Recenze: Sonic Advance 3 – klasika klasicky

Slovní hříčka v nadpisu se snaží upozornit na skutečnost, že navzdory poměrně zoufalým 3D pokusům Sonic Adventures nebo Sonic Heroes existuje ještě další řada, ve které nová dobrodružství Sonica vypadají tak, jak mají: nádherně nakreslená v přehledné 2D grafice. Pokud vám učarovala nejrychlejší plošinovka na světě, pojďte se s námi podívat, jak se povedl nejnovější díl.

Platforma: GameBoy Advance
Multiplayer: ano, až 4 hráči
Podporuje GBA link cable
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Dimps
Vydavatel: Sega
Distributor v ČR: Conquest (

Ano, pokud vás se to netýká, přesto trvám na tom, že moje maličkost byla přímo šokována tím, jak špatně dopadla nejúspěšnější plošinová hra devadesátých let při konverzi do nového tisíciletí a zprofanovaného „tři-dé“. Sonic ztratil svoji přehlednost, hratelnost i kreslené kouzlo a stala se z něj jakási přebarvená splácanina, která se v nejlepších okamžicích (když se vám v mizerně designovaných úrovních podařilo rozběhnout) zhroutila sama do sebe díky zoufalé práci kamery.

Ach ta romantika krvavého západu slunce * Pasáže pod vodou patří v sérii k těm náročnějším díky potřebě doplňování vzduchu

Naštěstí tu máme GameBoy Advance, který (případně s podporou GB Playeru a GameCube rovnou na vaší televizi jako za zlatých časů 2D her) oživuje to, co bylo málem ztraceno – éru 2D her. A vlévá jí pravidelně čerstvou krev do žil. V případě plošinovek a speciálně Sonica je to nyní již třetí díl úspěšné a vysoce hodnocené série Sonic Advance (vychází také pro Nokii N-Gage).

Nová dobrodružství, staří hrdinové

Jako vždy se s příběhem nikdo dvakrát nepáral (tohle platí jen pro Sonicova dobrodružství z posledních let - původní trilogie na Sega Mega Drive měla příběh na velmi dobré úrovni) a opět jde jen o to, zastavit doktora Eggmana, který chytá zvířátka po celém ostrově a zamyká je jako levný pohon do nitra svých děsivých robotů.

Povozte se v Pandě! * Šroubujte, jestli se chcete dostat dál (a výš)

Na cestu se vydáváte s jednou postavou (zpočátku je přístupný jen Sonic a Tails), druhou po vašem boku ovládá počítač. Během hry se ale zpřístupní další tři postavičky – Amy, Knuckles a jedna, ehm, tajná. Herní plocha se tentokrát skládá ze sedmi světů a na konci každého vás kromě nějakého masivního Eggmanova stroje čeká také navrátivší Cyber-Sonic.

Herní principy

Revoluce se (naštěstí) nedočkáme, mnohem spíše je Sonic Advance 3 návratem několika oblíbených prostředí, vychytávek a dokonce i hudebních motivů z klasické trilogie. Tento návrat ke kořenům zahřeje fanouška u srdce a až budete probíhat zeleným pásmem s remixovanou hudbou z Green Hill Zone (Sonic 1, 1993), motat se v ledových výkrutech vystřižených z Ice Cap Zone (Sonic 3, 1995) nebo tlačit roztodivné šroubovité výtahy (Metropolis Zone, Sonic 2, 1994), budete se cítit jako doma.

Wow, Snowboarďáci! * Teda Amy, to si říkáš NĚŽNÁ dívka!?

Nějaké novinky zde ovšem najdete (kromě nových světů a nepřátel… ). Jednak mají různé postavy různé schopnosti, ale navíc se tyto mění ještě v závislosti na parťákovi, kterého jste si právě vybrali (takže Sonic s Tailsem může vyskočit výše, s Knucklesem má zase speciální průrazný útok apod.). Vzhledem k přítomnosti pěti postav je možné najít docela dost způsobů, jak projít úrovní nebo porazit bosse na konci. Hra toho také využívá poschováváním devíti „Chao“ v každém světě – abyste je všechny našli, musíte využít schopnosti všech postaviček. Chao jsou také vaší cestou do 3D bonusových úrovní, ve kterých se bojuje o – ano, hádáte správně – „chaos smaragdy“. Bonusové úrovně silně připomínají návykové bonusy ze Sonic 3.

Rychlost, přehlednost, zábava

Nový Sonic je vzkříšením klasiky se vším všudy a pro fanoušky je to jasná koupě – za těch deset let jsem se přistihl, že již mám na modrého ježka v jeho 2D inkarnacích podobný návyk, jako třeba na Final Fantasy. Asi si dovedete představit, jakou radost mi udělalo vydání všech klasických dílů pro PS2 v Sonic Mega Collection… ale o tom si povíme v jiné recenzi. Sonic Advance 3 zapadá do nové trilogie jako logický zlatý hřeb a vysoká hodnocení v recenzích po celém světě dávají najevo, že si to myslí každý, kdo jej vyzkoušel.

• Grafika, hudba, dabing
  • Návrat klasických prvků
  • Pět postav, bonusy, multiplayer
  • Boss páté úrovně
  • Velmi slabý příběh
  • Málo nových prvků

Série Sonic Advance se proslavila zdařilým a nápaditým využíváním GBA Link Cable a podpory multipalyeru, která samozřejmě nechybí ani tentokrát. Nabízí hned několik herních módů, kromě klasické kooperace přes závody až po sbírání chao nebo bodů. Celkově má prostě nový Sonic vše, co by měl mít a jen těžko mu mohu něco vytknout – kromě snad nejtěžšího bosse v historii série, který překvapivě nečíhá na konci hry, nýbrž v páté úrovni. Připravil mě o dva dny spánku, potvora jedna!

Zvuky: 9/10

Nový Sonic je přesně takový, jako byl na vrcholku své kariéry. Čím byl Sonic 3 a Knuckles ve své době, tím je Sonic Advance 3 dnes: dokonalou, nádhernou, rychlou a bohatou plošinovkou, která zkrátka nemá konkurenci.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (3) Další článek: Madagascar - tuctovka na motivy filmu?

Témata článku: , , , , , , , , , , ,