Recenze: Ski Racing 2005 – Hermannův odkaz

Za dveřmi je zima a jak bývá zvykem, spousta lidí si ráda vyjede do hor za lyžováním. Pokud se k nim letos nechystáte připojit, ať už z důvodů finančních nebo prostě proto, že sněhu příliš neholdujete, ale přesto k zimním sportům máte jistý vztah, je pro vás dnes recenzovaný Ski Racing 2005 jistým vysvobozením.

Typ hry: sportovní simulátor
Minimální konfigurace: P3-1.0, 256MB RAM, 32MB 3D Card
Doporučená konfigurace: P4-1.4, 512MB RAM, 64MB 3D Card
Testovací konfigurace: Athlon 2.6, 512 MB RAM, Radeon 9600
Výrobce: Coldwood Interactive
Vydavatel: JoWooD Productions
Distributor v ČR: SeVeN M

Obdivovatelé lyžařského sportu si ještě ani nestihli pořádně vychutnat ucházející simulátor RTL Ski Alpine 2005, který vyšel v prosinci minulého roku, a už tu mají Ski Racing 2005 od Coldwood Interactive a JoWooD Productions. Na první pohled jsou si hry velmi podobné - jak úrovní grafiky, tak i výběrem sportovních disciplín a tratí - přesto je ale nutné se něčím odlišit, že? Proto nakonec bylo přijato řešení o použití “těžkého dělostřelectva”, a tak se na obálce hrozivě vyjímá jméno k dnešnímu dni asi nejpopulárnějšího lyžaře na planetě - Hermanna Maiera - kterého, vzhledem k jeho rakouskému původu a stylu, jímž doslova drtil své soupeře, novináři překřtili na “Herminátora”.

Ne všechny "makety" diváků jsou tak špatné * Redbull dává křídla i špičkovým lyžářům * Krásná ukázka toho, jak Marcel ve stovce seká zatáčky

Ve světě tohoto sportu není až tolik výrazných osobností, a právě proto neobvyklý osud a zkoušky, které padly na hlavu legendárního Rakušana, k němu dokázaly obrátit pozornost zdaleka ne jen fanoušků alpského lyžování. Mnohonásobný vítěz světového poháru všem ukázal svojí nezdolnou touhu ke sportu a vůli být prvním, když se po hrozné nehodě na motorce (kvůli které téměř přišel o nohu a stála ho účast na olympijských hrách roku 2002 v Salt Lake City) dokázal nejenom uzdravit, ale i plnohodnotně se vrátit do velkého sportu. Ze začátku totiž měli lékaři vážně obavy, jestli vůbec dokáže chodit.

Ale nezadržitelný Maier se už 508 dní po nehodě účastnil soutěží a za pár týdnů vyhrál první závod, který se navíc konal v jeho rodné zemi. Později se už na něho vítězství jenom hrnula, jako by se srážka s autem na hornaté cestě a náročná rehabilitace vůbec nekonaly. Právě za tuto obrovskou snahu i získal ještě jednu cenu, zřejmě vůbec nejcennější v celé kariéře – “Za nejhlasitější návrat ke sportu”, kterou mu udělila Světová akademie sportu Laureus, založená roku 1999 známými sportovci.

V popředí si všimněte modlícího se fandy. Zdá se, že by nějakou pomoc Marcel skutečně potřeboval * Příště si ty flámy před závodem raději rozmysli * Jo, jo, jo, tak kdo je tu největší borec?

Vyžití na horských svazích

Ale teď už se vraťme zpět k našemu simulátoru. Stejně jako v případě Ski Alpine 2005 si zde můžete změřit své síly ve čtyřech horských disciplínách: slalom, obří slalom, superobří slalom a rychlostní sjezd. K výběru se nabízí osmnáct tratí (na mnohých se soutěží hned v několika disciplínách), nacházejících se v Rakousku, Itálii, Francii, Japonsku, Německu, Slovinsku, Norsku, Kanadě a Spojených státech. Ze začátku nejsou přístupné zdaleka všechny, větší část z nich budete muset teprve otevřít, sbíraje body a vyhrávaje etapy světového poháru. Kromě boje o pohár se můžete účastnit i jednotlivých závodů, mezi kterými najdete Time Attack a Tournament. Zatímco v prvním případě zápasíte výhradně s časem a svými nervy, v tom druhém k tomuto můžete připojit i své přátele. Tento mód bere možnost hry několika lidí za jedním počítačem jako samozřejmost.

Vypadá docela vystrašeně, kdo by taky nebyl * Milá scenérie s balónkem * Pohled z vlastních očí dodává podobnému sjezdu úplně nové rozměry

Během toho, jak budete postupovat závody, vašemu sporťákovi, kterému předem zvolíte národnost, typ obličeje, barvu kombinézi a modely lyží a bot, budou růst čtyři hlavní charakteristiky: speed, stamina, carving a edging. Zkrátka můžete být klidně i třikrát lepší než “Herminátor”, ale se slabě rozvinutými ukazateli se jen těžko dostanete do první desítky. Východisko existuje jen jediné – vítězství v pár desítkách závodů vybrušuje a zdokonaluje vaše sportovní dovednosti. Zato potom se nebudete muset stydět nahrát své výsledky na internet a porovnat si je s ostatními hráči z celého světa. Po dokončení první etapy nám dokonce otevřou přístup k zabudovanému editoru tratí (docela divné, proč ho nemáte přístupný od začátku?). I když příliš se těšit nemusíte, jediné co umí je přetahování tzv. brán na už hotových tratích. V seznamu zajímavých bonusů, které se stávají dostupnými při nasbírání potřebného množství bodů, se tyčí i čtyři videa, kde nejzajímavější z nich předvádí sestřih efektních pádů.

Slušivá kombinéza

Svojí grafikou Ski Racing 2005 sice nepředvedl nic převratného, ale naštěstí ani nemrštil bahnem do obličeje. Nám osobně se v porovnání se Ski Alpine 2005 o něco méně líbily polohy přepínatelných virtuálních kamer (které si můžete střídat jak během samotného závodu, tak i v replayi, který si můžete nechat na památku), jejichž větší část je umístěna možná až příliš daleko od závodníka. Sledovat totiž na obrazovce lidskou postavu velikosti menší centimetru je přinejmenším nesolidní. Samotné modely lyžařů se zdají být na úrovni, jsou tu přítomné i efekty počasí, jako například mlha nebo hustý sníh, naštěstí se ale dají vždycky vypnout.

A tohle už vypadá na cíl, ani to tolik nebolelo, že? * No, sníh, vlaječky, mrznoucí čumilové, člověk hned ví, na čem stojí * Krásná ukázka toho, jak šetřit sportovcův drahocenný čas. Stačí mu k baráku jednoduše přistavět sjezdovku

Také je nutné dodat, že pocit rychlosti (ve spojení s poměrně slušným ovládáním) je zpracován téměř dokonale. Stačí jen dosáhnout 140 – 150 km/h a při zatáčkách se bude dostavovat nutkání chytit se oběma rukama stolu, jen abyste náhodou nevyletěli z vlajkami označené trajektorie a nerozplácli se o nezničitelnou, jako by betonovou síť ohraničující trať. Rovněž jakákoli srážka s vlajkou je zde stejně fatální - a přitom vůbec nezáleží na tom, jestli jí zasáhnete v rychlosti 10 nebo 100 km/h. Vzhledem k realitě je to sice hloupost, ale jak se zdá, engine tomu prostě nenaučili. Je jedno, do čeho vrazíte, každopádně budete přinuceni k pádu nosem do sněhu. Hudba se ničím zvláštním neblýská (chtěli byste do hry vložit své oblíbené skladby v MP3? Není problém, autoři naštěstí s takovou možností počítali), a komentátoři nebyli impletováni vůbec. Během sjezdu vás bude doprovázet pouze zvuk větru, charakteristické skřípání sněhu a tradiční hlasy fandících diváků, jejichž ploché rozmazané makety se nachází podél celého závodiště.

• jednoduché ovládání
  • přítomnost Hermanna Maiera
  • možnost přidat do hry vlastní MP3
  • grafika, která ničím neoslní
  • špatně zpracovaná kamera
  • odfláknutá hudba

Celkově vzato jde o slušný simulátor alpského lyžování bez zvláštních nedostatků, jenž, jak předpokládáme, bude schopen zaujmout slušný počet těch, které daný sport zajímá (ať už v reálu nebo jenom virtuálně) a sledují novinky v žánru. A taková možnost změřit si síly se samotným Hermannem Maierem by sama o sobě dokázala zahřát duši celé armádě jeho obdivovatelů. Dokonce i pokud nepatříte do jejich řad, Ski Racing 2005 by vás nejspíš nezklamal.

Hudba: 6/10

Poměrně povedená sportovní simulace. Fanoušci tohoto herního odvětví si můžou k celkovému hodnocení přičíst nějaký ten bod navíc.