Recenze: Spellboys – Harry Potter pro mobily

Každý měl v dětství jasnou představu o tom, co bude v dospělosti dělat. Kominík, kosmonaut, doktor – to všechno jsou známá a léty profláknutá povolání. Ale co takhle kouzelník? To by mohla být sranda. Celý den si jen kouzlíte, čas od času uvaříte nějaký lektvar... anebo si hrajete. S kameny.

Martin DemigerŽánr: logická
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: Nokia N70
Výrobce: Handy Games (

Studio Handy Games se právem může považovat za výkvět mobilních vývojářů, minimálně co se Německa týče. Chcete důkazy? Žádný problém, dokonce vám jich nemusím předhazovat moc – bohatě postačí jediné jméno. Townsmen. Geniální série, s jednoduchým ovládáním a maximálně zábavnou hratelností... Fenomenální úspěch Townsmena však znamená i jistou dávku zodpovědnosti, s níž musí Handy Games počítat. Každou novou hru z jejich dílen hráči netrpělivě očekávají a již předem ji usazují na pomyslné trůny v jednotlivých žánrech. A doteď to skutečně fungovalo – ať udělali HG cokoliv a jakkoliv, vyšlo jim to na výbornou a zábava byla zaručena. Bohužel to fungovalo opravdu jen doteď...

Spellboys jsou totiž... nepříliš povedení. Jistě nejde o hru špatnou a jistě si své fanoušky najde. Doporučit ji však bez váháni nemohu. Už jen proto, že hra postrádá to hlavní kouzlo titulů „made by Handy Games“. Nejde o bůhvíjak originální počin – v podstatě máme čest s pouhou kopií Tetrisu (třebaže značně komplikovanější a s pozměněným konceptem).

Hra se snaží o příběh. Pokus to není špatný – Spellboys vypráví o osudech dvou chlapců (Hokuse a Pokuse), kteří se rozhodli stát mocnými kouzelníky. K tomu potřebují projít mnoha nebezpečnými zkouškami – a hlavně se naučit zacházet s magickými kameny. A o nic jiného nepůjde ani vám. Musíte k sobě skládat kameny podle toho, jak si to přeje váš Mistr. Vypadá to jednoduše: chodíte s postavičkou v horní polovině obrazovky a spouštíte kameny dolů. Snažíte se o to, aby k sobě jednotlivé kameny pasovali, a vy tak poskládali kombinaci potřebnou k dokončení daného levelu.

Již první minuty vám ale jasně řeknou, že zas tak jednoduché to nebude. Bez tutoriálu se obejdou jen ti skutečně otrlí či trpěliví jedinci – ostatním již po pár minutách zkoušení dojdou nervy a krok za krokem se vydají do tréninkových kol, aby si pořádně navykli k ovládání a zjistili, co a jak. Problém dělají hlavně kameny, které se vám ukládají do „zásobníku“. Musíte vždy dobře umístnit nejen aktuální kámen, ale dobře si promyslet i to, kam umístníte ten, co po něm bude následovat.

Pravidla pro skládání kamenů jsou mnohem složitější. Nemá však cenu se jimi zabývat, neboť se v každém kole regule mírně liší. Většinou ale musíte třeba mít v každém sloupci tři kameny stejné barvy, nebo například musí celou řadu tvořit jedna barva... Kouzelné na tom všem je, že nikdy předem nevíte, jaký obrazec musíte z kamenů vytvořit.

Všechno ale není tak růžové. Třeba obtížnost: hra opomíjí jakoukoliv vzestupnou tendenci, kterou praktikuje valná většina, a skáče z extrému do extrému. Jednou stačí pro vítězství málo a jindy se zase nebudete stíhat otáčet... Tedy nestíhali byste se otáčet, nebýt další chybky, kterou musím Spellboys vyčíst. Jde o zdlouhavou chůzi hlavního hrdiny. Zdánlivá maličkost? Zpočátku, kdy o nic nejde, ano... ale postupem času se karta obrátí a pomalost vám začne lézt na nervy.

Stejné je to i se samostatnou hratelností. K čemu je fakt, že je každé zahrání jiné, když se v zásadě nemění nic? Liší se sice cesta k cíli, výsledek je však stejný a žádný efekt to nemá. Asi jako kdybyste dostali na výběr mezi silnicemi, které se na první pohled výrazně liší, ale po jejich vyzkoušení byste zjistili, že i přesto se po nich jede prakticky stejně... Jinými slovy: nuda, nuda, šeď... již po chvilce se dostaví stereotyp. Pochválit mohu alespoň ovládání, které již po chvilce tréninku sedne do ruky každému.

• Náznak příběhu
  • Ovládání
  • Stereotypní
  • Zdlouhavá chůze
  • Moc dlouho nevydrží

Po grafické stránce Spellboys ostudu nedělá. Chůze (i když je teda příšerně pomalá...) vypadá efektně, stejně tak dění ve spodní části obrazovky. Na zvucích se také nic nezkazilo... takže dávám vyšší známky alespoň za technické zpracování. Bohužel nemohu Spellboys chválit jako celek. Ač jsem se snažil sebevíc, vždycky mi z toho vylezl jen průměr. Takže tentokrát jasná pětka, drazí Handy Games.

Originalita: 5/10
Atmosféra: 5/10
Hratelnost: 5/10