Recenze: Star Ocean 3 – konečně další pořádné RPG

Z japonské pokladnice k nám dorazil další třpytivý kousek: Star Ocean 3: Till the End of Time. Zda jde o cenný drahokam nebo jen obyčejný lesklý kámen, to se dozvíte v následující recenzi. Nažhavte svoje PlayStationy a pojďte se s námi ponořit do dobrodružství v daleké budoucnosti. Japonské sci-fi RPG z dílny Square-Enix pro vás prozkoumala redakční zástupkyně Final Fantasy fanoušků.

Multiplayer: ano (versus mód)
Paměťová karta: min. 175kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: Square-Enix
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega (

Japonská série Star Ocean sice u nás není příliš známá, přesto má za sebou tradici již od roku 1996. Star Ocean 3 (dále jen SO3), nově pod hlavičkou sloučené firmy Square-Enix, je jejím nejnovějším přírůstkem. Pokud se podíváme na trilogii SO obecně, najdeme zde mnoho společného. Hry na sebe sice přímo nenavazují, ale odehrávají se ve stejném světě.

No nejsou k nakousnutí;-) * Aquios-jedno z důležitých měst * FMV jsou opravdu okouzlující

První díl byste sice na pultech evropských regálů hledali marně, ale Star Ocean 2: The Second Story pro starou PlayStation se zde (se štěstím) sehnat dá. Vraťme se ale zpět k třetímu dílu. Od konce The Second Story uplynulo 400 let a jak si asi dovedete představit, vesmíru opět hrozí nebezpečí.

Příběh začíná

Mladík Fayt Leingod, hlavní hrdina příběhu, tráví se svou rodinou a Sophií, přítelkyní z dětství, poklidné prázdniny na malé planetě Hyda IV. Ta je - stejně jako velká část známého vesmíru - pod správou Pangalaktické Federace. Fayt, jehož rodiče patří k velkým vědeckým autoritám Federace, tráví většinu času svou nejoblíbenější činností: bojováním v holo-simulátoru. Vše se změní v okamžik, kdy planetu napadne neznámý nepřítel. Zmatek a chaos při evakuaci a následný útok způsobí, že se  Fayt octne sám v malém záchranném modulu, mířícím do neznáma. V této chvíli začíná jeho dlouhá cesta za nalezením svých milovaných, poznáním sama sebe… a možná i tou záchranou vesmíru;-).

Peppita vs. Nel! * Různé kostýmy pro jeden charakter jsou opravdu „různé“:-) * Dilema před bitvou

K Faytovi se postupně připojí až sedm z deseti dalších hratelných charakterů. Každý je jedinečný, umí něco jiného a všichni jsou krásně vyvedení v anime stylu. Některé do party přibrat musíte, některé můžete, ale závěrečná sestava je zcela ve vašich rukou. Tímto se ale dostávám k jedné z mála věcí, které nám Američané mohou závidět. Tam totiž měli na výběr jenom z osmi. Čím to? Director`s Cut, tak zní to tajemství. Je to podtitul druhé verze SO3, která se dostala na trh jen v Japonsku a Evropě. Obsahuje bonusové dungeony, postavy… ale hlavně celý nový versus mód, který je vlastně hrou ve hře. Zde můžete bojovat s některým z charakterů buď proti počítači, nebo třeba proti vašemu kamarádovi. Do tohoto módu můžete ve hře dokonce najít i plno různých kostýmů pro každou postavu.

Na něééé!

Běžné bitvy jsou ve SO3 vyřešeny opravdu dobře. Účastnit se jich mohou až tři charaktery (ty, které si vyberete). Mít tam hlavního hrdinu není vůbec povinné. Souboje nejsou náhodné, takže každou příšeru (kromě některých bossů) pěkně vidíte na mapě a můžete se jí i vyhnout - pokud jste dostatečně rychlí. Příšery se totiž hýbou a někdy i samy útočí. Vyhýbání bych vám ale krajně nedoporučovala, protože po chvilce vyhýbání se nedostanete přes dalšího bosse kvůli nedostatku bojových zkušeností a nízké úrovni postav.

Hurá! Teď můžu konečně vyrábět * Rozdělování status bodů není žádná legrace * Bitvy hýří barvami

Před bitvou můžete každé postavě nastavit taktiku, kterou se jakž takž řídí, ale nejlepší je nakonec stejně nastavit manuální ovládání a postavy mezi sebou prohazovat. Každá postava má dva útoky – slabší (ale rychlejší) a silnější. Kombinací různých stisknutí těchto tlačítek pro útok můžete spouštět různá komba, která se vám s vyšším levelem odemykají. Zajímavým prvkem jsou takzvané „Bonus Battle“. Pokud dostatečně útočíte, naplňuje se vám měřič. Až je plný, obyčejná bitka se změní na Bonus Battle. Po této bitvě můžete dostat více zkušeností, peněz, nebo i předmětů. Další zajímavostí soubojů je fakt, že postava zemře, ať jí dojdou životy nebo MP (magické) body. Jediné, co i když je na nule, nezabije postavu, je „fury“ (zběsilost). To je něco jako stamina, kterou postava potřebuje k útoku i kouzlení. Pokud dojde, stačí se na chvíli zastavit a je zpátky na sto procentech.

Co dělá RPG RPGčkem

Nebylo by to pořádné RPG bez složitého levelovacího systému. A s tím si tvůrci řádně vyhráli. Každý charakter dostane kromě životů a MP bodů na dalším levelu i statusové body. Ty se pak využívají k určení orientace postavy na útok či obranu, ale můžete pomocí nich i zvyšovat životy a MP body. Odemykání silnějších a efektnějších kouzel u kouzlících postav a komb u bojových postav je samozřejmostí. Tato komba ale může postava používat jen v případě, pokud na ně má dostatečnou kapacitu. Ta se zvyšuje jen do patnácti - pak je jen na vás, jaká komba se rozhodnete používat. Některá zabírají z kapacity jen jeden bod, ale jiná až šest.

Jedním z nejtypičtějších prvků celé série SO je vyrábění předmětů. Je to opravdu návykové. Nejen, že si můžete vylepšovat zbraně a zbroj, ale můžete i provozovat alchymii, vyrábět elektrické bomby, míchat bylinky nebo například vařit. Jídla můžete používat na doplňování životů i MP a nejednou vám mohou v hlubokém dungeonu zachránit kůži. Systém vyrábění byl ale od předchozích dílů kompletně předělán. Teď můžete vyrábět pouze ve speciálních workshopech a kromě předmětů potřebných k výrobě musíte mít i peníze… hodně peněz.

Pokud se vám ale nechce ztrácet čas čekáním na to, až vaše postavy konečně vyrobí něco použitelného, můžete si dokonce i najmout vlastní vynálezce. Ty potom přiřadíte do jednoho z nalezených workshopů a jen čekáte, až něco vyrobí. Pokud se mu to povede, pochopitelně získáte tučnou provizi.

Jeden z nejpodstatnějších prvků série SO jsou privátní akce (PA). Pokud vejdete do nějakého města, všechny charaktery vaší družiny se automaticky rozprchnou a je jen na vás, jestli se je rozhodnete hledat. Pokud máte štěstí a najdete nějakou postavu v pravý čas, dočkáte se PA. Je to v zásadě nějaká událost, rozhovor, který se netýká hlavního příběhu, ale jen soukromí a pocitů dané postavy.

Moje dvojice hlavních hrdinů má chvilku na pláži:-) * Lovestory vypadá nadějně, ale… * Lovestory tady může proběhnout s kýmkoliv:-(

Při PA dostanete obvykle na výběr z několika odpovědí a v závislosti na nich se mění vztahy postav. Já osobně musím přiznat, že nejsem velkým fanouškem PA, protože kvůli velké variabilitě vztahů nakonec není ani jeden pořádně propracovaný. Také se mi nelíbí, že kvůli tomu, aby vám žádná PA neunikla, byste museli prozkoumávat každé město po každé události znovu a znovu. Někteří hráči ale možná ocení možnost více (i když slabších) konců s různými postavami.

Technické zpracování

Ať už se nám to líbí nebo ne, velmi podstatnou částí dnešních her je grafika a zvuk. Jak je na tom v tomto ohledu SO3? Musím říct, že hlavně z estetického hlediska velmi dobře. I přes to, že hra vyšla v Japonsku již v únoru 2003, stále patří ke špičce. Velmi pěkným anime charakterům se dá vytknout jenom občasná strnulost.

Prostředí různých světů, měst i dungeonů je velmi různorodé a občas až vyráží dech.  Pohybujete se jak na poušti, tak hluboko v podzemí, v lávových jeskyních… ale i v hi-tech městech budoucnosti, chudých vesničkách nebo obchodních či hornických městech a všude si můžete libovolně otáčet kamerou. Při bitvách se grafice také nedá skoro nic vytknout. Setkáte se tu s malými ježečky nebo kamennými obry, ale vašimi protivníky mohou být i draci nebo mechaničtí roboti. Kouzla i komba jsou velmi barevná a efektní. Na filmové sekvence také nezbývá než pět chválu. Škoda jen, že je jich tak málo.

V tomto městě se bohužel moc dlouho nezdržíte * Je vidět, že Země se zase tolik nezměnila:-) * V této dílně můžete vyrábět

Se zvukem je to už horší. Dabing sice nedopadl tak špatně jako u Final Fantasy, ale stále je co zlepšovat . Hudba je u SO3 opravdu zvláštní. Občas se zaposloucháte do líbivé orchestrální melodie, kterou náhle vystřídá šílená elektronika . Autor hudby Motoi Sakuraba pro mě zůstává hádankou.

Problém je volba

SO3 je opravdu povedená hra. Jen první projití mi zabralo přes šedesát hodin a to jsem zdaleka nevyčerpala vše, co hra nabízí. Grafika potěší, hudba se většinou docela dobře poslouchá. Co ale příběh? Z toho mám rozporuplné pocity. Šokující zvraty jako v SO3 jsem už dlouho nezažila, ale jinak se bohužel strašně vleče. Deset hodin plníte drobné úkoly, abyste dostali třičtvrtěhodinový příběhový nášup. Pak zase dlouho nic.

• Zajímavý RPG systém
  • Překrásná a různorodá prostředí
  • Nezapomenutelné filmové sekvence
  • Obrovská znovuhratelnost
  • Podpora Dolby Pro Logic II
  • Příliš volnosti na úkor příběhu
  • Nijak zvlášť propracované dialogy
  • Občas opravdu divná hudba
  • Chybějící pohyby postav při rozhovorech

Také nečekejte nějaké velké emoce mezi postavami - cena za velkou volnost ve výběru charakterů. Ale to je snad vše, co se dá vytknout. Pokud tedy máte rádi RPG - jak japonské, tak nejaponské, máme tady nový smaragd, který patří na čestné místo ve vaší sbírce.

Znovu/hratelnost: 10/10
Zábavnost: 9/10
Příběh: 8/10