Recenze: Space Rangers – galaxie volá o záchranu!

Nesnili jste někdy o tom, že se vydáte do budoucnosti a na vlastní kůži okusíte život našich následovníků? Jak asi bude vypadat nejen naše planeta, ale celý vesmír? Space Rangers vám nabízí jedinečnou možnost poznat svět 31. století alespoň zvenčí – ovšem nic není zadarmo. Opět totiž budete muset zachránit celou galaxii. Jen na vašich bedrech tak leží osud celého lidstva a dalších pěti mimozemských ras!

Typ hry: Vesmírná strategie
Minimální konfigurace: Procesor 233 MHz, 32 MB RAM, grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Elemental Games (
Vydavatel hry: Elemental Games (

Vskutku, zní to lákavě, ale ve skutečnosti je to pouze obehraná písnička. V jedenadvacátém století již nikoho nedojme tuctový příběh zasazený do budoucnosti, který stejně pojednává o tom samém – zachraňování galaxie. Jaká náhoda, nemyslíte? V celém širém vesmíru bylo (tento výraz používám záměrně i přes zasazení hry do daleké budoucnosti) všehovšudy pět civilizací, které se sice nikterak nemilovali, ale ani si nepřekáželi. Ale hlavně – žádné války nepřicházely v úvahu. Jenže přišla civilizace šestá, Klissanská, která se chystá ovládnout celičký vesmír. Jak to tak bývá, vše se odehraje zrovna v době, kdy se do jednotky Vesmírných Kovbojů dostane nový kovboj – tedy vy. Nehledě na stovky vašich kolegů a kolegyň záleží budoucnost všech civilizací (tedy lidí, Gaalianů, obrovských Malaqů, čtyřrukých Pelegenů a vznešeně vyhlížejících Faeganů) čistě na vás. Tak vzhůru do toho!

Tehdy se psal rok 3000… * ..a létali jsme vesmírnými koráby… * … a nebyli jsme ve vesmíru sami

Byl jednou jeden a ten zkoušel spustit hru

O čem hra pojednává, zjistíte již z úvodního menu. Sice svým zpracováním není ničím neobvyklé, ale mnohé prvky vyhlížejí jako z budoucnosti a také fakt, že v pozadí létají vesmírná plavidla neznámého typu, vám jistě napoví. Půjde především o létání. Přeprava po galaxii autem by byla značně nepraktická a tak přicházejí na řadu lodě, jejichž rychlost je podstatně vyšší.

Ještě před tím, než se začneme věnovat hře samotné, bych nezvykle zmínil také menu, jenž se vám automaticky spustí po vložení vašeho CD do mechaniky. Opět ničím nevyniká, ale je zpracováno (s prominutím) tak debilně, až mi šly oči kolem. Po prvním vložení CD se Space Rangers jsem samozřejmě zvolil typ instalace, vše se regulérně nainstalovalo, jenže ejhle – spustit to nešlo! Obrazovka vždy jen nepříjemně problikla a vše opět spadlo zpět do Windows (taková menší reklama). „Čím to?“, říkal jsem si. Po několika marných pokusech jsem ale nezačal propadat panice a sáhl po radikálnějším kroku, respektive hru přeinstalovat a restartoval počítač.

Bude trvat dvě kola, než se k té planetě dostanu! * Slušná práce:-) * Škoda, že nevidíte tu černou díru napravo

Jenže nic. Vesmírní Kovbojové opět ne a ne fungovat a já jsem již opravdu začal propadat panice. „To přeci není možné!“, problesklo mi hlavou. Po několika marných pokusech (o spuštění, ne sebevraždu) jsem si ale přece jen něčeho v autorun menu všiml. V nabídce, která je mimochodem kompletně v češtině, si totiž musíte zvolit jazyk. Koho by napadlo, že hra nepůjde spustit bez předchozího výběru jazyku, ba co hůře, že je přeloženo pouze úvodní autorun menu? Možná jsem jediný, ale na úvod mě to pořádně od Vesmírných Kovbojů odradilo.

Adventura či strategie?

A možná jsem za to i rád. Alespoň jsem si hned ze začátku nedělal žádné iluze a bez velkých očekávání se vrhl přímo do hry. Hned na začátku si vyberete jednu z civilizací a již vám nic nebrání v hraní. Space Rangers je údajně mixem několika žánrů, autoři se domnívají, že adventury a strategie. Se strategií souhlasím, ovšem s adventurou jen v minimální míře. Jediné, co mi zdánlivě připomíná tento žánr, je nepřeberné množství věcí, které musíte ke zdaru akce kombinovat a taktéž množství obrazovek, mezi nimiž se pohybujete.

Na každé planetě jste vítáni * I zde * Vaši přátelé potřebují pomoc!

V praxi vše vypadá asi takto: nejdříve zjistíte, kde se nacházíte, a prozkoumáte planetu, což nebude při rozsáhlosti hry žádný problém - za dvě minuty tak již nemáte co dělat. Potom si dovybavíte loď, popřípadě opravíte poškozené části, zkontrolujete dalších několik obrazovek a nepřeberné množství čísel/statistik, necháte si spustit několik důležitých filmečků, které vám řeknou, oč se vlastně jedná, a potom už jen zavelíte svému korábu nastartovat. A potom? Jen brázdíte po širém vesmíru a téměř ničím nerušeni (asi jen každou druhou sekundu musíte něco zničit) se vydáte na cestu. Jak jednoduché. Jak nudné.

Boj, boj a zase jenom boj

Většinu herní doby zabírají vesmírné boje. Veškerý pohyb a i jakékoliv akce jsou prováděny na klasické tahy, hra tak ztrácí na spádu a je neustále bezdůvodně přerušována. Opodstatnění tohoto kroku jsem prostě nenašel a opět mi nezbývá, než úsměvně pokývat hlavou a pokrčit rameny. Vesmírní kovbojové jsou takovýmito „tahy“ autorů doslova prošpikováni a není se čemu divit, že se o této hře příliš před jejím vydáním nehovořilo. Přiznám se, že jsem o ní nevěděl a dnes toho ani nijak nelituji. Dámy a pánové, toto je přesně ten důvod, PROČ SE HRY NEDĚLAJÍ. Nebo by se aspoň neměly vydávat, mohly by vám totiž způsobit nudnou, velmi nudou smrt.

Podrobná studie vzletu vaší rakety

Zpět již k samotnému vesmíru. Váš koráb ovládáte až nezvykle příjemně a jednoduše. Stačí kliknout na místo, kam chcete letět, a vaše loď tam okamžitě po spuštění „tahu“ vyrazí. Nejinak je to s bojem. Vyberete si zbraň a kliknete na nepřátelské plavidlo – a potom už se jen díváte. A tak pořád dokola. Občas narazíte na nějakou planetu, tu prozkoumáte. Sem tam se do cesty připlete ještě nějaký jiný úkol, ale je jich bohužel velmi málo. Synonymem pro tuto hru by mohl být stereotyp a to bez jakékoliv nadsázky.

2D aneb chybí nám tu třetí rozměr!

Co se audiovizuálního zpracování týče, rovněž nemohu být spokojen. Některé freewarovky by se technickému zpracování této hry hravě vyrovnaly a některé by ho možná i překročily (ne-li přeskočily). Grafika je doslova a do písmena otřesná, pokud se o nějaké dá mluvit. Se složitějšími prvky se vlastně nesetkáte a ani krátké animované filmy nelze považovat za pozitivní zpestření. Přímo ve hře je též minimum prvků a když už jsou, pak nestojí za řeč. Rakety sice vybuchují, relativně realisticky létají, ovšem opět se nejedná ani o průměr. Laťka je dnes opravdu vysoko a takto si ani zdaleka nepředstavuji hru z roku 2004. Celkově bych zařadil vizuální zpracování do období konce minulého tisíciletí. Se zvuky a hudbou je to podobné. Hudba se do hry ani příliš nehodí, naopak zvuky ve značné míře ano. Opět to ale nelze považovat za skutečný přínos či nějaké výrazné plus.

• Možná jednoduché ovládání
  • Kdo najde ještě něco, ať mi dá vědět
  • Absence 3D
  • Hudba
  • Hratelnost
  • Nuda, nuda, nuda
  • …a vše ostatní!

Když se na to tak dívám, tak dnešní recenze (stejně jako sama hra) sklouzla do hlubin stereotypu, odkud se již nikdy nevyhrabe. Pokud se divíte tomu, že jsem zatím mluvil pouze negativně, vysvětlení je jednoduché - jednoduše jsem žádné pozitivní stránky hry Space Rangers neobjevil. Až se vydavateli divím, že tento skvost hodlá prodávat - vskutku odvážný a obdivuhodný počin.

Recenzentova noční můra

Jsou hry, které se zprvu takříkajíc „rozjíždějí“ a v několika prvních misích vám ze sebe neukáží to nejlepší - po několika hodinách však vše parádně graduje a na spokojeného hráče čeká nečekané (a o to příjemnější) vyvrcholení. Space Rangers však mezi takové tituly zařadit nemůžeme. To, co mě u her zdrželo dříve (tedy víra „že se to ke konci zlepší“), v jejím případě chybí. Otevřeně přiznávám, že jsem hře věnoval suma sumárum asi půl dne. Ale řeknu vám – stačilo to. Pokud vám závěrem mohu radit – nenechejte se ničím zlákat, ani cenou, lákavými titulky na krabici s hrou, ba českou „lokalizací“. Co je moc, to je moc a i kdyby tuto hru dávali zadarmo, nedoporučil bych vám ji. Už teď začínám litovat, že jsem ten půl den nevyužil jinak. Možná se ale záměr autorů vydařil a buďte si jisti, že já na Vesmírné Kovboje nezapomenu. Nikdy…

Grafika: 4/10
Zvuky: 3/10
Hratelnost: 3/10
Zábavnost: 2/10

Ukamenujte mě, nenáviďte mě, ale tahle hra by dle mého mínění měla být prodávána pouze na vlastní nebezpečí. Radím vám dobře, ve vlastním zájmu se jí vyhněte. Space Rangers se prostě a jednoduše hrát nedá!

Celkové hodnocení: 3/10