiokých příšer? Přesně takových si ve hře užijete více než dost.

Shrek v plné kráse * Základní menu je mírně chatrné * Online obchod s cetkami

Příběh je hráči vyprávěn dvěma způsoby a to přímo během hry. Jednak formou pohádkové knížky, kdy vypravěč komentuje příběh za doprovodu obrázků, či eventuelně animacemi, jenž jsou doprovázeny anglickými titulky. Celá hra hýří vtipem, obzvláště pak ,,oslík” Eddie Murphy, jehož průpovídky jsou skutečnou perlou celé hry.

Ten umí to a ten zas tohle

Krom hopsání ve Shrekově zelené kůži si vyzkoušíte schopnosti oslíka, Fiony a Kocoura v botách. Každá z postav disponuje pro ni specifickými schopnostmi. Shrek umí dávat rány jako Alí v nejlepší formě, oslík skáče do výšky lépe než Zuzka Hlavoňová a kocourova šavle je ostřejší než žiletky od Willkinsona.

Narazíte na mnoho problémů a hádanek, se kterými si ovšem hravě poradíte, neboť hra je určena především mladším hráčům. Na každý z problémů se hodí jiný charakter a proto vám hra automaticky přepne na toho z družiny, kdo zadaný úkol zvládne nejlépe. Budete-li například muset něco přeskočit, přijde na řadu oslík, půjde-li o to někoho přehodit přes devatero hor, není vhodnějšího adepta než samotného Shreka. Občas budete muset otočit klikou nebo strčit do plošiny, která se pak vysune, ale úkoly složitějšího charakteru nečekejte.

I´ll be back * Grafický ,,kiks” vlevo nahoře * Bungee dumping na osla

Samostatnou kapitolou je skákání. Krom klasického skoku máte totiž možnost skočit double – pokud tedy uprostřed prvního skoku stisknete tlačítko podruhé, postavička provede pohyb, jenž připomíná zaživa vařenou krevetu, a skočí tak o mnoho dál. Ovládání je skutečně jednoduché a nebude vám činit problémy - právě to je zárukou určité míry zábavnosti.

Skáčeme, kde se dá

Herní prostředí je hezké a rozmanité, nebudete si tedy připadat jako na procházce brněnskými sídlišti. Jednou vás čeká jezerní krajina, podruhé les plný zákeřných vesničanů s vidlemi od hnoje (na ty pozor). Dalším zpestřením jsou jakési online obchody, na které během hry narazíte. Vstoupíte do obchodu a objednáte si zboží přesně jako v teleshoppingu. Zakoupit můžete vše od voňavky lásky po energetické nápoje. Nápad jistě vtipný, avšak nepříliš povedený. Peníze k zakoupení těchto životně důležitých výrobků získáte během hry, především sbíráním a likvidací vašich oponentů. Ti však nejsou jen dvounohými monstry, jak již bylo řečeno. Patří mezi ně i masožravé rostliny, díry chrlící oheň a mnoho dalšího.

Schyluje se k souboji v aréně * Vtipný kocour v botách! * Dívám se, dívám…

Jaký je film?

Nový animovaný film Shrek 2 navazuje na děj Oskarem ověnčeného prvního Shreka. V pokračování se Shrek, Oslík a princezna Fiona vydávají vstříc novým dobrodružstvím, při nichž se setkají s mnoha populárními postavami z pohádek. Po souboji s dračicí a zlým lordem Farquaadem o ruku princezny Fiony čeká na Shreka ještě těžší úkol: návštěva tchýně a tchána. Fionini rodiče, král Harold a královna Lillian, vládnou Království za sedmero horami. Novomanželé se spolu s Oslíkem vydají na cestu. Obyvatelé Království za sedmero horami se chystají uvítat znovunalezenou princeznu a ani král a královna se nemohou dočkat příchodu své dcery a jejího prince. Nikdo z nich však netuší, jak nový zeť vlastně vypadá, a hlavně, jak se jejich malá holčička ... malinko... změnila. Shrek a Fiona nemají byť jen tušení, jak moc jejich svatba překazila tatínkovy velkolepé plány na rodinné štěstí. Král teď musí na svou stranu získat vlivnou Vílu Kmotřičku, pohledného Prince Krasoně a proslulého zabijáka zlobrů Kocoura v botách, aby jeho vizi "šťastné budoucnosti" napravili.

Zarážející a ostudné je však fakt, že se hrací doba pohybuje někde okolo velmi slabých dvou hodin (plus mínus 15 minut). Je to divné, neboť jedna z nejúspěšnějších animovaných pohádek poslední doby disponuje nesmírným potenciálem, který však zdaleka nebyl herními vývojáři využit. A je to opravdu velká škoda. Je to jako shlédnout film a jít domů, dojmů ze hry si tedy příliš neodnesete.

Dalším mínusem je to, že hru nemůžete uložit tzv. „kdykoliv se vám zlíbí“. K ukládání pozic slouží zvláštní, plešatý a obtloustlý andílek, na kterého musíte naskočit jako hráč wrestlingu, aby se vaše hra uložila. Jakmile potkáte tohoto andílka „mužatku“, můžete si být jistí, že se konečně schyluje k nějakému složitějšímu úkolu.

Grafika z pleistocénu

Jinak se to, co grafici Luxofluxu vytvořili, ani nazvat nedá. Engine plný hranatostí, v nabídce jen několik základních rozlišení a vzhled postav silně podprůměrný. Pohyby též působí nevěrohodně, nemluvě o chybách v enginu, kdy se postavička nepochopitelně zarazí ve vzduchu uprostřed kopce a dál se ani nehne. Tím nechci říct, že by grafika Shreka 2 byla otřesná. Jen v současném stádiu pokroku grafických karet je bohužel poněkud postarší záležitostí. Naproti tomu příběhová videa mají slušnou úroveň, Shrek 2 je však přece jen hopsačka, takže slabší úroveň grafiky bychom mohli překousnout (přece jenom – rozhodující je samotná hratelnost).

Láska na první zelený pohled * 8 z 10 zubních lékařů doporučuje zubní pastu Allister * Velká trojka

Odlišnou kapitolou je dabing postav. Geniální a vtipné průpovídky Eddie Murphyho alias oslíka Allistera jsou příjemným zpestřením hry, hlas Shreka zase skvěle pasuje k jeho povaze ,,chlapa”, co prorazí rukou zeď. Cameron Diaz se jako princezna Fiona také předvedla v dobrém světle. Celkový dojem z audio-vizuálního zpracování je však přesto spíše průměrný, nečekejte nic úžasného.

Hratelnost ještě jednou

Co podstatného psát o hře, která disponuje hratelností v délce dvou hodin a jejíž zpracování autoři podcenili? Není toho moc, co by se dalo vyzdvihnout. Snad jen to, že kromě nepřátelských bestií na vás čekají pasti mnoha druhů. Od padajících stromů, přes tajné jámy a podivné ostré desky, jenž vystřelují do stran. Kdo jim neuhne, je mrtvý muž! Zvláštností jsou i lasery, kterými se budete muset prodírat.

Tvůrci se drží filmové předlohy, herní scénář se tedy odvíjí od toho filmového. Bohužel, následky jsou zřejmá – zábavný začátek hry se postupem času mění v totální monotónnost a nudnost v uzavřených lokacích. Čím víc se pak blížíte konci, tím více hra ubírá na nápaditosti a zábavnosti. Dojmy jsou tedy smíšené. Na straně jedné zde máme výborný dabing, dobrý zvuk a vcelku slušnou hratelnost, na straně druhé je tu špatná grafika, slabá hrací doba a průměrný příběh.

• Hezký námět
  • Dabing
  • Oslík
  • Slušná zábavnost
  • Hra za více charakterů
  • Zvuk
  • Hudba
  • Hrací doba (dvě hodiny)
  • Později monotónnost
  • AI nepřátel
  • Systém ukládání hry

Lámání chleba

Dobře si pamatuji na situaci, když jsem poprvé viděl Shreka a těšil jsem se na to, že se film dočká pokračování – ale především pak na okamžik, kdy budu mít onu možnost zahrát si hru, která by vycházela z této skvělé pohádky. Píše se jaro roku 2004 a nejeden hráč se dočkal, ani tak se ale nemůžu vyhnout pocitu zklamání.

Shrek 2 v sobě skrýval tolik potenciálu a výsledkem je herní počin, který sotva stojí za komentář. Hrdina Shrek kvůli ošklivé grafice místy připomíná zelený chrchel plovoucí v trávě, oslík vypadá jako příšera z Dooma a krásná princezna Fiona je hezká asi jako Miss Uruguay. Jediné, co by se dalo u Shreka 2 vyzdvihnout, je nápad zpracovat skvělou pohádku a dobře provedený dabing. Pro menší hráče však může být skvělou zábavou, což je v podstatě pozitivum, neboť hra je určena hlavně jim. Takže těm, kteří se rozhodnou Shreka 2 hrát, vinšuji hezkou zábavu a mnoho trpělivosti!

Grafika: 4,5/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 5/10
Dabing: 8/10
Hratelnost: 5/10

Hra na motivy známé pohádky, která se zdaleka nepovedla tak jako filmová předloha. Podprůměrná grafika, příběh a hrací doba. Snad jen dabing je výborný. Chcete-li hopsačku, zvolte raději Raymana, jste-li však zapřísáhlými fandy Shreka, sáhněte po Shrekovi 2: The Game.

Celkové hodnocení: 5/10