Recenze: Splinter Cell – zmocní se vašeho telefonu

Pojďme se podívat na další titul pro nejoblíbenější mobilní telefon hráčů. Nokia N-Gage dostala vlastní verzi dobrodružství tajného agenta Jamese Bon... totiž Sama Fishera, a ten se pod vaším vedením pustí do mise, která mu možná zabere celých 24 hodin. A když bude nejhůř? Může si na pomoc zavolat druhého Sama Fishera. V Multiplayeru to není problém.
Recenze: Splinter Cell – zmocní se vašeho telefonu

Platforma: Nokia N-Gage
Multiplayer: ano, 2 hráči přes bluetooth
Ukládání pozice: ano
Výrobce: Gameloft (
http://www.gameloft.com/en/)
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
http://www.gameloft.com/en/product_page.php?game=394

Splinter Cell je chytrá hra. Kromě toho, že hodně dobře vypadá, dobře se ovládá a netrpí nijak výrazně designérskými či programátorskými neduhy (což je předpoklad každého úspěšného titulu), přinesla také řadu nových prvků a především docela nový pocit se samotného hraní – snad nikdy nepůsobila hra na tajného agenta (nebo špióna, chcete-li) tak věrohodně. Během mnohaminutového vyčkávání ve stínech a průniku do střežených vládních budov si každý hráč připadal jako opravdový hrdina, jehož výhodou je realistická moderní technika – velký rozdíl oproti postupům i vybavení dosavadního představitele žánru, Jamese Bonda (Metal Gear Solid je svojí arkádovostí a příběhovostí poněkud odlišná kategorie). Jak si ale s originálním konceptem slavné hry poradili autoři při tvorbě technicky omezené 2D verze pro mobilní telefon?

Zjednodušení o jeden rozměr

Předně je potřeba zmínit, že problém nebyl vyřešen při tvorbě hry pro N-Gage, nýbrž ještě předtím pro platformu Game Boy Advance, odkud byla hra pouze konvertována. Dodejme jedním dechem, že zatímco na GBA šlo o grafickou špičku, v poněkud výkonnějším prostředí N-Gage (stačí mrknout na technická data těchto dvou přístrojů nebo na Tomb Raider pro N-Gage, pokud máte o srovnání výkonu pochybnosti) jde „jenom“ o hodně pěknou hru, s milým důrazem na grafický detail a celkovou „barevnou atmosféru“.

 

Misi předchází stylový brífink * A do mise se vstupuje pokud možno efektně

 

Tenhle trik jsme používali na studentských kolejích * Prostředí jednotlivých misí jsou slušně různorodá

Detailní prostředí obsahuje věci jako provazy, trubky či překážky, po kterých může Sam Fisher, proslavený svojí pohyblivostí, stylově šplhat, přičemž má opravdu několik (ve světě 2D her) neobvyklých pohybů navíc (možnost při ručkování na laně přitáhnout i nohy, aby byl méně nápadný nebo se vlezl do užšího prostoru, například). Nechybí ani výklenky, ve kterých je možné se ukrýt díky využití pseudo-3D-prostoru před procházející stráží. Přidejte samozřejmé skákání, plazení a přikrčenou chůzi – bude vám jasné, že v členitém prostředí budete tyto vlastnosti a schopnosti využívat ke stejnému obcházení protivníků, jakým je naplněn původní Splinter Cell pro velké formáty. I když je tedy verze pro N-Gage 2D, nejde v žádném případě o bezduchou procházečku či střílečku. Ve skutečnosti zůstává většina napínavé atmosféry originálu zachována, i když za využití mnohem jednodušších mechanismů.

Pracujte v utajení

Při postupu hrou budete moci využívat šikovnou „sticky cam“ funkci, díky které je možné se rozhlížet po herní ploše, než postoupíte dál. Tato výborná funkce navíc zobrazuje i „pole dohledu“ strážních kamer, takže jde skutečně o neocenitelný nástroj, který jinak kontroverzní hratelnost „2D stealth hry“ bez problémů uhlazuje. Navíc hra nepostrádá ani noční či termální režimy vidění, takže si užijete také oblíbených Samových hrátek s pojistkami v budově a následně se strážemi zmatenými nedostatkem světla.

 

Taková důležitá budova a všichni hlídačí spí... * Vidíte Sama schovaného ve výklenku? Stráž ho nevidí

Samotní strážci mají jednoduché vzorce chování, mluvit o nějaké AI nemá tedy smysl. Přesto – jak jsem již zmínil – hra není žádná druhořadá střílečka a proto ani tyto vzorce chování nepřátel nejsou nudně sebevražedné. Pokud vás strážce spatří, většinou se vyděsí a snaží se zburcovat kolegy doběhnutím k nim nebo k poplašnému tlačítku. Jednoduché a přitom dostatečně zábavné – vaším úkolem je samozřejmě nepřítele zneškodnit, než se alarm spustí, nebo jej (v zájmu hratelnosti, protože realistické to moc není) alespoň vypnout, aby alarm nezvonil příliš dlouho.

Hrajte na N-Gage

Splinter Cell pro N-Gage si tedy uchovává inovativní a svéráznou atmosféru originálu, čemuž kromě zmíněné slušné grafiky napomáhá také povedené ozvučení i hudba nebo zachované brífinky a stylové dialogy z originálu. V hrubé desítce misí si užijete svérázných úkolů a rozhodně se nebudete nudit. Tento slib můžete vzít o to vážněji, pokud se vám podaří sehnat spoluhráče s druhou N-Gage a Splinter Cell hrou.

 

Sam nemá střevní problémy, to je kouřový granát * Dva Samové Fisherové si příkladně pomáhají

Multiplayer, ve kterém ovládáte každý svého Sama Fishera napříč čtveřicí speciálně designovaných misí, patří k nejlepším vlastnostem hry. Mise jsou záměrně připraveny tak, že nikdy nevíte, ve kterém okamžiku budete parťáka potřebovat – aby vám pomohl vylézt výš, spustit se s ním jako pojistkou na druhém konci lana, aby odlákal stráže zatímco vy odemknete dveře a podobně (o druhém multiplayerovém módu, nazvaném sniper, nemá smysl se ani zmiňovat, je otřesný a začne nudit minutu po spuštění). Mimochodem, odemykání dveří a trezorů reprezentují dva druhy zábavných rychlých puzzle na postřeh, kdy v časovém limitu postupně klikáte na správné zoubky zámku: tyhle minihry mne po celou dobu hraní hodně bavily.

Světlé stránky hry
  • Originální a zábavná hratelnost
  • Detailní stylová grafika
  • Vynikající multiplayer
Temné stránky hry
  • Směrové tlačítko špatně rozlišuje běh a chůzi
  • Checkpointy jsou na hranici únosnosti
  • Hra mohla vypadat lépe, než na GBA

Splinter Cell pro N-Gage tedy není žádnou technickou revolucí jako nádherná konverze Tomb Raider nebo (s velkým sebezapřením -) průměrná konverze Red Faction, kdo se těšil na zpracování proslavených světelných efektů z předlohy, má smůlu. Nicméně co Splinter Cell je, tak vynikající akčně-adventurní hra s mnoha originálními prvky, která dobře vypadá a ve dvou patří k nejlepší zábavě na této platformě.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 6/10
Hratelnost: 7/10

Splinter Cell je i ve dvou rozměrech N-Gage konverze zábavnou hrou s mnoha originálními prvky, která dokáže výborně zabavit, obzvláště ve dvou hráčích.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

12.  4.  2018 | | 22 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak to vypadá v Bohemia Interactive

Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak …

V Bohemia Interactive pracují na nových hrách, ale také na technologiích, které bodu připravované hry využívat. A nejsou to jen technologie ryze softwarové, vytvořili si tu třeba i vlastní zařízení na fotogrammetrii.

4.  4.  2018 | | 1 N/A