Recenze: Sonic Heroes – tentokrát jako tým

Sonic je legendární nadzvukový ježek modré barvy, který svojí rychlostí vytřel zrak všem konkurentům z oblasti plošinovek během soubojů šestnáctibitových konzolí v devadesátých letech. Pak ale přišly velké problémy pro domovskou Segu a Sonic se na mainstreamové konzoli několik let neobjevil. Chcete vědět, v jaké formě se vrátil?

Multiplayer: ano, dva hráči
Paměťová karta: 110KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: Sonic Team, Sega
Distributor v ČR: Cenega (

Je to už přes deset let, co jsem se rozhodoval, kterou konzoli si mám koupit. Sega Master System nebo Nintendo Entertainment System? Nakonec rozhodl právě  modrý ježek Sonic. Vlajková hra Segy s touto postavičkou v hlavní roli byla o tolik rychlejší, pestřejší a propracovanější, než konkurenční tahoun Mario, že prostě musela každého přesvědčit na první pohled.

Hrdinové z Mega Drive se vrátili! * Remake hry Sonic 1? * Loopingy patří k nejlepším grafickým efektům hry

Faktem je, že oné rychlosti, barevnosti i celkové zábavnosti slavné série Sonic 1 – 4 se ve své době nic nevyrovnalo. Nedávno jsme si mohli zahrát plnohodnotné pokračování klasické série na nGage, nicméně moje největší naděje se upíraly na ohlášený velkolepý návrat Sonica ve hře pro hlavní trojici současných mainstreamových konzolí.

Radost (jen) na první pohled

Když hru zapnete, budete potěšeni. Klasická japonsky-popová hudba, typický výběr postaviček, typická první úroveň (tropické ostrovy), překvapivě povedeně resuscitovaná grafika, která si dokázala uchovat jako pestrost a dojem velkorysé rozlehlosti, tak hlavně a především RYCHLOST, díky které vypadá sonicův nadzvukový běh napříč vysutými cestami a loopingy stejně adrenalinově jako dřív.

Tyhle vykřičníky jsem už viděl v jiné hře... * Další působivý looping * Prostředí je efektně přebarvené

Rozhodně je grafika o obří skok dále, než u současně vydaného PC titulu Sonic Adventure DX, jelikož v případě PC hry nejde o nic jiného, než víceméně neupravený remake několik let starého titulu z konzole DreamCast. Nicméně v případě obou nových her se Sonicem platí stejný problém: hra je viditelně designovaná na rychlý pohyb prostředím, takže textury a design krajiny obecně nemají příliš detailů (také kvůli vyššímu framerate). Zkuste se tedy zastavit nebo chvíli něco řešit na místě a grafika začne cenit prohnilé zuby, nesrovnatelné s chromově lesklým chrupem moderních technologických králů typu Jak 2.

Tentokrát jako tým

Hlavní novinkou v rámci Sonic Heroes je skutečnost, že během hry neovládáte jenom jednu postavičku, nýbrž rovnou trojici hrdinů. Pokud jsou mezi vámi pamětnicí (což by fanoušci Sonica měli být), možná to ve vás vyvolá jistou vzpomínku na titul Lost Vikings. A není to náhoda – s tímto klasickým titulem má totiž Sonic Heroes překvapivě společné prakticky vše, pokud jde o herní systém.

Ať žijí průhledné materiály * Proskakování kruhy dobře známe * Hrdinové si každé ráno zaběhají na pláži

Takže jeden člen vaší skupiny umí létat, druhý mlátit a třetí běhat. Úrovně jsou potom designované tak, abyste museli všechny tři schopnosti využívat na konkrétních místech a... možná už začínáte mít představu, co je špatně. Sonic byl vždy o rychlostí, intuitivní hratelnost a ovládání na sebe často braly podobu až tak extrémní, že hráč jen držel tlačítko pro běh a nestíhal ani sledovat, co se na obrazovce děje, dokud do něčeho nenarazil. Býval to skvělý pocit.

Další hratelný tým * Pohledy z výšky patří k působivějším momentům hry * Jedna z nejhezčích úrovní

Ale s nutností střídat herní postavičky a mlátit do věcí nebo je oblétávat zmizela ta rychlá a návyková hratelnost. Navíc tak přibylo momentů, kdy se pohyb zpomalí a vy si uvědomíte výše zmíněné nedostatky grafiky. Tvůrci se pokusili obohatit starý recept výrazným novým prvkem ,ale nepovedlo se jim to – výsledný mix vůbec neladí. Nepomůže ani to, že máte na výběr ze čtyř týmů a každý má jinak designované úrovně (je to spíš jako různé obtížnosti).

Nebezpečná nostalgie

Fanoušci Sonica a pamětníci jako jsem já by se měli před touto hrou držet na pozoru – hrozí totiž, že v nostalgické touze po vzkříšení starých vzpomínek si hru stejně koupí a navíc: budou ji navzdory protichůdnému designu hrát až do konce s příjemnými pocity návratu ke kořenům, ačkoliv je každou druhou chvíli bude otravovat střídání postaviček či pohled na graficky smutnější pasáže úrovní (aby bylo spravedlnosti učiněno zadost, musím nicméně vyzdvihnout, že jsou určité pasáže hry, kdy grafika předvádí mohutné loopingy nad zbytkem úrovně – podobně jako byly třeba vysuté dráhy ve WipeOutu – a pohled na hru tak příjemně překvapí).

• Místy klasický, rychlý, zábavný Sonic
  • Pestré úrovně
  • Výběr postav a týmů
  • Grafika počítá s rychlým pohybem
  • Předimenzované ovládání a střídání postav
  • Oproti klasickým titulům mnohem neohrabanější

Výsledkem tedy není ani oslavné vzkříšení legendy (ve své době byl Sonic vrcholem technického i obsahového pokroku ve světě her, dnes si o tom může nechat jen zdát – možná je to také tím, že už na jeho vývoji nepracuje hlavní tým jednoho z největších vývojářů) ale ani totální propadák, který by neměl koho a čím zaujmout. Jenže na PlayStation 2 najdete megalomanské plošinovky typu Jak 2, Ratchet And Clank a další. Pro Sonica tak zbývá pouze kategorie šedivého průměru. Velká škoda!

Grafika: 5/10
Zvuk: 5/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 5/10

Nový Sonic bohužel smísil geniální klasický koncept se střídáním různých postav a jejich schopností, čímž se připravil o svoji rychlost a hladkou hratelnost. Připočtěte k tomu grafiku, která vypadá dobře jen občas nebo ve „správné rychlosti běhu“, průměrnou hudbu i ozvučení, a máte dokonale průměrnou hru, v konkurenci na PS2 zcela postradatelnou.

Celkové hodnocení: 5/10