Recenze: Starship Troopers – broučí orgie

Bug může být buď brouk, nebo chyba v počítačovém programu. V našem případě jde o mimozemskou bestii s jediným záměrem: zabít všechny lidi. Pomáhat jí v tom bude miliarda sourozenců za asistence podobného množství chyb v počítačovém programu. Takže nakonec je tahle hra opravdu plná brouků všeho druhu.

Typ hry: válečná FPS
Minimální konfigurace: procesor 2.0 GHz, 512 MB RAM, 4 GB HDD, 128 MB RAM GPU
Doporučená konfigurace: procesor 3.0 GHz, 1024 MB RAM, GeForce 6800
Testovací konfigurace: AMD 2,6 GHz, 512 MB RAM, GeForce 5700 256 MB
Výrobce: Strangelite
Vydavatel: Empire Interactive
Distributor: US Action (

Říkáme tomu prostě „válka s brouky“.

Citát z knihy „Hvězdná pěchota“

Film Hvězdná pěchota patří k těm klasickým dílům, na něž se zkrátka nezapomíná. Díky svému provedení i obsahu překonávají nástrahy času a zůstávají stejně přitažlivé ještě dlouhé roky po svém uvedení. Tohle se druhé hře (jako první vyšla v roce 2000 izometrická válečná strategie od Hasbra) na motivy jmenovaného filmu jistě nestane. Právě naopak: čím dříve na ni zapomenete, tím lépe pro vás. Já z ní mám noční můry po celý ten týden, co se s ní kvůli recenzi trápím. A to jsem o ni tolik stál!

Kdopak to spí ve vaší posteli? * Zprávy z domova * Na palubě se často uklízí

Původní kniha (od klasika sci-fi žánru Roberta Heinleina) i film od vynikajícího režiséra Paula Verhoevena (Robocop nebo Total Recall) vyprávěly fascinující příběh z budoucnosti, kde je lidská společnost vystavěna na Nietzchovských principech „nadčlověka“ mezi stádem. Téměř fašistická karikatura společnosti rozdělné na kasty právoplatných občanů a „těch ostatních“ čelí hrozbě vyhlazení od mimozemské rasy vražedného hmyzu. Militaristicky laděná společnost přijímá výzvu s radostí a tisíce mladých lidí se s fanatickým nadšením po hlavě vrhají do mlýnku na maso.

Smějící se granát... hahaha * Doruda rozžhavená základní zbraň, nezbytná rekvizita hry * Fotorealistické prostředí:-)

I z těch několika řádků lze vycítit, jak zajímavé původní dílo bylo (někteří dokonce nikdy nepochopili že záměrem byla satira a kritika, takže označili dílo za fašismus propagující). Ve filmu se tato bohatá původní látka obestřela dech beroucí vizuální podívanou (lidské armády bojující s tisícovými armádami obřích brouků). Když jsem se doslechl, že tohle všechno si nyní budu moci prožít ve svém milovaném žánru střílečky z vlastního pohledu, kde díky špičkové technologii budu čelit stejně početným lavinám hmyzu, nemohl jsem se nadšením dočkat.

Jako živá, že? * Bojový oblek speciálních jednotek známe z knižní předlohy * Jako ve středověku...

Hra byla v přípravě několik let a během té doby moje očekávání ještě zesílilo. Stalo se tak po návštěvě loňského koncertu herní hudby v Lipsku. Kromě jiného tam totiž hráli ústřední melodii z připravované Starship Troopers (tenkrát ještě pro jiného vydavatele) a hudba to byla snad vůbec nejlepší, co na daném koncertě zazněla. Za monumentálních tónů silné válečné melodie jsem zavíral oči a představoval si, jak unikátní válečnou akci nám po všech těch omílačkách z druhé světové války Hvězdná pěchota přinese. Na rozdíl od mnoha kolegů jsem zkrátka čekal od této hry docela hodně… a možná právě proto jsem tolik zklamaný.

Začněme od toho nejhoršího, co vám znepříjemní už první kontakt s hrou. Technické zpracování je natolik žalostné, až by se mohlo zdát, že hrajete nedopatřením uvolněnou rozpracovanou alfa-verzi hry (možná si vzpomínáte na Doom 3). Setkáte se s tímhle problémem již během instalace (po dokončení zdlouhavého kopírování a rozbalování 4 GB dat na disk se hra zeptá na update z internetu, pokud ho povolíte, hra spadne a musíte tím projít znovu), ale také při každém vstupu do hry: nahrávání každé úrovně trvá odhadem dvě minuty, vypadávání zvuku a další zásadní problémy jsou zcela pravidelné.

Tma, brouci a masakr... vrrrrrrrrrrrrrrrr

Krátce po začátku hry jsem se kvůli těmto problémům přestal rozčilovat a začal jsem se prostě smát. Uznejte sami, že když po stisknutí tlačítka „quick save“ hra na čtvrt minuty (někdy i více) zamrzne, připadá si člověk jako hlavní postava v kvalitní parodii. A to nemluvím o tom, že „quick load“ znamená stejně dlouhou nahrávací dobu, jako normální nahrávání úrovně (minutu až dvě). Pokud víte, že slůvko „quick“ znamená „rychlý“, pak máte opravdu dobrý důvod se smát. A já si myslel, že podobné problémy byly vyřešeny již nějakých deset let zpátky (a pět let zpátky na konzolích:-)).

Oblíbená scéna z filmu: brouci!... moc brouků!... úplně nejvíc brouků!!

Jakkoliv je zvláštní věnovat v recenzi takový prostor chybám v programu, nemohu v tomto případě jinak. I když má hra také nějakou tu kladnou stránku, technické problémy na vás vyskakují v každém okamžiku hraní a dokonale vám otráví herní zážitek. Bohužel technické problémy nesouvisí jenom s optimalizací (proces vyladění výkonu na nejlepší možnou míru, o kterém autoři nikdy neslyšeli – nebo si jej už zkrátka nemohli dovolit z časových/finančních důvodů… a vydali hru bez optimalizace). Technické problémy sráží také jinak docela slušnou grafiku.

Ještě větší brouk přichází * Ostřelovačka souvisí s nejhloupější pasáží hry * Oslepení zábleskem od gigantické světlušky

Na mnoha obrázcích vypadá hra až překvapivě dobře (na těch mých ani ne, protože jsem si pořád naivně myslel, že se hra cuká kvůli slabému výkonu mého PC a tomu jsem také přizpůsobil nastavení grafiky). Všechny ty textury broučí kůže, lesk kovových povrchů a fotorealistické textury zbraní přímo z filmu působí silným dojmem. Jenže pouze do okamžiku, než je uvidíte v pohybu. Problém nese jméno animace. Takhle odbyté animace postav jsem za poslední roky nikde neviděl a samotní brouci, jakkoliv vypadají zblízka hezky (dostatečně strašidelně), jsou nekonečně směšní. V dálce jsou to totiž jenom sem-tam poskakující 2D plochy, zatímco nablízko jsou to dopředu-dozadu poskakující křečovité nesmysly.

Hledejte šest rozdílů... eee tedy maskované ostřelovací brouky * Velký brouk víří kolem sebe tolik prachu, že není vidět:-))) * Tenhle raketomet umí střílet i atomovky!

Vrcholem vší drzosti autorů je nekonečně stupidní hratelnost. Nedávno jsem měl tu čest s budgetovou hrou Land of Dead, která měla naprosto ubohou grafiku, nicméně byla neskutečně zábavná, napínavá a atmosférická (Quake 4 nebudu srovnáním s tímhle odpadem vůbec ponižovat). Hratelnost Starship Troopers lze snadno popsat slovy „přesuň se z bodu A do bodu B a po cestě postřílej 10000000 stejných nepřátel municí z nejslabší základní zbraně, protože do ostatních zbraní ti dojdou náboje“. Zní to šíleně nudně a hloupě, viďte? A přesně takové to také je.

Zrovna si říkáte že větší blbost už to být nemůže… a šup, objeví se brouk, který jde zabít jen „určitou-zbraní-z-určitého-úhlu-za-určitých-okolností-typu-když-se-mu-zvednou-krovky-na-očích“, což je samozřejmě cíl mise. Možná by to i bylo zábavné řešit, kdyby tam takových brouků nebylo podezřele moc a nemotaly se kolem nich ty stovky řadových nepřátel, skrz které nejde dost dobře střílet ani se hýbat. Moje frekvence sprostých slov bývá u her poměrně nízká (spíše mlčím a více se soustředím, když mi něco nejde), ale Starship Troopers mě rychle kvalifikovala na mistrovství světa ve vymýšlení nadávek.

• Věrnost předloze
  • Dialogy a ozvučení
  • Původní záměr
  • Pasáž obrany základny z dema
  • Nulová optimalizace
  • Animace "postav"
  • Mizivá zábavnost
  • Lov ostřelovačkou ve tmě
  • Ochrana stupidních spolubojovníků

Jak mám svoji recenzi uzavřít, abych vás dostatečně varoval? Snad jste již pochopili, že Starship Troopers mě strašlivě zklamala. Věřte mi však, že právě já jsem se na ni velice těšil a mám ve zvyku přehlížet spoustu chyb, když se mi hra alespoň něčím líbí. Starship Troopers ale prostě nemůže zachránit vůbec nic. Že jsou tam stovky nepřátel zaráz? Hm, není to náhodou standard u nové generace her? Že jsou tam vystříhané záběry z filmu? Horšího zneuctění se mu snad ani dostat nemohlo. Jediným skutečným kladem zůstávají podařené dialogy, zřejmě jediná věc ve hře, na kterou bylo dost času a peněz. A zmínil jsem vůbec, že ta báječná hudba z koncertu v Lipsku nakonec ve hře vůbec není, protože nastaly problémy se smlouvou s původním skladatelem? Mám tedy jen jednu jedinou otázku pro autory hry na závěr: děláte si z nás legraci - nebo jste to mysleli vážně?

Grafika: 5/10
Hudba: 5/10
Zvuk: 9/10