Recenze: Sonic Rush – nejrychlejší dobrodružství

Nový díl příběhů nadzvukového ježka přináší pořádnou porci ultrarychlé zábavy. Naplno přitom využívá dvojitou obrazovku Nintenda DS a představuje nové herní prvky, díky kterým je akce ještě rychlejší.

Platforma: Nintendo DS
Žánr: Nadzvuková plošinovka
Multiplayer: Wifi, pro 2 hráče
Ukládání pozice: ano
Výrobce: Dimps / Sega Team
Vydavatel: Sega
Distributor v ČR: Conquest (
Cena: 1.599,- Kč

Nechci se utápět v nostalgii, ale když se podívám na hry s modrým ježkem, které vznikly pro velké konzole v posledních pěti letech, chce se mi plakat - a vrátit čas zpět do poloviny devadesátých let. Důvodem je přechod na třetí rozměr, se kterým tato série ztratila intuitivní a návykovou hratelnost, jež z ní v minulosti činila nejúspěšnější plošinkovou zábavu na světě. Zatímco konkurent Mario se do trojrozměrného světa převtělil bez větších problémů, Sonic – zřejmě díky své jedinečné rychlosti – se ve 3D nehraje ani z poloviny tak dobře, jako tomu bylo kdysi na Sega Mega Drive. Ještě že tu máme handheldy, na nichž 2D hry stále ještě prožívají zlaté časy.

Džungle je tradičně nejhezčí svět * Za průchod úrovní dostanete známku * Na herní mapě se můžete i vracet

Jelikož jediné světově úspěšné handheldy nabízelo v uplynulých letech Nintendo, neměla Sega na vybranou a musela se s novými díly Sonica uchýlit ke svému bývalému konkurentovi. Pro Game Boy Advance nám tak nadělila sérii „Sonic Advance 1 – 3“, za jejíž evovlovaného následovníka můžeme Sonic Rush pro Nintendo DS považovat. Hra zůstala 2D jako za starých časů, ale grafika je barevnější a využívá mnoho 3D prvků (objektů či efektů). Skutečností ovšem zůstává, že nadpřirozeně rychlý běh skrz komplikovanou plošinkovou úroveň se ve 2D výborně ovládá. Tím spíše v Sonic Rush, kde jsou úrovně stavěné pro dosažení ještě větší rychlosti než kdy dřív.

Dvojitá obrazovka = dvojitá rychlost

Jak jste asi čekali, hra běží zároveň přes obě obrazovky přístroje. Díky tomu získává hráč lepší představu o tom, co je pod ním a nad ním, takže může o něco lépe plánovat svá rozhodnutí – i když jde třeba o plánování v rámci zlomku sekundy. Vzhledem k tomu, že úrovně jsou stavěny do několika vertikálních pater, budete se nahoru a dolu pohybovat (skrz různé pružiny, skluzavky atd.) častěji než jste zvyklí z předchozích her. Pravda, okamžik, kdy vaše postavička překoná pomyslnou čáru mezi spodní a horní obrazovkou, může občas způsobit dezorientaci. Autoři se ale snažili uhladit práci kamery tak, aby tento efekt pokud možno minimalizovali a během hodinky nebo dvou hraní se naučíte tyto situace zvládat bez problémů.

Souboje s bossy jsou v pseudo-3D * Pod vodou opět musíte dávat pozor na výdrž s dechem * Dvojitá obrazovka příjemě obohacuje dojem z grafiky

Pokud čekáte na vysvětlení, jak způsobem autoři využili možnost ovládání hry dotekovou obrazovkou, budete možná trochu zklamáni. Během samotného procházení úrovněmi hry (tradičně má každý jinak tématicky laděný herní svět dvě oddělené úrovně a jeden závěrečný souboj s bossem, po kterém se hra uloží) dotekové ovládání není využito vůbec. Obě obrazovky slouží jako hlavní hrací plocha.

U souboje s bossem pro změnu doteková obrazovka ukazuje, kolik zásahů ještě musí nepřítel dostat. Jediným využitím pro aktivní ovládání doteky v obrazu tak zůstávají „speciální úrovně“, ve kterých se ženete trojrozměrným korytem za prsteny a kouzelným smaragdem. Fanoušci tuto bonusovou minihru znají z titulu Sonic 2 pro Mega Drive, nicméně tentokrát se ježkovy pohyby doleva či doprava ovládají doteky přímo v obraze.

Chytré triky

Někteří hráči by si možná mohli stěžovat na nedostatek originality. Takové bych však poslal, aby se podívali, jak tato „inovativní originalita“ zničila zábavnost a hratelnost trojrozměrných mutací Sonica z posledních let. Radikálně měnit něco, co báječně funguje, je přece nesmysl. Místo toho tvůrci přidali koření v podobě nového trikového systému, nápadně připomínajícího hry ze série Tony Hawk´s Skateboarding. Pomocí zvládnutelných tlačítkových kombinací (popsaných v manuálu) se nyní může Sonic vrhat do akrobatických póz během klouzání po skluzavkách - nebo třeba pomocí speciálního salta prodloužit svůj výskok.

Všemožné skluzavky, tobogány a skokánky dávají dohromady jedinečný zážitek z divoké jízdy úrovněmi

Nejužitečnějším novým prvkem v hratelnosti je ovšem přidání tzv. „rush“ pohybu, který aktivujete jednoduše stisknutím jediného tlačítka a vystřelíte ním Sonica kupředu rychleji než z jakékoliv pružiny. Jde o vynikající způsob jak nabrat a udržet ohromující rychlost po celý průchod úrovní; a navíc je Sonic během tohoto pohybu schopen zničit nepřítele, takže jde zároveň o výborné řešení nenáviděné situace, kdy to v plném běhu napálíte do protivníka. Aby to nebylo až tak jednoduché, je „rush“ omezen ukazatelem, jenž nabíjíte pomocí trikových pohybů nebo zničením nepřátel. Aby vás hra k naplňování ukazatele motivovala, uzavře vás občas ve stylu her Painkiller nebo Serious Sam do místnosti, v níž musíte pobít několik nepřátel, než se vám otevřou dveře dál.

Nehrajte sami

Sonic Rush nabízí slušný multiplayer. Dva hráči se v něm předhánějí o to, kdo danou úroveň dokončí jako první. Spodní displej přitom slouží jako mapa, zobrazující vaši a protivníkovu pozici. Tento mód je možné hrát jak za pomoci dvou kazetek s hrou, tak skrze sdílení/stáhnutí jednotlivé úrovně do přístroje bez herní kazety. Multiplayer sice není těžištěm této hry, nicméně dovede příjemně pobavit - kromě jiného také díky možnosti srazit a zpomalit protivníka (aniž by tím ztratil prstýnky, které zrovna nese).

• Ohromující rychlost
  • Nové herní prvky
  • Pestré herní prostředí
  • Občas ztráta orientace
  • Primitivní příběh
  • Relativně obtížná

Osm herních světů můžete znásobit dvěma, protože hra nabízí možnost procházení za dvě postavy. Kromě modrého ježka je tu nová postavička kočičí slečny Blaze, hlídající kouzelné smaragdy daného regionu. Blaze má samozřejmě poněkud odlišný repertoár pohybů, především ale prochází úrovněmi v odlišném pořadí a relativně odlišnými cestami, takže se opravdu dočkáte dvojité porce zábavy. Abyste viděli nejlepší možný konec ve hře, musíte zastavit zlotřilého vědce Dr. Eggmana Negu v jeho honbě za kouzelnými smaragdy, získat všech 7 smaragdů ve speciálních úrovních a projít celou hru za obě postavy. Tak na co čekáte? Vrhněte se do nejlepšího pokračování Sonicových dobrodružství po hlavě a plnou rychlostí!

Zvuk: 8/10

Nejrychlejší plošinovka pod sluncem, poskytující zážitek jako žádná jiná. Nechybí ingredience jako povedený soundtrack, pestrá nabídka herních světů či vyvážená hratelnost.

Celkové hodnocení: 8,5/10