Recenze: Sky Force - skrolující nebeská síla

Umíte si představit, jak by to dopadlo, kdyby se Země ocitla v ohrožení a letadélko Káně vybavené autofirovými střelami se rozhodlo vzít spravedlnost do vlastních rukou? Pokud na to vaše představivost nestačí, přečtěte si tuhle recenzi.

Žánr: Arkádová střílečka
Platforma: Symbian
Výrobce: Infinite Dreams,
Podporované telefony: Nokia 3650, 3660, 6600, 7610, 7650, N-Gage, N-Gage QD, Siemens SX1, Sony Ericsson P800(i),  P808, P900
Testovací hardware: N-Gage
Zdroj: WapStranky,
Cena: 100 Kč
Demoverze:

Některé hry stojí za zmínku jen proto, že vyjdou, i když po nich za pár týdnů pes neštěkne. Pak jsou takové, které jsou zajímavé i po několika měsících - a nakonec ty, které v žebříčcích obliby i prodejnosti mají stálé bydliště. Takové si můžeme připomenout v podstatě kdykoli, tím spíš, pokud jde o hru, která je i dnes na některých webech v top trojce nabídky symbianových her.

Kdo chce kam

Není náhodou, že jde o hru od Infinite Dreams, autorů symbianových akčně logických Super Miners a bombermanovské Explode Areny. Společným jmenovatelem těchto kousků je, podobně jako v případě GBA závodů Karnaaj Rally, působivý grafický engine, kombinující 2D sprity a pozadí s interaktivními voxelovými 3D objekty. S možnostmi takového nástroje máte napůl vyhráno, zbývá se už jen rozhodnout, kterým směrem se vydat tentokrát. A že arkádových stříleček není nikdy dost, vznikl Sky Force, čistokrevná vertikálně skrolující arkádová střílečka.

Ze začátku sice výbava nic moc, ale aspoň prší * Akce nad planinou Středozápadu * Planina s děly

Pokud si vzpomínáte na starého dobrého Xenona nebo Raidena, máte už celkem podrobnou představu o tom, jak Sky Force vypadá a jak se hraje. Ve své současně prodávané verzi 1.2 obsahuje sedm levelů, z nichž každý je nacpán různými nepřáteli i přáteli - a hlavně zběsilou akcí. Pro postup do dalšího kola je třeba vždy zlikvidovat určitý počet protivníků. Podle jedné ze tří zvolených obtížností se pak můžete dostat až do třetího, pátého či sedmého levelu, takže na trénink svých schopností a postřehu máte času a prostoru habaděj. Protože je hra zasazena do pozemského prostředí nepříliš vzdálené budoucnosti, na straně nepřátel je všechno, co létá, jezdí, plave i stojí, seřazené od největšího po nejmenší v množství i kvalitě. Zpočátku tedy komáří letky neškodných letadélek, později vrtulníkové formace s naváděnými raketami, tanky, motorové čluny a křižníky s lasery, odstřelovací věže a děla a nakonec létající pevnosti několikanásobně větší než váš letoun.

Švarné a pěkné * Náhradní štíty před námi, už je to potřebovalo * Sundejte Hartmanna

Pomozme mu tam

Každý takový přítel i nepřítel zasluhuje, ba přímo vyžaduje speciální zacházení. Od menších protivníků si stačí držet kratší odstup a nechat je jednoho po druhém rozmazávat se o nepřetržitý proud střel sršící z vaší lodě. Ti větší, i když jsou těžkopádnější, vyžadují ironií osudu hbitější pohyb a rychlejší reakce, protože svůj pohybový handicap kompenzují buď naváděnými, nebo řetězovými střelami. Na podobném principu funguje i počáteční volba letounu, s nímž celou hru absolvujete - na výběr je fialový ďáblík se slabšími štíty, okrový Shrek nebo červená klasika ve stylu zlaté střední cesty. U finálních bossů si potom musíte hlídat i část nebo místo, které zasáhnete, protože jsou tradičně rozděleni na několik akčních částí.

Střední Čechy dnes budou bez proudu * S laserem se to jinak hraje * Ceny ropy opět stoupnou

Přátelé mají ve Sky Force formu několikapixelových lidiček, kteří čekají na vysvobození ze svých muk, respektive na průlet vašeho letounu oblastí, kde se vyskytují, aniž byste z nich přitom nadělali sekanou. Za záchranu pumprlíků jsou extra body, ale sledovat během bitevní vřavy v krajině výskyt statických červeno-zelených flíčků je prakticky nemožné. Viditelnější jsou zato bonusy, které vaši kocábku mohou vyzbrojit různě účinnými střelami, dvěma hlavněmi místo jedné, raketami, laserem, nebo doplnit část poškozených štítů, které jsou ekvivalentem vašeho zdraví.

Více štítů = více levelů = více akce

Tato napohled strohá rovnice v sobě ukrývá zásadní informace o celé hře. Jak jednou dohrajete na nejlehčí obtížnost první tři úrovně, nedá si pokoj, dokud ji nepokoříte úplně. Pro arkádové profíky je to otázka dvaceti minut čistého času, ale veškerý trénink a cepování strategií jde do hodin. Odměnou za poctivě vypilované skilly jsou nová prostředí, noví nepřátelé, nové efekty počasí od deště po větrnou bouři, a především ultimátní akce. Ve vyšších úrovních hra nabízí opravdové šílenství, smrtící balet výbuchů, laserových střel a částicových efektů, kdy opravdu využijete možnosti plně osmisměrové navigace, stejně jako oceníte přenos bonusů mezi levely.

• Působivé využití 2D/3D grafiky
  • Ovládání letounu
  • Hratelnost jak Brno
  • Profi prezentace
  • Poměrně krátké
  • Letoun má jen 3 životy
  • 100,- za symbianovou hru

To vše při vší plynulosti, za doprovodu klasických arkádových zvuků a melodií. Všechny screenshoty se nepřiblíží hratelnosti Sky Force ani na 10%, protože to se prostě musí vidět v pohybu. Pokud se tak ještě nestalo, je nejlepší, co můžete udělat, zkusit si to na vlastní kůži ve volné demoverzi. Majitele jiných než S60 zařízení může potěšit fakt, že hra existuje i ve verzích pro S90, SUIQ, Palm a PocketPC, které jsou ke koupi přímo na stránkách Infinite Dreams.

Zvuk: 7/10
Originalita: 4/10
Atmosféra: 8/10