Recenze: Skóruj - pingpongový Mortal Kombat v kinech

Dnešní filmové komedie lze dělit na buranské a teenagerské. O to více potěší kousek, který přichází s originálním nápadem pingpongového turnaje na život a na smrt. Pobavíme se u takového Mortal Kombatu, v němž se místo páteří a končetin lámou dřevěné pálky?

Balls of Fury
Žánr
: Komedie
Země původu: USA, 2007
Délka: 90 minut
Režie: Ben Garant
Scénář: Thomas Lennon & Ben Garant
Hudba: Randy Edelman
Hrají: Dan Fogler, Christopher Walken, Maggie Q, George Lopez, James Hong, Robert Patrick

Seriózní filmy pojednávající o bojových uměních zůstaly s odchodem Bruce Leeho zaseknuty v sedmdesátých letech a kromě asijské produkce se je snaží oživit jen málokdo. Kašle na ně rovněž nová komedie Skóruj – bere si pouze kostru jednoho z nejslavnějších Bruce Leeho filmů Enter the Dragon (z dnešního pohledu vhodný spíše pro nostalgiky) a snaží se na ni nabalit tolik vtipů, aby se divák v chladných měsících rozpálil třením bránice o vnitřnosti. Ačkoliv umrznutí v kině ve výsledku nehrozí, kompilace vtipů je účinná zhruba jen v polovině případů. Některé gagy se valí s drtící úspěšností, aby tvůrci o malou chvíli dále vybalili nejohranější klišé, jež nabytý dojem zkazí. Přesto je potěšitelné, že Skóruj nespadá do kategorie buranských komedií, ale levituje někde mezi sférami ulítlosti a klasické parodie.

Jak bylo naznačeno, film se nechal inspirovat snímkem Enter the Dragon z roku 1973. V něm je Bruce Lee kontaktován agenty FBI, aby se vypravil na ostrov bývalého šaolinského mnicha, který pořádá krvavý turnaj v bojových uměních na život a na smrt, plus si ve volných chvílích přivydělává na kaviár pašováním narkotik. Bruce Leeho střídá tlouštík Dan Fogler, roli padoušského vládce ostrova si osvojil Christopher Walken (Ospalá díra, Lovec jelenů), přičemž hlavní změnu prodělalo samotné téma – borci, sličné dívky i čínské školačky si to zde nerozdávají pěstmi, ale pingpongovými pálkami.

Stylizace do světa zelených stolů a poskakujících míčků se povedla na jedničku, ať již jde o scénky, kdy křehká dívka s přehledem válcuje čtyřčlenné mužstvo protivníků a druhou rukou přitom stačí telefonovat  nebo o pingpongový souboj hlavních aktérů o život. V podání Skóruj existuje podzemní hnutí ping pongu plné sázek a krutých šampiónů, které by člověk chtěl potkat raději v noci, poněvadž ve dne by jim viděl do tváře a vysmál se jim. Výborný je i návrh hlavních postav – hlavního bosse Fenga, který byl šitý na míru excentrického mimozemšťana Walkena (i když by svému herectví mohl popustit uzdu mnohem více) nebo slepého učitele ping pongu. Ikonická je rovněž postava nacist... ehm, německého šampióna Karla Wolfschtagga – jeho představitel Thomas Lennon měl nyní tupé přehrávání vypočítavého šmejda v náplni práce, přičemž jeho pózy patří k těm nejlepěším momentům filmu.

O to větší škodou je, že filmaři nedotáhli načrtnutý koncept do konce. Když slepý mistr podesáté vrazí do zdi nebo spadne do díry, smát se zle skutečně jen v dobré společnosti s vypnutým mozkem. A právě pro takové chvíle Skóruj je. Pokud divák neočekává nic než odreagováním zabitou hodinu a půl, překousne ztřeštěnou myšlenku ilegálního pingpongového turnaje, který neznalcům Enter the Dragon bude připadat pořádně postavený na pálku, třeba se i zasměje řadě vtipů, jejichž pointa je známá mnohem dřív, než ji promítačka vyšle na plátno. Jen je dobré vědět, že ty lepší z nich odhalí již trailer.

Hodnocení: 6/10