Recenze: SSX 3 – snowboardingový svět jako nikdy předtím

Několik nadšenců, kteří měli PS2 hned v jejích začátcích, ví již nějakou dobu své. Zdá se to být dávno. kdy právě oni měli jako první možnost spatřit SSX Snowboard Supercross v akci. Všichni majitelé PlayStation 2 a jejího prvního Demo Disku možná tuší, o co se mi jedná. Snad nejlepší launch titul se dočkal svého třetího pokračování a já vám nabízím možnost se podívat, jak máme namazáno.

Platforma: PS2 (dále také Xbox, GC a Game Boy Advance)
Typ hry: Snowboard, arkáda
Multiplayer: Ano, dva hráči
Paměťová karta: minimálně 115 KB hra, 80 KB Options
Vibrace: Ano
Orientační cena: 1899,- Kč s DPH
Homepage: (
http://www.easportsbig.com/games/ssx3/home.jsp)
Výrobce: EA BIG (
http://www.easportsbig.com/home/home.jsp)
Distributor: EA (
http://www.ea.com/home/home.jsp)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.czech.ea.com/), AT Computers (www.atcomp.cz

Ve své době skvěle hratelný první díl zanedlouho vývojáři přebili ve všech ohledech kvalitnějším SSX Tricky. Díky novým uber tricks, lepšímu soundtracku, většímu mnosžtví skrytých bonusů a pochopitelně vyhlazenější grafice, se poprávu druhý díl řadí mezi zatím nejlepší herní tituly pro PS2, minimálně v rámci sportovního žánru. Ještě více bodů dostává v kategorii snowboardových simulátorů a arkád, kde mu nepříliš výrazná konkurence usnadňuje prohlubovat již vyjetou stopu k příčce nejvyšší. To vzbudilo vlnu očekávání nad třetím přírůstkem do rodiny. Je možné pokračovat v tak krátkém časovém rozestupu v toliko kvalitativním skoku kupředu? Nedočkáme se spíše pouze vylepšené verze SSX Tricky obohacené o standardní pozlátka?

Bohatý herní systém

Vezměme to popořádku. První co vás zarazí a překvapí, je (na podobný typ her nezvykle bohatý a pružný) samotný herní systém. Správně, SSX vždy byla o svobodě a volnosti, ovšem autoři se rozhodli onen prvek vyšroubovat na maximální možnou mez. Maximální v dnešním smyslu slova samozřejmě, nepochybuji o tom, že v případném pokračování nás chlapci z EA BIG opět překvapí zvýšenou mírou svobody, týkající se např. pilotování letadla nad vytyčený vrchol hory:-) …Na začátku hry se ocitáte v prvním ze tří horských středisek. Vyberete si jezdce či jezdkyni, která je vám nejvíce sympatická - a hurá na svah. Na výběr máte klasický závod, volné jízdy, turnaj, rampu, prostě různorodost zajištěna. Dle umístění do třetího místa dostáváte finanční odměny, se kterými se dostáváme k další příjemné novince.

  

Našetřené peníze můžete investovat do několika kategorií. Na kvalitu jízdy orientované atributy se šetřit rozhodně nevyplatí. Zlepšit si můžete např. triky, ty jsou mimochodem nejdražší, rychlost, akceleraci, stabilitu apod. Výsledný dojem z takhle upgradeovaných hrdinů je v samotné jízdě rozhodně znát a i když vám zlepšené dovednosti závod samy nevyhrají, určitě situaci ulehčí. Kromě jízdních vlastností si můžete vylepšovat ošacení, a to jak zadarmo (atraktivita 0), tak za peníze. Hodně také závisí na tom, jak si vedete v závodech. Při velmi úspěšném dokončení určitého turnaje na vás čeká možnost odemčení (odkoupení) nějakého bonusu. Jako příklad uvedu lebku, která plní jak funkci zastrašování soupeřů (nicméně některých se leknete i bez lebky:-)), tak ekonomickou - vždyť jste právě ušetřili na čepici a slunečních brýlích.
Originální pohyb herním světem

Právě tyto součásti, nezbytné pro přežití v zimních střediscích, ale také mikiny, kalhoty, boty aj., si  můžete kdykoliv zajet odkoupit. Zajet, ne v hlavním menu vyhledat. Právě nakupování souvisí s již zmíněným svobodným pohybem. Jakmile jste vysazeni v jednom ze tří středisek, k tomu abyste si zvolili závod, volnou jízdu nebo nakupování si nejprve k danému cíli prostě musíte dojet. Začínáte pod samotným vrcholem hory a závisí na vás, jestli se vydáte dle orientačních map vlevo na rampu, vpravo pod skalním útesem k nakupování, případně si nikým nerušen sjedete o pět kilometrů níže na kvalifikační závod.

  

Právě tuhle novinku velice oceňuji, dá vám pocit sounáležitosti s horou, je to jako kdybyste tam skutečně byli. Přesně o tohle tvůrcům šlo a povedlo se jim to na výbornou. Někomu by se tahle varianta mohla zdát zbytečně zdlouhavá, komplikovaná a nepřehledná, já ji však vítám. Právě ten pocit klidu, kdy konečně nemusíte nikam spěchat, neskákat deset metrů do výšky, ale jen si tak kloužete po prašanu a necháváte se volně unášet, vám dá relativně největší pocit svobody. Bohužel pouze relativně. Pakliže se EA BIG rozhodli tímto směrem, nechápu proč i zde není úplná volnost pohybu. Mimo hlavní závod bych jej v tomhle kontextu rozhodně očekával, zbytečně tak sráží atmosféru hodně dolů. Podobný problém existuje i ve hře.

Nepříjemné hrbolky pod sněhem

Skutečnost, že se s postavou ocitnete mimo trať a hra vás po chvíli automaticky vrátí na trasu je víceméně pochopitelná. Co se ovšem pochopit nedá je situace, kdy ať již úmyslně nebo čistě náhodou (- to spíše) skočíte na billboard, vyvýšeninu nebo jinou překážku na cestě, efektně se po ní sklouznete, nasbíráte body a na místo opětovného seskoku na trať se ocitnete mimo ni! Bohužel podobné situace se mi stávaly nebezpečně často a místo zkratky tak následovalo zdržující opětovné vrácení. A protože jsem se v nedostatcích pěkně rozjel, přidám ještě jeden navíc.

Kamera. Bylo by nefér práci kamery zařadit pouze do nedostatků: jsou momenty, které zvládá bravurně, např. zpomalené triky v obrovské výšce, in game animace a vlastně i během jízdy samotné se ji daří zachovat si správný úhel a vzdálenost. Ovšem při dopadu ze skutečně velkého skoku ji chvíli trvá, než se navrátí do standardní pozice (není tomu tak vždy, ale stejně... ). Stávalo se mi to hlavně při U rampě, kdy (jak zajisté chápete) ihned po dopadu musíte nabrat rychlost, správný směr a hned zase výskok. Situace, že vás kamera po dopadu zabírá z boku ještě jde, ovšem začne li se kolem vás motat jako cukrová vata na špejli a vy se opět během sekundy musíte dostat do výskokové pozice, zavání to chvilkovým pocitem změny obsahu žaludku.

Vylepšení oproti minulým dílům

Určitě si pamatujete jak v SSX Tricky nehrály fér přírodní úkazy. Při sebemenším kontaktu s byť jen částí skály jste mohli ochutnat kvalitu sněhu pěkně zblízka. Tady se naštěstí hodně zapracovalo a sbírání bodů po dopadu z extra povedeného skoku s vynikajícími triky na skaliska jsou po zásluze počítána. Stejně tak situace po spadnutí byla vylepšena možností rychlého návratu do požadované pozice. Soustavným mačkáním určitého tlačítka docílíte i ve výskoku napravení vaší polohy. Tohle vše hru velmi zrychluje, zkvalitňuje a oproti svým předchůdcům ji činní adrenalinovější i návykovější.

  

Umělá inteligence se nám také o něco zlepšila. Soupeřící se již tolik nepletou do cesty, nesnaží se vás stále napadat, gestikulují a využívají zkratek. Jeden případ za všechny: nestává se často, aby na vás jako první zaútočil protivník, nicméně jeden případ jsem zaznamenal. Stačil jsem oplatit troufalci stejnou měrou, načež se jeho status z oranžového vykřičníku změnil na červený. Na tom by nebylo nic tak zajímavého, nebýt momentu, kdy si dotyčný evidentně řekl, že si to se mnou rozdá tak říkajíc na férovku. Uprostřed závodu a trati se zastavil na místě. Přijal jsem výzvu, zastavil před ním a na uvítanou jsem inkasoval jednu i s otočkou. Poté se za vychloubání opět vydal na trasu. Pronásledujíc ho se mi podařilo mu za jízdy jeho příspěvek vrátit, načež se popsaná situace s vynucenou přestávkou opakovala.

Poctivá práce

Hudba vždy patřila k nejsilnějším stránkám série a nejinak je tomu i tentokrát. Při saltech ve vzduchu nebo na zemi vám budou dělat společnost taková jména jako: The Chemical Brothers, Fat Boy Slim, Red Hot Chili Peppers, Placebo, Utah Saints či Basement Jaxx. Rozhodně doporučuji všem fanouškům navštívit oficiální stránky hry, neboť zde máte skvělou možnost pustit si celý soundtrack, byť jsou všechny písničky v hodně zkrácené podobě.

  

Stejnou chválu musím pět taktéž na grafickou stránku hry. Opět jsme se dočkali na první pohled ostřejší podívané, hra běží velmi svižně, neseká se a efekty jako noční město, zapadající slunce, sněhová vánice nebo lavina vám dají zvesela zapomenout zasvěceným rozborům PC hráčů o maximálním rozlišení obrazu. Obtížnost nám začne ukazovat svoji odvrácenou tvář až na nejvýše položeném horském středisku č.3. Zde již opravdu k úspěšnému dokončení budete potřebovat více, než pouze naplněné statistiky a atributy jezdce. Ovládání je velice citlivé a myslím, že zachování stejného mechanismu je na místě, netřeba změn. Snad pouze u mé oblíbené U rampy, zde nazvané Super Pipe, hrozí po několika hodinách menší otoky na prstech, doprovázené v lepších případech křeči v rukou, v horších případech při neuspokojivých výsledcích krásné kombo salto při letu ovladače z okna. Prosím, neberte tato slova o fyzické újmě zcela vážně:-).

Světlé stránky hry
  • Zábava na dlouho
  • Skvělé grafické i hudební zpracování
  • Design tratí
  • Možnost vylepšování dovedností i vzhledu
  • Různorodost a částečná svoboda
  • U rampa - chytne a nepustí
Temné stránky hry
  • Dlouhé nahrávací doby
  • Občasné vynechání polygónů
  • "Příběh" nemusí sednout každému

Přejděme ale k happy endu. Herní série SSX nám zatím pokaždé nabídla skvělou zábavu, korunovanou opravdu pěknou podívanou s moderním hudebním doprovodem. Nejinak je tomu i u třetího pokračování. Jste li zapálení fanoušci snowboardu, pak nepochybuji o tom, že jste SSX 3 stačili dohrát již dvakrát do konce a na podobné recenze prostě z důvodu hraní nemáte čas. Vám, co máte doma SSX Tricky a nijak zvlášť vás nepohltila, třetí pokračování doporučovat nemusím, velké změny zde nenajdete. Poslední skupina hráčů, ti kteří doposud neměli tu čest a mají ještě zdravé prsty, vřele vám tuto hru doporučuji k vyzkoušení.  

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Série SSX je o pohodě. Pohoda je o SSX. Pohodová osmička.

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (4) Další článek: The Sims 2 vyjdou v ČR v češtině za 1899 Kč!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,