Recenze: Spider-man 3 – černá je dobrá

Vše zlé zapomenuto! Po několika nepovedených pokusech se Spider-man konečně vrací zpět v plné síle – ve skvělé hře. Spider-man 3 tak na rozdíl od svých předchůdců není jen dalším titulem snažícím se svést na popularitě aktuálně promítaného snímku. Jde především o skvělou hru. Důkazem budiž už jen to, kolikrát spojení „skvělá hra“ padlo v perexu.
Recenze: Spider-man 3 – černá je dobrá

Žánr: akční
Výrobce: Treyarch
Vydavatel: Activision
Distributor v ČR: CD Projekt
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128MB Grafická karta

Fanoušci pavoučího muže měli v poslední době co se her týče smůlu. Tedy ne že by tituly s tímto hlavním hrdinou nevycházely; problém nebyl v kvantitě, ale v kvalitě. Použití minulého času v předchozí větě o lecčem vypovídá. Ano, časy se mění. A ano, právě s příchodem Spider-man 3.

Šok přichází hned zkraje; dokonce ještě před tím, než si stihnete hru osahat. Žádné menu se nekoná: okamžitě jste vrženi do tutoriálu a začínáte se učit prvním krokům s postavou. Násilné vržení do tutoriálu v tomto případě ale jistě nikomu nebude vadit. Spider-manovy pohyby vyžadují dlouhé minuty cvičení a bez pořádného tréninku byste si v ulicích rychle (což by nevadilo – horší je, že bez cizí pomoci) nabili kokos. Šok číslo dvě přijde záhy – tedy v případě, že jste měli čest s některým z předchůdců. Ovládání je… báječné. Tentokrát ani stopa po tom, že je hra určena v první řadě pro konzole; pohodlně si ji užijete i na kombu klávesnice + myš. Klávesy jsou navíc rozmístěny velmi dobře, takže si už po několika minutách dokonale zapamatujete, co a kdy je zapotřebí mačkat.

Žánrově se Spider-man 3 samozřejmě řadí mezi akce, liší se ovšem od svých starších sourozenců tím, jak vývojáři tento žánr pojali. Linearita je minulostí – tentokrát si užijete naprosté volnosti. V praxi to znamená jediné; máte před sebou celý New York a záleží jen na vás, jak s ním naložíte. Svoboda přitom není jen „na oko“. Okolní svět žije vlastním životem; pokud se zastavíte, můžete pozorovat, jak auta jezdí, chodci chodí,  lupiči okrádají nevinné stařenky… Velkým přínosem je také rozloha města – i když se skutečnému NY asi stěží vyrovná, je ten virtuální dostatečně rozlehlý na to, aby se vám jen tak nepřejedl. Zábavou je i pouhé brouzdání ulicemi…

…  takže si asi dokážete představit, jaké pocity se dostaví, až dojde na akci. Nejdříve si ale ujasněme, proti komu vůbec budete své pavoučí schopnosti potřebovat. Překvapivě úhlavním nepřítelem není žádná velká obluda s kdovíkolika chapadly (jak tomu bývá normálně), ale sám Spider-man. Vinou blíže nespecifikovaného symbiontu z vesmíru se Spíďa stane záporákem – samozřejmě ne úplně. Jistá část jeho starého já bude stále žít a bojovat za záchranu světa. Do hry se tak dostává zcela nový prvek – musíte se vypořádat nejdříve sami se sebou, abyste vůbec mohli ohrožovat ostatní.

Když už dojde na věc, budete mít k dispozici všechny Spider-manovy schopnosti. Plachtění pomocí pavučiny z budovy na budovu je chápáno spíše jako obranná taktika; při útoku více využijete bojových komb (pozemská klasika – bušíte do protivníka rukama i nohama, hlava i nehlava) nebo například hrdinova zraku (abnormálně vyvinutý, s možností zoomu – ideální pro situace, kdy nevíte kudy kam). Boje samotné jsou založeny právě na kombech, což se logicky projevuje i do jejich pojetí – výsledkem je velmi chaotické mačkání kláves. Naučit se jednotlivé údery a jejich vzájemné kombinace není problém, při zběsilém tempu hry nicméně nezbývá nic jiného, než se spoléhat na náhodu.

Úkoly v misích (po městě se sice pohybujete volně, čas od času ale musíte přijmout nějaký úkol) jsou velmi variabilní, i když většinou jde „pouze“ o to někoho zmlátit / vysvobodit / získat nějaký předmět. Podstatnou roli hrají také ty mise, kde musíte Spider-mana fotit pro noviny – bez nich by civilní já našeho hrdiny nemělo ani na chleba. Nudit se tedy rozhodně nebudete, je z čeho vybírat.

Ani po technické stránce hra nestrádá. Nečekejte ovšem žádné zázraky – rozhodně se najdou mnohem lepší tituly – Spider-man má ale jisté kouzlo, které vás k monitoru dokáže přikovat na pěkně dlouho. Navíc musím pochválit, s jakým citem se povedlo zpracovat celý New York – okolí je dostatečně detailní, přitom hra nepotřebuje loadingy a ani se neseká.

• konečně kvalitní zpracování spider-mana
  • pěkná grafika a skvělé zvuky
  • hratelnost založená na svobodě
  • ovládání (!!!)
  • umělá inteligence nepřátel
  • krátká hrací doba
  • moc jednoduché!

Z předchozích slov se sice Spider-man 3 může jevit jako dokonalá hra… stačí se ale zamyslet nad tím, jak jednoduše jsem ji líčil. Opravdu, po čas hraní nenarazíte na sebemenší zádrhel. A v tom je problém. Obtížnost by klidně mohla být o pár stupňů vyšší, nic by se nestalo. Nepřátelé nepobrali moc rozumu, takže jejich likvidace nebude činit problémy ani vaší nejmladší sestře. Okamžitý přístup ke všem misím také není dvakrát dobrou motivací. Proto nesmíte čekat žádné zázraky – pro jednorázové povyražení je nicméně Spider-man 3 ideální. Skvělý oddych – nic víc, nic míň. A konečně kvalitní hra podle filmu!

Máte rádi Spider-mana? Konečně jste dostali kvalitní hru s ním v hlavní roli. Nemáte rádi Spider-mana? Pak vás o kvalitách tohoto titulu stejně nic nepřesvědčí...

Celkové hodnocení: 7,5/10