Recenze: Spartan: Total Warrior – bijte Římany!

Je rok 27 našeho letopočtu. Římané okupují celé Řecko. Opravdu celé? Nikoli! Malé město, obývané nezdolnými Sparťany, se vzpírá utlačovateli. Jen namísto Asterixe a Obelixe mají Spartana a místo kouzelného nápoje jim pomáhá samotný Áres.

Platforma: PS2, Xbox, GC
Vývojář: Creative Assembly
Distributor: Sega (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Ubližovat lidem je špatné. Spartan je hra o ubližování lidem. Spartan není špatná hra. A je to první PS2 hra s profesionálním českým překladem.

Národ bojovníků

Těžko říct, čím to je, že nás fascinuje antika. Jen kolik filmů z tohoto období bylo natočeno, kolik knih napsáno a kolik her naprogramováno! Je zajímavé, jak moc nás fascinuje starý Řím a jeho legie. Tisíce mužů v nádherných uniformách, bok po boku, štít vedle štítu, si podmanili většinu známého světa a šířili civilizaci nevzdělaným barbarům. Přitahuje nás i tajemná Sparta. Národ bojovníků, jehož král s pouhými 300 muži dokázal zastavit největší vojsko, jaké tehdejší svět viděl, když se v bitvě u Thermopyl postavil 250 000 armádě Peršanů. Sice prohrál, ale díky němu se dokázaly Řecké armády připravit na invazi a nakonec Persii porazit v námořní bitvě.

Antika, Řím, Sparta... Co mají společného? Byla to doba mýtů, doba hrdinů a doba krutých válek. Ale byla to i doba rozkvětu filosofie a umění, které zasahovalo do všech součástí každodenního života – od obyčejné amfory přes úžasné chrámy až třeba po zbroje, zbraně a štíty vojáků. Snad právě tohle nás k nim přitahuje – kombinace odvahy a dobrodružství s krásou a vznešeností...

Spartan: Total Warrior se nám pokouší nabídnou všechno to, o čem jsem dosud mluvil. Užijete si Sparťanů, Římanů, antických měst a bojů – a dokonce potkáte i nějakého toho filosofa.

Pobijte je všechny, bohové si je už přeberou!

Všechny pobijte!

Příběh Spartana je tak prostý, jak jen může být. Řím dobyl celé Řecko, a jen hrdinná Sparta mu dosud vzdoruje. Ve Spartě je pak mladík, který nemá žádné předky ani minulost, kterého si však vyvolil bůh války Áres, aby vedl boj proti temným silám Římského impéria, jeho temnou magií se věnujícím prefektům a jeho ďábelskému císaři.

Svou cestu začnete samozřejmě v obležené Spartě, ale podíváte se i do zemí barbarů, do mrtvé Tróje, do Alp a kdo ví – možná i do samotného srdce impéria...

Příběh je sice prostý, ale hře poslouží dobře. Vytknul bych mu snad jen příliš upovídaného prefekta Sejanuse, který vám bude hlavním nepřítelem po většinu hry; a potom (alespoň podle mě) podivnou a (alespoň podle historie) smyšlenou kombinaci starého Řecka a mechanických a jiných strojů. Nemohu si pomoct, kladkové zdviže a spouštěcí mosty jsou jedna věc, ale když například v ruinách Tróje narazíte na jakýsi obří parostroj (soudě podle vzhledu) poháněný lávou, přeci jen to ne každému sedne. A až budete sestřelovat kostlivého draka pomocí elektricko-laserového děla... No, uvidíte sami.

Nikoho neživte!

Základem hry je samozřejmě boj – vás, vašich přátel a případných spojeneckých vojenských jednotek proti římským legiím, barbarským hordám a dalším nepřátelům. A slova „spojenecká jednotka“ a „římská legie“ jsem nepoužil náhodou.

Již v minulosti se na PS2 vyskytly hry, kde jste bojovali po boku spojenců proti záplavám nepřátel – za jiné si jmenujme například sérii Dynasty Warriors. Ale poprvé ve Spartanovi jsem měl pocit, že tohle je opravdu VELKÉ. Hra vám dokáže naráz zobrazit desítky nepřátelských i spojeneckých vojáků tak, že nedochází k situacím, kdy je jich kolem vás tolik, že některé nevidíte prostě proto, že je konzole nedokáže zobrazit.

Váš náš Spartan ve všech možných hrdinských pózách

A právě tento detail je jednou z hlavních věcí, která dělá ze Spartana nadprůměrný titul. Jen těžko se popisuje pocit, který zažijete, když třeba po čtvrthodinovém běsnění vyčistíte náměstí od všech římských vojáků a rozhlédnete se – a uvidíte ty hromady mrtvol vašich spojenců i nepřátel, jak leží jedna přes druhou všude kolem doslova v hromadách. A když si do toho ještě přisadí Áres, který po vás žádá ještě více duší, ještě více obětí...

Sebe zachraňte!

Zajímavě pojatý je i samotný bojový systém. Nechci se zda zabývat rozdíly mezi zbraněmi, které můžete používat; nechci zde pitvat jednotlivé božské útoky, které máte k dispozici, ani různé megarány, které můžete jednou za čas použít. Nechci se zde věnovat ani popisu rozdílů mezi plošným a soustředěným útokem. Jde mi o princip.

Snad vůbec poprvé v arkádových hrách jsem totiž narazil na takovou, kde nejde jen bezhlavě (nebo i promyšleně) útočit, ale kde musíte myslet i na obranu. Ano, čtete dobře. Obranu. Ostatně nepřátelé se umí také bránit – a někdy velmi dobře; ostatně, velké římské štíty jim to jen usnadňují. Navíc jich je často taková přesila, že vás jsou schopní smést pouhým svým počtem.

A v takovéto situaci nezbude, než se také schovat za štít a s jeho pomocí si pak získat potřebný prostor. Můžete jím srážet jednotlivé nepřátele k zemi nebo si kolem sebe vytvořit trochu volného prostoru tím, že všechny kolem vás stojící odsunete. Můžete jím srážet vojáky z ochozů a můstků, ale to je jediné útočné využití, které štít má. Proto při hraní (obzvláště na vyšší obtížnosti) musíte vždy hledat vhodný kompromis mezi obranou, která sice šetří vaše životy, ale v níž nemůžete nikoho zabít; a mezi útokem, který je ve vašem podání obzvláště smrtící, ale který vás současně otevírá i útokům vašich nepřátel.

A aby toho nebylo dost, ještě je zde jakási obdoba RPG systému, který vám umožňuje si svého hrdinu zlepšovat. Máte zde tři kategorie – životy, které máte; zranění, které způsobujete a božskou moc, kterou povoláváte. Sice již někde ve dvou třetinách hry budete mít tohle všechno vytažené na maximum, ale jedná se alespoň o příjemné zpestření začátku, kdy je třeba body vhodně rozdělit podle vašeho stylu boje.

Na mrtvé nehleďte!

Po grafické stránce není Spartan špatný, ale ani nijak vynikající. Modely postav jsou jednoduché, nicméně vzhledem k neustálé bitevní vřavě to ničemu nevadí. Celkově navozují na začátku této recenze zmiňovaný dojem spojení války a umění v podobě propracovaných brnění a štítů, který sice při bližším zkoumání neobstojí, ale pro vytvoření atmosféry bohatě stačí.

Animace postav jsou na tom podobně – jsou přiměřené potřebám hry a navození atmosféry – a to jak v případě Spartana, tak i všech ostatních postav ve hře. Výjimkou jsou některé speciální útoky. Světlou výjimkou. Konkrétně třeba speciální útok athéninými meči, který vypadá jako když se Spartan promění v naváděný mlýnek na maso; tedy velmi, velmi efektně. Nebo jeden ze božských útoků – to když pomocí medúzina štítu dočasně změníte všechny nepřátele v kamenné sochy, a jako správní vandalové jim pak hned urazíte hlavy - či jiné části těl...

Sparta před útokem... * ...během útoku mechaniského obra... * ...a Řím pod odvetným útokem

Podobně je na tom i hudba; podtrhuje akční atmosféru celé hry, ale nijak nevyniká – a to ani co do kvality, ani co do hlasitosti ve srovnání s zvuky boje. Ty jsou o něco povedenější, nicméně po několika hodinách se oposlouchají. Někomu to nevadí, někdo si zvukový doprovod prostě vypne a pustí si z rádia či z počítače vlastní. Ani jedno řešení není ideální, ale obě jsou vyhovující.

Má přáni vyslyšte!

Spartan je jednoduchá, přímočará akční arkáda s lehkým náznakem adventurních prvků. Ty mají podobu různých pák, které je potřeba najít a zatáhnout za ně; ohňů, které je třeba zapálit, aby chytlo něco jiného; košů s ohněm, které mohou dočasně zahradit přístupovou cestu; výbušných sudů, které je třeba rozstřelit zápalnými šípy (které je třeba najít a rychle využít, protože vydrží jen krátce) a obdobných serepetiček, které můžete či musíte využít na likvidaci svých nepřátel či na podporu svých spojenců. Žádný zázrak, ale na ozvláštnění to stačí.

Akce samotná je zvládnutá velmi slušně s tím, že obzvláště na vyšší obtížnost hru ozvláštňuje (v případě většiny hráčů ji ale současně s tím činí prakticky nehratelnou) ona zmiňovaná nutnost přecházet mezi útokem a obranou. Když k tomu přidám obstojnou grafiku, zobrazující naráz desítky nepřátel, přidám ucházející hudbu a k výslednému hodnocení přičtu zasloužený bod za kompletní český překlad všech textů, dostanu slušivých 8/10. Berte nebo nechte, je to na vás.

• Davy nepřátel
  • Instantní akce
  • Zajímavý bojový systém
  • Sparta
  • Čeština
  • Komplikovaný bojový systém
  • Historické nesmysly, které zamrzí
  • Jen akce

PS: Poznámka pro autory hry: Electra nebyla žádná princezna Amazonek, která bojovala po boku Řeků proti impériu; byla to „jen“ dcera Agamemnona, tedy řeckého krále, který vedl obléhání Tróje. Kromě toho je to název jedné divadelní hry od Euripida a jmenuje se po ní jistý psychologický komplex, který – analogicky k Oidipovu komplexu – vyjadřuje touhu dítěte (v tomto případě dívky) po rodiči opačného pohlaví (v tomto případě po otci). A to nemluvím o celé řadě dalších historických omylů, kterých jste se v příběhu hry dopustili. Ale co, je to jen hra...

Hudba: 5/10

Spartan je hra. Hra o ubližování jiným lidem. Spoustě jiných lidí. Je to dobrá hra.