Recenze: Spider-Man - nejen o lapání much do sítě

V téměř dokonalé synchronizaci vpadnul Spider-Man na plátna kin, monitory počítačů i obrazovky televizorů. Pokud vás dobrodružství pavoučího hrdiny zaujala a máte doma PS2, pak můžete na vlastní kůži (téměř) prožít film ještě jednou v roli Petra Parkera ve hře, nazvané nečekaně Spider-Man.

Paměťová karta: minimálně 80 kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Výrobce: Treyarch
Vydavatel: Activision

Uvidím ve hře něco nového, pokud jsem viděl film?

Naštěstí se tvůrci rozhodli nedržet filmu až tak urputně, jak by se možná někteří z vás mohli bát. Díky tomu většina herních scén využívá a vychází z filmových událostí, nicméně samotné úrovně pak spočívají v úkolu projít tu část, kterou jste ve filmu neviděli. Například ve filmu jste mohli vidět, že se Spider-Man "rozběhnul" za vrahem svého strýčka a po krátké chvíli jej i dostihnul, nicméně ve hře vás čeká strastiplná cesta přes střechy mrakodrapů, zaplněné gangstery určenými k likvidaci vaší maličkostí - což ve filmu jaksi nebylo. Díky tomu je design a prostředí hry dostatečně povědomé novicům v řadách Spideyho fanoušků, kteří kromě filmu nic z jeho eskapád neznají, na druhou stranu zde však ostřílení veteráni najdou chybějící scény z filmu a také některé z dalších významných postav, které se do filmu jaksi nevešly. Jinými slovy, hra by měla být zajímavá a objevná pro všechny hráče.

Spiderman   Spiderman

Spiderman   Spiderman

Jaké to je, být pavoukem?

Přitažlivost hraní za Spider-Mana spočívá nepochybně (kromě možnosti plivat spoustu "téměř vtipných" hlášek) v možnosti pohybovat se způsobem, který nám lidem (na rozdíl od pavouků) rozhodně není vlastní. Můžete plynule přebíhat ze stěny na strop a zpátky, perspektiva se kolem vás vesele mění a pokud se vám nezamotá hlava, jste pravděpodobně hardcore fanoušci Descenta a Forsakena. Nebo jste hráli předchozí dvě dobrodružství Spider-mana na staré PlayStation. Chcete vědět, v čem je verze pro PS2 lepší? Nuže herní vlastnosti zůstaly víceméně beze změn, nová je snad pouze jednoduchá "stealth" pasáž (Metal Gear Solid 2 zasáhnul opravdu do většiny současných her, podívejte se na nového Tomb Raidera). Samozřejmostí je ale technická nadřazenost oproti předchozím Spideyho dobrodružstvím. Mezi nejpřitažlivější pasáže nové hry tak spadá především poletování nad skutečně žijícími ulicemi města, kde můžete konečně vidět řady aut, jezdící po ulicích. Samotná grafika postav a prostředí je také o hodně dál, interiéry silně připomínají Maxe Paynea a především Spidey se pohybuje v dokonalém souladu se svým fimovým vzorem.

Spiderman   Spiderman

Bruce Campbell aneb co s pavoukem v sobě

Podle jisté legendy je Bruce Campbell (filmová hvězda legendární hororové série Evil Death) blízkým přítelem Sama Raimiho (režisér Spider-Mana a Evil Death série). Je to pochopitelné, ti dva se totiž před léty museli kolektivně zbláznit, jinak by nemohli nechat vzniknout tak geniální dílo, jakým Evil Death nepochybně je. Proto vás možná nepřekvapí, že rozsáhlou (dobrých deset úrovní) tréninkovou pasáží vás provází právě velký Bruce (který se mimochodem má v blízké době vrátit v pokračování herní verze Evil Death, jejíž první díl nepříjemně propadnul u všech hráčů kromě skalních fanoušků). Jeho komentáře a pobídky jsou vtipné a povyšují trénink na plnohodnotnou hrací zábavu. Pokud mi nevěříte, počkejte až dohrajete nějakou tréninkovou misi a Bruce začne netrpělivě vysvětlovat: "To je vážně všechno! Nic víc tady není! Není tady už kam jít nebo co udělat, můžeš jít domů. Opravdu! Na co civíš, zmiz!". Vtipné Bruceovy průpovídky se vrací i během hry, aby vám objasnily některé konkrétní úkoly a situace.

Jak dlouho budu hrát aneb stojí to za to?

V duchu tradic předchozích dvou Spideyho dobrodružství na PS je i tato hra slušně dlouhá a především je nacpaná ohromným množstvím oblíbených bonusů, od obligátních historických obálek komiksů se Spider-manem, které si můžete prohlížet v galerii až po záběry a artworky z natáčení filmu. Hra samotná tak skrývá tajné lokace a úkoly, které musíte najít a splnit, abyste se k těmto bonusům dostali. Mezi ty nejfantastičtější bonusy patří nabídka hry za některou z dalších postav příběhu, včetně Mary Jane nebo jednoho ze zloduchů. Vrcholem bonusů je možnost hrát celou hru z pohledu vlastníma očima, což sice není moc hratelné, ale báječně to vypadá, zvlášť když skáčete mezi budovami. A jak již bylo zmíněno, pro fanoušky je zde několik oblíbených postav a příběhových linek, které se do filmu nedostaly. Jinými slovy - zábavy nabízí Spider-man víc než dost.

Spiderman   Spiderman

A ovládání?

To je také bez problémů. V tomto ohledu hraje svoji roli převážně bezproblémová práce kamery, která vašeho hrdinu sleduje (ale můžete se přepnout do "zaměřovacího" režimu, kde se rozhlížíte sami) a také styl hry, který je "akčně-hopsavý", tedy ideální pro konzoli a pořádný ovladač. Na druhou sranu musím litovat PC hráče, kteří ovladačem nedisponují a pokusí se tedy Spider-Mana hrát klávesnicí a myší. Rychlost a relativní komplexnost Spideyho ovládání tuto možnost téměř vylučuje.

Takže?

Spider-Man je jednou z těch příjemných výjimek, která znamená kvalitní hru podle filmu, ačkoliv tato vznikla téměř zároveň s filmem. Autoři si očividně vzali to dobré z předchozích her na toto téma a spolu s geniálním designem filmu to za podpory Stana Lee dovedli k naprosté dokonalosti. Jediným teoretickým mínusem tedy zůstává, že ne každému imponuje barevný svět komiksových hrdinů a tak může tento titul zůstat mimo pozornost hráčů, kteří jinak pořádnou akci mají rádi. Pro ty z vás, kterým ale Spider-Man není cizí, jde o dokonalou trefiu do černého.

Zvuk: 9/10

Prakticky bezchybná interaktivní variace na současný filmový trhák, která přesto zůstává "pouze" nadprůměrnou akční hrou.