Recenze: Sonic Unleashed - dvojí osobnost

Mírumilovná planeta úpí pod rozmary doktora Eggmana, zatímco Sonic bojuje s prokletím ježkodlaka. Vzhůru zachránit obojí.

Že sirky nejsou na hraní, ví moje sestra již od útlého věku. Já se to chvíli po ní dozvěděl na základě nevydařeného experimentu, který mé rodiče stál několik horkých chvilek. Ne každý má ale štěstí na chápavé a milující rodiče, a tak se čas od času narodí fakan, jenž prahne po světovládě, které plánuje dosáhnout za každou cenu. Ještě, že máme ježka Sonica, který vždy dokáže zabránit tomu nejhoršímu. Nebo ne?

Ani oblíbený rychlonohý hmyzožravec není neporazitelný, čehož si je, žel bohu, vědom i zlořád Eggman. Tomu se totiž podařilo nalákat Sonica do útrob své vesmírné bárky (taky vás vždycky zajímalo, kde na to neustále bere finance, když mu všechny plány Sonic pokaždé překazí?), kde z něj za pomoci tajemného přístroje vycucne chaosové smaragdy, a jejich sílu využije k roztříštění jedné planety na kusy a probuzení astrální entity, žijící hned pod jejím povrchem.

TIP: Snažte se jednotlivé lokace pečlivě prozkoumat. Odměnou vám budou nejrůznější bonusy.

Dva světy

Jako by nestačilo, že Eggmanovo počínání vysálo ze smaragdů veškerou energii. Jeho hrátky totiž ze Sonica udělaly prokletého, jenž se s každým západem slunce změní v děsivého ježkodlaka, obdařeného neobyčejnou silou a elastickými končetinami. O tom, že se vám to bude setsakra hodit ani na okamžik nepochybujte. Ve společnosti populárního bodlináče se tak musíte vydat na dlouhou cestu plnou překážek, během níž budete muset znovu scelit planetu a zbavit Sonica prokletí, které mu doslova nedá spát.

Za tímto účelem si pro nás vývojáři ze Segy připravili prazvláštní svět plný života, který můžete s hlavním hrdinou relativně volně prozkoumávat. Díky jeho rychlým nohám totiž hravě překonáte obrovské vzdálenosti mezi jednotlivými kontinenty a budete se tak moci podívat na zamrzlé pláně, rozkvetlé louky, či vyprahlé pouště. Vaše putování vás ovšem provede i honosnými městy, či nebeským výšinami. Ať už vás ale vaše kroky zavedou kamkoliv, všude narazíte na desítky NPC s nimiž je možné poklábosit.

Čas od času to bude přímo nezbytné, tedy za předpokladu, že chcete pokročit v příběhu. Jednotlivá prostředí však mají ve většině případů roli spíše podpůrnou, než hlavní. V každém jednom z nich se totiž nachází kouzelné místečko, z něhož Sonic vyráží na nebezpečné mise.

Taky vás vždycky zajímalo, kde na to Eggman neustále bere finance, když mu všechny plány Sonic překazí?

Že je jejich plnění bezpodmínečné pro děj hry snad netřeba dodávat. Těchto misí, nebo levelů, chcete-li, je vskutku úctyhodné množství, které je ještě znásobeno Sonicovými dvěma identitami. Pro každé jeho vzezření jsou totiž připravena odlišná kola, jež jsou přizpůsobena jeho fyzickým proporcím.

Dva ježci

Zatímco v normálním stavu vám budou nabízeny nekonečně dlouhé dráhy na nichž bodlináč prošoupe i troje kecky, jeho nový design vám umožní projevit to agresivní já, které dříme těsně pod slupkou. Jen s ním totiž budete schopni porazit desítky Eggmanových nohsledů, již se vám snaží ztížit cestu k cíli. Paradoxně nová Sonicova osobnost má na hru nejhorší možný dopad. Místo, abyste se dočkali klidného a pomalého postupu hrou, při němž se stihnete rozhlédnout klidně i na obě strany, je vám předložen podivný slepenec boje, skákání, šplhání a balancování na úzkých cestičkách, který zdaleka není tak jednoduchý, jak by se mohlo po prvním přečtení zdát.

Právě zde se totiž projeví otřesná kamera, díky níž nejednou skončíte v hluboké propasti, na jejímž dně čeká vysmátá smrt, jež vám krom života drze uloupí i veškeré dosud nasbírané body. A věřte mi, když se vám to během jednoho kola stane až desetkrát, máte chuť něco rozbít. Na kousíčky. Abychom ale byli fér, je na místě pochválit vývojáře za jistou rozmanitost, kterou se jim podařilo, začleněním "druhého" Sonica, do hry vetkat. Kdyby se ale nebáli drobného vyladění všech prvků, mohlo by jít i o výraznou přednost titulu.

Tip: Než se s temným Sonicem vydáte skrze level, ujistěte se, že jste všechny křehké věci odnesli dostatečně daleko.

Místo toho se na ono místo prodral vesměs obyčejný RPG systém, jenž vám umožní obě verze Sonica do jisté míry vylepšovat. Opravdu jde ale spíše o drobnosti, které na samotné hraní nemají bohužel skoro žádný dopad. Přičítáme tak plusové body alespoň za snahu. Škoda, že se stejně tvůrci nesnažili i co se audiovizuálního zpracování týče.

Paradoxně má nová Sonicova osobnost na hru nejhorší dopad

Zatímco grafika titulu je příjemná a dává hernímu světu jistou osobitost, hudební podkres je katastrofální. Ve stále stejných intervalech se totiž střídají ty samé melodie pořád dokola, přičemž hudba doprovázející boj je striktně omezena na jednu jedinou skladbu! No fuj.

I přesto je ale Sonic Unleashed příjemným zjevením, které by nemělo chybět ve sbírce žádného z jeho fanoušků. Za relativně nízký peníz vám nabídne dlouhé hodiny kvalitní zábavy, a to se počítá. Škoda jen jistých, řekněme záludností, které jinak nadprůměrný titul chtě nechtě srážejí o několik příček níž. Nejde však o nic tragického, což je v tomto případě nejdůležitější. Nebo ne?

Dostupné pro: X360, PS3, Wii
Žánr: Arkády | plošinovka
Výrobce: Sonic Team | Webové stránky hry