Recenze: Spider-Man The Movie – vítejte v síti

Komiks Spider-Man by měl být povinnou četbou pro všechny hráče videoher a ostatní fanoušky „moderní kultury“. Není tedy třeba dlouhého představování. Tady je filmová verze nezfilmovatelného. Podívejte se na ni. Milujte ji. A když už budete u toho, přečtěte si recenzi a povězte nám svůj názor na nejnovější „áčkový“ trhák.

„S velkou mocí kráčí ruku v ruce velká zodpovědnost.“  Ben Parker

Po obligátní – chci říct klasické – větě, která symbolizuje celou Spider-Manovu existenci, se vrhněme na můj názor, že jde o nezfilmovatelnou látku. Myslím si to, protože Spider-Mana čtu od jeho počátků v ČR a znám hloubku (neznalci se mohou smát) jeho příběhu stejně jako naprosto nevysvětlitelný způsob, jakým se tento „velehrdina“ pohybuje po New Yorku (ne, že by se občas, výjimečně, nepodíval i jinam). Pokud o těchto věcech něco víte, pak se mnou určitě budete souhlasit, že zkrátka není možné to převést na plátno. Přesto k tomu došlo a to především díky ILM, stejnému studiu na filmové triky, které nám dalo Hvězdné války nebo třeba Terminátora (už jste viděli první záběry ze trojky? Jak se vám líbí?). Po vizuální stránce je tedy Spider-Man The Movie dokonalý, dokonce jsem se během prvních pasáží „nad střechami“ domů přistihl s lehkou závratí (jedna z výhod první řady v POŘÁDNÉM kině). A nejde jen o triky, vizuální provedení vůbec je velmi slušné. Některé scény, obzvlášť oblíbené zpomalené záběry, jen tak nezapomenete. Osobně jsem nejvíc hltal souboj uprostřed hořícího domu, kdy se kolem hrdinů všechno bortí v plamenech. Zde vypadají zpomalené záběry ala Matrix velmi dobře. Nerad bych ale, abyste (ti z vás, kdo film ještě neviděli, že se nestydíte) pojali dojem, že Spider-Man je pouze o tricích a vizuální (případně hudební, asi už jste něco slyšeli o geniálním soundtracku) bohatosti. Budete se nejspíš divit, ale Spider-Man je především dobrý příběh.

Spidermam   Spidermam

Spidermam   Spidermam

Příběh… totiž PŘÍBĚH

Je až k nevíře, jak se věci mění. Mnozí z vás si možná myslí, že se to týká jenom (nebo především) počítačů, které jsou s každým rokem rychlejší a levnější (to druhé je lehce relativní). Je toho ale mnohem víc. Mí rodiče se mohli zbláznit, když v kině viděli film Superman. Já tuhle „pohádku“ snesu jen s lehkým sebezapřením a musím to brát jako legraci, abych se u toho mohl bavit. Jistě víte, o čem mluvím. Ta dokonalost, čistota a prostoduchost Supermana je k uzoufání. V zásadě nic proti němu, on byl u zrodu celého žánru, ale přesto jej vidím nejraději v Kingdom Come (zánik superhrdinů) nebo crossoveru s Lobem (zánik Supermanova hezkého xichtíku). Mnohem víc se mi líbil Batman, ten měl správně temný základ (i když tu správnou dávku temnoty nabral až v sérii Dark Knight Returns) a poněkud složitější historii. I tak mi ale přijde, že ze všech doposud zfilmovaných superhrdinů je Spider-Man ten nejzajímavější a nejsložitější, rozuměj nejobyčejnější. Tenhle zmatek hned vysvětlím. Když jsem se nedávno bavil s přáteli o reálnosti filmových postav a jejich chování (v souvislosti s novými Hvězdnými válkami), přišla řeč i na postavy herní a nakonec jsme si uvědomili, co jim opravdu dává život. Jsou to úplně obyčejné, ničím nevybočující dialogy a chování, jaké známe z všedního života a ve hře typu Final Fantasy nebo ve filmu jako jsou Hvězdné války nám připadají nemístné či dokonce nudné. V souvislosti s touto myšlenkou jsem došel k závěru, že Peter Parker alias Spider-Man je zatím nejobyčejnějším a přitom nejzajímavějším superhrdinou. Je to zkrátka student na střední škole, který kouká po holce, na kterou nikdy nebude mít, občas přijde pozdě a není si tak docela jistý, co vlastně od života chce. Není a ani po všech těch událostech z něj nebude dokonale sebejistý hrdina, který vždy přesně ví, co je správné a co není. Můžete se tomu smát, ale v rámci psychologie komiksových postav jde o slušný průlom, zvlášť proto, že Spider-Man není dítkem moderní vlny temných a složitých komiksů, které kříží všechny kultury světa. Jde o výtvor 60-tých let a to je panečku co říci. Poděkujte jeho tvůrci, Stanu-Lee.

Spidermam   Spidermam

Spidermam   Spidermam

Autor, autor!

Hodně už zde bylo napsáno o kvalitě Spider-Mana i jeho filmového dobrodružství, ale zatím jsem nechal stranou člověka nejdůležitějšího. Sam Raimi je docela slavný režisér, který své jméno postavil na kultovní hororové trilogii Evil Death (u nás známá jako Duch lesa, Chata, Armáda temnot). Pokud jste žádný z těchto filmů nikdy neviděli, pak máte mimořádnou mezeru ve vzdělání a vůbec – o hodně jste přišli. Kromě prvního dílu můžete tyto filmy najít v našich videopůjčovnách, takže to utíkejte napravit. Kromě Darkmana (slušný pokus o temnějšího superhrdinu) natočil Sam Raimi například The Gift, kde si před rokem zahrál Keanu „Neo“ Matrix a to je skutečně velmi působivý thriller, který dokáže jednoho vyděsit. Spider-Man je ale docela jiná třída. Projekt natolik svérázný, jako jeho předloha, vyžadoval osobitého režiséra, který má odvahu experimentovat a přitom ví, co je potřeba ponechat z klasické hollywoodské produkce, aby film našel svoji cestu ke konzumním masám. Příkladem takového režiséra budiž Peter Jackson, autor Vesmírných kanibalů a Pána prstenů. Sam Raimi vytvořil Spider-Mana přesně podle vzoru, ale nemohu si pomoci a musím podotknout, že mi připadalo, jako kdyby se (společně s W. Dafoem) mnohem více vyřádil na postavě Green Goblina. Každopádně je film Spider-Man veden velmi profesionálně a zároveň dýchá čerstvým dechem vyspělé komiksové adaptace (jakožto žánru pro všechny věkové skupiny, což v tomto případě není žvást jako v u některých reklam na filmové pohádky nebo komedie), který bylo možné cítit například z úst Wolverinea v první polovině X-Manů, než se tento film zvrhl v to, v co se ke konci zvrhl. Ze způsobu, jakým je Spider-Man natočen, nejvíce oceňuji dokonalou provázanost vtípků, hrdinského patosu a obyčejných lidských trablí, protože tyto věci jsem naposledy viděl funkčně provázané ve filmu Armageddon a to už je hezkých pár let. Jinými slovy, Spider-Man se povedl a pokud si nebudete na nic hrát a uvolníte se, slibuji, že se v kině budete smát i poposedávat napětím. Jen nesmíte příliš přemýšlet nad běloučkými plenami kojence zachráněného z hořícího domu nebo způsobem, jakým Spider-Man vystřeluje pavučinu (jinak, než v komiksu).

Spidermam   Spidermam

Spidermam   Spidermam

Co je Spider-man?

Netradičně na konci si řekněme pár slov pro novorozence a lidi se „Syndromem zapomnětlivosti agenta K“ (pokud nevíte, co tohle znamená, pak jste ještě neviděli trailer na Muže v černém 2). Petr Parker je středoškolák, který je tak trochu nesmělý a vůbec – nepatří zrovna k hvězdám společenských akcí. Při exkurzi v jisté laboratoři jej štípne radioaktivitou ozářený pavouk a z Petra se stane nadčlověk, schopný lezení po stěnách (a mnoha dalších užitečných kousků), s nadpřirozenou sílou a reflexy. Po tragédii v rodině se rozhodne využít svých schopností k boji se zlem, což ale nevyhovuje jistým lidem, kteří z něj udělají v očích veřejnosti nevypočitatelnou zrůdu. A tak se to všechno zamotává, až jste v tom lapeni jako v pavoučí síti a zjistíte, že o Spider-Manovi víte víc, než o své babičce. Komiks je tu s námi už čtyři desítky let a filmová verze se stala jeho důstojnou konverzí, která je v těchto dnech doprovázena již několikátou videohrou s touto tématikou. Její význam můžete odhadnout ze skutečnosti, že zmíněná hra vychází zároveň pro PC, PS2, Xbox i GameCube (tedy vše, na čem se v současnosti hrají hry).

Spider-Man The Movie je velmi dobrý film, s místy úžasnými triky, profesionální kamerou a stylovou režií. Pokud vám ostatní komiksové adaptace (třeba sestříhaný Spawn) způsobily žaludeční potíže, zde je vaše šance zbavit se nabitých pochybností. Pro ty ostatní mám prostý vzkaz: jestli se vám líbí fantastické (pěkně dvojsmyslné slůvko) filmy, jděte na to!

Kamera: 8/10
Zvuk: 9/10

Než se nadějete, vězíte v jeho síti jako ta příslovečná moucha. Začíná sezóna pavouků.