Recenze: Sim Animals – lesní zvěř

Máte rádi naše lesy a rádi sledujete roztomilá zvířátka? Pak zbystřete, neboť přichází Sim Animals, simulace lesního boha.
Kapitoly článku

Relativně nedávno jsem na handheld od Nintenda recenzoval podvinou ekologickou hříčku jménem Ecolis a v recenzi se podivoval nad tím, jak může takto podivná hra vůbec existovat. Upřímně řečeno – nevěděl jsem, co mluvím. Do rukou se mi skrze psací stůl našeho nejmocnějšího šéfredaktora dostala hra, jež si v podivnosti s dříve zmíněným Ecolis příliš nezadá.

 

Společným jmenovatelem těchto hříček jsou veverky, specifický styl a zčásti i žánr – v obou případech jde o strategie.

VIDEO: 1108 'SimAnimals - vtipný trailer'

Zde ovšem podobnosti končí. Zatímco Ecolis byl ujetou RTS, Sim Animals bere všechno až příliš vážně. Nedočkáte se žádných taktických bitev, stejně jako nebudete ani moc muset plánovat, jak budete dále hrát. Což je i u budovatelské strategie poměrně nešťastné.

Musíte se o zvířata starat jako o mimina

Stejně tak se mně osobně nelíbí styl, kterým se Sim Animals vydalo – autoři se pokusili spojit pravidla hry Sims a okořenit je spoustou dalších starostí. I když nejdříve vypadá pečování o zvířátka zábavně a zajímavě, po čase začne unavovat. Tvůrci nemohli udělat hůře, než vám dát do rukou moc boha.

Je nudné býti bohem

Takové božství má totiž své dobré i špatné stránky. Mezi dobré patří to, že si sedíte na obláčku, smějete se těm pachtícím se lidičkám dole, necháváte si obětovat krásné panny a přehršel dobrého jídla a pití. Když pak přijde nuda, prostě hrábnete do mraků a vezmete si do ruky blesk, jímž ztrestáte každého, kdo vás zrovna prudí.

TIP: Využívejte božský batoh a noste si v něm dešťové mraky a jídlo pro zvířátka.

Aspoň takhle si to tedy představují lidé. Ve skutečnosti je taková boží práce hrozivě úmorná. Bez nějaké té katastrofy si na vás totiž pomalu ani nevzpomenou, stejně jako se od vás odvrací, když nějaké to zemětřesení malinko přepísknete.

simanimals_01.jpgsimanimals_02.jpg

Mezi další pohromy pak patří počítačové hry. Ne, že by byly tak moc plné násilí a pohoršovaly vaše božské oko. To ani ne, ona vám nějaká virtuální realita může být úplně putna. Jenže problém nastává ve chvíli, kdy se vývojáři rozhodnou, že dají lidem možnost hrát si na vás, tedy na všemocného, jemuž všichni padají k nohám.

V hlavě autorů nejspíše vypadá bůh jako chobotnice se svatozáří

Pokud to alespoň udělají malinko důstojně, jako Peter Molyneux v Black & White, stále se nic moc neděje. Pak ale přijde někdo, kdo si dovolí vytvořit Sim Animals. A to už ani blesky nestačí.

simanimals_art1.jpg

Krásné ženy tentokrát nejsou přítomny, stejně jako si příliš neužijete ani uctívání vaší božské osobnosti. Místo toho se budete muset vypořádat s mikrosystémem lesa, kdy váš zásah potřebuje každé stéblo trávy. Tvůrci se totiž rozhodli, že jako bůh se musíte starat o každý živý organismus, což je vaším jediným a prvořadým úkolem. Nemůžete se zabavit nepříjemné povinnosti tím, že tvoru vytvoříte vhodné prostředí a dále budete sledovat, jak sám jí, spí, kamarádí se s ostatními zvířátky; prostě žije. To ne. Musíte se o něj starat jako o mimino.

Tohle je školka

Místo utváření ráje na zemi tak budete muset dělat asi milion věcí najednou. Jen si představte, že máte ekosystém čítající čtyři veverky a pět stromů. Jedna veverka chce jíst, druhá podrbat, třetí se nudí, mezitím se musí jeden z ořešáků zalít a do toho vám chytne půlka lesa plamenem. A nyní si do chaosu přidejte sovu, dravce, který veverky chroupá k večeři a aby vám zůstala v lese, požaduje aspoň jednoho syrového hlodavce denně.

simanimals_03.jpgsimanimals_04.jpg

Vy jste tak nuceni alibisticky ochočovat veverky k tomu, aby zůstaly na místě, kde potřebujete, jen proto, abyste mohli dát dravcům najíst. Abych pravdu řekl, v této chvíli mě hra zarazila nejen po stránce herní, ale také po stránce morální.

TIP: Některé rostliny mají kouzelné vlastnosti, třeba instantní spřátelení se se zvířetem. Snažte se je vypěstovat v počátečních lokacích a poté použít tam, kde máte problémy.

Celou dobu jsem k ní přistupoval jako ke hříčce pro děti, kterým se líbí starat se o les a pěkná zvířátka. Vím, že je třeba dokázat, že masožravci jsou nadřazeni býložravcům, ale přeci jen, domácího mazlíčka si také k obědu nedáte, abyste dětem ukázali, že svět je krutý.

simanimals_05.jpgsimanimals_06.jpg

Podobně kruté je však i ovládání, kdy po vás hra doopravdy chce koordinaci hodnou pilota Formule 1. Neubráním se představě, že v hlavě autorů vypadá bůh nejspíše jako chobotnice se svatozáří. Jinak si nedokážu vysvětlit, jak mohli po hráči chtít, aby se staral pořád o všechno a ještě k tomu se dobrovolně pouštěl do stále těžších a těžších scénářů. Ono vám totiž nakonec dojde, že veverky jsou ještě nenáročné malé mršky, které se dají uplatit oříškem a drbáním.

Dostupné pro: Wii, 3DS
Žánr: Simulátory | Sim strategie
Výrobce: EA Games | Webové stránky hry
  • Roztomilá zvířátka
  • Nádherná grafika
  • První zábavná hodinka
  • Stereotyp
  • Příliš mnoho starostí
  • Nuda
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,