Recenze: Soul Calibur 3 – král je mrtev, ať žije král

Analog: ano
Výrobce: Namco
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Sony Czech (

Soul Edge, prokletý meč, ničící lidské duše.
Soul Calibur, svatý meč, ukovaný, aby zničil svůj ďábelský protějšek.

Soul Edge vyhledával mocné válečníky a ty, kteří měli mysl poskvrněnou zlem. Ale pokaždé, když někoho ovládl, objevil se Soul Calibur, aby zabránil prokleté zbrani páchat další zlo. Příběhy o nekonečném zápasu obou mečů byly předávány z generace na generaci tak dlouho, až se z nich stala legenda. Koncem šestnáctého století se oba meče znovu objevily na Zemi, silnější než kdy dříve. Příběh dvou mečů a jejich věčného zápasu se znovu začíná...

Nové postavy: Tira, Setsuka a Zasalamel

Série Soul Calibur (či Soul Blade) vždy nad ostatními (nejen) bojovkami vynikala v jedné základní věci. Ať už to byl Soul Blade z roku 1995, Soul Calibur z roku 1999, Soul Calibur 2 z roku 2003 nebo Soul Calibur 3, který právě vychází, všechny představují absolutní grafickou špičku své doby. Intro k Soul Blade je dodneška moc pěknou animací i po technické stránce, a ač to dnes tak již nevypadá, hra byla ve své době absolutně a neuvěřitelně nádherná.

Jak vylepšit nejlepší

Jak jsem již naznačil, dnes recenzovaný SC3 je opět graficky perfektní. Ačkoli vyšel ještě na současnou generaci konzolí (respektive jen na PS2), a ačkoli si mnozí mysleli, že engine Tekkenu 5 na současné hardwarové konfiguraci již nejde překonat, Namco dokázalo opak.

Skutečně, nedošlo k mýlce... Tohle jsou screenshoty z PS2

Co se tedy zlepšilo? jako první asi zaregistujete arény. Místy se mi ani nechtělo věřit, že stále hraji na PS2, a musel jsem pro jistotu kontrolovat, kam že mi vedou kabely od televize. Arény jsou nově částečně zničitelné (zábradlí praská, obrazy padají ze stěn...), částečně interaktivní (lustry se houpou, jak do nich narážíte...) a hlavně propracované do neuvěřitelných detailů. Vodopád na pozadí, vlnící se voda; nebo kolem vás létají zapálené šípy a zabodávají se do podlahy i do stěn? Žádný problém. Další vylepšenou věcí je světlo; respektive stíny na postavách a odlesky zbraní. Detaily, ale ačkoli si jich na první pohled nevšimnete, dokáží udělat s celkovým grafickým dojmem divy.

Nicméně tyto detaily nejsou to jediné, co se na grafice změnilo. Namco se evidentně inspirovalo ohlasem hráčů na vylepšení Tekkenu 5, kde byly pohyby všech postav přeanimovány tak, aby byly současně co nejrealističtější a nejefektnější. Takže hádejte, co udělali u SC3? Správně. Postavy se teď hýbou opravdu nádherně, zejména takový Kilik nebo Raphael na obrazovce málem tančí.

Navíc je zde již tradičně úžasná hudba, která odpovídá kvalitou předchozím dílům, jen je... Prostě nová. Monumentální. Skvělá...

Jak se hraje klasika

Po stránce hratelnosti jako takové se de facto nic nezměnilo a pokud jste fanoušky série již od jejích počátků, budete po pár minutách jako doma. Jedinou zásadnější změnou v gameplay bojů je upravený Air Control, tedy možnost ovládat „let“ své postavy poté, co ji soupeř vyhodí do vzduchu. Kromě uhýbání do stran totiž přibyla možnost uhnout i dozadu, což výrazně snižuje možnosti, které váš soupeř má.

Kromě toho přibyly nové postavy. Oficiální stránky uvádějí tři nové charaktery, ale skutečnosti je jiná. A překvapivě ve prospěch hráčů – reálně jsou zde totiž čtyři nové postavy. jak to? Kromě akrobatické Tiry s kovovou obručí, elegantní Tiry s deštníkem a ukrytým nožem a tajemného Zasalamela s kosou je zde nový... Nightmare. Ano, opravdu. A ne, nezbláznil jsem se. Nightmare, jak jej známe z předchozích dílů série, totiž zmizel, když se Siegfriedovi podařilo uvolnit z područí Soul Edge. Nyní má všechny klasické tahy a možnosti Nightmara právě on. Nový Nightmare je pak opravdu novou postavou, která má sice některé tahy podobné, ale rozhodně ne stejné. Kromě toho se vrátil i Rock s kladivem a je tu ještě tajemný Olcadan, který zastupuje Sharade z minulého dílu.

Krásné ženy patří do bojovek asi stejně, jako svalnatí muži do... bojovek :-)

Hratelnost jako taková zůstala při starém, takže můžete očekávat dravou akci, spoustu efektů a nenáročnou hratelnost pro náročné. Jinými slovy co se týče hratelnosti, SC3 je minimálně stejně zábavný jako předchozí díly, ale v novém a hezčím kabátu. Nečekejte tedy žádný komplexní, propracovaný a realistický bojový systém, ten najdete ve Virtua Fighterovi. SC3 sází již tradičně na jednoduchost, zábavnost a snadnou naučitelnost nejen jednotlivých postav, ale i celé hry.

Jak se pozná evoluce

SC3 ale, narozdíl od svých předchůdců, nestaví jen na evoluci; tedy na drobném vylepšování již prověřeného a odzkoušeného. Naopak. SC3 se pokouší vyznačit cestu, kudy by se mohly bojovky v budoucnu ubírat.

Tak například postavy... Kromě 29 základních postav je zde ještě mód Character Creation, který umožňuje... Inu, přesně to, co má v názvu. Tedy vytvořit si vlastní postavu. Sice je to s ním jako se všemi novinkami – tedy ačkoli nabízí přesně to, co slibuje, není to přesně to, co čekáte, tak – opět stejně jako všechny ostatní novinky – je prostě... Skvělý.

Jak tedy vypadá? Na začátku si vyberete povolání své postavy, od nějž se odvozuje její zbraň a tedy i styl. Ten je sice podobný tomu, který používá některá z klasických postav bojující stejnou zbraní (například Maxi a jeho nunchaky), ale rozhodně ne stejný. A některá povolání představují zcela nové bojové možnosti...

Tvroba postavy v praxi * Levééééél! * Strategie v plném proudu

Po volbě povolání si ještě vyberete pohlaví a... A pak budete hledat čelist po zemi. Můžete si vybrat z 20 možných obličejů (tedy až je odemknete) a oblečení jako takové je rozděleno na 17 různých částí, od vlasů přes spodní prádlo až po boty. Až si vyberete, do čeho postavu oblečete, bude vás ještě čekat volba barvy každého jednoho z těchto doplňků – a pozor, je tu opravdu HODNĚ barev! Ale ani zde to nekončí. Pak ještě vybrat barvu kůže, očí, rtů, obočí a vlasů a vybrat si jméno a teprve PAK jste hotoví!

Jak se pozná revoluce

Ale ani to není zdaleka vše, co nového (a tím myslím opravdu nového v rámci žánru) SC3 nabízí.

Tales of Soul jsou pouze předělávkou klasického Story módu, kdy jediný rozdíl oproti minulým dílům spočívá v tom, že příběh si utváříte sami. Ne zcela, ale utváříte. Jak? Jak chodíte po mapě světa se svou postavou v pátrání po Soul Edgi, hra vám čas od času nabídne na výběr z možností, co budete dělat. Budete pátrat po Nightmarovi nebo po Soul Edgi? Půjdete požádat Ivy o radu, nebo budete pátrat dál sami? A překvapivě každá z těchto možností skutečně ovlivňuje nejen aktuální děj, ale i jeho následující vývoj. Jen to outro je pokaždé stejné. Jen, narozdíl od minula, se jedná o animace...

Soul Arena také nepředstavuje žádný zázrak. Prostě pár úkolů, které musíte splnit. V časovém limitu porazit tři soupeře a ubírá jen náraz do zdi, jinak nic. Za každou ránu, kterou dáte, vypadnou ze soupeře peníze, které musíte sbírat – a za vás také padají, když vás zasáhnou. Bojujte s obří sochou a vyhrajte. A tak dále.

Practice také není nic nového, ačkoli i ten doznal mnoha změn. Kromě klasického free módu, kdy si můžete zkoušet co vás jen napadne po libosti, tu je i učební mód, kde vás Olcadan naučí vše, co byste měli vědět o své postavě.

Kráska a zvíře - Ivy a Astaroth * Raphael a jeho taneční šerm jsou zpět * Banzááááái!

Pak je tu ještě Shop, kde za vydělané peníze kupujete nové zbraně a předměty pro tvorbu postav.

A pak je tu... Stragetie. RPG strategie.

Bojovková RPG strategie?

Přesně tak. Pokud se ptáte, jak to vypadá, tak – jednoduše. Máte mapu, na které je vaše hlavní pevnost, hlavní pevnost nepřítele, spousta strážních věží a cesty. Vy i vaši nepřátelé se můžete pohybovat pouze po cestách a cílem je dobýt hlavní pevnost nepřítele a nenechat dobít tu svou. Na mapě je kromě vás jakožto generála a velitele nepřátelských sil ještě celá řada dalších jednotek. Jednak vaši „vojáci“ a jednak „vojáci“ nepřítele. Stejně jako vaše hlavní postava je charakter vámi vytvořený v Character Creation módu, i všichni ostatní jsou vytvořené postavy, jen o jejich styl a vzhled se postarala samotná hra.

Jde tedy o to se pohybovat v rámci daných cest, dobíjet pevnosti, porážet nepřátelské vojáky a pak dobít hlavní pevnost. Ale nepřátel je mnohem víc než vás, a tak chvílemi opravdu nezbývá, než na chvíli zapojit šedou kůru a vymyslet něco trochu podobného taktice. Protože pokud vy disponujete maximálně čtyřmi jednotkami, nepřítel jich má běžně přes dvacet. A pokud se rozhodne zaútočit na vaši hlavní pevnost zrovna když všichni vaši vojáci jsou kdo ví kde... No, asi si to umíte představit.

Zatímco dobývání pevností probíhá pouze na mapě, kdy vaše postavička ubírá z lifebaru pevnosti, veškeré boje jsou klasická bojovka. Pokud dostanete lifebar pevnosti na nulu a uvnitř jsou nějací obránci, nebo pokud se střetnou vaše a nepřátelské jednotky někde na otevřeném prostranství, hra se přepne do klasického bojovkového módu a je na vás, jak si vy a vaši spojenci povedete.

Ale aby to nebylo až tak jednoduché, za každý vyhraný (ale i prohraný) souboj dostáváte zkušenosti. Přesně jako v RPG hrách jejich množství odpovídá levelu vašeho nepřítele. Získané zkušenosti se pak mění v levely a s každým dalším levelem se vám zvednou základní čtyři charakteristiky – rychlost, odolnost, síla a život. A až budete level 93, nedivte se, že řadoví pěšáci nepřítele na úrovních 10-15 padnou po jediné vaší ráně, a to i když ji vyblokují. Ale stejně tak se nedivte, když vás o 30 levelů namakanější nepřátelský generál zadupe do země.

• Hudba
  • Singleplayer
  • Tvroba postav
  • Opět bez podpory online

Když se řekne Soul Calibur

SC3 je nádhernou ukázkou toho, že i v dnešní době se dá přijít s něčím novým. A že výsledkem je perfektní a zábavná hra, o tom nemusíte pochybovat. SC3 je výborný a zábavný titul pro ty, kteří chtějí hrát bojovky, ale nejsou ochotni strávit u nich rok či dva učením se systému hry, jednotlivých postav a různých vychytávek, bez nichž dobrého soupeře nikdy neporazí. Takový je Virtua Fighter. Soul Calibur sází na intuitivní hratelnost, nenáročný – i když poměrně komplexní – herní systém a na celkovou úrověň hry, kdy již po měsíci či dvou si budete moci zahrát i proti opravdu dobrým soupeřům a, i když prohrajete, mít z celé hry dobrý pocit.

Grafika: 9,8/10
Hudba: 9,5/10

SC3 je pokračováním slavné série, které za svými předchůdci rozhodně nezaostává. Navíc co do možností singleplayeru se jedná o nejpropracovanější bojovku současnosti.