Recenze: Stronghold Legends – legenda sama o sobě?

Při východu slunce zazněl válečný roh a já v tu chvíli pocítil, že není něco tak, jak má být. Choval jsem naději, že se tak nestane, ale opak byl pravdou – začala válka. Draci vzlétli do nebes, mohutní obři vzali své kyje, ani kouzelníci nezůstali bez povšimnutí. Naráz vyšly stovky, ne-li tisíce vojáků po jejich boku, odhodláni bojovat na život a na smrt. Začal se psát neuvěřitelný příběh.

Typ hry: RTS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Pentium IV 1GHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium IV 2 GHz, 768 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Firefly Studios (
Vydavatel: 2K Games (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Přišel jako obyčejný rekrut chtivý války. Odešel jako král, jehož jméno zůstalo nezapomenuto a dodnes se o něm praví mezi lidmi. Řeč je o strategii Stronghold, jež svého času slavila nečekaný úspěch a zapsala se nesmazatelně do paměti mnoha hráčů. Netrvalo dlouho a setkali jsme se i s jejím (samostatně spustitelným) rozšířením Stronghold Crusader. Ovšem jak se říká: opakovaný vtip není vtipem. Pár inovací, změn, nová kampaň a přidané mapy nestačily. Firefly Studios se proto rozhodli přijít se zcela razantní změnou a v podání Strongold 2 přinesli opěvovaný třetí rozměr a spousty změn v herním konceptu. Každopádně hratelnost zůstala prakticky nezměněna, díky bohu si tak mohli všichni oddychnout a ještě s větším napětím očekávat další pokračování, nesoucí podtitul Legends. Jaké novinky nás čekají nyní?

Nepřítel. Zabít! * A další – koukám, že se pěkně množí * Nepřítel obsadil hradby... jejda.

Nová hra nebo datadisk?

Historie Strongholdu

Stronghold – 1993

Možná to ani nevíte, ale už v roce 1993 vyšel první Stronghold, který však pocházel z dílen jiného výrobce (Strategic Simulations). Jednalo se o vůbec první trojrozměrnou RTS, založenou na pravidlech Dungeons & Dragons, v níž jste stavěli města, těžili suroviny a budovali vojska. Hlavní roli zde hráli elfové, hobity trpaslíci a jiná stvoření. Nicméně se současným Strongholdem asi nemá kromě žánru nic společného.

Stronghold – listopad 2001

Přicházely pomalu Vánoce, když do obchodů vtrhla originální a nápaditá strategie Stronghold. Tým Firefly Studios si na ní dal opravdu záležet a povedla se takřka ve všech směrech: počínaje hratelností, přes parádní souboje až po precizně nakreslenou grafiku. Prostě RTS jak má být.
Hodnocení – 9/10
Recenze

Stronghold Crusader – říjen 2002

Stronghold Crusader je mnohými označován spíše jako samostatně spustitelný datadisk původní hry, který kromě nových kampaní, map a pozměněné grafiky nepřinesl nic nového. Pro fandy se přesto jednalo o povinnost, i když všichni věděli, že jde spíše o ždímání peněz z poctivých hráčů.
Hodnocení – 6/10

Stronghold 2 – červen 2005

Před více jak rokem jsme se dočkali oficiálního druhého pokračování, které přineslo vytoužený třetí rozměr. Podle ohlasů se přechod do 3D povedl, byť jej někteří zatracovali. Hra se ale bohužel nevyhnula řadám zbytečných bugů, špatné AI jednotek a na tehdejší dobu větším HW nárokům.
H
odnocení – 6/10
Recenze

Váhám, kam bych Stronghold Legends zařadil. Opravdu se jedná o novou hru? O jakýsi Stronghold 3? Nebo spíše, stejně jako v případě Stronghold Crusader, o nepřímé rozšíření, jež jde spustit bez nutnosti mít nainstalovaný Stronghold 2? Pravda se nachází někde uprostřed. Legends do hry přináší oproti svým předchůdcům mýtická stvoření, kouzla a vše, co jinak řadíme do fantasy. Asi tak zklamu všechny, co očekávají zase jednou pořádnou realistickou strategii. Ve Firefly Studios chtěli tentokrát jít jinou cestou a rozhodli se zkusit něco nového. Největší vliv změn je přitom vidět na singleplayerové části hry, kde se počet misí vyšplhal k číslu dvacet čtyři.

Asi ještě nikdy nebyl ve Strongholdech kladen tak velký důraz na příběh jako nyní. Budete si moci zahrát jak za legendárního krále Artuše, tak severského Siegfrieda, nebo zlého Drákulu, přičemž každá ze jmenovaných stran je dost odlišná. Nicméně v kampani se všechny odemknou až postupem času, v závislosti na tom, jak daleko se dostanete. Obtížnost se totiž pozvolna navyšuje a hru za takového Drákulu (v žebříčku obtížnosti nejtěžší) by nováček podle autorů nezvládl. Pokud byste si přece jenom chtěli zvolit nejtěžší variantu, hru za stranu temnot, můžete zkusit své štěstí v jakémsi testu zkušeností a schopností – v The Legends Trails. Nabízí hned ze začátku všechny tři hratelné národy a jednotlivé mise. Každopádně laťka obtížnosti zde nebyla nastavena nízko, buďte proto na pozoru.

Moje pomalu vzkvétající říše * Zimu, tu já rád * Dráček

Opomenout však nesmím ani samostatné mapy, kterých je ve Stronghold Legends několik desítek. Nejvíce je hráč ocení při multiplayerových kláních, zato v singleplayeru díky poměrně silné kampani spíše postrádají smysl. Nic vás k nim mimo souboje s přáteli asi nebude lákat, alespoň u mne tomu tak bylo. Síla Stronghold Legends je totiž stejně jako v předchozích dílech ukryta spíše v multiplayeru.

Změna je život

Draci, vlkodlaci, obři, kouzelníci... máte rádi fantastické světy plné podobných stvoření? Jak jsem již řekl v úvodu, Stronghold Legends se liší od svých starších bratříčků a přináší do středověkého světa kouzla a pohádková stvoření. Díky tomu ale ve Firefly Studios museli pozměnit základní žebříčky vlastností některých jednotek, což se týká nejvíce lučištníků. Právě oni už nedisponují takovou sílou, jakou byli obdařeni ve Stronghold 2. A netýká se to jen jich. Podobný zákrok autorů však lze pochopit k vůli vyváženosti soubojů.

Menu hry je díky animovanému drakovi efektivní * To samé by se dalo říci o úvodní animaci * Vskutku povedený obrázek

Do jejich průběhu totiž nemalým podílem zasahují ony speciální jednotky, například draci. V tomto případě se jedná o prakticky jedno z nejsilnějších stvoření ve hře. Drak disponuje smrtící silou, ničí vše, na co přijde, k tomu všemu se dokáže sám regenerovat, a tak se z něj stává postrach celého okolí. Chraň vás Bůh s ním přijít do kontaktu a ochraňuj Bože nepřátele, na které jeho ohnivý dech pošlete. Nicméně zadarmo dnes nedostanete nic, což platí i o jeho vybudování, nebo – chcete-li – vyšlechtění. K tomu, abyste si jej mohli pořídit, budete potřebovat hodně času, surovin, budov a dalších podobných věcí. Trpělivost ale růže přináší a čekání na chvíli, kdy drak spatří světlo světa, opravdu stojí za to. Ne nepodobně by se dalo hovořit i o obrovi, jehož sílu oceníte zejména u ničení hradeb nebo při rozmetávání velkých vojsk.

Nemyslete si však, že „běžní“ vojáci přešli ve Stronghold Legends do ústranní. Pořád hrají velkou roli v soubojích a při dobývání hradu se bez nich neobejdete. Například obsadit hradby je věru nelehký úkol, a tak jsou „běžci“ se žebříky na zádech k nezaplacení. Stejně tak katapulty pro likvidaci budov nebo většího uskupení vojsk na dálku. Mohl bych pokračovat dále a dále, ale nebudu – zkrátka pořád se jedná o Stronghold, což platí dvojnásob o celém herním systému.

Vojáci, do boje! A ne, že zdrhnete * Tak kam se vydám? Ty vlny působí hůř než kocovina

Chcete postavit vojáky? Fajn, ale nejprve jim obstarejte zbraně. Jejich výroba však stojí železo a úsilí, lidé proto musí něco jíst – od toho tu máte farmy a podobné budovy, třeba pro pěstování plodin. Každopádně ani jedna ze zmíněných věcí vám bude na nic, pakliže nebudete mít dostatek lidí ve svém městě. Abyste si tedy jejich počet udrželi, či jej ještě pozvedli, stačí stavět obytné domy – ovšem i ty něco stojí. Kámen a dřevo vám nikdo zadarmo nedá, tudíž si jej musíte nejprve natěžit a zpracovat. V tomto ohledu se zkrátka Stronghold příliš nezměnil, přestože mi přijdou některé aspekty zjednodušené. Ale to už je asi zapříčiněno současným trendem a dobou.

V druhé a závěrečné kapitole se dočtete o tom, že Stronghold zdaleka není bez chyby, dozvíte se, jak vypadá a samozřejmě vám bude odhaleno i celkové hodnocení.

Žánr: Strategie
Výrobce: Firefly Studios | Webové stránky hry