Recenze: Splinter Cell: Essentials – tichá voda břehy mele

Sam Fisher má rád handheldy, handheldy mají rády Sama Fishera. Sympatický agent už prožil na „malých“ konzolích několik dobrodružství a pokaždé se představil v tom nejlepším světle. Ostudu nedělá ani horká novinka s podtitulem Essentials.

Martin DemigerPlatforma: PSP
Žánr: Stealth akce
Výrobce: Ubisoft Montreal
Vydavatel: Ubisoft
Distributor: Cenega
kupte si hru na shop.Doupě.cz

Sam Fisher není na handheldech žádným nováčkem – své putování napříč „malými a přenosnými“ začal už na GBA. Paradoxně největší úspěchy však slavil na komerčně propadlé N-Gage, kde prakticky neměl konkurenci. V poslední době se na svět prodrala dokonce i verze pro NDS, odkud byl k PSP už jen krůček. Právě pro malý Playstation vychází nové pokračování Samových dobrodružství. Nese podtitul Essentials a rozhodně by nemělo uniknout vaší pozornosti. Už jen proto, že jde o jakýsi mezistupeň mezi předchozím dílem série a nově chystaným Double Agentem, díky čemuž se v příběhu můžete těšit na řadu náznaků toho, na co se lze těšit v Double Agent.

Essentials je vlastně výtahem toho nejlepšího z prvních tří dílů. Mise jsou složeny ze starých známých, vyloženě nových a pro účely PSP verze exkluzivně vytvořených, je jen hrstka. Neznamená to však, že by nebylo o co stát. Hra může hodně nabídnout i těm, co znají všechna Samova dobrodružství nazpaměť. Mohou si již jednou vyhrané boje projít z jiné perspektivy a třeba vymyslet jiné a lepší řešení. V případě nových misí je zase hlavním lákadlem příběh, který vypráví o tom nejhorším, co se Samovi mohlo stát – o smrti dcery. Úmrtí milované dcery však není jedinou tragédií, do všeho se přimíchá ještě obvinění z vlastizrady a následné uvěznění.

Změny v příběhu nepřináší pouze novou zápletku. Odlišné je především podávání informací; respektive to, jaké informace jsou podávány. Nebudete se tentokrát zabývat akcí samotnou – na to bude dostatek času při brífincích a v přímo v terénu. Daleko více prostoru se dostane Samovi samotnému. Jeho charakteru, rodině, zážitkům a traumatům...dozvíte se o něm skutečně hodně a některé detaily skvěle doplnují nejasnosti z předchozích dílů. Některé detaily zase naznačí, kudy by se děj mohl odvíjet příště a jak asi bude vypadat Double Agent. Ostatně to už jsme jednou říkal - Essentials není ničím jiným než mezičlánkem mezi třetím a čtvrtým dílem.

Herní principy jsou zcela stejné jako v případě bratrů z velkých platforem. Jde o stealth akci, v níž se pomocí akrobatických pohybů hlavního hrdiny a několika užitečných technických vychytávek snažíte přežít. A hlavně – jak se na takovou stealth hru patří – nebýt zpozorováni. Náplní většiny herní doby je plížení, skákání z temného rohu do temného rohu a dobou vykonávání převážné většiny akcí je noc... jste prostě agenti, o jejichž existenci se musí dozvědět jen naprosté minimum obyčejných smrtelníků.

Styl hraní je přes totožnou nápln misí odlišný. Absence druhé analogové páčky se negativně promítla do ovládání, které je tentokrát velice nepohodlné. Vývojářům se bohužel nepovedlo míření a střílení skombinovat tak umně, aby bylo obojí možné vykonávat zároven. Situaci ještě komplikují další a další tlačítka, takže v tom ze začátku budete mít pěkný guláš. Jako vždy sice platí, že si lze za pár minut/hodin zvyknout, ani v případě, že přestanete krkolomnost ovládání vnímat, ještě ale nemáte vyhráno. I kdybyste se naučili postavu Sama ovládat sebeintuitivněji, nikdy se vám nepodaří dosáhnout naprosté přesnosti jako třeba s myší na PC nebo gamepadem na PS2. Trefit se s hrdinou do dveří je občas velký problém. A to ještě nemluvíme o pomalé odezvě kláves, díky níž jsou reakce postav značně zpomalené.

Story mod obsahuje celkem devět levelů, tři bonusové se k nim přidají po zdolání celé hry. Nadále platí poučka „co level, to země“ a „co země, to nové zážitky a úkoly“. Čekají vás jak úkoly klasického úkolu (většinou něco jako „dones“, „přeskoč“, „schovej se“ či „ukradni“) až po méně konvenční minihry. Hlavně hledání min je neobvyklým zpestřením, které dokáže na hezkých pár desítek minut odreagovat. ohužel nemůžeme chválit bezmezně. I slepý by si všiml toho, jak špatně jsou levely vybalancované. Co naplat, že vás hned úvodní mise překvapí svou propracovaností, rozlehlostí a neuvěřitelně dlouhou zábavou, když ve druhé nadšení opadne? Průměr se střídá s dokonalostí... Pár týdnů betatestu navíc by neuškodilo.

Technické zpracování rozhodně není bezchybné, přesto ho můžeme označit za více než povedené. Stačí, když si nebudete všímat detailů – a okolní prostředí se vám bude náramně líbit, stejně tak zpracování Samovy postavy. Sem tam ale holt nějaká textura není stoprocentní. Pokud však vyloženě nelpíte na detailech, ničeho si nevšimnete. Rozhodně jde o nadprůměr. V této souvislosti však nechápu katastrofické časy načítání – nejsou výjimkou levely, které se loadují přes dvě minuty. Být grafika dokonalá, neřeknu. Na PSP už jsme však viděli lepší a s mnohem kratšími loading časy. Zvuky jsou dobré, dokonce si je můžete ve sluchátkách vychutnat ve speciálním pseudo-prostorovém režimu.

• skvělá hratelnost
  • atraktivní příběh
  • vcelku dobrá grafika a zvuky
  • přítomnost multiplayeru
  • je to prostě starý dobrý Sam
  • občas chybičky v audiu a videu
  • krkolomné ovládání

Celkový dojem není z předchozích slov těžké odhadnout. Splinter Cell: Essentials je zajímavý počin, který v žánru stealth akcí nemá na PSP moc konkurentů. Koupí rozhodně nic nezkazíte... na druhou stranu se musím přiznat, že nejsem z nového přírůstku do známé série kdovíjak odvařený. Že byste skákali radostí, to vám nemohu zaručit. Dobrá hra to ale je, o tom nemůže být pochyb.

Zvuk: 8/10

Fajn hra, která ale nepřináší moc nového. Skvělé převedení Sama Fishera na další platformu.

Celkové hodnocení: 7,5/10