Recenze: Silent Hill: Homecoming – všude dobře, jen ne doma

Nejnovější díl hororové legendy se vrací ke svým kořenům a zároveň se snaží přijít s něčím novým. Jedni se radují, druzí pláčou. Jak to tedy je?
Seznam kapitol
  1. Zlo nikdy nespí
  2. Prohnilé až na kost

Pochmurné americké městečko Silent Hill už má za sebou poměrně pestrou historii - je tomu cca deset let, co nám rádio v ponuré mlze zachrčelo poprvé. Nemálo hráčů se tehdy opět začalo bát tmy a při spaní si raději nechávalo rožnuto. Odklon od klasického survival hororu k psychologickému byl jednoduše tím pravým krokem a hlavně díky tomu si hra zajistila pevné místo v síni slávy.

Jestliže do té doby hororům kraloval Resident Evil, jevil se vedle SH jako slabý čajíček pro odpolední seance.

Homecoming se drží starého a dělá dobře, hned první lokace v nemocnici dává přesně ochutnávku, na kterou jsme dlouho čekali

A jelikož hráči byli spokojeni a kupovali, spatřilo světlo světa hned několik pokračování, přičemž to čtvrté (a ne každým oblíbené) bylo posledním dílem z japonských studií. Další dvě dostali na starost američtí kolegové ze studií Climax a Double Helix, přičemž prvně zmiňovaní už před nějakou dobou ukázali, co v nich je (i když práci za ně musela udělat britská pobočka). Silent Hill Origins se vcelku povedl a sérii rozhodně neudělal ostudu. Jak si ale vedou ti druzí?

Abych byl přesnější, kontrakt na Silent Hill 5 dostali lidé z The Collective, ovšem ti se později dostali pod křídlo Foundation 9, kde se sfúzovali se Shiny Entertainment (stojící například za MDK), aby vytvořili výsledný Double Helix. Podtitulek Homecoming dostala hra až v průběhu vývoje, aby bylo zvýrazněno téma příběhu. Ten pojednává o mariňákovi jménem Alex Shepherd, který se zranil v boji a je po nějaké době propuštěn z nemocnice.

Když se ale vrátí domů do městečka Shepherd’s Glen, zjistí, že je celé pohlceno tajemnou mlhou, matka se zbláznila a vyjma pár jedinců jsou všichni nezvěstní, včetně jeho mladšího bratra a otce. Nebyl by to samozřejmě správný voják, kdyby neposbíral veškerou odvahu a rodinu se nevydal hledat. Fanoušci jistě tuší, že takový výlet nevěstí nic dobrého a mají pravdu. V Silent Hillu a okolí se dějí jen špatné věci. Kvality příběhu jsou diskutabilní, ale myslím, že většinu hráčů uspokojí.

Bojím bojím

Při prvním ohlášení nového dílu SH bylo obecenstvo obeznámeno s faktem, že se série vrátí do starých kolejí, ze kterých rázně odbočil díl čtvrtý. Slibovalo se artwork1.jpgméně akce a více hádanek, hodně se přirovnávalo k dílu druhému, který mnozí považují za nejlepší (a já souhlasím). Rád jsem proto viděl návrat baterky prořezávající černočernou tmu v doprovodu rádia a jeho statického praskání. Největší síla série byla vždy ve strachu z neviděného, z vědění, že tam někde něco je, ale vy nevíte přesně kde. To čtyřka postrádala nejvíce a i přes své jiné kvality nedosáhla stejného stupně hrozivosti jako předchůdci. Homecoming se tedy drží starého a dělá dobře, hned první lokace v nemocnici dává přesně tu ochutnávku, na kterou jsme tak dlouho čekali. Zvuky skřípají, stěny se loupají a monstra kdesi číhají, tak jak to má být. Nebo ne?

Jestli se vám líbilo filmové ztvárnění, můžete se těšit na pár rysů, které z něj hra přímo čerpá

První a zároveň největší změnou, které si fanoušek všimne, je nový systém kamery. Nejspíše po vzoru Resident Evil 4 se pohled přesunul nad rameno hlavního hrdiny, čímž usnadňuje nejen pohyb (je o něco flexibilnější), ale především orientace v prostředí je rychlá a intuitivní. Rozhodně se nebudu zlobit, pokud bude stejný způsob použit i v dalších dílech.

Další změnou je systém boje – Alex přece není stejné dřevo jako hlavní postavy v minulosti. Je voják a v boji se vyzná, což vyústí v komba, různorodé chvaty a hbité úskoky. Tady až tak optimistický nejsem, protože bezbrannost předešlých hrdinů byla další věcí, která na atmosféře rázně přispívala. Navíc mi to rozhodně nesedí k ohlášenému zmenšení poměru akce ku prospěchu jiných aspektů hry.

TIP: Ač se to může zdát divné, prvně obdržená zbraň je zároveň nejlepší ze všech. Používejte svůj nůž co nejvíce, rychlost je jeho největší výhodou.

Jestli se vám líbilo filmové ztvárnění, které se na plátnech kin parádilo před třemi lety, můžete se těšit na pár rysů, které z něj hra přímo čerpá. Předně, design a chování některých monster jsou naprosto totožné – sestřičky reagují na světlo baterky a Pyramid Head (zde pojmenovaný jako Bogeyman) rád chodí v doprovodu černých broučků. Vedle toho je použit i způsob přechodu do zvrácené dimenze, zvané Otherworld, kdy se podlahy a stěny postupně odloupávají a odhalují kovové konstrukce visící nad žhavou propastí. Je to sice efektivní, osobně ale preferuji starý způsob, připadal mi více „psycho“ a o to více dokázal zapůsobit. I sirény, znějící z reproduktorů na kostele, nejsou tak deprimující, jak se snaží a jak by měly být. Doufám, že se tyto věci nestanou trendem, který se k nám bude v budoucnu vracet.

Žánr: Adventury, Akce | Hororová akční adventura
Výrobce: Climax | Webové stránky hry
  • Nové ovládání