Recenze: Space Colony aneb The Sims trochu jinak

Maxis udělal se svými Simáky takříkajíc "díru do světa". Geniální nápad vynesl svým tvůrcům miliony prodaných kopií i miliony na tržbách. Není divu, že na jejich úspěchu se chtějí svézt i ostatní. Jednou ze společností, které se rozhodly zneužít The Sims ke svému prospěchu jsou také britští Firefly Studios. Jaká je jejich Space Colony?
Seznam kapitol
  1. První kapitola - The Sims ve vesmíru? Nikoliv!
  2. Druhá kapitola - zábava na dlouho

Typ hry: vesmírná strategie
Minimální konfigurace: Windows 98/2000/ME/XP, Pentium II 800 MHz, 64 MB RAM, grafická karta 4MB RAM, DirectX 8.1, 8x CD-ROM, 850 MB na disku
Doporučená konfigurace: Pentium III 1.2 GHz, 128 MB RAM, grafická karta 8MB RAM, DirectX 8.1, 8x CD-ROM, 850 MB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 2200+, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta GeForce Ti 4200
Výrobce hry: Firefly Studios (
Distributor hry: Gathering (
Distributor hry v ČR: CENEGA (www.cenega.cz)
Oficiální stránky:

Úplně na začátku vám bude nejnovější výtvor developerů, kteří stojí především za profláknutým Strongholdem, připadat skutečně jako The Sims. Tenhle pocit však poměrně brzy vymizí - prostě proto, že autoři se dílkem Maxisu sice bezpochyby nechali inspirovat, ale do Space Colony vložili také mnoho vlastních nápadů a především haldy vtipů a vtípků, které z téhle hry dělají velice originální zábavu pro široké masy. Barvité prostředí vesmírné kolonie se zde mísí s osobitým přístupem k žánru vesmírné strategie a vytváří tak dohromady titul, který si může stejně dobře zahrát dvanáctiletá dívenka jako pětatřicetiletý "herní kmet".

Takže to nejsou Simáci? Beee!

Nejsou, a je to podle mého názoru velké štěstí. Firefly se tak vyhnuli nejen možnému nařčení z prachsprostého opisování, ale také případnému trapasu. To kdyby se v opisu objevily kaňky a nepřesnosti. Úvod do hry je zde velmi krátký - vlastně žádný. V hlavní linii sledujeme příběh odvážné vesmírné cestovatelky Venus, zaměstnankyně megakorporace Blackwater Industries. Venus je v úvodu hry pověřena správou jedné z upadajících vesmírných kolonií. Ty se po kolapsu pozemského ekonomického a ekologického systému staly, vedle gigantických orbitálních měst, jediným útočištěm pro obrovskou masu zemské populace.

Takhle vypadá úvodní obrazovka Space Colony * Životem překypující kolonie je královstvím barev a pohybu * Vlevo nahoře vidíte turistickou přistávací plochu

Nicméně vy budete mít pod palcem vždy pouze několik málo jedinců, což je ostatně prazáklad každé podobné hry. Počátek úvodní mise se nese v seznamovacím duchu - přesto však doporučuji ještě před samotným hraním alespoň zběžně prolétnout tutoriál, abyste pochopili, o co tu vlastně běží. Ne každému to musí být ihned jasné a princip hry je zde navíc vysvětlen rychle, stručně a přehledně. Dalšími společníky Venus v první misi jsou vysloužilý rocker Stig a hektolitry vypitého piva značně poznamenaná milovnice country jménem Tami. Okolo ní se ostatně také točí váš první úkol, protože vzhledem k tomu, že se svého tekutého koníčku nehodlá jen tak vzdát, zapomněla, jak se vlastně ovládá základní podpora života na základně. A vy ji to musíte znovu naučit.

Kolonie musí růst

Tepajícím srdcem vaší základny je můstek, odkud řídíte produkci kyslíku, k tomu je zapotřebí kyslíkových továren, elektrické energie, k tomuto účelu zase slouží několik druhů elektráren, a samozřejmě odtud také sledujete celkový stav kolonie. Mimoto se zde nachází také "bankomat", odkud si čas od času vaši zaměstnanci vybírají svůj plat. Ten samozřejmě můžete ovlivňovat, ať už směrem nahoru či dolů. Každému řídícímu stanovišti musíte přiřadit kvalifikovaného pracovníka, který se o správný chod dané části základny stará. A když říkám kvalifikovaného, tak tím myslím kvalifikovaného - každá postavička v této hře má určitou sadu dovedností, které může dále zlepšovat, případně získávat další. Ale o tom až za chvíli.

Řada velkých budov jsou nejdražší třípokojové hotely * Uprostřed obrazovky se nacházejí těžební stanice * Vidíte? Golfové hřiště...

Vzhledem k tomu, že úkoly, které dostáváte "shora", tedy od velitelské lodi na orbitě planety, případně později od samotného šéfa Blackwater Industries (který v mnohém připomíná Dr. Tyrella
a z Blade Runnera), je nutné rozšiřovat také samotnou kolonii. Aby bylo kam umístit početné vnitřní vybavení, je nejprve nutné postavit biodómy, což jsou jakési základní stavební buňky. Do nich pak umísťujete většinu vybavení jako jsou postele, sedačky, bary, květiny, kybernetické laboratoře, a tak dále. Možností co všechno ve své základně postavit je nepřeberně. Jiné budovy, jako například továrny na roboty nebo těžební platformy je nutné postavit "na zelené louce", v tomto případě by se ale spíše hodilo říct "na šedivých šutrech". Obecně se stavby dělí na sedm kategorií: základní, nábytek, stravování, lidské zdroje, zábava, průmysl, armáda a turismus.

Aby se vaši zaměstnanci měli dobře a většinu svého času věnovali práci pro vás, na což vás upozorní graf u  přehledu potřeb každého z nich, musíte jim maximálně vyjít vstříc. Především to chce postel, to dá rozum. Pravidelný odpočinek je nezbytností. Pak jsou tu ale další potřeby - jídlo, společenský kontakt, hygiena, zábava, atd. Výsledkem je, že vaše základna se postupem času plní nejrůznějším vybavením a rozrůstá se stále dál a dál. V ideálním případě zároveň rostou také výkony vašich zaměstnanců a tím i vaše zisky. Ty generujete několika hned způsoby, jedním z nich je obchod. V hlavním ovládacím panelu, díky kterému máte přehled o chodu celé své kolonie, se mimo jiné nachází také položka obchod. Pokud máte dostatek skladů a zároveň trpíte nadprodukcí či zvýšenou těžbou některých materiálů, je výhodné je prodávat. Naopak pokud máte nedostatek, můžete je nakupovat (což už ovšem tolik výhodné není, to dá rozum).

O zábavu není nouze

Space Colony nenabízí pouze jeden typ hry, ba naopak, každý si zde přijde na své. Už hlavní herní linie se po několika úvodních misích větví do dvou velmi odlišných cest - jedna je klasická budovací, kdy se přesunujete z planety na planetu a plníte relativně mírumilovné budovatelské mise. Jednou jde o nedostatek elektřiny, jindy musíte natěžit potřebný objem železa. Druhá cesta vede přes akční mise plné slizkých emzáků, vraždících vojáků a spalujících laserů. Ale o tom až v další kapitole článku, zůstaňme ještě chvíli v blaženém klídku a podívejme se, jak vlastně funguje ekonomický systém.

Takhle nějak vypadá vaše kolonie úplně na začátku * I na vesmírných kuřatech (připomínajících zmutované ježky křížené s krysami) se dá vydělávat * Přistávací plocha nahoře slouží k obchodování a dovozu nových pracovních sil

Už jsem řekl, že jednou ze stěžejních součástí je těžba surovin - každá z nich k něčemu slouží, každou z nich lze také prodat. Tou úplně základní je vesmírný porost, který sklízíte a kuchtíte z něj šlichtu, kterou jsou pak vaši zaměstnanci nuceni konzumovat. Později se objeví železo, případně vzácné kovy jako iridium, křemík či titan. Úplně nejpozději se objeví výrobna robotů či elektronických součástek, které jsou nejdražší. Zároveň je třeba, aby operátoři těchto zařízení měli správný trénink - ten lze získat nejprve v knihovně, později mnohem rychleji (ale také dráž) v tréninkovém centru. Každý pracovník může být v dané dovednosti vytrénován až na čtvrtou úroveň.

V druhé kapitole se dozvíte podrobnější informace o herním prostředí a grafickém zpracování Space Colony.