Recenze: Star Fox Command – liška nám rezne

Fox McCloud byl opět povolán do akce. To bohužel nevěstí nic dobrého – jak známo, podobní borci se do boje vysílají až v opravdu kritických chvílích. Pomůžete zachránit vesmír? Kladná odpověď je v tomto případě samozřejmostí. Bohužel už není tak samozřejmě, že se z nebezpečné mise vrátíte bez újmy na zdraví.

Platforma: NDS
Žánr: akční
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest

Co očekáváte od handheldové hry? Troufám si tvrdit, že většina z nás preferuje tituly jednoduché, do jejichž tajů každý prokoukne už po několika minutách. Star Fox Command jde v tomto ohledu proti proudu. Úvodní minuty jsou pro ne-fanouška série titulů v hlavní roli s Foxem McCloudem doslova utrpením. Místo abychom byli vržení přímo do víru dění a vychutnávali akční hratelnost, musíme vytrpět násilné seznámení s příběhem. Chápu, že každý, kdo má doma vylepen plakát s hlavním hrdinou hry, bude nadšen a dozví se prostřednictvím dialogů mnoho podstatného. Ve většině případů bude však reakce spíše negativní – dialogy trvají zhruba deset minut, nelze je přitom nijak přeskočit, musíte je „odklikat“ pěkně jeden za druhým pomocí stylusu.

Nezáživnost úvodních minut bych mohl odpustit snad jen v případě, že by děj nabízel výjimečnou podívanou. Bohužel… nestalo se. Překvapení se nekoná; čeká vás klasické klišé o záchraně světa. Na druhou stranu můžeme vidět situaci i z pozitivní stránky: jakmile se zbavíte otravných obrazovek vyprávějících příběh, čeká vás už jen a jen akce.

Najednou je nuda pryč a vy se ocitáte na bitevním poli. Chápete se svého letounu (Fox je skvělý pilot – což si nováčci odvodili z okolních screenů a ostatní samozřejmě věděli už dávno) a vydáváte se vstříc nepřátelské přesile. Od první minuty nebudete mít problémy; seznámení s ovládáním proběhne tak rychle, jak jsem to doposud neviděl snad u žádné jiné hry. Musíte zde totiž dbát prakticky pouze na tři věci. Stylus slouží jako knipl (jednoduše s ním manipulujete po dotykovém displeji, jako byste drželi v ruce joystick), všechna tlačítka slouží pro střelbu (ať už zmáčknete cokoliv, vždy docílíte stejného efektu – střelby z kulometů) a bomby shazujete jedním kliknutím na spodním displeji (na mapě stačí kliknout na místo, kam chcete bombu shodit). Jednoduché, efektivní.

Bez intuitivního ovládání by hratelnost byla poloviční. Je to dáno vysokou obtížností – opravdu si nedovedu představit, že bych po čas misí musel myslet na to, které tlačítko zmáčknout. Už tak stačí, že musíte neustále dávat pozor, abyste stihli splnit úkol v předepsaném limitu (často vražedně krátkém). V počátcích se tak obrňte koňskou dávkou trpělivosti. Přestože se vám ovládání okamžitě vpije pod kůži, hra samotná ani zdaleka není tak jednoduchá. Úkolů je mnoho, jsou obtížně a čas pro jejich splnění není z nejdelších. Potěší fakt, že si můžete problémy řešit po svém. K ničemu nejste nuceni - cestu k cíly si můžete sami vybírat. Samozřejmě ale musíte počítat s tím, že vždy jen jedna je ta nejkratší a že jako naschvál ji objevíte až na několikátý pokus.

Kromě létání a sestřelování nepřátel musíte projít také strategickou částí hry. Bohužel se zde nedočkáte volnosti jako v akčních pasážích – možnosti jsou naschvál omezené počtem tahů a z velké části činnosti probíhají automaticky. Jednoznačně mi chybí hloubka; propracovanější tahový systém by pozvedl hru minimálně o úroveň výš. Takhle mám pocit, že si autoři spíš něco zkoušeli a zastavili se na půl cesty. Nemáte při posunování lodičkami po mapě co pokazit: stačí jen postupovat po vytyčené trase (prakticky vždy existuje jen jedna možnost) a ve vhodný okamžik vystřelit. Nedostaví se tak potřebné odreagování. Namísto něj se dočkáte maximálně nepotřebného rozhořčení.

Star Fox Command trpí klasickou děckou nemocí – nedotažeností. Nápady zde jsou a není jich málo, bohužel jejich zpracování značně pokulhává a ve většině případů se vývojáři zastavili v půli cesty. Takto můžeme hovořit úplně o všem. Grafika vám v jeden moment vyrazí dech při pohledu na letoun, aby vám záhy mohlo zaskočit, když uvidíte chudost textur okolního prostředí. Zvuky jsou dobré, nicméně hudbě chybí náboj a citelně mi schází nějaká návyková melodie.

• skvělé a intuitivní ovládání
  • příjemná a stylová grafika
  • motivující obtížnost
  • úvodní utrpení (!!!)
  • strategická část hry by měla být propracovanější
  • po čase stereotyp

A to nejdůležitější, tedy hratelnost? Platí totéž – akční část hry je sice zábavná, nicméně strategická část se nepovedla. Multiplayer už je pak pomyslnou třešinkou na dortu, kterou stejně okusí v našich končinách jen pár vyvolených. Můžete hrát online až ve čtyřech – nicméně vzhledem k chudosti zbraňového arzenálu (jen bomby a kulomet) nečekejte, že se budete bavit déle jak pár desítek minut. Pak se dostaví stereotyp. To ostatně hrozí i v singleplayeru, pokud si jej nebudete kouskovat. Půlhodina denně je ideální stav.

Nebýt několika otravných nedostatků, mohli jsme tu mít skvělou hru. I tak ale dokáže Star Fox Command na nějakou chvíli zabavit. Nic to ovšem nemění na faktu, že jsem čekal víc. Mnohem víc.

Váš názor Další článek: Galerie: Medieval II: Total War Kingdoms

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,