Recenze: Sid Meiers Pirates!

Když už je jednou hra považovaná za klasiku, znamená to, že je dobrá. A že má své fanoušky. A když má své fanoušky, tak ti touží po pokračování. A Sid Meier se rozhodl, že v případě hry Pirates! jim toto přání splní. Takže se posaďte, další akčně-strategicko-RPG-bojově-jánevímcoještě dílo od autora Civilizace je tu.

Typ hry: všechno možné
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB 3D karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 3200+, 512 MB RAM, Ati Radeon 9600 128 MB
Výrobce: Firaxis Games
Vydavatel: Atari (
Distributor v ČR: Seven M

Sid Meier je génius, a ne ledasjaký – na herní scéně si ten nejvyšší status drží již pěkně dlouhou dobu a rozhodně to nevypadá, že by se ho v nejbližší době chtěl vzdát. Jeho úspěšná kariéra čítala desítky hitů již v dřevních dobách, kdy bylo ještě možné vytvořit hru takříkajíc na koleni za několik měsíců. Zhruba tak nějak vznikla i legenda, jejíž název dnes ale není natolik profláklý jako jiný Meierův hit – Civilizace - ale po kvalitativní stránce je s ním přinejmenším srovnatelná.

Nemáme pořádné zbraně, ani přesilu * Zloduch bravurně vykryl výpad * Noční návraty z hospod miluju

Mluvíme zde o Pirates! Na první pohled jednoduchá hříčka; vlastně hned několik jednoduchých hříček spojených v jeden celek, který však po zevrubném prozkoumání prokázal až nevídanou hloubku a především zaručenou zábavu na spoustu dní, týdnů, ale i měsíců. Dnešní hráči však archaickou grafikou s největší pravděpodobností pohrdnou a dají přednost plytkým, ale na pohled krásným titulům. Byla by ovšem velká škoda nechat takovou klasiku, jakou Pirates! dozajista jsou, zapadnout, a proto vstupuje na scénu právě remake od osoby nejpovolanější – Sida Meiera a jeho společnosti Firaxis.

Hurá do Karibiku

Hra nás zavádí do karibské oblasti v době kolonizace, ale nečekejte žádný simulátor surfingu či okukování sličných kočiček v bikinách, jakkoliv by to zdánlivě bylo zajímavější. Převezmete roli mladíka, jehož nelibý osud je představen v intru. Ještě jako malému členu zámožné rodiny mu jeden prachsprostý padouch unesl všechny jeho příbuzné a nyní, po několika nuzných letech je čas na změnu – čas na to, abychom se stali největšími a nejuznávanějšími mořskými vlky, ať už piráty či obchodníky, a vytvořili si prostor i prostředky k osvobození rodinných příslušníků.

Základním kamenem je rozsáhlé prostředí Karibiku, které je hned od počátku přístupné ve své kompletní podobě. Nemusíte se ale bát, že byste se v něm ztratili, byť tutorial tu není. Několika jasně pochopitelnými radami do začátku jste zasvěceni v podstatě do všeho potřebného. Pirates! jsou navíc až neuvěřitelně intuitivní a v podstatě vždy víte, co je třeba udělat i jak to udělat; jen při tom samotném provádění se musíte trochu snažit.

To je ale kliďas, co? Navíc sympaťák * Pozor, ať nespadneš do fontánky * S takovou kočkou jsem netancoval ani v tanečních

Hlavním elementem hry je vaše postava, která se v průběhu času vyvíjí, ale také stárne a s přibývajícími léty již logicky není nejbrisknější. A se stářím je spjata ještě jedna nemilá věc a sice smrt, které snad jinak než přirozeným vývojem nedocílíte, jelikož i když někdy utrpíte porážku, dostanete další šanci. Je však jen na vás, co za ten omezený život, který reprezentuje zhruba deset až patnáct virtuálních hodin, stihnete – jaké bohatství si nahrabete či kolik bodů respektu získáte například za osvobozování příbuzných či hromaděním šlechtických titulů. V Pirates! se můžete formovat mnoha směry, přičemž platí, že je prakticky nemožné skloubit je všechny dohromady a za jednu hru prohlédnout všechna zákoutí hry – to jednoduše nejde a pro objevení všeho, co hra nabízí, si ji musíte zahrát hned několikrát. Míra replayability je skutečně vysoká a ani v nejmenším se u hry nebudete nudit ani při několikátém hraní.

Rychle a jednoduše

Co se týče ovládání a interfacu hry, nemám nejmenších výhrad. Dokonce bych se nebál označit Pirates! za jednu z nejlépe ovladatelných games současnosti a vzhledem k jejich komplexnosti to není žádný laciný kompliment. Na začátku dostanete jednu lodičku a hned poznáte, že se až triviálně jednoduše ovládá prostřednictvím numerické klávesnice, na níž je ještě několik dalších kláves. Například z ní můžete vyvolat mapu, v jejímž okně najdete další spoustu informací, nebo můžete dát povel k zahájení útoku.

A jsme u první vložky, kterou jsou právě boje. Jako snad všechno v Pirates!, jsou i ony řešeny formou miniher. Boje se může zúčastnit jediná vaše loď a v pozdějších fázích, kdy máte celou flotilu jinak využitelných lodí, se určitě vyplatí vybírat. Trochu nefér se může zdát fakt, že oponent se občas spoléhá hned na několik bárek, ale děje se tak skutečně jen zřídkakdy. Když už jste jednou v bojovém modu, je třeba vlastní lodí co možná nejobratněji manévrovat, aby byla co nejméně zasažitelná a naopak, abyste protivníkovu odkryli v té největší parádě.

Boj může skončit už u kanónové přestřelky, pokud se vám podaří nepřátelskou loď potopit nebo její posádku donutit ke kapitulaci. Oponent se však v naprosté většině případů snaží přiblížit a zahákovat vás. V té chvíli se otevírá prostor pro další minihru - a sice boj na palubách. Ač je mužů na palubě spousta, je vaším úkolem jediné – zlikvidovat kapitána té které lodě. K tomu slouží různé typy úderů i zbraní, přičemž o pohyb postavy se starat nemusíte. Jestliže hlavního kápa porazíte, je vymalováno a vám je umožněno vybrakovat loď nebo si ji, často i s posádkou, ponechat a rozšířit tak svou flotilu.

Trochu se z nás kouří, ale to ještě uhrajeme * Tohle zdaleka není kompletní mapa * Jen se moc nerozplývej, zrovna se ti chystám potopit loď

Každá loď však potřebuje námořníky, kteří by ji ovládali a s nimi je čas od času nutné se rozdělit o lup, jinak se začnou bouřit a může klidně dojít k rozsáhlejší rebelii, která není ničím příjemným. Jednotlivé lodě je pak možné u lodních mistrů vylepšovat a hlavně opravovat, protože prakticky není boje, kde byste neutrpěli žádné škody.

Loděnice najdete tradičně ve větších přístavech, jichž je po mapě vskutku požehnaně a dá se v nich dělat spousta zajímavých věcí. Prvně je však třeba si říci o častých válkách mezi koloniálními mocnostmi – Španělskem, Nizozemím, Dánskem a Británií. Ty se perou hlava nehlava o cenná území a vy se musíte rozhodnout, kterým budete na moři pomáhat a tím škodit ostatním. Není třeba dodávat, že tím si určíte i kdo vás bude mít v oblibě a kdo vám za tyto služby zadá zajímavé questy nebo dokonce nabídne ruku své dcery.

Ano, i toto mají guvernéři větších měst ve zvyku. Dívčina, znalá slušných mravů, se ale nevdá jen tak lehce na popud tatíkův. Proto v případě, že chcete získat její srdce a uzavřít s ní svazek manželský, musíte nejdříve prokázat své taneční schopnosti. A máme zde další minihru, tentokrát (překvapivě) taneční. Podle pokynu partnerky se musíte natřásat a vězte, že zpočátku je těžké neudělat chybu, takže povětšinou dostanete kopačky. Časem se ale i to naučíte, stejně jako se naučíte vše potřebné, když přijde řada na dobývání nepřátelských měst. To je pro jistotu řešené formou ne nepodobnou té známé z tahových strategií. Máte tedy omezený počet jednotek a s nimi musíte pokořit protivníkovu tvrz. Někdy se to ale nepodaří, což ústí ve vaše uvržení do žaláře, odkud ale rozhodně je úniku a sice plížením, za něž by se nemusel stydět ani Sam Fischer.

• Jednoduché ovládání
  • Hromada možností
  • Skvělá hratelnost
  • Hudba
  • Grafika mohla být jemnější
  • Časem přeci jen stereotyp

Další městská anabáze se týká malebných hospůdek, které jsou sice všechny unifikované, přesto však nabízí solidní funkce. Tak kupříkladu s barmanem a prostitutkou pokecáte o aktuální situaci v Karibiku, tajemný cizinec v koutě zase nabídne mapy k pokladům či rozličné artefakty. Jestliže vám schází posádka, můžete vzít zavděk zdejšími pardály. Rozhodně se vyplatí zavítat i k obchodníkovi. Nabídka zboží určitě není tak rozsáhlá jako v konkurenčním Port Royale, na druhou stranu Pirates! nabízejí mnohem více přidaných hodnot a těch několik komodit ke krátkodobějšímu obchodování postačí.

V knajpě to žije * Odplouváme zase o dům dál * Koukejte všichni hezky zamávat

Co se týče technické stránky, bude nejlepší, když si nalijeme čistého vína a prozradíme, že současné špičce se rovnat nemůže, ale jedním dechem dodejme, že ani neurazí, což je přeci jen hlavní. Navíc má grafika svůj nenahraditelný, takřka komiksový nádech, který působí kouzelně. Hudba ani zvuky pak ani v nejmenším neurazí.

Dohromady tu tak máme další „sidmeierovku“, tedy špičkově hratelnou hru, jichž ani v toto roční období není na trhu přehršel a Pirates! se ani mezi těmi největšími hity neztratí. Pravda, zřejmě nepůjde zase až o takový bestseller, jakým jsou třeba The Sims 2 nebo Half-Life 2, ovšem praví fanoušci budou u této hry jásat dost možná ještě více než u oněch zmiňovaných trháků. Jestliže se rádi bavíte, není co řešit – berte!

Zvuk: 8/10

Skvěle skloubený a především zábavný mix mnoha miniher od Sida Meiera. Tohle si nesmíte nechat ujít!

Celkové hodnocení: 8,5/10