Recenze: Simon the Sorcerer 4: Chaos Happens – z pohádky do pohádky

Simon je klasický teenager, který má ve svém pokoji nepořádek jak v ruském tanku, věčně se hádá s mladším bratrem a jen tak mimochodem třikrát zachránil svět kouzel. Jakmile ho sličná Alix požádá v halucinaci o pomoc, neváhá a startuje zaprášenou dimenzionální skříň, aby zjistil, co se děje. I když, činí tak hlavně proto, aby nemusel uklízet.

Objednejte si na shop.doupe.cz
Simon the Sorcerer 4 se hrou Cesta do středu země zdarma
  • PC: 280,- Kč
  • Platforma: PC
    Typ hry: adventura
    Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
    Doporučená konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
    Testovací konfigurace: Intel Q6600 @3GHz, 2 GB RAM, 8800 GT
    Výrobce: Silver Style Entertainment (http://www.silver-style.com/)
    Vydavatel: Playlogic (
    Distributor v ČR: TopCD (

Je tomu už docela dávno, co na mne poprvé vypadla adventura Simon the Sorcerer. Tehdy ještě frčela podoba point&click a Lucas Arts byli na vrcholu svých sil. Však je tomu už více jak deset let, co jsme se poprvé mohli podívat do země kouzel, v níž teenager Simon bojuje proti zlému čarodějovi jménem Sordid. K dispozici má jen antitalent na kouzlení – který se téměř rovná tomu, jímž oplývá Mrakoplaš v dílech Terryho Pratchetta – a řádně prořízlá ústa. Tato kombinace slibovala slušnou porci adventurních problémů a ulítlého humoru. Simon kdysi očekávání naplnil a jednalo se o velice slušnou sérii. To bohužel platilo jen do příchodu prokletého třetího dílu, který zapadl především kvůli otřesnému třetímu rozměru, jenž se vůbec nehodilo pro hru takového typu.

Zpět v kouzelné říši * A hned problém * Ukázka mapy pro rychlý pohyb mezi lokacemi

Simon the Sorcerer 3D celkem po právu zmizel z povědomí a vypadalo to, že s ujetými kouzelnickými dobrodružstvími je konec. Nedávno však prosákly zprávy o čtvrtém díle v klasickém 2D prostředí s 3D postavami. V Německu posbíral celkem pozitivní hodnocení, kdy sice hráči ani recenzenti neskákali nadšením do stropu, ale hru vesměs pochválili. Nic tak nestálo v cestě lokalizaci do dalších jazyků. K nám se tento titul nyní dokonce dostává v naší verzi s poměrně zdařilou kombinací anglického dabingu a českých titulků. Natankujme tedy skříň zvětralým mlékem a pojďme se podívat, jaká neplecha se to děje v pohádkovém světě tentokrát.

Dva kohouti na smetišti

Už krátce po přistání mezidimenzionálního dopravního prostředku je jasné, že se děje něco nekalého. Čirou náhodou se na rozcestí, kde Simon přistál, totiž objevuje právě Alix, aby mladému kouzelníkovi oznámila konec jejich vzájemného vztahu. Slovy Simona: „Něco je špatně, když se se mnou ženské rozcházejí ještě předtím, než si s nimi něco začnu. Možná je to deodorantem.“ Z dalšího rozhovoru a indicií rozházených kolem se dá rychle usoudit, že po světě pobíhá teenagerův dvojník, jenž kazí jeho reputaci. No představte si, jak by vám bylo, kdyby se po okolí poflakoval někdo, kdo dělá samé dobré skutky a je posedlý uklízením. Co s tím uděláte? Samozřejmě se budete snažit toho otrapy zbavit!

Vlk - notorik * S dvojníky jsou jen problémy * Odkazy na popkulturu šly Simonovi vždycky

K tomu vám dopomáhej bezedný inventář, ostatní postavy, chytrá hlava a ostrý jazyk. První dojem z této kombinace je vskutku výborný – Simon si nebere servítky a svými komentáři ryje jak do klasických pohádek, tak i do současné popkultury (pokud jsem tu narážku na Harryho Pottera pochopil správně) a dokonce i do řad hráčů. O to víc potěší, že se nestydí ani za kopnutí do sebe samotného. Sympatická vlastnost a například hláška s Perlíkem +2 skutečně nemá chybu a ne nadarmo mi připomněla jeden díl Opice & Zajíce. O to více pak zamrzí některé vyloženě trapné momenty, jimž se sice 90 % humorných her nevyhne, ale rozhodně se jim to nemusí stávat takřka ob-hlášku.

Svou zásluhu na nepříliš vtipném vyznění fórku má i další neduh hry – nelogické řešení některých problémů. Použiji jednu ze situací na začátku hry. Simon potřebuje uvěznit krvežíznivého králíka do vyrobené pasti. Jako nástrahu používá logicky pampelišku, kterou hlodavci rádi. Jenže, on vylézt nechce. Zkoušel jsem hledat po dalších obrazovkách, jestli jsem náhodou někde nepřehlédl šťavnatý salát, ale kde nic tu nic. Zahodil jsem tedy svou adventurní čest a poprvé využil systému nápovědy. Ten mi v první fázi prozradil, že musím najít návnadu a past. V druhé už dokonce odhalil, kde vzít past a že mám použít pampelišku. V té třetí pak konečně poradil, že pro agresivního králíka bude nutné pampelišku vylepšit krví. No napadlo by vás to?

Náš hráč, náš pán

Na jednu stranu mě tato epizodka namíchla svou nelogičností, na druhou stranu mě však příjemně potěšil onen systém nápovědy. Jeho stylizace do podoby Simonova deníku do hry zapadá a je dělaný s citem. Nezřídka vás jen lehce postrčí tím správným směrem, popřípadě uštědří silnější herdu do zad a nasměruje oči na kýžený předmět nebo osobu. V průběhu hraní jsem ho ještě několikrát využil a mohl si prakticky jen pochvalovat, jak nenásilně pomohl vyřešit mé problémy. Jen bylo třeba ho využívat občas a až ve chvíli, kdy jsem doopravdy nevěděl kudy kam – přišlo mi, že zbytečným nadužíváním bych si hru jen zkazil.

Není možné nezajít za Bahňákem... * ...a neochutnat jeho polévku * Reklamy a zákony jako doma

Na co by byl bohužel krátký sebelepší systém nápovědy, je tolik neoblíbený pixel hunting, kdy musíte pozorně prohlížet i nenápadná místa. Nepomáhá ani tolik oblíbené zpřístupnění určitých akcí až po zlomu v ději či obrovská rozloha herního světa. Ten je již chvíli po začátku zpřístupněn téměř celý, takže při zákysu si hezky projdete přes 20 obrazovek ve snaze zjistit, co jste to zase přehlédli a kde se co nového objevilo. Aspoň že pro urychlení je k dispozici jak dnes již standardní dvojklik, tak velká mapa herního světa, na níž se můžete přemístit klidně o 10 herních obrazovek najednou. Tento luxus však není k dispozici od začátku, mapu vám za službičku daruje pohádková babička.

Vzpomínáme se slzou v oku

Žádná adventura by koneckonců nedokázala existovat bez pořádných postav a jejich vystupování. V tomto ohledu nemám ke hře snad žádnou výtku, postavy se chovají logicky a uvěřitelně a nikdy nevypadávají z příběhem stanovené role. Mezi mé oblíbence se okamžitě zařadil věčně opilý vlk, jehož vystupování včetně hlasového projevu zkrátka nemá obdoby a každé jeho zjevení na obrazovce provázel můj široký úsměv. I pro pamětníky předchozích her mám dobrou zprávu – oblíbené postavy rozhodně z pohádkové říše nezmizely. Počínaje natvrdlým trollem, který hlídá most, konče Bahňákem, jenž stále nutí Simonovi svou speciální bahenní polévku.

Deník s výborně odladěnou nápovědou * Občas se i mění perspektiva * Kopnutí si do RPG

Co možná trošku zamrzí je zestárnutí charakterů (zvláště patrné u již mrtvého čaroděje Calypsa či jeho vnučky Alix) a změna dabérů – na Chrise Barrieho v roli Simona se prostě nezapomíná, přestože je jeho náhrada více než obstojná. A i když je v pohádkovém království vyhlášen zákaz hudby, není nutno smutnit. Pro Simonův walkman vyhláška neplatí a ani okolí nevypadá, že by zákon nějak zvlášť respektovalo. Vaše putování pohádkovou říší tak doprovodí sympatická ambientní hudba, která se nikam nevtírá a zároveň je i možno se zastavit a zaposlouchat se do jejích tónů. Její autoři si rozhodně zaslouží potlesk.

Tvůrci však bohužel příliš nezvládli to nejdůležitější – výstavbu příběhu – občas se prostě stane, že nevíte proč děláte to, co děláte. Motivace pomoct Simonovi tak rychle klesá a jediné, co vás u hry drží jsou již zmíněné humorné hlášky. Částečně je možná na vině i má špatná paměť – vybavoval jsem si jednotlivé scény z předchozích dílů, věděl, že to, co se na obrazovce právě děje má nějakou návaznost, ale za boha jsem si nemohl vzpomenout jakou. Příště by možná neškodilo se více osamostatnit nebo alespoň připomenout předchozí díly.

• Vtip a nadsázka
    • Systém nápovědy
    • Stylová grafika
    • Dialogy
    • Šílené scénky
    • Občas spíše trapné než vtipné
    • Nelogická řešení některých problémů
    • Zasekávání hry při počátcích dialogů

V jádru je však čtvrtý díl Simona dobrou hrou a nabízí spoustu zábavy, pokud jste ochotní se přenést přes několik chybek a trošku oprášit paměťové buňky. Náctiletý kouzelník se vám odvděčí spoustou milého humoru, mrknutí směrem ke starším dílům a dokonce občas i potrápí mozek složitějším logickým problémem. Neváhejte, ať už se jedná o vaše první setkání se sérií nebo jste naopak starými harcovníky – 299,- Kč je cena, kterou zaplatíte za několik hodin dobré zábavy. A to se počítá.

Vtipná adventura, která potěší obzvláště pamětníky předchozích dílů. Nově příchozím a zapomnětlivým (jako třeba mně) spousta fórků bohužel unikne a ani příběh a logika hry není na nejvyšší možné úrovni. Za cenu 299,- Kč se však dá pár chybek přehlédnout a určitě se vyplatí podívat se do pohádkového království společně s přidrzlým Simonem.