Recenze: Sphinx and Cursed Mummy – se Zeldou do Egypta!

Po vynikajícím - žel hráči přehlíženém - Beyond Good and Evil dostávají majitelé PS2 (potažmo i Xboxů) další příležitost mrknout se, jak zhruba vypadá slavná Miamotova Zelda. Zhruba. Ovšem s přídavkem exotických dálav časově i geograficky dalekého Egypta. Sbalte pozornosti kufry, vyrážíme na mimořádný výlet s jednou velmi originální herní postavou.

Paměťová karta: 200 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Externí podpora: nic
Výrobce: Eurocom
Vydavatel: THQ

Distributor v ČR: Electronic Arts
Orientační cena: 1 690 Kč

Z katalogu cestovky

Egypt. Země faraónů, pyramid, boha Slunce, záhad a tajemství. Kolébka naší civilizace v celé nádheře doby svojí největší slávy. Žádné tlející pomníky minulosti, žádná oáza ignorantských turistů a pupkatých hoteliérů, dehonestujících parazitováním zacházející slávu své země. Nic takového u nás nenajdete. My vám nabízíme Egypt hodný zapamatování. Jeho skvostnou architekturu v jejím živoucím rozkvětu, Nil ve vší jeho čistotě, živé faraóny i s jejich podlými vezíry, živé skaraby a další povšimnutí hodné mytologické exempláře, včetně samotných bohů. A jako největší atrakci živou mumii! Zmiňovali jsme se už o Knize Mrtvých?! A o bonusech gratis?! Kdo vám nabídne takovýhle výlet do Egypta? Nikdo. Co na tom že jen virtuální? Vaše prožitky budou stejně skutečné.

Momentka hlavního hrdiny jen pro vás. Bez podpisu * Kapr Egyptský. Seznamte se * Chudák Tutanchamon ještě netuší, jaká změna vizáže ho čeká

A to jsme se ještě nezmínili o programu ani jeho délce. Raději se pevně posaďte, protože za stejnou cenu jako u konkurence vám my nabízíme pobyt dvakrát tak dlouhý! Ano, ano, přinejmenším celých 20 hodin čistého času pro ty nejlepší z vás! A to pořád ještě není zdaleka všechno, protože po předem připraveném programu výletu vám bude dělat průvodce jeden z nejpovolanějších! Ano přátelé, skutečně to bude samotná Zelda z věhlasné průvodcovské školy Miamoto sana.

Jak jste již určitě přinejmenším slyšeli, provede vás spolehlivě vším podstatným a přitom vám ovšem ponechá dostatek volnosti, abyste si přednosti naší nabídky vychutnali sami, kdy se vám zrovna bude chtít. Samozřejmostí je řada vedlejších nepovinných výletů a zábavné hry pro zpestření vašeho programu, jako například v Egyptě tradiční zábavné chytání místní fauny, střílení z flusačky a další a další. V rámci hlavního programu si samozřejmě vyslechnete z úst našeho-vašeho průvodce strhující příběh dvou hrdinů o smrti, zradě, znovuzrození, pomstě a záchraně světa před jistou zkázou. Co chcete víc?

Z pohledu svátečního turisty

Tož je to tu mamčo fakt dost dobrý. Sem negómal, že ten Egypt je tak špicové a s tolika suprovýma týpkama. Hlavně ten zafačované těma vobvazama je fakt betálné borec. Ale řeknu ti, nic pro ty naše malý sviště, páč mozkovna se mě místama festově přehřívá. A víš dobře, jaká su bedna! Zrovna mě táhnou na ňákó z těch miniher. Pré, že něco možu vyhrát, tak musím valit.

Z deníku řadového turisty

Všechny poznatky z mého putování tím jejich virtuálním Egyptem by se daly stručně shrnout do krátce výstižného "Výlet se vydařil, můžete s nimi v klidu jet taky". Nicméně pár nesrovnalostí mezi skutečností a nabídkou by se našlo, tak bude jistější vystavit doporučení i s vysvětlením.

Sphinxovi pohybové schopnosti si v ničem nezadají s Lařinými. O fyzických přednostech se to žel říct nedá:-) * Jedna z těch romantičtějších momentek * Ano, ta tenká čára uprostřed je naše hlavní hvězda. Po průchodu lisem

Předně s tou krásou Egypta vážně nekecali; vypadá to tam opravdu báječně. Výjimečná Egyptská architektura se všemi jejími archetypy, místy skutečně až Icovsky monumentálních rozměrů, je balzámem pro všedností znavené oči ve všech koutech zdejšího světa. Ať už jde o NPCčky zalidněné město s jeho obchůdky a hernami, malé vesničky v poušti, z ní se proti obzoru tyčící prastaré chrámy bohů či zapomenutých faraónů s jejich obrovskými interiéry... všemu se dostala stejná láskyplná péče o detail.

Čisťounké, velmi detailní textury, rozlehlé interiéry i exteriéry, špičkové grafické efekty, výborně provedené postavy a hlaďounké snímkování. Místy je skutečně až s podivem s jakým přehledem Eurocom z PS2 tenhle kouzelný Egypt ždímá. Antialiasing sice není optimálně zvládnutý (neplatí pro Xb a GC verzi), ale i tak je Sphinx technicky o třídu výš než jeho jediná konkurence na PS2, Beyond Good and Evil.

Stejně jako BGE totiž Sphinx vděčí za svou podobu Zeldě a nijak se to nesnaží skrývat. Zdejší virtuální Egypt je poměrně velkým, logicky uspořádaným světem v němž se můžete relativně volně pohybovat, přičemž v postupném pohybu v něm vám brání více méně logické překážky, které se dají překonat postupně získávanými prostředky. Na rozdíl od Zeldy a BGE zde ale chybí pohyb v prostoru mezi jednotlivými lokacemi, který nahrazuje obrazovka "Loading", čímžto se trochu vytrácí kontinuita i logika uspořádání herního světa.

Druhým, mnohem pozitivnějším rozdílem, je přítomnost druhého hratelného charakteru, do jehož kůže se výhradně podle diktátu hry dostáváte. To by samo o sobě nebylo proti konkurenci i vzoru zrovna dvakrát velkým rozdílem, nebýt toho, že onen charakter je dost originální sám o sobě. S mumiemi má člověk mezi živými tu čest skutečně zřídkakdy, protože jak známo, mumie jsou fakticky zafačované mrtvoly. Náš ještě nedávno živý princ Tutanchamon není výjimkou a neváhá toho využít. Toho, že to má za sebou.

Dobrého nepálí:-) * Egypt s takovýmto bestiářem jinde nenajdete * Tohle je jen na efekt; ve skutečnosti mrtvý před smrtí utíkat nemusí

Mrtvolu skutečně sebevypečenější pasti, elektrické šoky či nikoliv milostná, ale čistě ohnivá vzplanutí nijak zvlášť nerozhází, protože to nejhorší, co se mohlo stát se už stalo a znovu se to stát nemůže. Všechny hádanky pak na této skutečnosti ve hře celkem vtipně a nápaditě staví a byť tak s nebožtíkem Tutanchamonem nemůžete bojovat, patří pasáže s ním k tomu nejlepšímu, co Sphinx nabízí. Nápady se sice v pozdějších fázích už jen opakují a mění se pouze struktura hádanek, nicméně hratelnost to díky vtipnosti nápadu rozhodně nemumifikuje zaživa. Ostatně mrtví budete v tomhle Egyptě stejně procentuálně tu kratší dobu.

Většinu času strávíte v kůži nadmíru živého Sphinxe, který je hlavním hrdinou hry, byť pro nekrofilní kouzlo a očividné další výhody mumie není její hlavní hvězdou. Zatímco ovšem se zafačovaným Tutanchamonem budete řešit výhradně puzzly v od světa odříznutém hradě Uruk (na kooperaci hlavních hrdinů zapomeňte, po většinu času jsou daleko od sebe), se Sphinxem krom toho dojde i na rozsáhlejší exploraci, klábosení s NPCčky, minihry a akci. Zatímco k hádankám samotným i exploraci nelze mít - ani navzdory drobné klišovosti - díky velmi solidnímu level designu větších výhrad, na adresu akce lze být s rozdáváním výhrad mnohem štědřejší.

Kamenem úrazu je především naprostá absence pro zeldoviny typického "autolocku", kterýžto úraz navrch komplikuje fraktura kamery. Ta je díky manuálnímu ovládání pravou páčkou sice v normálních situacích bezproblémová, nicméně při soubojích poskytuje svým příliš těsným zavěšením za zády vaší postavy příliš malý přehled o divoce pobíhajících členech zdejšího bestiáře. Nebýt souboje tak relativně málo náročné, mohl mít Sphinx celkem seriózní problém. Takhle má jen pár bodů dolů.

Trochu větší počet jich ještě musí dolů pro prezentaci příběhu a kvality jeho samého, protože v podstatě nejde o nic jiného než o lepidlo kostry hry, což dost dobře vypovídá i o jeho hodnotě. Klišovitému scénáři o záchraně světa, lehce oživovaného hašteřením bohů a mumifikovaným Tutanchamonem, zoufale chybí skuteční hrdinové a skutečné charaktery s kterými by se šlo identifikovat a na kterých by vám záleželo. Snad kromě Tutanchamona totiž jakýkoliv charakter postrádají a veškerá jejich vyjádření se redukují toliko na to, co byste měli dál dělat, nebo prostoduché blábolení. Hlavní hrdinové dokonce nemluví vůbec. Přesněji řečeno, on nemluví ve hře vůbec nikdo, protože namluvení, způsobilé alespoň povrchně načrtnout charakter, chybí úplně a prezentaci příběhu to rozhodně nijak nepřidá.

Docela prekérní situace i pro mrtvého

Emotivní náboj a hlubší motivace tak hře sice chybí, hratelnost samotnou ve zbytkových věcech už ale nějak výrazně peskovat není důvod. Do konce výletu vás přesvědčivě zvládne dotáhnout na svých zádech sama i bez obohacujících berliček. Game-design sice na vás občas tahá trošku křečovitě samoúčelné a nelogické problémy s překážkami a rozhodě není tak perfekcionisticky dotažený jako u posledních Zeld či BGE, ale zábavné minihry, vkusně pomrkávající reminiscence vzorů hry (otevírání beden či znázornění zdraví ze Zeldy nebo černí duchové z Ica), řada neotřelých dílčích nápadů (chytání a používání nepřátel například), kouzlo mumie a rozmáchle ztvárněné krásy Egypta vcelku spolehlivě zvládnou těm drobným nedostatkům zafačovat hubu:-). Ta se tak těžko zmůžou na víc, než občasné nesrozumitelné brblání.

• povedená napodobenina Zeldy
  • vynikající grafické provedení
  • mumie jakožto výborně provedený herní charakter
  • slušná hrací doba
  • perfektní level design
  • nedotažené souboje
  • slabý a špatně realizovaný scénář
  • citelně chybí namluvení
  • v druhé polovině hře dochází nápady

Čili rozhodně podařený výlet s několika výraznými momentkami, který lze bez obav doporučit - nicméně na emotivní zážitky trošku chudší, takže podruhé určitě nepojedete.

Z pohlednice turisty Všudybyla Vševiděla

Tak zdravím z další virtuální dovolené. Je to tady celkem fajn a s tou jejich cool mumií se fakt jako docela bavím. Jezdím ale už leta po výletech s Nintendem, takže z toho můžu bejt těžko tak vyjevenej, jako ti venkovští balíci. Čert ví, vodkaď sou. Jo a Sphinx je naprostej suchar. Budu muset jít osobně těm chlápkům z Eurocomu ukázat, jak vypadá pořádnej hero! Zatím bye!

Z katalogu cestovky

Platí jen do vyprodání zásob!

Grafika: 8.5/10