Recenze: Star Wars: Lethal Alliance – malá hvězdná válka

Z univerza hvězdných válek jsme tu kromě strategií dlouho neměli nic pořádného. Světlou nadějí byl titul Lethal Alliance, mířící na handheldy. Na vývojářskou stolici totiž usedlo montrealské studio Ubisoftu, které má na svědomí například sérii Prince of Persia.
Recenze: Star Wars: Lethal Alliance – malá hvězdná válka

Platforma: PSP (NDS)
Žánr: Akční
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Sony

Dobrá pověst je sice hezká věc, ovšem také velmi prchlivá. Už jednou se o tom montrealská pobočka Ubisoftu přesvědčila – při tvorbě PSP verze Prince Perského. To, co přišlo spolu s Prince of Persia: Revelations, můžeme stěží nazvat úspěchem. Sice nešlo o vyloženě špatnou hru (řekněme lehký nadprůměr), nicméně ani náhodou nebyla naplněna očekávání, která byla po Princově úspěchu napříč „velkými“ platformami logická. Příčinu neúspěchu bychom mohli hledat právě u Ubisoftu, který se na vývoji přímo nepodílel a pouze na něj dohlížel. Práce byly svěřeny méně zkušeným Pipeworks Software, jež se svého úkolu nezhostili zrovna nejlépe. U Star Wars: Lethal Alliance je tomu už jinak. Na vývojářskou stolici usedl ve snaze napravit chyby přímo Ubisoft.

Startovní pozici měly týmy stejnou: oba měly k dispozici známou licenci. V případě Pipeworks šlo o nástupce perského trůnu, Ubisoft Montreal se musel spokojit (nebo měl naopak výhodu?) s Hvězdnými válkami. Bohužel to není podobnost jediná, což zjistí každý, kdo měl s Relevations tu čest, už po pár minutách hraní. Úvodní minuty se nesou v klasickém duchu: základní fakta se dozvídáte prostřednictvím textu odsouvajícího se po pozadí pryč (samozřejmě za zvuku známé melodie). Pak dostanete do rukou dvojici hrdinů (mladou rebelku a odolného robota) a jste vrženi přímo do víru dění. Na rozdíl od filmu je však hra založena pouze na akčních prvcích: nepočítá s tím, že by se někdo chtěl hlouběji zabývat dějovou linií, a tak hráče pouze občas odbude nějakou animací, popřípadě ve „stylové prezentaci“ (koho to po dvaceti letech ještě stále baví, ať zvedne ruku) hodí detaily o příběhu v textové podobě na pozadí a nechá je zmizet v dáli.

Ona akčnost přitom nespočívá v máchání světelným mečem: rebelka Rianna Saren si zakládá spíše než na zbraních (i když ty jsou zde také přítomny) na svých schopnostech a speciálních pohybech. Jde vlastně o ženský protějšek pro perské princátko. Robot Zeeo pak slouží jako prostředek pro plnění náročnějších úkolů, které jsou pro Riaanu příliš obtížné. Vzhledem k jeho velikosti a obratnosti pro něj není žádný problém dostat se i do těch nejnepřístupnějších zákoutí; jeho pomoc oceníte i pří úkolech, které budou potřebovat čtyři ruce. Ovládání obou postav probíhá obdobně: analogová páčka slouží pro pohyb, pod křížkem je zbraň. Většinu herního času strávíte v kůži hlavní hrdinky; pasáží, kdy bude zapotřebí využít pomoci robota, je málo a když už se najdou, nebudete po nich muset ani pátrat. Tím ztrácejí na kouzlu: mizí tak jakýkoliv prvek překvapení. Hratelnost celkově je na tom ostatně velice podobně. Dělí se prakticky jen na dvě části. Na pasáže, kdy s hrdinkou chodíte po chodbách základny / dostáváte se přes nepřístupné lokace pomocí akrobatických kousků. A na momenty, které nastanou, když v rámci vykonávání první části hry narazíte na nepřítele.

Přítomnost dvou postav je trestuhodně nevyužita. Respektive: občas se využití dočká, ovšem vy z něj nadšeni nebudete. Ať už proto, že hra předem vykřičí, co je zapotřebí s hrdiny udělat (svítivě žlutou barvou je označeno místo interakce, kam je nutné dopravit robota, následně je vám sděleno, co s ním dál), nebo kvůli nepřesnému ovládání. Analogová páčka je v tomto případě dost nešťastným řešením, nebo lépe řečeno nepřesným. Robota totiž můžete využít i při boji. Stačí ho vyslat na nepřítele, který je následně znehybněn a vy získáte dostatek času na provedení útoku. Právě kvůli ovládání však této možnosti budete využívat jen zřídkakdy. Když je nepřítel znehybněn, můžete ho zlikvidovat pouze z bezprostřední vzdálenosti (což je dle mého skromného názoru ptákovina, ale budiž). A v tom je právě onen problém: pohyb je nemožný, kdežto střelba se jakžtakž zvládat dá. Paradoxně tak nemáte na své straně výhodu, ale spíše se o ni obíráte. Takže se vyplatí držet tradičního řešení a na robota nespoléhat.

Hratelnost kromě stereotypu trpí dalším neduhem – kolísavou obtížností. Nikdy si nemůžete být předem jisti, jak nepřítel zareaguje. Střídají se mise, kdy nepřátelé padají jeden za druhým a vy s nimi nemáte nejmenší problém, s misemi, které budete opakovat i desetkrát, než jimi projdete bez újmy. O potřebné osvěžení se snaží různé minihry, ovšem efekt to nemá žádný. Jednak jich je málo, druhak nejde o nic, co bychom už neviděli (jeden příklad za všechny – létání na Zeeovi).

Světlé stránky
  • grafika
  • dvě hratelné postavy
Temné stránky
  • stereotypní hratelnost
  • minihry
  • ovládání

Grafika je snad jediným prvkem hry, ke kterému nemám větší výhrady. Jistě by se daly najít chyby, třeba při pohledu na okolí lokací – není zrovna dvakrát detailní. Jde však opravdu pouze o drobnosti, které nenarušují výsledný dojem. Zvuky si drží tradiční hvězdnoválkovou úroveň, hudba jakbysmet. Finální verdikt tak není těžké odhadnout. Kromě závěru o grafice předešlé odstavce nevyznívají nejlépe. Star Wars: Lethal Alliance sice dokáže pobavit, ovšem pouze stylem „hraju deset minut, hodinu dělám něco jiného, pak se k hraní vrátím“. Změna vývojáře není oproti Relevations poznat... výsledek je zase nic moc.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 6/10

Průměrná hra, která nepřináší nic nového. A i to „staré“ trpí mnoha nedostatky, především pak stereotypními misemi.

Celkové hodnocení: 6/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A