Recenze: Sight Training – připravte si slepeckou hůl

Jak se rozšiřuje komunita hráčů, přibývá i lidí s vadami zraku. Nejedná se přímo o škodlivost her, ale o únavu oka. Právě na správné cvičení zraku a následnou relaxaci se zaměřuje Sight Training. V naší recenzi zjistíte, jestli to doopravdy funguje.

Platforma: NDS
Typ hry: soubor miniher
Výrobce: Namco Bandai Games (
Vydavatel: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest entertainment (

V poslední době se s různým procvičováním roztrhl pytel. Začalo to nevinným Brain Training, jehož služeb využívalo mnoho lidí k osvěžení si základních znalostí z oblasti matematiky. Popularita dala vzniknout Big Brain Academy, a poté regulérnímu pokračování s neotřelým názvem More Brain Training (recenze zde: http://www.doupe.cz/h/Konzole/AR.asp?ARI=117266). Soutěživost je vlastnost člověku vlastní a tak není problém strávit každý den několik minut u jednotlivých hříček. Člověka potěší, když si zlepší nějaký rekord a zároveň má dobrý pocit, že udělal něco dobrého pro svůj mozek či jiný orgán.

Autoři naštěstí usoudili, že naše šedá kůra mozková je zatížena dostatečně a zaměřili se na smysl, jímž právě mozek získává 80% informací o okolním světě. Tím je, jak jste se již jistě dovtípili, zrak. Žádný trénink nelze dělat bez odborného dohledu, takže autorům sloužil jako konzultant profesor Hisao Ishigaki, který se právě na „vizuální trénink“ zaměřuje. Každý den se tak dočkáte jednoho zajímavého faktu o lidském oku – na několik z nich jsem si vzpomněl ještě z hodin biologie. Nevím, proč se rady spíše nezaměřují na to, jak si oči nepoškodit či zbytečně neunavit, než na suchopárné popisy jeho stavby.

Honem najít číslo * To bude homerun * Nabíhej, nabíhej!

Průvodcem hrou vám ale nebude samotný doktor, ale několik anonymních postaviček – jak sportovců, tak teoretiků. Nutno říci, že mi tento způsob sedl víc než velká hlava doktora Kawashimy v Brain Trainingu.

Stylizace

Stejně jako v případě předchozích výukových hříček vás uvítá poněkud strohé menu. Ve něm si pak můžete vybrat z rychlé hry (určené pro občasné hráče), poslání dema obsahující pouze zmíněnou rychlou hru a denního tréninku. Pokud se rozhodnete trápit své oči pravidelně, dostane se vám rychlého otestování vašich schopností a podle výsledků vám algoritmus určí optimální soubor hříček pro zlepšení očí. Není myslím nutné dodávat, že se všechny odemykají postupně, ale okušení kompletního obsahu není na tak dlouho, jako u předchozích her – čtrnáct dní bohatě stačí.

Reakce se dělí na pět základních složek: DVA neboli schopnost koncentrace na rychle se pohybující předměty; krátkodobé vidění – schopnost pojmout v jeden okamžik velké množství informací; pohyby očí; periferní vidění a koordinace oka a ruky. V těchto disciplínách vám hra potom předkládá přehledný graf a dle jejich úrovně vybírá čtyři minihry. Ty se dělí na dva druhy – základní a sportovní. Nejdříve si něco řekneme o těch základních.

Teorie...

Úplně první hříčkou, jež se mi dostala do ruky byly lehce upravené skořápky. Pod třemi kalíšky se ukrývalo zelené kolečko, jež jsem měl za úkol sledovat svým ostřížím zrakem. Jakkoliv to zní snadně, pravda je naprosto opačná. Počáteční úrovně sice byly rychlostí někde mezi růstem deštného pralesa a slimákem, ovšem pozdější pokusy už musely být rychlé jako čůrací zastávka na území chřestýšů. Další hříčkou rozvíjející DVA je počítání, kolikrát se písmeno změnilo v jiné. Aby to nebylo tak jednoduché, to opisuje po horní obrazovce pravidelnou dráhu a mezitím se mění na jiný znak abecedy.

Zajímavý je rovněž program, v němž musíte poznat, jaké číslo vám asi na sekundu probliklo před očima. S jednocifernými to ještě jde, ale ve chvíli, kdy na vás hra vychrlí číslo v řádu miliónů, přestává veškerá legrace. Tento program testuje vaši schopnost krátkodobého vidění a stejně jako u skořápek se dočkává i druhé varianty. Ta je bohužel mnohem podobnější, než tomu bylo u testování DVA. V poli velkém třikrát čtyři čtverečky se vám zjeví nedokončené kruhy, mezi nimiž musíte postřehnout jeden úplný.

Vzpomenout si, kdo je spoluhráč dá někdy zabrat * Rozdávejte rány beztrestně * To bude smeč

K potrénování pohybu očí (který se dle mého dá trénovat daleko příjemněji čtením) slouží pořadí symbolů – na poli, jehož rozměry jsou pro změnu 3x4 políčka a je roztaženo přes oba displaye, se náhodně objevují různě orientovaná písmena C a vaším úkolem je pak na touchpadu vyťukat, kterým směrem byly natočeny a v jakém pořadí se objevily. Stejně zaměřená je i minihra příznačně nazvaná počítání Cček. Nejdříve se vám dostane informace, jaké neúplné kruhy počítat a poté se již na zaplní obě obrazovky různými znaky.

A stejně bychom mohli pokračovat i u procvičování ostatních oborů zrakové síly. Tímto lehce zdlouhavým popisem jsem se pokusil naznačit, co mi na Sight trainingu vadí skoro nejvíce – připadám si, jako bych hrál stále dokolečka dvě nebo tři hříčky, jež se nijak zvlášť neliší. Po delším hraní mi činilo velký problém se na základní minihry soustředit, což se pravidelně podepisovalo na odehraném skoré. U hry, která právě soustředění hodnotí se jedná o vcelku závažný problém, nemyslíte?

...a praxe

Oproti lehce nudným a únavným základním hrám přinášejí sportovní hříčky perfektní odreagování a slušné zpracování. Prvním ze zpřístupněných je volejbal, jež se zabývá tou nejzábavnější částí – smečováním. Sází se na perfektní načasování a vysokou trpělivost. Míč musíte nechat spadnout do správné výšky ohraničené oranžovým obdélníkem. Extra body jsou za také za strefení středu míče, jako minutí se naopak počítá, pokud vám protivníci na síti balón odrazí zpátky. Na podobném principu trefování se do výseče je i baseball, který mi ovšem přišel nepoměrně těžší.

Dalším zajímavým sportem je fotbal, kde sice nemůžete běhat, ale musíte využít odhadu vzdálenosti pro přesné střely a přihrávky. Naopak sportem, v němž se budete hýbat jako hyperaktivní křeček je stolní tenis. Vaším úkolem je odrazit všechny míčky japonského hráče, který nikdy nemine. Ve chvíli, kdy se oranžový balónek promění v žíznivou ohnivou čáru je jeho vracení krajně problematické.

Nejtěžší je vyhnout se soupeřům * Čas na úder * Přehledný graf

Poslední hrou, kterou zde zmíním, je Americký fotbal. Jeho zpracování v podání autorů Sight trainingu totiž vloudilo na mou tvář kradmý úsměv. Cílem je proběhnout s míčem úzkou uličkou (vymezenou modrými čarami) a vyhnout se přibližně stovce kupředu běžících protihráčů. Absolutně netuším, jak může uhýbání zlepšovat zrak.

Jakkoliv jsou někdy sporty na rozhraní mého chápání, s jejich hraním nejenže přichází zábava, ale také nezvykle dobré grafické zpracování. Oproti suchým tabulkám v předchozích tréninkových hrách je to balzám na oči a další dramatický rozdíl mezi dvěma částmi hry. Zvuky ve hře nijak neurazí, ani zvláště nepotěší, popravdě jsem je moc nevnímal. Stejně tak jednoduchá melodie hudby není úplně brilantním kouskem, ale jako podkreslení se hodí výborně.

Výsledky

Pokud se zeptáte, jak mi hraní Sight trainingu pomohlo, tak vám mohu odpovědět jen neurčitě. Výsledky pravidelného měření věku očí šly strmou řadou dolů (začínal jsem na dvaceti sedmi a prozatím skončil na čtyřiceti třech letech), avšak u některých disciplín jsem zlepšení času zaznamenal. Podle mne ovšem hra netestuje ani tak zrak, jako spíše reakce a paměť (čímž ovšem nehodlám snižovat jejich význam). Za zmínku a pochvalu ještě stojí takzvaný Eye Relaxation, kdy za pomoci jednoduchých cviků dovolíte svým očím na chvíli povolit. Po několika jednoduchých úkonech jsem doopravdy cítil menší únavu zrakového aparátu.

• Sportovní minihry
  • Časová nenáročnost
  • Relaxace očí
  • Nižší zábavnost většiny miniher
  • Opakování nápadů

Ve výsledku je bohužel nutno konstatovat, že hra sice vypadala výborně, myšlenka trénování smyslů má rozhodně perspektivní budoucnost, ale musí se jí ujmout schopní designéři. Takto se hra bohužel pohybuje jen v lehkém nadprůměru.

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10

Relativně zábavný soubor miniher, které potrápí vaše oči. Některé minihry jsou sice  zábavné (převážně sportovní), ale nezachrání spoustu nudných. Navíc nevěřím, že by zlepšovaly zrak, to už spíše paměť.

Celkové hodnocení: 6/10