PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Spider-Man: Friend or Foe – pavoučí muž opět spřádá sítě

Spider-Man bezesporu patří mezi nejznámější komiksové postavy světa. Díky společnosti Marvel, která má patent na majoritu hrdinů tohoto žánru, se Spidey objevuje na našich monitorech již poněkolikáté. Jaké kousky předvádí tentokrát i se svými fantastickými kolegy?
Objednejte si na shop.doupe.cz

Spider-Man: Friend or Foe
  PC: 799,- Kč
   Xbox 360: 1 599,- Kč
   PS2: 1 199,- Kč
   PSP: 1 299,- Kč
   Wii: 1 599,- Kč
   DS: 1 199,- Kč

Platforma: PC, PS2, Xbox 360, Wii, PSP, NDS
Typ hry: Arkádová 3D plošinovka
Multiplayer: Ano, 2 hráči na jednom PC
Minimální konfigurace: Procesor 1,6 GHz, 256 MB RAM (1 GB pro Vista), 128MB grafická karta, 3,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 2,5 GHz, 1 GB RAM , 256 MB graf. karta
Testovací konfigurace: Pentium M 1,73 GHz, 1 GB RAM, 128 MB graf. karta
Výrobce: Beenox Studios / Next Level Games (
Vydavatel: Activision (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Není to ani půl roku od doby, kdy jsme si užívali gymnastických skoků pavoučího muže v titulu Spider-Man 3 (Doupě.cz 7,5/10) a on ne a ne si dát dovolenou. Nyní je ovšem situace jiná. Zatímco předešlá hra byla čistě third-person akcí s velkou mírou volnosti ve stylu série GTA, nyní se budeme muset spokojit s pouhým lineárním rubáním nepřátel v duchu 3D plošinovek. Ačkoliv téma – zlo vs. dobro – zůstává nezměněno, objevuje se zde nový prvek v podobě boje dvou hrdinů zároveň. Jak to funguje?

Spider-Man jako strážce klidného spánku všech obyvatel * Abrakadabra, pavučino leť! * Teď to bude bolet

Kamarádi do deště

Před každou misí máte možnost si k sobě zvolit parťáka. Z počátku je na výběr pouze jedna postava, ale vaše možnosti volby se postupně rozrostou až k číslu 13! Jak je to možné? Jednoduše. Každá z pěti misí se odehrává na odlišném místě světa. Navštívíte lokace jako Tokio, ostrov Tangaroa, Egypt, Transylvánii a nakonec Nepál. Navíc v každé misi jsou čtyři úrovně, z nichž dvě jsou vždy zakončeny soubojem s bossem. Už vám to dochází? Správně, po vítězství nad bossem se tato postava stává členem vašeho týmu. A že je z čeho vybírat. Jsou zde jména jako Blade, Doc Ock, Iron Fist, Green Goblin nebo slavný slizoun Venom. A proč by po vašem boku bojoval někdo, komu jste dali pořádně na zadek? Důvod je prostý. Po celém světě se začaly objevovat neznámé robotické stroje zvané Fantomové. Ti jsou ovládáni právě zmiňovanými hrdiny, jenže nad nimi stojí hlavní mega-boss, který jim implantoval dálkové ovládání mysli, a oni jsou v jeho područí. Když je porazíte a každému zničíte tento ovladač, stanou se rázem z vašich nepřátel kámoši jako hrom, kteří se chtějí pomstít svému bývalému pánovi.

Pavoučí muž mi neříkají jen tak pro nic * Hrdinský úder ve spolupráci se Zeleným Goblinem * Nejsilnější nepřítel ve hře, pokud nepočítám hrdiny

Kolik sítí umíš plést, tolikrát jsi Spider-Manem

Kromě toho, že si před misí vybíráte parťáka, měli byste jrště navštívit laboratoř. Během hry získáváte energetické body, které vypadávají z vašich nepřátel a rozbitých okolních předmětů. Potěší, že tuto energii nemusíte sbírat, ale sama k vám dolétne, takže odpadá otravné pobíhání po úrovni. Tyto body se využívají k upgradům v laboratoři. Můžete nakoupit časově limitované bonusy jako účinnější útoky, nezranitelnost, vyléčení či hrdinský úder a ve hře je kdykoliv aktivovat. Posledně jmenovaný hrdinský úder patří k vůbec nejsilnějším útokům ve hře a při jeho použití oba hrdinové spojí své síly a vytvoří mega-kombo, které zlikviduje všechny nepřátele v okolí. Nevýhodou je, že u sebe můžete mít pouze jedmu takovou ránu, zatímco ostatních bonusů více.

Druhou možností, jak zúročit energetické body, je vylepšení Spider-Manových dovedností s pavučinou. Ty se rozdělují do tří kategorií – pavučinové lano, střelba pavučiny a omráčení pavučinou. Lanem je možné nepřátele přitahovat, roztáčet, podrážet a házet s nimi o zem. Tento způsob likvidace nepřátel jsem používal nejčastěji, protože mi přišel jako efektivnější než zbylé dva. Pavučinová střelba je věrna svému názvu a nic extra nečekejte. Poslední schopností je omráčení, které spočívá v omotání oběti do kokonu a jeho znehybnění. Všechny tyto schopnosti lze ještě vylepšovat, a to je pak podívaná. Může se vám naskytnout scéna, kdy někteří Fantomové explodují, válejí se v elektrizující křeči, ztrácejí eneregii nebo nechtěně poškozují své okolí – a to vše díky vašim schopnostem. V neposlední řadě slouží laboratoř k vylepšování základních atributů všech hrdinů. Kromě zvýšení úrovně útoku, obrany či zdraví můžete u každého z nich aktivovat jeho nejsilnější kombo, což stojí nejvíce bodů.

Od teď je Doctor Octopus na mé straně * Hlavní záporák nejspíš v dětství snil o práci kosmonauta * Dohodnuto. Plat 100 tisíc na minutu, ale žádné prázdniny či dovolená, ksakru

Kombem k trvalé invaliditě

Hned na začátku se musím k něčemu přiznat. Za celou dobu hraní jsem ani jednou nemusel nahrávat uloženou pozici ve smyslu, že bych byl zabit. To může svědčit o dvou věcech – buď je hra dětinsky jednoduchá, nebo mě nedávno kousnul radioaktivní pavouk. Postup hrou lze přirovnat k valícímu se kameni o váze několika desítek tun. A není ani nutné využívat všech Spider-Manových schopností i s obyčejnými údery to jde jako po másle. Navíc komb a úderů není tolik a při troše snahy bych jich napočítal maximálně tucet. To opravdu není moc a divím se, že si autoři vůbec dovolili takhle Spideyho ošidit. Kdykoliv během hry můžete přepnout na vašeho parťáka, ale být vámi tak bych to nedělal, protože inteligence počítačem ovládaného hrdiny dokáže z plného zdraví učinit děravou konev na vodu, a to byste přece pavoučkovi neudělali. A navíc není o co stát. Údery druhé postavy vypadají naprosto stejně a komba jsou jen graficky odlišná, ale se stejným efektem.

Z těch všech salt, přemetů a obratů by měl Sokol radost * Neo by mohl závidět * Jak z katalogu cestovní kanceláře

Když se přeci jen stane, že zdraví klesne na nulu, nemějte obavy – jen se odečte několik nasbíraných bodů a jste opět vesele ve hře. S tím souvisí i kvalita nepřátel, kteří sice vypadají hodně nazlobeně, ale výdrže příliš nemají. Navíc jsou nepřátelští Fantomové pouze ve čtyřech verzích – od malých létajících potvor až po několikametrové obludy. V jednotlivých misích se liší pouze vzhledem (texturou), či jiným útokem, ale tím to hasne. Při postupu hrou by sice nepřátelé měli nabývat na síle, ale gradace je nepozorovatelná. Škoda, že na začátku nelze nastavit obtížnost, protože takto je možné hru doporučit pouze dětem. Dospělí hráč zde nenajde dostatečnou motivaci a výzvu. Dětinskost hry podtrhuje také úroveň humoru, přičemž Spider-Manovy hlášky typu: „Nebojte se hoši, na každého se dostane,“ bránici nepotrénují.

Zahrajte si komiks

Grafický styl se povedl, a i když je jednoduchý, přesně žánru sedne. Vizuální hody se nekonají a ani by se nekonaly, i pokud hra vyšla před třemi lety. Na druhou stranu, kdo všechny ty efekty u tohoto typu hry potřebuje? Navíc hru bez problémů rozhýbete na minimální konfiguraci, což potěší. Komiksové textury jsou pestrobarevné a jednotlivé lokace se pokaždé něčím liší. Prostředí se mění u každé mise, takže nehrozí žádný stereotyp typu jé-už-zase-stejná-lokace. Pochválit lze také animace postav, výborné jsou zvuky a dabing. K poslechu vám bude hrát příjemná hudba, která odpovídá prostředí, v němž se právě nacházíte.

• Příjemné grafické zpracování
  • Plynulé animace postav
  • Doprovodné zvuky a hudba
  • Nízké nároky na hardware
  • Nízká obtížnost
  • Klesající hratelnost a stereotyp
  • Krátká herní doba
  • Mizerná AI nepřátel a hrdinů

Pokud vás omrzí singleplayer (což se může stát poměrně lehce) existuje zde ještě versus mód pro druhého hráče na jednom PC. Nesmím zapomenout na ovládání, které je tradičně bez využití myši, takže pokud nemáte gamepad, na pohodlné bojování rovnou zapomeňte. Pokud jste šťastným majitelem gamepadu a umíte bušit do tlačítek, dohrajete Friend or Foe za necelých sedm hodin. To není moc – kdyby autoři do hry vložili jakoukoliv minihru či těžší bosse, mohla se hratelnost vyšplhat alespoň k průměrným deseti hodinám. Takhle hru zvládnete za dvě odpoledne a ještě stihnete vymalovat.

Grafika: 6/10
Hratelnost: 5/10
Ovládání: 5/10

Další dobrodružství pavoučího muže, které nabízí pěkné prostředí, tucet hrdinů a nenáročnou zábavu pro děti, avšak jinou věkovou skupinu od hraní odradí infantilní obtížností, mizernou hratelností, stereotypem a krátkou herní dobou.

Celkové hodnocení: 6/10

Dostupné pro: PC, X360, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Adventury, Akce