Recenze: Silent Hill: Homecoming – všude dobře, jen ne doma

Nejnovější díl hororové legendy se vrací ke svým kořenům a zároveň se snaží přijít s něčím novým. Jedni se radují, druzí pláčou. Jak to tedy je?
Seznam kapitol
  1. Zlo nikdy nespí
  2. Prohnilé až na kost

Pochmurné americké městečko Silent Hill už má za sebou poměrně pestrou historii - je tomu cca deset let, co nám rádio v ponuré mlze zachrčelo poprvé. Nemálo hráčů se tehdy opět začalo bát tmy a při spaní si raději nechávalo rožnuto. Odklon od klasického survival hororu k psychologickému byl jednoduše tím pravým krokem a hlavně díky tomu si hra zajistila pevné místo v síni slávy.

 

Jestliže do té doby hororům kraloval Resident Evil, jevil se vedle SH jako slabý čajíček pro odpolední seance.

Homecoming se drží starého a dělá dobře, hned první lokace v nemocnici dává přesně ochutnávku, na kterou jsme dlouho čekali

A jelikož hráči byli spokojeni a kupovali, spatřilo světlo světa hned několik pokračování, přičemž to čtvrté (a ne každým oblíbené) bylo posledním dílem z japonských studií. Další dvě dostali na starost američtí kolegové ze studií Climax a Double Helix, přičemž prvně zmiňovaní už před nějakou dobou ukázali, co v nich je (i když práci za ně musela udělat britská pobočka). Silent Hill Origins se vcelku povedl a sérii rozhodně neudělal ostudu. Jak si ale vedou ti druzí?

Abych byl přesnější, kontrakt na Silent Hill 5 dostali lidé z The Collective, ovšem ti se později dostali pod křídlo Foundation 9, kde se sfúzovali se Shiny Entertainment (stojící například za MDK), aby vytvořili výsledný Double Helix. Podtitulek Homecoming dostala hra až v průběhu vývoje, aby bylo zvýrazněno téma příběhu. Ten pojednává o mariňákovi jménem Alex Shepherd, který se zranil v boji a je po nějaké době propuštěn z nemocnice.

silent_hill_homecoming_01.jpgsilent_hill_homecoming_02.jpg

Když se ale vrátí domů do městečka Shepherd’s Glen, zjistí, že je celé pohlceno tajemnou mlhou, matka se zbláznila a vyjma pár jedinců jsou všichni nezvěstní, včetně jeho mladšího bratra a otce. Nebyl by to samozřejmě správný voják, kdyby neposbíral veškerou odvahu a rodinu se nevydal hledat. Fanoušci jistě tuší, že takový výlet nevěstí nic dobrého a mají pravdu. V Silent Hillu a okolí se dějí jen špatné věci. Kvality příběhu jsou diskutabilní, ale myslím, že většinu hráčů uspokojí.

Bojím bojím

Při prvním ohlášení nového dílu SH bylo obecenstvo obeznámeno s faktem, že se série vrátí do starých kolejí, ze kterých rázně odbočil díl čtvrtý. Slibovalo se artwork1.jpgméně akce a více hádanek, hodně se přirovnávalo k dílu druhému, který mnozí považují za nejlepší (a já souhlasím). Rád jsem proto viděl návrat baterky prořezávající černočernou tmu v doprovodu rádia a jeho statického praskání. Největší síla série byla vždy ve strachu z neviděného, z vědění, že tam někde něco je, ale vy nevíte přesně kde. To čtyřka postrádala nejvíce a i přes své jiné kvality nedosáhla stejného stupně hrozivosti jako předchůdci. Homecoming se tedy drží starého a dělá dobře, hned první lokace v nemocnici dává přesně tu ochutnávku, na kterou jsme tak dlouho čekali. Zvuky skřípají, stěny se loupají a monstra kdesi číhají, tak jak to má být. Nebo ne?

Jestli se vám líbilo filmové ztvárnění, můžete se těšit na pár rysů, které z něj hra přímo čerpá

První a zároveň největší změnou, které si fanoušek všimne, je nový systém kamery. Nejspíše po vzoru Resident Evil 4 se pohled přesunul nad rameno hlavního hrdiny, čímž usnadňuje nejen pohyb (je o něco flexibilnější), ale především orientace v prostředí je rychlá a intuitivní. Rozhodně se nebudu zlobit, pokud bude stejný způsob použit i v dalších dílech.

silent_hill_homecoming_03.jpgsilent_hill_homecoming_04.jpg

Další změnou je systém boje – Alex přece není stejné dřevo jako hlavní postavy v minulosti. Je voják a v boji se vyzná, což vyústí v komba, různorodé chvaty a hbité úskoky. Tady až tak optimistický nejsem, protože bezbrannost předešlých hrdinů byla další věcí, která na atmosféře rázně přispívala. Navíc mi to rozhodně nesedí k ohlášenému zmenšení poměru akce ku prospěchu jiných aspektů hry.

TIP: Ač se to může zdát divné, prvně obdržená zbraň je zároveň nejlepší ze všech. Používejte svůj nůž co nejvíce, rychlost je jeho největší výhodou.

Jestli se vám líbilo filmové ztvárnění, které se na plátnech kin parádilo před třemi lety, můžete se těšit na pár rysů, které z něj hra přímo čerpá. Předně, design a chování některých monster jsou naprosto totožné – sestřičky reagují na světlo baterky a Pyramid Head (zde pojmenovaný jako Bogeyman) rád chodí v doprovodu černých broučků. Vedle toho je použit i způsob přechodu do zvrácené dimenze, zvané Otherworld, kdy se podlahy a stěny postupně odloupávají a odhalují kovové konstrukce visící nad žhavou propastí. Je to sice efektivní, osobně ale preferuji starý způsob, připadal mi více „psycho“ a o to více dokázal zapůsobit. I sirény, znějící z reproduktorů na kostele, nejsou tak deprimující, jak se snaží a jak by měly být. Doufám, že se tyto věci nestanou trendem, který se k nám bude v budoucnu vracet.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Adventury, Akce | Hororová akční adventura
Výrobce: Climax | Webové stránky hry
  • Nové ovládání
  • Začátek
  • Design monster
  • Hudba
  • Absence strachu
  • Grafika
  • Nadmíra akce
  • Neoriginalita
Související články
  1. Ranní diskuse o remaku Silent Hillu
  2. První Silent Hill míří na Wii
  3. Galerie: Silent Hill: Homecoming
  4. Screeny z nového Silent Hillu

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A