Recenze: Splinter Cell - špionážní skvost letošní zimy

Práce špióna patří ve vojenské oblasti mezi jedno z nejhodnotnějších povolání dneška. Operovat neviditelně v nepřítelem ovládaných končinách, využívat hry světel a stínů či nejrůznějších předmětů, bojovat o holý život. Tak vypadá každodenní práce mnoha speciálních agentů po celém světě. Nevěříte? Toužili jste něco podobného okusit? Pak je tu „virtuální realita“ a titul Splinter Cell.

Platforma: PC
Typ hry: Špionážní akce
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.1b, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ne
Domovská stránka: (
http://www.splintercell.com/)
Výrobce hry: Ubi Soft (
http://www.ubi.com/)
Distributor hry: Ubi Soft (
http://www.ubi.com/)
Distribuce v České republice: Playman (
http://www.playman.cz/)
Cena hry: 1599,- Kč, český manuál

Zatímco středověké boje byly vedeny na velkých bojištích a v přímém souboji desítek tisíc ozbrojenců, vojenská strategie se s léty mění. Dnešní moderní konvenční údery a konflikty se vyhrávají za pomoci letecké síly, na poli informačním, tajných služeb a utajeně operujících jednotek. Jejich základem jsou speciálně vycvičení agenti s úkolem proniknout do týla nepřítele skryti v pozadí, neviditelní a nepolapitelní. Až do letošního roku nám žádná herní společnost nenabídla možnost na vlastní kůži si vyzkoušet něco podobného. To se však s příchodem titul Splinter Cell rázem mění.

 
Šplhání a zajímání nepřátel - váš každodenní chléb a častá činnost

 
Centrála plná PC a informací, které se mohou kdykoliv hodit 
* Schůzka s jedním z kolegů v podzemním parkovišti 

Bezvýznamný incident nebo celosvětové nebezpečí?

Jak možná již mnozí tuší z našeho rozhovoru nebo prvních dojmů, zavede vás příběh hry stejně jako u dalších počinů inspirovaných dílem Toma Clancyho do světa terorismu. Píše se rok 2004 a skrytá operační jednotka Third Echelon (Třetí Sekce) americké vládní organizace NSA dostává za úkol vypátrat podrobnosti zmizení dvou agentů v politicky nestabilní Gruzii. Jedná se o pouhé vyřizování účtů a pomstu některé z teroristických organizací operujících v této zemi? Podrobnosti nejsou známy a tak je na místo vyslán jeden ze speciálně vycvičených agentů Third Echelon Sam Fischer. Jinými slovy, přichází čas věnovaný nám hráčům.

Zápletka příběhu i herní dění se však s postupujícím časem pochopitelně neomezí na pouhé odhalení osudu "ztracených" agentů. Všechny podivné události, na které Sam a vy v jeho kůži v průběhu hry narazíte, totiž byť i okrajově souvisí s místním prezidentem jménem Kombayn Nikoladze. Do hry se nám připlétají také další lidé a organizace, mezi nimiž nechybí ani ruská mafie. Náhoda nebo předem připravené spiklenectví?

Sam Fischer aneb agent jak má být

Pokud jste se někdy opravdu toužili vtělit do role nefalšovaného agenta, pak jste na správné adrese. Zapomeňte na britskou jedničku Jamese Bonda, sympatickou Cate Archerovou či některého z ostatních pseudohrdinů. Právě Sam Fischer je oním špičkově vycvičeným a plně věrným agentem, jenž patří mezi ty nejschopnější ve svém oboru. Plížení stíny, rychlá a čistá likvidace protivníků, obcházení bezpečnostních systémů a vyřazení kamer či min z provozu - nic z toho mu nečiní sebemenší potíže a vy se o tom v průběhu hry do sytosti přesvědčíte. Sebejistý, spolehlivý, soustředěný a excelentní ve všem co dělá - tak se dá nejlépe charakterizovat Sam Fischer.

Mezi Samovy přednosti patří také jeho akrobatické dovednosti - je tak schopen zachytit se pomocí roznožky nad hlavami nepřátel, kteří nic netušíc projdou a patrolují dále. Stejně tak dobře dokáže využít četných překážek, slanit se z horních pater výškové budovy, procházet úzkými otvory mezi stěnami a mnohé další. Škála všemožných pohybů je opravdu bohatá a díky tomu máte v mnoha situacích na výběr z pestré palety řešení, ať již "mírových" (tedy bez zbytečných mrtvol a spíše za použití vaší chytrosti a Samovy zručnosti) či cestou krve a násilí a tedy i zlikvidování každého, kdo vám stojí v cestě.

 
Nebezpečný hořící ropovod je jen slabým odvarem protivníků, kteří
na vás čekají * Využívání tyčí a dalších předmětů se ve hře prostě
nevyhnete.

 
Termovize vám poslouží v případě, kdy obyčejné lidské oči
selhávají * Potřebujete dobrý výhled? Využijte schopnosti kamery
 a možnosti podívat se za roh.

Plnění misí

Na štěstí i naneštěstí se však ve hře vyskytují mise, které voličům druhého z obou zmiňovaných řešení zatnou tipec - typicky se jedná o proniknutí do budovy CIA, kde nesmíte usmrtit žádného z agentů této významné americké tajné služby. Vaše kroky celou misí tak bude provázet nutnost opatrného plížení a likvidace protivníků pouhým omráčením, ze kterého se po chvilce nuceného spánku, eventuelně zásahu fundovaného lékaře, dotyční opět proberou.

Typicky je však plnění úkolů a misí postaveno na základním principu využívání světel a stínů. Autoři ve své hře jasně ukázali, čeho jsou dnešní moderní grafické prostředky v této oblasti schopné. Všechny z devíti misí se tak odehrávají v noci, v dobře či méně osvětlených budovách a venkovních prostranstvích. Kroky osudu a rozvíjející se herní zápletky vás postupně zavedou nejen na ropnou věž, ale také do útrob čínské ambasády, zmiňované centrály CIA a na mnohá další místa. Nutno podotknout, že všechny lokace, které v průběhu devíti misí navštívíte, jsou opravdu pestře zpracovány, byť bychom k ním mohli mít jisté výtky. Například takový počítač (základní to prostředek pro hraní Splinter Cell), je ve hře ve všech lokacích naprosto stejný - stěží lze uvěřit tomu, že by americká CIA i Číňané sázeli na stejného výrobce PC. Ale konec konců, kdo ví...

Řešení úkolů a vaši protivníci

Potěšující je také rozmanitost úkolů, díky které se ani po několika hodinách hraní nedostavuje stereotyp a které se misi po misi až diametrálně liší. Čeká tak na vás nejen sběr nezbytných informací, ale také zachraňování rukojmí, únos či usmrcení důležitých osob. Znepříjemnit situaci se vám bude snažit hned několika druhů protivníků. Tím prvním jsou samozřejmě obyčejní lidé, ať již v podání vycvičených profesionálních vojáků či vystrašených civilistů, libujících si v aktivaci poplašného zařízení. Mnohem nepříjemnějším protivníkem vám však budou čtyřnozí miláčci, tedy psi. Ti vás po troše snahy dokážou vyčuchat opravdu kdekoliv a v přímém souboji tváři v tvář mají povětšinou navrch.
 
Posledním z řady soupeřů jsou vám poté samozřejmě také kamerové systémy. Setkat se tak můžete s dvěma typy tohoto pozorovacího zařízení - jednoduché kamery "vietnamské" výroby pošlete do věčných lovišť jednoduchým odstřelením, jiné jsou bez použití speciálního zařízení takřka nezničitelné. Naštěstí můžete k jejich překonání použít mnoha fíglů - ať již prostého faktu, že kamery nejsou statické a svým otáčením se tak snaží pozorovat prostory celé místnosti, či již několikrát zmiňovaných stínů. Mimo jiné tak můžete vyřadit z provozu osvětlení místnosti, díky čemuž se dohled kamery zmenší na naprosté minimum.

 
Podobné obrázky vás čekají při krátkém loadingu hry * Pomalé 
plížení kolem zdí vám pomůže vyhnout se kontaktu s nepřítelem.

 
Ani smrt se vám nemusí vyhnout * Pohled na dva usmrcené 
kolegy.

Je libo termovizi nebo paklíč?

Přestože je Sam Fischer skutečně obratným agentem a používání jeho akrobatických schopností je polovinou úspěchu, nezbytným pomocníkem je mu také jeho rozmanitá výbava. Ta pochopitelně čítá hned několik druhů zbraní, kromě klasické pistole pak také samopal, který dokáže střílet v dávkách i jednotlivých ranách. Svého využití se v průběhu misí dočkají také alternativní druhy nábojů, sloužících například k chytrému omráčení nepřítele. V případě nutnosti jsou vám k dispozici také granáty, pochopitelně hned několika druhů. Díky nedostatku střeliva jejich čas v průběhu hry opravdu nastane. Typicky jsou užitečné v případě likvidace většího hloučku vojáků. Celkově vzato však není hlavní hrdina hry v používání zbraní narozdíl od mnoha jiných úkonů excelentní - přesnost jeho střelby v mnoha okamžicích pokulhává a tento prostý fakt vám může nesčetněkrát způsobit nemalé potíže.

Mnohem zajímavější z hlediska začlenění hry mezi špionážní akce je však zbytek výbavy po stránce všemožných užitečných předmětů. Kromě klasického a také velmi účinného paklíče (jehož styl použití ve hře je velmi nápaditý!), také rušička kamer, mikrofon, kterým můžete vyslechnout hovor od vás několik desítek metrů vzdálených osob, a mnohé další. Poměrně často využijete také nočního vidění či termovize, která vám slouží nejen pro odhalení položených min, ale také bezpečnostního kódu na přístupovém panelu. Užitečným pomocníkem na cestách hrou je pak mimo jiné také indikátor utajení.

Obtížnost, délka hry a umělá inteligence

Z reakcí mnohých nezasvěcených hráčů je ještě dnes patrná nechuť k jakýmkoliv špionážním hrám z důvodu jejich přehnané obtížnosti. Přestože Splinter Cell nepatří do kategorie až směšně primitivních her, díky možnosti libovolného ukládání vám nepotrvá dokončení celé hry dle mého odhadu více než 15 hodin čistého času. Největší potíže budou i zkušeným matadorům dělat především typické zákysové situace, byť i těch je v titulu Splinter Cell jen pomálu. Celkově je zábava, kterou obdržíte po investování takřka 1600 korun, vcelku odpovídající, byť se po dokončení hry pravděpodobně objeví rozpaky nad její délkou. Těžko však soudit, nakolik by další mise hře prospěly či naopak uškodily.

 
Názorná ukázka slanění se z vyšších pater budov * Tiché
číhání na nepřítele.

 
Umění schovat se je polovinou úspěchu - někdy to jde i podobně
snadno * Herní menu ve stylu kapesního počítače Palm

Prakticky dokonalý herní zážitek (byť skutečně nic a nikdo není dokonalý), umocňuje také skvělá umělá inteligence. Byť tedy vojáci patrolují po stále stejných trasách, opouští je v případě zpozorování či zaslechnutí vašeho pohybu či jiného nezvyklého zvuku. Všechny herní postavy tak mají dobře vyvinuté vjemy a pozorně reagují na cokoliv podezřelého, malého až nepatrného stínu nevyjímaje.

Trošku nerealisticky však působí zastavování a několikasekundové čekání na předem vybraných místech. Tvůrci se tímto způsobem snažili hráčům ulehčit situaci s tichou likvidací nepřátel a je nepochybné, že jejich snažení dosáhlo kýženého efektu. Přestože by tedy maximální omezení podobných situací znatelně zvedlo obtížnost hry, já osobně bych podobné "zdokonalení" umělé inteligence skutečně uvítal.

Vizuální a hudební zpracování

Jak jsem již zmínil, Splinter Cell je dokonalou hrou světel a stínů a již tento prostý fakt potvrzuje grafické kvality tohoto titulu. Všechna herní prostředí jsou nápaditě zpracována, to samé do puntíku platí také o animaci postav. Hru mimo jiné doplňují také videa, která však neoplývají příliš dobrou kvalitou - to je však jen malý kaz na jinak perfektním vizuálním zpracováním hry.

Pokud jsem do tohoto okamžiku nešetřil chválou, nezměním svůj postoj ani nyní. O zvukové stránce hry se dá totiž mluvit (i psát) pouze pozitivně - zvuky jsou odpovídající a realistické, splňují tedy vše podstatné, co bychom od nich mohli očekávat. Atmosférická hudba navíc přesně pasuje s okolním děním a co více, některé hudební motivy napovídají, zda-li má o vašem působení v dané herní lokaci všude se hemžící stráž potuchy. Právě hudba je tak mnohdy vaším malým "tahákem" a informátorem, který vás upozorní na možné odhalení aktuální pozice i vaší přítomnosti vůbec. A věřte, že podobná rada je mnohdy k nezaplacení.

Světlé stránky hry
  • Atmosféra
  • Využití světel a stínů
  • Systém použití paklíče
  • Grafické a hudební zpracování
  • Umělá inteligence
Temné stránky hry
  • Slabší příběh
  • Délka hry

Špionážní akce se vším všudy

Jestliže jste do dnešního dne přehlíželi jakékoli Clancyho tituly, přišel čas, kdy je nezbytné své dřívější rozhodnutí přehodnotit. Splinter Cell je totiž neotřelým a skvělým zpracováním myšlenky čistě špionážní akce, jejímž největším konkurentem na poli obyčejných osobních PC v následujících měsících se zdá být titul Metal Gear Solid 2. Polemika na téma "je lepší Splinter Cell nebo MGS2?" bude jistě dlouhá, plná protikladných názorů, urážek - jednoduše řečeno, typická diskuse dnešních hráčů, která postrádá jakýkoliv smysl. Co se týče titulu Splinter Cell, mohu povědět jen jediné - jedná se o nesmírně povedenou hrou, jenž si zaslouží výhradní místo ve vaší vitrínce herních skvostů. Je nepochybné, že ať se již v průběhu tohoto roku objeví jakékoliv tituly, bude Splinter Cell patřit mezi ty nejlepší a nominace na hru roku možná promění i v několik vítězství. Ale to si povíme až za několik měsíců, konkrétně počátkem příštího roku.

Grafika: 9/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Novodobé zpracování klasického Thiefa, oblečené do dnešního moderního hávu politických krizí a terorismu, kterému nechybí ani potřebné ambice stát se hrou roku.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Red Storm Entertainment | Webové stránky hry
  • Atmosféra
  • Využití světel a stínů
  • Systém použití paklíče
  • Grafické a hudební zpracování
  • Umělá inteligence
  • Slabší příběh
  • Délka hry
Diskuze (5) Další článek: Řidičem trucků v demu Big Mutha Truckers

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,