Recenze: Sonic Gems – oprášené klenoty

Nostalgická vlna zaplavuje herní trh. V zahraničí vznikají specializované časopisy věnované několik generací starým herním klenotům, objevují se sběratelské kolekce pro moderní platformy. Jednou z nejsilnějších dávek nostalgie je bezesporu právě tato sbírka klasických plošinovek od Segy.

Žánr: plošinovka
Multiplayer: ano, 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 467KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Výrobce: Sonic Team
Vydavatel: Sega
Distributor v ČR: CD Projekt (

Před třemi generacemi konzolí spolu vedli válku giganti Nintendo a Sega. Vzpomínám si, jak nechápavě jsem zíral na pomalé a graficky primitivní hry ze série Mario pro SNES. Vedle nich vypadaly nadzvukově rychlé, detaily i barvami hýřící tituly Sonic jako o několik generací napřed. Je až neuvěřitelné, že o pouhých deset let později již Sega vůbec není ve hře (pokud jde o válku konzolí) a Nintendo se stále drží. Svého času totiž o nadřazenosti modrého ježka nebylo žádných pochyb. Hry se Sonicem byly vždy extrémně propracované po technické stránce, ale kromě toho také návykově hratelné.

Hudba ve vodní úrovni patří k nejlepším * Sonicova láska Amy * Trojrozměrné bonusové úrovně působily v roce 1993 jako sen

Ovládání se skládalo pouze ze směrových tlačítek a jediného tlačítka pro skákání, nicméně herní designéři ze slavného Sonic Team studia dokázali s těmito jednoduchými ovládacími nástroji vykouzlit fantastickou hratelnost, založenou na přeskakování překážek, hrátkách s gravitací a komplexními souboji vyžadujícími dobrou paměť i postřeh. S přechodem do třetího rozměru Sonic ztratil 60% svého kouzla a ohromující hratelnost se již nikdy nepodařilo napodobit (kromě 2D pokračování pro Game Boy Advance nebo nové Sonic Rush DS pro Nintendo DS). O to vzácnější jsou klenoty obsažené v této mimořádné sbírce.

Sonic CD

Tahle hra je v podstatě tím nejdůležitějším z celé sbírky, nacházející se na disku. Svého času Sega uvedla pro svoji 16bitovou konzoli Mega Drive CD mechaniku nazvanou Sega Mega CD. Ještě než se společně s PC propadla do jámy „interaktivních filmů“, využívala Sega tuto mechaniku vynikajícím způsobem: každá z opravdu úspěšných her pro Mega Drive se dočkala CD verze s orchestrální hudbou a parádními filmovými animacemi. Vedle (dodnes z hlediska atmosféry i hudby nepřekonané) Ecco the Dolphin to byly třeba Earthworm Jim nebo Batman Returns… a také první díl ze série Sonic.

Sonic versus Cyber Sonic * Smaragdy jsou dobré, áááno * Tady to vypadá jako by prostředí bylo samý pravý úhel

Jelikož šlo o CD remix prvního dílu, nebyla grafika až tak propracovaná jako v pozdějších pokračováních (kde je postavička 3D, obrazovka hýří speciálními efekty atd.). Na druhou stranu hratelnost je stejně vtahující jako u pozdějších dílů a Sonic CD ohromujícím způsobem uniká stereotypu, takže se skutečně nemůžete naučit úrovně nazpaměť: v libovolném okamžiku je totiž možné posunout se dopředu nebo dozadu v čase, čímž se změní prostředí okolo vás (včetně nepřátel nebo hudby). Díky této pestrosti a nekonečně vymazlené hudební kulise je tento díl Sonicových dobrodružství jedním z nejzásadnějších vůbec.

Sonic R a Sonic Fighters

Další dvě hry na disku pochází z konzole Sega Saturn, která svého času konkurovala první Sony Playstation. Obě tedy přinesly 3D zpracování, z obou se ale vytratila klasická hratelnost, když obě zkusily něco docela jiného. Sonic R je závodním titulem, Sonic Fighters pro změnu bojovkou jeden proti jednomu. Ačkoliv je docela zajímavé vidět oblíbené postavičky v kvalitním 3D zpracování, závody ani mlátička nijak nesouvisí s plošinovým žánrem a své cílové skupiny docela spolehlivě minuly. Také na tomto disku jsou spíše jako bonus.

Dej sem prstýnky! * Takhle nějak vznikl wrestling * Závodit můžete i ve dvou

Zdá se, že Sega si nakonec uvědomila, v čem spočívá síla této herní série a vrátila Sonica ke kořenům. Odhalené ukázky z nového dílu pro Playstation 3 vypadají jako klasická, bleskově rychlá plošinovka, jakou byl Sonic ve svých nejlepších letech. Doufám jenom, že kamera a hratelnost nebudou trak křečovité, jako u Sonic Adventures nebo Heroes, jež původním 2D titulům nesahaly ani po kolena. Jak jsem již napsal, fanoušek si mohl modrého ježka v posledních pěti letech pořádně užít jen na kapesních přístrojích od Nintenda.

6 nefalšovaných klasik

Pokud jste pamětník a výše zmíněný obsah herního DVD Sonic Gems Collection vás dojímá, potom vás následující šestice spolehlivě dostane. Jde o tituly z handheldu Game Gear, které svojí grafikou i ozvučením vzbuzují vzpomínky na skutečně dřevní období herního průmyslu. Možná právě pro svoji jednoduchost a skromnost působí tyhle klasické oldies jako balzám na nervy starších hráčů, kteří se zoufale ve všech těch milionech polygonů moderních her snaží najít alespoň stopu čistokrevné hratelnosti a zábavnosti starých dobrých hitů.

Pasáže ve vozidlech zpestřovaly hry ještě před Call of Duty * Skákání až do nebe k Sonicovi patří... * ...a někdy ještě výše

Sonic The Hedgehog 2 a Sonic Triple Trouble jsou klasické hry, kopírující herní styl hlavních dílů série. Sonic Spinball je – jak název napovídá – pinbalová hříčka. Sonic Drift 2 jsou překvapivě závody ve stylu Mario Cart. Tails Skypatrol nabízí poněkud odlišné herní mechanismy v klasickém světě série (postavička Tailse může létat). Nejzvláštnějším titulem z tohoto výběru je nejspíš Tails Adventures, což je adventura ve stylu Dizzyho – tedy včetně sbírání a používání předmětů atd.

• Sonic CD
  • Zpracování konverze
  • Cena pod tisícovku
  • Grafika má své roky
  • Zvuk má své roky
  • Neplošinkové pokusy

Sonic Gems Collection je navíc vybavena tunou odemykatelných bonusů, od komiksů přes videa, hudbu, artworky až po kompletní manuály všech her a další související materiály. Za cenu do tisíce korun získáte pestrou sbírku klasických her, kterým jednoznačně dominuje nadčasový Sonic CD, představující nepochybně jednu z nejlepších 2D plošinových her všech dob. Nevím jak vy, ale já si tenhle návrat do „starých dobrých“ časů užil jako již dlouho žádnou jinou hru.

Grafika: 5/10
Zvuk: 5/10

Sonic CD a další sladkosti z doby (ne)dávno minulé. Pokud jste pamětník a dobový fanoušek, pak si k celkovému hodnocení přidejte alespoň dva body.