Recenze: Spiderman 3 – pavouk znovu v akci

Platforma: Xbox 360, PC, PS3, PS2, PSP, Wii, NDS, GBA
Žánr: arkáda
Výrobce: Treyarch (
Vydavatel: Activision (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Když v roce 1962 Stan Lee a Steve Ditko stvořili Spidermana, nikdo netušil jaký fenomén se vyklubal. Ostatně letos vydaný film (náklady na výrobu údajně spolkly více než 200 miliónů dolarů) mluví za vše. A když to skvěle funguje na papíře i na plátnech kin, proč by nemělo na našich monitorech? Snad díky tomuto heslu jsme se během několika málo let dočkali méně či více povedených titulů, které se snažily přiživit na slavném jménu. Avšak v naprosté většině případů se jednalo o téměř nehratelné paskvily, které mohly pavoučímu muži ladné pohybování na vláknech jen závidět. Jenže pak se objevil Spiderman 3: The Game!

Na pavučině ke štěstí

Opravdu! Trapná metafora o ladném pohybu na pavoučím vlákně nebyla jen řečnickým obratem, nýbrž vážně míněnou myšlenkou. Podíváte-li se na všechny předchozí hry se Spidermanem v hlavní roli, zjistíte, že za jejich neúspěchem stál povětšinou mizerně zpracovaný model pavoučího cestování. Ať už se jednalo o špatnou kameru, či o celý technický model. Díky bohu, lidé ze studia Treyarch (Ultimate Spiderman, Spiderman 2) si byli tohoto neduhu vědomi a v dalším počinu s totožným hlavním hrdinou se rozhodli neponechat nic náhodě.

Výsledkem jest nejzábavnější herní cestování od dob Dragon Eye. Díky tolik potřebné péči ze strany tvůrců si všichni fanoušci mohou konečně užít kvalitně zpracovaného pohupování na pavoučích sítích, které je pro zmiňované komiksy a filmy charakteristické. I díky tomu si pak maximálně užijete příběhu, který hra nabízí, a který není pouhopouhou kopií filmu. Naopak se snaží o prodloužení příjemně strávených hodin. Nicméně, ani se mu nevyhnulo několik obsahových neduhů, které nejenže nekorespondují s filmem, nýbrž toho nemají moc společného ani s komiksem.

Sám .. a proti všem

Ale buďme fér, o žádnou pohromu se nejedná. Tvůrci si jen vyložili několik skutečností po svém, čemuž následně přizpůsobili i hru. I přesto se však potkáme s Venomem, Gobliním juniorem a Sandmanem, kteří byli navíc doplnění o doktora Curta Connorse alias Lizarda, Škorpióna, či Kingpina. A to ani nezmiňuji další méně známé charaktery, které se hrou mihnou a pokusí se vás – ostatně jako vždy – připravit o život.

Se všemi zmíněnými zloduchy se budete moci vypořádat prostřednictvím šikovně rozdělených misí, kterou jsou rozmístěny po celém New Yorku, a které větví a proplétají předložený příběh. Všechny byly navíc umně vloženy do zmenšené mapy města, kterou máte kdykoliv k dispozici. Díky bohu, autoři mysleli dokonce i na hráčovo, potažmo super-hrdinovo zdraví, a tak si mezi plněním jednotlivých úkolů v hlavní kampani můžete kdykoliv odskočit zachránit stařenčinu kabelku, či zastavit prchající lupiče. Nemluvě o záplavě miniher, jimiž vývojáři hru počastovali. Dočkáte se tak zábavného zneškodňování bomb, prchání před razícím štítem, či kličkování v kanalizaci.

Vyrýsované svaly, tahák na ženský

Ale ruku na srdce, kolik z vás by po takovéto hře sáhlo, kdyby nebylo na co se koukat? Upřímně, taky bych to chvíli zvažoval. Ovšem za přispění všech svatých se v případě třetího Spidermana nic zvažovat nemusí. Tvůrci si na hře dali v rámci možností opravdu záležet a nejenže skvěle zpracovali celý model města, ale jistou dávku péče věnovali i postavám, zvláště pak našemu hrdinovi. Pavoučí muž tak do vínku dostal desítky rozličných animací, které je připraven ve správnou chvíli správně použít, a zarazit vás ještě hloub do sedaček. To vše je navíc doplněno o příjemné ozvučení (zde stojí za zmínku především dabing, na němž spolupracovaly filmové hvězdy) a vcelku nudný soundtrack, který však využívá několika melodií přímo z filmu.

• Poletování po New York City
  • Rozmanitost úkolů
  • Dabing
  • Spousta nových bossů
  • Kamera
  • Slabší soundtrack

Avšak každá mince má svůj rub a líc. A tím pomyslným závažím, které nadějnou hru táhne dolů je klasický neduh konzolových her. Kamera! Nejednou se vám tak stane, že uprostřed náročného souboje prostě spadnete z budovy, či ztratíte kontrolu nad svým avatarem v jakémkoliv těsnějším prostoru. A aby toho nebylo málo, mnohdy se dostanete do tak temných oblastí … že vlastně neuvidíte vůbec nic. Bohužel.

Vstříc světlým zítřkům

I přesto všechno je Spiderman 3 hrou, která svému jménu nedělá ostudu. Určitě ne ve verzi pro Xbox 360. A pravda, ač jsem nezkoušel všechny verze (do rukou se mi dostala jen dnes recenzovaná a PC), věřím, že právě tato je jednou z nejlepších, ne-li úplně nejlepší. Za lehce nadsazenou cenu se k vám totiž dostane povedený titul, jenž věrně simuluje život pavoučího super-hrdiny. Máte-li nějaké skryté touhy a plány, kterak se stát podivínem v obepnutém kostýmu, tato hra je bezpochyby tou nejlepší průpravou.

Hudba: 6/10

Ať už se vám zdá třetí Spiderman jakýkoliv, není pochyb o tom, že se jedná doposud o nejlepší díl pavoučí série. Bohužel, přílišná snaha o to, aby vyšel současně s filmem, degraduje titul o pár stupínků níže než by si zasloužil.

Celkové hodnocení: 7,5/10