Recenze: Sly 3: Honor among the Thieves – zlodějina je legrace

Sly Cooper se vrací, všichni si hlídejte peněženky! Ale ne, Sly je lupič gentleman a raději se plíží a skáče. Ale pro jistotu si přečtěte recenzi na nové pokračování brilantní stealth plošinovkové série dřív, než skončí v něčím pytli na lup.

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 264 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Suckery Punch
Distributor: SCEE
Distributor v ČR: Sony Czech (

Metal Gear Mýval, jak by se vtipně mohla série Sly nazývat, je zpět a znovu se tedy v roli lupiče-gentlemana podíváte na druhou stranu zákona. Sly, na rozdíl od své konkurence v podobě her Ratchet a Clank či Jak, zůstává neochvějně věrný svému žánru. Zatímco se Ratchet s Jakem ve svých pokračováních vrhli do víru zběsile akce, mazaný mýval Sly stále stejně skáče po plošinkách v doprovodu přirozeně plynoucího plížení. Což je fajn, ovšem disk s druhým dílem se roztáčel v mé mechanice poměrně nedávno a na mysl se vkrádá otázka, zda se sympaťák Sly na scénu nevrací zbytečně brzy. Naštěstí borci ze Suckery Punch zapracovali a nový díl je tak, po vzoru reklam, větší a delší, než jste zvyklí. Ale přestaňme nahlížet do budoucnosti, ale radši se podívejme do minulosti, kde Honor among Thieves začíná. Zmateni? Jen žádný strach, vše se hnedle vysvětlí.

Mývalí sága, dějství třetí

Vše začíná v okamžiku, kdy se statečný Sly snaží dostat k obrovskému pokladu, který jeho rodina plná proslulých lupičů shromažďovala po celé roky. Jenže lokaci nezměrného bohatství vyčmuchal kromě hlavního hrdiny i šílený vědátor jménem Dr. M, jenž neváhal a kolem celého ostrova s trezorem vybudoval obrovskou pevnost. Ta mu má zabezpečit dostatek klidu na páčení zámků od dveří trezoru, jenž mu brání v cestě k obrovské kopě zlata. Jenže taková drobnost přeci nemůže Slyeovi zabránit získat to, co je po právu jeho.

To je přeci Sly v masce, hlupáčci * Navigaci usnadňují modré waypointy * Murray je silák, i když trochu jednodušší

Úvodní level slouží jako tutoriál pro všechny nové hráče, kteří se Slyem zatím neměli tu čest. Ovšem ani veteránům určitě malé osvěžení ovládání neuškodí. V okamžiku, kdy se vyhnete všem nástrahám nebezpečné pevnosti a konečně se dostanete ke dveřím sejfu, děj jako obvykle nabere obrátky a hlavní hrdina končí v prekérní situaci, která nemůže končit ničím jiným než jeho smrtí. Jenže místo toho, abyste se dozvěděli, jak z této situace mrštný Sly vyklouzne, se ocitáte na začátku celého dobrodružství v Benátkách, kde začínáte shánět parťáky na nebezpečný výlet za pokladem…

Sly 3 klidně může být vaším prvním seznámením se sérii, ovšem musí vám být jasné, že vám spousta postav bude neznámých a též události z minulých dílů vám zůstanou zahaleny. Až na tu nejdůležitější. Vás nejvěrnější parťák geniální želvák Bentley se během minulé akce zranil a skončil zmrzačený na vozíku. Tuto událost psychicky nezvládl váš druhý parťák, růžový hroch Murray, který pověsil zlodějské řemeslo na hřebíček a vydal se na spirituální cestu. Jenže bez Murraye zlodějská partička ztratila klíčové ozubené kolo, bez kterého se dříve bezchybný stroj na krádeže pořádně zadrhává. Proto Sly a Bentley neváhají a snaží se bývalého parťáka získat zase na svojí stranu.

Hoplá * Příbeh zpestřují podobné obrázky * Safra, udělal sem o krok navíc

Jenže Murrayem to nekončí a postupně se k vaší původně dvojčlenné partě přidávají nové postavy, které vám pomohou se dostat k pokladu rodiny Cooperových. Hlavním úkolem každé misi je nějakým způsobem pomoci a získat na svoji stranu postavu, bez jejichž speciálních dovedností byste mohli na splnění ultimátního cíle zapomenout. Během nového dobrodružství narazíte na spoustu známých postav, s policejní inspektorkou Carmelitou Fox v čele. Na charakter jednotlivých postav je kladen velký důraz jako minule, co chvíli se bavíte nějakým dlouhým a vypečeným dialogem, až by někdo mohl říct, že je tahle hra na obyčejnou plošinovku až moc “ukecaná“.

Všude po světě v šesti kapitolách

Celá hra je rozdělena na šest kapitol, během nichž se podíváte doslova po celém světe. Kromě zmiňovaných Benátek vás čekají zasněžené čínské hory, podíváte se mezi piráty a nejen tam. Prostředí je jako vždy různorodé a dokáže svírat hráčovu pozornost pevnými otěžemi. Jednotlivé úrovně se vždy skládají z centrálního prostranství, po kterém se můžete většinou volně pohybovat a kde též najdete vchody k jednotlivým více specifikovaným úkolům. Též tu máte i základnu vaší zlodějské party, kde si musíte měnit postavy a můžete naloupené bohatství vyměňovat pomocí služby Thiefnet za různé vymyšlenosti, které vám usnadní vaši zlodějskou kariéru. Svým způsobem máte svobodu jako v klasickém GTA. Pokud se vám zrovna nedaří splnit některý úkol, můžete jen tak bloumat po úrovni, hledat skryté poklady, vykrádat kapsy patrolujícím strážným či si prostě zaběhnete splnit jiný úkol.

Na vodě si užijete spoustu legrace * Jak z Mission Impossible * Správný zloděj i převlek využije

Jednotlivé úkoly se liší a Suckery Punch opravdu ukázali, že jim představivost nechybí. Narazíte tu na sestřelování věcí na tisíc způsobů, ať už třeba v motorovém člunu či letadle, pobavíte se s autíčky na dálkové ovládání, ale najdete tu soutěž ve zpívání, která probíhá ve stylu klasických rytmických miniher. Ovšem vrcholem jsou slovní souboje ve stylu legendárního Monkey Islandu! Málem jsem vypadl z křesla, když jsem se k tomuto úkolu dostal. Celkově narazíte na spoustu nápadů, které jste viděli v jiných titulech, ovšem díky jejich citlivému vsazení do hry na mě spíš působily jako pocta daným hrám, než jejich sprosté vykradení. Kromě spousty miniher si užijete i tuny klasického skákání z plošinky na plošinku, obezřetného plížení a pochopitelně dojde i na staré dobré násilí. Vrcholem všech nápady našlapaných úrovní je zábavně  obtížně souboj s bossem, během nehož se ukáže, co ve vás opravdu je.

Každá z hlavních postav má v rukávu spoustu nových triků, Sly dokáže odemykat číselné zámky pomocí sluchu (hráči pomáhají vibrace v ovladači), Murray se umí schoulit do klubíčka a odrážet různě po okolí a Bentley má svoje kolečkové křeslo doslova našlapané různými vychytávkami. Po celou dobu hry budete objevovat stále nové nápady, jenže se stejně nakonec neubráníte pocitu mírného deja vú. Sly 3 totiž nepřináší od minulého dílu žádné převratné změny v konceptu. Jasně, je tu možnost vidět některé scény v 3D díky ke hře přidávaným brýlím a můžete si zahrát i ve více hráčích, ale po pravdě obojí nestojí za moc.

Mývali maji vodu sice rádi, ale Sly ne * Chudák Bentley skončil na vozíčku * Narazíte na spoustu podivných charakterů

Naštěstí zůstala zachovaná brilantní a plynulá hratelnost z minulých dílů a objemem hra též o něco nabobtnala. Což hru chrání od nálepky: chudá kopie Slye 2. Dohrání Slye 3 vám bude trvat o pár hodin více než u minulého dílu. Navíc, narazíte na několik vedlejších úkolů, které nemusíte plnit, ale teprve po jejich dokončení můžete hru dohrát na 100%.

Revoluce se nekoná

Stejně, jako se v Suckery Punch neodvážili kopnout do základů hratelnosti a principů z minulých dílů, se báli i jakékoliv revoluce v oblasti vizuálního zpracování. Ono se totiž nadarmo netraduje; neopravuj, co máš v záruční době, nebo co se to vlastně říká. Už původní Sly vypadal ve svém cellshadovém kabátku skvěle a nové pokračování se nese spíš ve stylu návštěvy kosmetického salónu, než nějaké radikální plastické operace. Přidání pár detailů tady, natvarování neposedných polygonů támhle, nová vrstva světelných efektů, zahlazení vrásek…znáte to. Od postav přes lokace po stylové comicsové bubliny vše vypadá skvěle a hře sedne jako chlupatá kůže na mývala.

Sly je mrštnost sama * Raketové křeslo, to je vynález * Teď to chudák koupí, ale jen uspávacím

Pokud vám postavy k srdci nepřirostly už minule, tentokrát se to už musí stát určitě. Nejen díky skvěl vyprofilovaným osobnostem a tuně vtipných dialogů, ale i díky výbornému dabingu. Hlasy všech hlavních postav zůstaly stejné a skvělé, jen inspektorka Carmelita od minule změnila hlasového dárce. Ku prospěchu věci, měl bych dodat. Zvuky výborné, stejně jako hudba. Být dokonalý znamená jednu nevýhodu, a to sice, že se v budoucnosti už nebudete moci více zlepšovat. A to by se asi dalo říci i o zvukovém doprovodu hry Sly 3.

• Víc postav, víc miniher
  • Trvanlivost
  • Zábavné a hratelné
  • Výborné zpracování
  • Žádné velké změny
  • Multiplayer není nic moc

Solidní práce chlapi, jako vždy. Chce se mi zvolat na adresu Suckery Punch. Sly 3: Honor among the Thieves přináší bezprecedentně tu nejlepší plošinovku, kterou si můžete na konzolích v současnosti zahrát. Jediné, co toto prohlášení kazí je fakt, že konkurence jako taková je veskrze nulová. Jak si někde vesele krouží po závodních tratích ve své bugině a Ratchett se kočkuje kdesi v aréně a nic dalšího snad ani nestojí za řeč. Ovšem ani nedostatek konkurence neodpáře hře jedno, jedná se o zatraceně zábavnou plošinovku.

Zvuk: 9/10

Krást je výsostná zábava i napotřetí. I když by se chtělo zvolat, aby s dalším dílem tolik nepospíchali. Přeci jen, všechno se dřív či později přejí. Ani skvělá plošinovka jako Sly se tomu vyhnout nemůže.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Diskuze (1) Další článek: Tvůrce Rag Doll Kung Fu opouští Lionhead

Témata článku: , , , , , , , , , , ,