Recenze: SSX Blur – ze svahu s větrem o závod

Nedlouho po Tony Hawk`s Downhill Jam si mohou majitelé konzole Wii užít další rychlé sešupy z kopce, tentokrát ve hře od EA Sports Big. Jestli je lepší virtuální závodění na sněhu, nebo na asfaltu, na to odpoví recenze.

Platforma: Wii
Typ hry: arkádové lyžování
Multiplayer: až 4 hráči na jedné konzoli
Výrobce: EA Sports Big
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Conquest

SSX je poměrně známá série (ještě aby ne, když ji mohly hrát postavičky v The Sims 2), předchozí díly přinesly povedené arkádové ježdění na zasněžených svazích plné rychlosti, skoků a různých triků. Bylo by naivní čekat nějakou velkou změnu přímo v jádru hry, tudíž hlavní novinkou v čerstvém přírustku do série je samozřejmě ovládání využívající schopnosti wiimote. Věc to není špatná, nicméně při hraní na mě občas působila tak nějak polovičatě.

Zlepšeny byly světelné efekty * Ještě že letí do měkkého * Po pádu jezdec vypadá jak sněhulák

Že je ovládání docela komplexní, a tím pádem si na něj zvykáte trochu déle, tak to se dá akceptovat. Za problém, jenž nelze opomenout, bych však považoval občas ne zrovna ideální funkčnost nunchaku, jehož nakláněním korigujete směr jízdy. Větší citlivost snímání pohybů by neškodila, protože občas hra na vaše konání nereaguje vůbec nebo přinejmenším chybně. Podobný problém se týká další novinky, takzvaných “übertriků” (takové frajeřinky během skoku by nezvládl ani Chuck Norris). Občas budete moci wii-remotem opsat určitý obrazec, například srdíčko či písmeno “Z”. Pokud vše proběhne tak jak má, postavička předvede ve vzduchu speciální kousek. Nápad opravdu chválihodný, jenže ve hře jaksi ztrácí na lesku. Zapamatovatelných obrazců existuje pouze několik, navíc výsledek vaší snahy o übertrik se snad řídí podle dělitelnosti čísla aktuálního tepu vašeho srdce dvojkou.

Členitost tratí potěší * Rovnost pohlaví se dere všude * Vskutku krásný výhled

Nicméně mimo popsaných nedostatků se ovládání naštěstí už vcelku povedlo, především pak při běžných skotačinách ve vzduchu. Na základě vašeho máchání wii-remotem provádí panáček různé otočky či salta. Toto naštěstí funguje spolehlivě.

Kdo se bojí nesmí na kopec

Docela příjemná je široká nabídka herních možností. Nechybí samozřejmě klasické závody, kdy se spolu s dalšími pěti soupeři zběsile řítíte dolů ze svahu a protivníka můžete poslat k zemi dobře mířenou sněhovou koulí. Dále jsou zajímavé soutěže ve sbírání bodů za předvedené triky (vyřádit se mimo jiné můžete i na U-rampě), které díky své poutavosti jen tak neomrzí.

Držkopád v pravém slova smyslu* Dojde i na frajeřiny * Skokánků je ve hře dost

Rozporuplnou disciplínou ve hře je slalom. Těžko soudit, jestli mají tvůrci hry nějakou smlouvu s výrobci prášků na uklidnění, každopádně nepublikovatelných výrazů se během kličkování mezi tyčkami může objevit až příliš mnoho. K občasnému pocitu frustrace přispívá sem tam nezbedné ovládání a hlavně záludnost tratí. Jestli uděláte byť jen jeden chybný manévr, tak potom často následuje obtížně kontrolovatelná jízda kvůli častým skokánkům a jiným terénním nerovnostem.

Nejzásadnějším herním režim pro váš  kariérní postup v SSX Blur je pak turnaj, jenž se skládá ze dvou, později však tří závodů v různých disciplínách. V každém klání musíte nakonec skončit na stupních vítězů. Nuže dobrá, jen ať je ve hře nějaká výzva. Proč ale musím před každým závodem  jet dvakrát kvalifikaci (ve které není přijatelné horší než čtvrté místo)? Po nevyvedeném závodě mi přijde nutnost dvojnásobného opakování soutěže jako hodně nešťastná. Sice se tím prodlouží trvanlivost produktu, jenže titul díky tomu často nepříjemně zvyšuje krevní tlak hráčů. A ti se přece chtějí u hry v první řadě bavit, ne se vztekat. Turnaje jsou tedy často zbytečně rozvleklé.

Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát

Na hratelnosti SSX Blur je příjemná její nekomplikovanost a přímočarost, především tedy v klasických závodech. Řítit se vysokou rychlostí ze zasněženého kopce po trase plné skokánků, terénních nerovností a všelijakých zkratek má svoje kouzlo. Klasická arkádová hratelnost nikdy neurazí. Pocit z rychlosti je podobně jako v Tony Hawk`s Downhill Jam  zdařilý, k čemuž také přispívá blur efekt. I tratě jsou kvalitně navržené, potěší hlavně svou členitostí.

Aby se nám slečna nenastydla * Někdy je na trase těsno * Toto srdíčko si příliš neoblíbíte

Přesto je tu další drobnost, která mě při hraní vytrvale otravovala, a sice zvuk při pádu závodníka. Ano, je to sice prkotina, jenže slyšet několikrát do hodiny jakési procítěné tygří říhnutí donutí i ty nejotrlejší uvažovat o poslechu čehokoliv jiného. Včetně Bílé orchideje od Evy a Vaška. To už je co říct.

Hra více hráčů poskytuje víceméně standardní možnosti – splitscreen závod dvou lidí a pak soutěž v předvádění různorodých triků, které se mohou zúčastnit až čtyři hráči. Multiplayer v SSX Blur nenadchne ničím neviděním, ale aspoň není tak odbytý jako v Excite Truck.

Na horách je krásně

Jestli však něco potěší, tak to je grafika. Nejen, že je plynulá, ale navíc působí příjemným dojmem a stylizované ztvárnění postaviček se do tohoto typu hry náramně hodí. Dobře je zpracováno nasvětlení prostředí, občas budete doslova oslněni paprsky horského slunce. Co by ale mohlo být o něco lepší, je soundtrack. Rádio “Big” s tak nehorázně cool dýdžejem (až vám jde mráz po zádech), co se stará o hudební doprovod, hraje jen nějaké “diskotékové” melodie. Ne že by do hry nepasovaly, avšak pro EA by nemusel být takový problém zajistit licencované skladby.

• Svižné ježdění
  • Pěkná grafika
  • U-rampa
  • Členité tratě
  • Ovládání ne vždy funguje ideálně
  • Zbytečně obtížný slalom
  • Rozvleklé turnaje

Samotná hra také není špatná, nicméně často její dobré jádro zůstavá dále nerozvinuto. Ano, ovládání je zajímavé, proč ale nemůže být zatáčení pomocí nunchaku citlivější? Stejně tak zamrzí nedotažený nápad s übertriky, přestřelená obtížnost slalomu a naprosto zbytečně rozvleklé turnaje. I když se SSX Blur nehraje špatně, díky těmto nedostatkům je to nakonec “jen” mírně nadprůměrná hra.

SSX Blur zbytečně sráží více či méně závažné nedotaženosti, což se týká jak ovládání, tak některých herních modů. Arkádové ježdění na lyžíčh či snowboardu zde není špatné, hra jako celek však mohla být lepší.

Celkové hodnocení: 6,5/10

Diskuze (2) Další článek: Virtua Fighter 5 Evolution na obzoru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,