Recenze: Socom: US Navy Seals Fireteam Bravo – vojáci do kapsy

Hou, hou, Navy Seals jdou. Všechny přeperou, s ničím se...nemažou. Kromě PS2 se nově můžete potkat s elitními jednotkami Navy Seals i na PSP. Nabídka zní slibně, zábavný singleplayer, bohatý multiplayer a to vše klidně i na cesty. Ovšem výsledek nemusí být vždy jakostní. Jak to dopadlo tentokrát?

Karel KališPlatforma: PSP
Žánr: Taktická akce
Multiplayer: Ano
Výrobce: Zipper Interactive
Vydavatel: SCEE
Vydavatel v ČR: Sony (

Původní série Socom na PS2 nabízela povedenou a atmosférickou taktickou akci, silně orientovanou na online hru. Ovšem vzhledem k situaci kolem online hraní na PS2 nás nechávala mírně chladnou. Jistě, nějaká kampaň pro jednoho hráče ve hře sice byla, ale nejednalo se o nic zázračného. Přeci jen, hlavním lákadlem mělo být hraní ve více hráčích. Teď se bavíme hlavně o prvních dvou dílech, Socom 3 má nabízet pro jednoho hráče větší zábavu, ale ten se nám zatím to rukou nedostal. Místo toho se v redakci objevil Socom pro PSP. Prohánět speciální jednotky po světě i během cesty vlakem znělo jako dobrý nápad, takže jsem po hře lačně sáhl. A řeknu rovnou, že jsem chybu neudělal.

Fireteam Bravo se nese na vlně předchozích dílů na „velké“ konzoli. Opět se vám do rukou dostanou speciální jednotky Seals, opět budete zachraňovat svět a nakopávat teroristům pozadí. A opět Socom využívá headsetu a nabízí multiplayerovou hru. Ale přesto se nejedná o pouhý port, borci ze Zipper Interactive vzali v potaz rozdílné parametry handheldu PSP a svoji hru mu připravili přesně na míru. Od grafiky po ovládání.

O dva Lachtany méně

Velké změny nastaly už v samotném týmu elitní jednotky. Na vše vám tentokrát budou muset stačit pouze dva vojáci namísto klasických čtyř. Asi se ti další dva do malého PSP nevešli. :) Hráč tentokrát ovládá mariňáka s přezdívkou Sandman (ne ten ze Spidermana ani od Gaimana) a asistuje mu Lonestar (ani ten není z filmu Spaceballs). Společně mají za úkol plnit přání svých nadřízených v celkem 14 misích. A pěkně rozlehlých. Samozřejmě se podíváte po celém světě. Začínáte kousek jižně od domova (správných amerických hochů) – v Chile. Po pár misích následuje přesun do Maroka, pak do Jižní Asie a finále vás zanese k našim severním sousedům – do Polska.

Obsah misí se značně obměňuje, ale přináší klasiku podobných her. Znič tuhle muniční sklad, támhle most, zachraň rukojmí, sbírej informace, zabij nepřátelského špeha atd. Občas narazíte i na originálnější zadání úkolu, ale většinou se jedná o tisíckrát použitý motiv. Ale vytýkat to autorům rozhodně nemůžu, taktické akce zasazené do realistického prostředí moc prostoru k imaginaci nepřináší. Výborné je, že příběh tentokrát  dokáže i zaujmout. Jednotlivé mise pojí velmi podařené CG animace doplněné o špičkový dabing. Atmosféra speciálních jednotek a jejich úkolů je zachycena na jedničku.

Zábava pro jednoho hráče ale nekončí s kampaní. Fireteam nabízejí mód Instant Action, ve kterém si můžete znovu projít splněné lokace, ale s novým úkolem. Třeba dostanete za úkol nepozorovaně vyhodit něco do vzduchu či najít a zachránit všechny rukojmí. Rozmístění protivníků po úrovni se náhodně generuje, takže každou misi lze hrát stále a stále dokola.

Pokud máte k dispozici i Socom 3 na PS2, rozhodně vyzkoušejte funkci zvanou Crosstalk. Nejedná se o nic jiného, než propojení obou verzí hry. Osobně jsem bohužel neměl tu možnost to vyzkoušet, ale informace o vzájemném ovlivňování postupu ve hře zní velmi slibně. Když najdete některé informace ve Fireteam Bravo, v Socomu 3 se odemkne alternativní cesta postupu a vice versa. Například zjistíte rozmístění  nepřátelských ostřelovačů. Kromě těchto mise ovlivňujících bonusů lze odemykat i klasické bonusy, jako třeba nové modely postav do online hry či nové zbraně.

Škoda, že zážitek z hry jednoho hráče trochu kazí slabší AI protivníků. Většinou se sice chovají adekvátně, ale čas od času by je jeden za jejich tupost zabil (doslova). Uvedu příklad. V normální situaci se protivník po vašem spatření utíká schovat, kryje se za překážky atd. Ale sem tam (a nejedná se o ojedinělé situace) prostě zůstane stát na místě a bez mrknutí oka si nechá nasázet do žaludku partičku přátelských olověných včeliček. Není to nic tragického, ale mínus si píši. Naštěstí inteligence vašeho spolubojovníka je v pořádku. Nemá tendence se někde zapomínat a pružně reaguje na vaše příkazy. Ty mají rozsah zhruba jako v předchozích hrách. Kromě speciálních kontextových příkazů, třeba otevření dveří při nejetí zaměřovačem na ně, máte k dispozici i menu s pokročilejšími příkazy. Agresivní či defenzivní chování atd. Fanoušci série se budou cítit jako doma.

Což až tak úplně neplatí pro ovládání hlavního hrdiny. Je to pochopitelné, PSP má pouze jeden analog, takže model, pohyb pomocí jednoho a zaměřování druhým, dostal padáka. Místo něj nastoupilo klasické uzamykání cílů. Stačí zmáčknout tlačítko R a vaše další dávka míří přímo na protivníka. Samozřejmě to není tak jednoduché. Záleží na několika aspektech. Na druhu zbraně, vzdálenosti, pohybu, postoji a pozornosti nepřítele. Pomalým plížením a sniper puškou ustřelíte hlavu na půl kilometru, ale v divokých přestřelkách se samopalem netrefíte ani vrata od stodoly. Trochu přeháním, ale základní ideu snad máte. Samozřejmě zde naleznete i klasický pohled přes zaměřovač pro precizní míření, ale během něj se nedá pohybovat. Pro ostřelování to však nevadí. Díky automatickému zaměřování je akce o něco svižnější, ale nemyslete si, že hurá stylem naběhnete doprostřed nepřátelského tábora a všechny postřílíte. Socom Fireteam Bravo klade stejný důraz na obezřetný postup a taktiku jako jeho konzoloví příbuzní.

Díky PSP je multiplayerová hra už z principu přístupnější než na PS2. Socom Fireteam Bravo nabízí vyžití až 16 hráčům zároveň. Nabídka módů sahá od Supression (klasický deathmatch), přes Extract (musíte zachraňovat rukojmí a dopravit je na specifické místo),  Free for All, Demolition (vyhození do vzduchu daného cíle) po Captive (vlastně team deathmatch, ve kterém vás člen týmu může oživit). K dispozici jsou všechny mapy z kampaně, ale kooperační mód bohužel chybí. I tak je ovšem nabídka pro hru více hráčů velmi pestrá.

Go Seals, Go!

Fireteam Bravo vám rozhodně oči z důlků nevytáhne, ale stejně se jedná o pěknou podívanou. Výkon PSP je pochopitelně slabší než PS2 a na hře se to dá poznat. Některé objekty zrovna neoplývají závratným počtem polygonů, postavy vypadají lépe. Ovšem celková rozlehlost většiny map a možnost vcházet dovnitř domů více než adekvátně napraví dojem z lehce hranaté grafiky. Navíc animace pohybů vypadají velmi dobře a CG animace ještě lépe. Věčná škoda, že frame-rate má ve scénách bohatých na objekty tendence klesat pod standardních 30 fps. Pasáž o grafice zakončíme pozitivně, herní prostředí se často střídají, z tohoto ohledu se stereotypu bát nemusíte.

Kde grafika lehce pokulhává, audio stránka hry obstojí na výbornou. Střelba i výbuchy znějí velmi přirozeně, skvělé je i namluvení. Řeč protivníků odpovídá zemím původu. Rozhovorům po rádiu a neherním animacím se nedá nic vytknout. Akci podbarvuje standardní hudba z válečných her, na to rozhodně souhlasně pokyvuji hlavou. Válečná atmosféra díky tomu získává jenom navrch.

• Crosstalk
  • Bohatý multiplayer
  • Povedená kampaň
  • Výborné zvuky
  • Slabší grafika
  • Klesající frame-rate
  • Občas výpadky AI

PSP verzi Socomu se dá vytknout jen pár chybek. Rozhodně se před svými staršími bratříčky stydět nemusí. Grafika zrovna nepatří mezi nejšpičkovější, ale herní zážitek vůbec nekazí a zvukový doprovod dojem vylepšuje. Fireteam Bravo nabízí spoustu zábavy pro jednoho i více hráčů a rozhodně si své místo najde. Vlastně už našel, protože byly oznámeny práce na pokračování. Takže pokud máte chuť na povedenou taktickou střílečku pro PSP, rozhodně sáhněte po Socom: US Navy Seals Fireteam Bravo. Litovat nebudete.

Grafika 7/10
Zvuk: 9/10

Podařené převedení taktické hry z PS2. Fireteam Bravo přinesou zábavu každému, ať už se chce bavit sám či s kamarády.