Recenze: SSX on Tour – s vánicí o závod

Čtvrté pokračování snowboardových závodů se přiřítilo na naše PS2. Tentokrát je však stylovější než kdy předtím. Dokázalo SSX on Tour zachovat kvalitu předchůdců, či sněhová mulda zastavila perfektní jízdu?

Platforma: PS 2 ( Xbox, GC a PSP)
Paměťová karta: 264 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: EA Big
Distributor: EA
Distributor v ČR: EA Czech (

Zima je ještě daleko, ale vy si už dnes můžete díky SSX on Tour procvičit přes léto ztuhlé lyžařské schopnosti. Pokud máte ve zvyku svištět po svahu rychlostí zhruba 120 kilometrů za hodinu, skákat asi 10 metrů vysoko, metat trojná salta s pěti vruty či další ještě akrobatičtější prvky a při tom shazovat okolní lyžaře a sbírat ze vzduchu peníze a jiné bonusy, můžete SSX použít jako trenažér. Pro nás, normální smrtelníky, znamená SSX on Tour další porci zábavných virtuálních zimních radovánek, které si ve skutečnosti užít nemůžeme, neboť běžná lidská páteř není stavěna na podobné kreace.

Umí jednorožci hrát na kytaru?

Sérii SSX tu máme vlastně od samotného počátku PS2 a zatím každý její nový díl přinesl výborné snowboardově adrenalinové závody doplněné o všechny možné efektní triky, které se dají s prkny, které neznamenají svět, provádět. SSX3 se svojí otevřenou stavbou podobal GTA, a proto možná na první pohled překvapí, že SSX on Tour nepokračuje v tomto oblíbeném trendu. V rámci možností si totiž jde vlastní cestou.

By mě zajímalo, kdo tak dlouhé zábradlí postavil * Grindovat se dá všude možně* To je prašan, lyžařův sen

To je samozřejmě výborné, málokdo má rád nastavovanou kaši. Od první obrazovky všem bude jasné, že tentokrát hra bude velmi, ale velmi rocková a stylová. Intro ve stylu bizarních čmáranic tužkou na papír dokáže okamžitě zaujmout a perfektní rockový nářez od mistrů z Iron Maiden dodává zběsile animovaným náčrtkům pořádné grády. Tam, kde byly předchozí díly studeně uniformní a nevyčnívající z řady podobně vypadajících her, září On Tour svým grafickým stylem široko daleko.

Těžko se to popisuje. Představte si podivnosti ve stylu jednorožce hrajícího na kytaru, netopýry, tříoké obludy… Prostě takové klasické kresby tužkou do sešitu, které se dělají z nudy během vyučování. A přesně tento styl malůvek si užijete v intru, v menu, při nahrávání a vlastně všude, i během samotné jízdy.

Poněkud pochmurno * zřejmě se mu rozeplo vázání * Lyžování v noci skýtá zvláštní kouzlo

SSX3 díky streamování dat během hry přinesla takřka nekonečné sjezdovky, kdy tu nejdelší jste jeli zhruba hodinu. On Tour už sice podobný extrém nepřináší, ovšem nabízí při krátkých nahrávacích dobách opravdu pořádný kus zasněžené plochy. Každá trať je doslova přecpaná alternativními cestami, zkratkami, tajnými místy a tak podobně. Navíc všude najdete tuny předmětů, domy, stromy, padlé klády, zábradlí, další lyžaře a kdo ví co ještě. Tentokrát totiž nebudete na dráze sami či s protivníky, ale do cesty se vám pletou plužící začátečnici, sváteční lyžaři, snowboardisté amatéři a třeba i sněžné rolby. Ve stylu Burnout Revenge můžete strkat a srážet všechny okolo, za což vás hra ještě odmění troškou do boostu. Dneska se holt hraje na porušování pravidel (děti, tohle na opravdové sjezdovce nedělejte!) a na to být co nejvíc drsnej a „cool“.

Místy by možná neškodilo pár objektů ubrat, protože sem tam narazíte na víc překážek než volného sněhu:-)  Animace jízdy vypadá perfektně, stejně jako všechny zběsilé triky. Navíc tvůrci tentokrát kladli důraz na světelné efekty a celkově vše vypadá o něco lépe než minule, ovšem zázraky nečekejte. Vše se navíc hýbe celou dobu naprosto plynule a žádný pokles frame ratu nezaznamenáte, což je pro závodní hru naprosto klíčová vlastnost grafiky.

Jedno prkno nebo prkýnka dvě?

Hlavní mód hry se skrývá pod položkou On Tour, kde se vše točí okolo peněž a prestiže. Na začátku si zahrajete na boha a stvoříte si vlastního jezdce. Možnosti nejsou moc široké: pár odstínů kůže, několik tvarů obličeje, něco účesů, vousů či makeupu a to je více méně vše. Ovšem určitě si v rámci možností vyberete dle libosti a navíc můžete svého bezstarostného jezdce navléknout do tuny zimního oblečení, takže ani nepoznáte, jestli je pod tím vším muž nebo žena. Ještě si můžete vybrat, zda bude postava lyžař či snowboarďák.

Výš! Dál! Rychleji!  * Snad netrpí strachem z výšek* Na snowboard i v tílku

Lyže patří mezi jednu z největších novinek  SSX on Tour. Jejich přítomnost s sebou přináší  zcela novou sadu animací a triků, leč dopad na ovládání je minimální a když už, jedná se pouze o drobné odchylky. Ovšem potěší už jenom tím, že tu jsou. Jak již bylo řečeno, SSX on Tour nedisponuje otevřeností SSX3, a tak si jednotlivé závody budete volit na mapě jedné pořádné hory. Co chybí na volnosti, nahrazují herní módy. Kromě klasického závodu, vytváření co nejsložitějších triků a mixu předchozího narazíte na přehršle nových úkolů.

Výčet začíná poněkud nudným sbíráním bonusů vznášejících se ve vzduchu během časového limitu, ovšem naleznete tu i daleko lepší a svéráznější úkoly. Třeba takové grindování specifické vzdálenosti, či během limitu strávit ve vzduchu určitý počet vteřin. Nakumulovat daný počet bodů jen s omezeným počtem skoků je už náročnější, stejně jako dotknout se během jízdy do cíle se nejméně sněhu. Jednotlivých úkolů je celá paleta, od běžných po originální a zábavné. Pokud máte rádi čísla, vězte, že vás čeká 149 úkolů a 49 medailí na 13 nových tratích. Za každý závod získáváte prestiž a peníze. Díky prestiži se posouváte na žebříčku známosti a peníze lze (jak jinak) utratit. Buď za nové oblečení, lepší vybavení či nové a ještě zběsilejší triky.

Vypadá trochu nejistě * To asi nebudou Krkonoše... * Prostředí je ztvárněno naprosto skvěle

SSX není Tony Hawk. Z toho plyne menší důraz na provádění akrobatických prvků. Hlavně ve starších dílech se triky řadily jen mezi takové pocukrování závodů. V On Tour už si akrobacie užijete daleko více, ale pokud chcete vykrucovat jedno salto za druhým a sbírat miliónová skóre, pšenka vám ve sněhu moc nepokvete.

Minule se jim říkalo Uber triky, nyní Monster. Není to nic jiného než speciální triky, které lze provádět až po naplnění ukazatele, který se plní vytvářením jednodušších triků, srážením ostatních jezdců a podobně. Normální triky provádíte pomocí směrových šipek a tlačítek R1 a L1, Monster triky velmi jednoduše jen pomocí pravého analogu. Samozřejmě můžete skákat a grindovat po zábradlích, kládách a dalších vhodných překážkách. Absolutní lahůdkou je pak možnost grindovat po lyžinách letícího vrtulníku a podobných extrémních místech.

Rychlejší než Tomba

SSX on Tour nabízí pocit z rychlosti, který by se dal srovnat jedině s Burnout Revenge, i když každá hra je o jiném druhu závodění. Mohou za to použité efekty. Při boostu získá obraz rozmazaný nádech a předtím dobře slyšitelné zvuky okolí se slijí do hukotu svištícího větru. Obrovské dynamice jízdy a celkovému rockovému nádechu hry přispívá naprosto brilantně zvolený hudební doprovod. Uslyšíte i takové legendy, jako Def Leppard, Motorhead, Scorpions, či už zmiňované Iron Maiden.

• Grafický styl
  • Výborná hudba
  • Svižná jízda
  • Lyže
  • Variace úkolů
  • Pár nudných úkolů
  • Málo detailní postavy
  • Slabší tvorba postavy

SSX on Tour nezklamal a přináší výborné závodní hrátky se snowboardy, které nově doplnily i lyže. I když si lze zahrát ve dvou hráčích při split screenu, překvapivě si neužijete tolik, jako v singlu. Z grafického stylu dýchá opravdové nadšení, soundtrack musí ocenit každý fanda rockové hudby a hratelnost zůstala na úrovni minulých her - a to znamená zatraceně vysoko. Nicméně i zde se dá najít pár mušek na lyžařských brýlích. Například některé úkoly jsou vysloveně nudné, grafika se o moc nezlepšila a celkově mohlo přibýt nových nápadů. Ovšem i tak tu máme zatraceně dobrou hru, která by neměla chybět v kolekci žádnému milovníkovi tohoto druhy zimní zábavy.

Zvuk: 8/10

Výborné pokračování skvělé série. Nový grafický styl dodává hře perfektní atmosféru a jízda je svižná tak, že cítíte sníh řezající vás do obličeje, i když sedíte doma před televizí.

Celkové hodnocení: 8,5/10