Recenze: Star Wars: Empire at War – vesmír ve vaší moci

Nabijte lasery, nabrušte světelné meče, naolejujte AT-AT, natankujte Destroyery a natřete křídla X-Wingů. Empire at War vás zanesou přímo doprostřed konfliktu mezi Rebely a Impériem. A tentokrát zapomeňte na všechna poloviční řešení, tohle je opravdová válka.

Karel KališTyp hry: strategie
Minimální konfigurace: procesor 1,0 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 2,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ , 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Pteroglyph (
Distributor: Lucasarts (
Homepage: (

Vesmírná pohádka strýčka Lucase je zpět na našich monitorech. Velká filmová hexalogie dospěla svým třetím dílem (jak paradoxní) do velkého finále a zanechala nekonečné zástupy fanoušků s beznaději vepsanou do tváří a nevyřčenou otázkou „Co dál?“ na rtech. I když nás zatím v nejbližší době návštěva kin na další porci příběhů na téma "kdysi dávno v jedné předaleké galaxii" nečeká, stále do tohoto světa můžeme vrátit. Mezi mocné Impérium a vzdorující Rebely, za princeznou Leiou, fešným Lukem Skywalkerem, sympatickým pašerákem Hanem Solo a jeho chlupatým přítelem Žvejkem. Ale i za Císařem či největším drsňákem ze všech, ultimátním Lordem Vaderem. Záleží jen na vás.

Docela pusto * Mám sice početní převahu, ale polovina letky jsou transporty * Dejte svobodu Wookiům!

Svět čtvrté epizody znovu ožívá prostřednictvím real-time strategie Empire at War. Ale pozor, tentokrát vás nečeká žádná bouda v podobě Galactic Battlegrounds, což byly překopírované Age of Empires zasazené do SW prostředí. Empire at War je nový titul plný originálních a osvěžujících nápadů a prvků. Určitou známkou kvality by mělo být už jméno tvůrců - Pteroglyph, jenž jsou složeni ze členů bývalého Westwoodu. Jenže slavná jména kvalitní hru nedělají, jak se ostatně co chvíli přesvědčujeme. Takže se pojďme podívat, co nám Empire at War přinášejí.

Znovu Nová naděje

Hlavní menu kromě efektního výhledu na vesmírné bojiště z kokpitu Tie Fighteru přináší celou hrst nabídek. Nejen nováčci by si tentokrát měli projít tutoriál, protože hra nabízí některé prvky, které by mohly nechat tápat i ostřílené harcovníky. Nabídka pro jednoho hráče čítá kampaň, mód Galactic Conquest a klasické skirmish mise. Multiplayer žádné obrovské překvapení neskýtá, zahrát si lze až proti osmi hráčům přes místní síť či Internet.

Kampaň se ve skutečnosti dělí na dvě - za Rebely a za Impérium. Příběh se odehrává ještě před začátkem epizody 4. To nemají Rebelové ve své výzbroji legendární stíhačky X-Wing a nic netuší o Hvězdě Smrti. Celá kampaň je vesměs lineární a zavede vás do známých i neznámých situací, na povědomé planety a seznámí vás s postavami ze světa Star Wars. Jednou s roboty C3-P0 a R2-D2 budete krást císaři plány, v jiné misi na straně Impéria vás čeká Lord Vader a likvidace povstaleckého šmejdu.

Až takhle lze odzoomovat  * Krvavá mlhovina věští kovový masakr * Vesmírný ekvivalent Bylo nebylo

Fanoušci Star Wars příběhovou kampaň uvítají s otevřenou náručí, protože jim dá nakouknout na událostí, jenž ve filmu nebyly. Narazíte na známé postavy z jiných her či knížek z prostředí Star Wars; například na Kyla Katarna či Maru Jade, hrdiny ze série Dark Forces. Když už jsme u těch známých postav, nejsou tu jen tak zbůhdarma, ale všechny můžete využívat v bitvách. Mimo fakt, že vydrží daleko více než běžná jednotka navíc disponují unikátními schopnostmi. Lord Vader dokáže s prstem v dýchacím otvoru helmy zmasakrovat celou četu nepřátelských vojáku, Obi Wan Kenobi zase zvládne jednotky uzdravovat. Robotí duo R2-D2 a C3-PO dokáže zase krást nepřátelské věže a opravovat vozidla.

Kampaně jako celek slouží k rozšíření světa Star Wars, ale bohužel disponují kritickým nedostatkem, jímž je jejich krátkost. S trochou snahy zvládnete každou za den. Naštěstí mód Galactic Conquest rapidně rozšiřuje herní trvanlivost, ale tomu se budeme věnovat později. Teď nastal čas se podrobně podívat na herní principy. S Empire at War totiž nedostanete jednu hru, ani dvě hry, ale rovnou tři hry v jedné! A to už se vyplatí, jak by řekl reklamní guru Horst.

Galaxie, střed všeho dění

Jádro nových Star Wars tkví ve strategické galaktické mapě. Tam se odehrávají nejzásadnější operace a tvoří další postup.

Na galaktické mapě najdete rozsetou řadu planet. Některé patří Impériu, jiné obsadily rebelské síly a další zůstávají neutrální. Každá planeta znamená přísun zdrojů na vaše konto a též dovolí produkovat nové jednotky. O každou planetu tak probíhají lité boje a nikdy si nemůžete být stoprocentně jisti, že vaše zůstane napořád. Na planetách lze stavět různé důležité a ještě důležitější budovy, jako například kasárna, továrny, iontová děla, štíty, doly, ale i orbitální stanice.

Povrch všech planet ale nemá překvapivě dostatek stavěcí plochy, každá má pevný počet slotů. Hra vás tak nutí štěpit výrobu. Kasárna trénující vojáky si vybudujete třeba na Koribanu, továrnu na lehké vozidla na Yavinu a jednotky jednoduše posíláte podle nutnosti, kam je třeba. Každá planeta disponuje třemi orbitálními sloty a jedním přímo na povrchu, kam svoje jednotky směrujete a následně tvoříte flotily.

Povědomá lodička, že by Orel, teda Sokol?  * Efektní záběr * Tak tenhle tank toho už moc nevybojuje

Orbitální základnu lze postavit logicky u každé planety, ale zde jste zase limitováni penězi. Pokročilejší verze, umožňující stavět silnější plavidla, stojí spousty peněz a času. Opět se tak hodí rozdělit výrobu na několik proudů, jež se starají o daný druhy plavidel. A kromě výroby a manipulace s jednotkami slouží galaktická mapa i k různým intrikám a podobným radovánkám. Můžete posílat speciální jednotky krást cizí technologie (Rebelové), špionovat na cizích planetách, zkoumat nové technologie (Impérium) atd. Ale až když dáte příkaz k invazi na cizí planetu, či naopak protivník pošle svoje síly na vás, začíná se lámat chleba. Buď v pozemních bitvách či vesmírných šarvátkách. V ten okamžik přichází na řadu klasická RTS.

Planetární ofenzíva

Pozemní bitvy jako by vypadly z oka kdejaké druhé RTS, ale do důsledků to až tak docela pravda není. Empire at War totiž přináší několik odlišujících prvků. Tak předně nestavíte žádné základy, na to byl čas na galaktické mapě - stejně jako na výrobu jednotek. Každá mise má omezený počet jednotek, jenž mohou být současně na mapě. Jejich množství souvisí s počtem strategických bodů ve vašem vlastnictví. Pokud aspoň jeden vlastníte, lze si přivolávat posily z dostupných zdrojů. Když se vám daří kontrolovat bodů více, lze si povolat více jednotek a vice versa. Velký strategický vliv mají i speciální místa, jenž dovolují stavět různé menší stavby.

To je on, frajer v černém * Tak za koho? * Občas až létají i oči kolem

Postavit lze pár druhů věží, uzdravovací stanice pro vojáky, opravárenské pro mechanické jednotky, radar... A to je vše. Ovšem strategický element v podobě uzdravovací stanice obklopené vaší pěchotou snad nemusím zdůrazňovat. Dalším důležitým prvkem je možnost povolávat vždy za určitý časový interval letecké údery v podobě letky Y-Wingů či Tie Bomberů.

Prostředí jednotlivých planet se liší, společně s různými specifickými podmínkami (v dešti například lasery nefungují naplno). Narazíte na spoustu známých planet - zalesněná Kashyyk, písečný Tatooine, ledový Hoth a další.

Podobně jsou na tom i jednotky. Obě strany disponují několika již známými druhy pěších vojsk (na straně Impéria narazíte na klasické Storm Troopery, jednotky na speederech, dvojnohé AT-ST či gigantické AT-AT), ale i několika novými a dosud neznámými jednotkami. A to samé se dá říci i o Rebelech. A samozřejmě nesmím zapomenout na hrdiny, ale o těch už jsem se rozepisoval výše.

Vzhůru do vesmíru

Invaze na planetu se nevyhne prvotnímu vyčištění orbity od nepřátelských vesmírných sil. Bitvy uprostřed vakua se řídí stejnými pravidly jako pozemní bitvy. Počet jednotek je limitovaný, ovšem tentokrát nenarazíte na žádné strategické body, jenž by jej mohly zvyšovat. Posily si lze zavolat pouze v případě zničení některé jednotky. Bitvy na pohled vypadají skvěle, ale v porovnávání se špičkou žánru v podobě Homeworldu 2 už tak úžasné nejsou. I když navozují pocit 3D, probíhají ve skutečnosti v pouhém 2D, jednotky mění výšku letu pouze pro efekt a sami od sebe. Též prostředí je ve skutečnosti nesmírně omezené. Roje asteroidů a různé mlhoviny plní funkci stejnou jako nepropustné kopce, lesy či voda na planetárních mapách.

Tři planety, teprve začátek  * Štít vypadá poměrně efektně * Pěší výlet skupiny AT - ST

Opět narazíte na tuny známých jednotek, od maličkých X-Wingů, Y-Wingů, Tie Fighterů či Tie Bomberů přes různé Coreliánské corvetty po gigantické imperiální Destroyery. Perfektním nápadem je zobrazení subsystémů u velkých plavidel a kosmických základen. Jednoduše lze zaútočit na motory, štíty, lasery a další systémy jednotlivých lodí. Každá jednotka ve hře je různě efektivní vůči jiným a to je zohledněno i ve vesmírných bojích. Bombardéry v podobě Y-Wingů a Tie Bomberů mají devastující účinek na velké nepřátelské lodě, ale stačí pár X-Wingů či Tie Fighterů a máte z nich jen pár tun netříděného šrotu.

Malé potíže ve velké galaxii

Kromě kampaní se můžete zabavit i v Galactic Conquest módu, jenž vás nabídne spoustu hodin zábavy. Základ se opět odehrává na galaktické mapě, ale tentokrát nedostáváte postupně jednotlivé úkoly, ale máte jeden globální a záleží na vás, jak se s tím poperete. Úkoly se liší od totální anihilace protivníka po získání konkrétní planety. Hru si lze dodatečně upravit různými nastaveními jako je počet kreditů, technologická úroveň či třeba zpřístupnění bonusových misí.

Podrobný pohled na planetu * Copak postavíme teď? * Nejdůležitější výhled

Bohužel Empire at War se nevyhnuly různé neduhy. Za ten největší považuji postupný nárůst stereotypu. Časem se hra totiž zvrhne na spoustu  obranných misí. Je sice hezké, že můžete nechat bitvu vyřešit počítač, ovšem to se můžete rovnou smířit s porážkou, pokud vaše jednotky nejsou minimálně dvakrát početnější než protivníkovy. I tak ale musíte počítat s naprosto děsivými ztrátami. Dost mi vadila i nemožnost stáhnout svoje jednotky už před bitvou, která na první pohled vypadá ztraceně. AI počítačem řízených jednotek též nestojí za moc.

Vesmírné dilema

Po grafické stránce se o žádný zázrak nejedná. Galaktická mapa je pouze 2D s ryze účelovou grafikou, ale to se dá pochopit. Ovšem pozemní ani vesmírné 3D bitvy moc krásy nepobraly. Modely prostředí ani jednotek detaily neoplývají a textury jsou poněkud neostré. Galactic Civilizations 2 vypadají lépe - a to jsou tahovou strategii. O grafických perlách v podobě Earth 2160 či Homeworld 2 nemluvě.

Na druhou stranu musím pochválit šikovnou kameru s možností pořádně odzoomovat, což se dnes až tak nevidí. Jako určitý zpestřující prvek beru i filmovou kameru, která vám dovolí si prohlížet boje ze zajímavějších úhlů. Ovšem hratelnosti tento prvek nic nepřidává a díky průměrné grafice ani nevypadá až tak skvěle. Ke zvukovým efektům nemám žádné výhrady a hudba namixovaná ze soundtracku Johna Williamse stojí vážně za poslech. Ostatně jako vždy.

• Tři hry v jedné
  • Reálie Star Wars
  • Galactic Conquest
  • Originální nápady
  • Hardwarová náročnost
  • Později stereotyp
  • Přílišná zjednodušení

Ze Star Wars: Empire at War mám trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu jako fanoušek jsem uvítal spoustu známých reálií z oblíbeného světa a ze začátku vše vypadalo naprosto výborně. Ovšem později tento pocit mírně uvadal. Ze hry se postupně vytratil počáteční náboj a vše se zvrhlo v opakování nudných bojů. Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že místo tří her v jedné by lépe působily tři samotné hry, ovšem do detailu prorpacované. Prostě takový Star Wars Homeworld, Master of Orion a Age of Empires. Ale i tak nemůžu Empire at War upřít velkou dávku zábavnosti - a to se cení.

Zvuk: 8/10

Zpočátku úžasné, později ale trochu ztrácí dech. Pro fanoušky Star Wars povinnost. Ale asi vám nepůjde moc pod nos, pokud nemáte rádi velká zjednodušení.

Celkové hodnocení: 7,9/10