Recenze: Stronghold Legends – legenda sama o sobě?

Při východu slunce zazněl válečný roh a já v tu chvíli pocítil, že není něco tak, jak má být. Choval jsem naději, že se tak nestane, ale opak byl pravdou – začala válka. Draci vzlétli do nebes, mohutní obři vzali své kyje, ani kouzelníci nezůstali bez povšimnutí. Naráz vyšly stovky, ne-li tisíce vojáků po jejich boku, odhodláni bojovat na život a na smrt. Začal se psát neuvěřitelný příběh.

„Pár“ vad na kráse

Jako každá hra má i Stronghold Legends nějaké mouchy. Tedy, mohl bych polemizovat o tom, zda-li se nejedná spíše o zmutované obří hmyzáky, ale o tom si udělejte obrázek sami. Už při prvním kontaktu jsem byl zděšen, jak „smysluplně“ reagují vámi ovládané jednotky na dané příkazy. Důkaz?

Za koho si zahrajeme? Výběr je velký * Ouuu, hradby jsou zničeny! * Potichu se musím dostat k nepříteli

Zrovna jsme se plazili do strmého kopce, když v tu ránu na nás z jeho vrchu vyběhly dobré dva tucty vlkodlaků. Uvědomil jsem si, že je pozdě na útěk a přestože jsme byli v nevýhodné pozici, zavelel jsem raději útok. Nevěřil jsem, nedoufal. Děs nahánějící řev mých vojáků, odhodlaných bojovat, ve mně ale náhle zbudil pocit naděje. Dostal jsem chuť všechny vlkodlaky rozsekat, přestože se bitva jevila jako předem prohraná. Vojáci ale udělali něco, co jsem nečekal. Sice krvechtivě řvali, avšak utíkali pryč, jen co jim nohy stačily. „Vy tupani, otočte se a běžte na ně!“, zařval jsem několikrát, a stále nevěřícně pozoroval, co dělají. Věděl jsem, že práce rytíře není lehká, ale tohle? Ovšem nic se nedělo – vojáci utíkali dále, až mi zmizeli docela.

Člověk aby si pořídil sadu náhradních nervů (v ceně s antistresovou soupravou zdarma), jak neustále klikal na nepřítele a přestože vojáci zareagovali na „útok“, pořád pokračovali dále a dále v původní chůzi. Protivníci mezitím vesele sekali jednu jednotku za druhou a nezbývalo než jen bouchat do klávesnice a proklínat tvůrce. Ať mi nikdo neříká, že si nemohli páni autoři s AI jednotek pohrát více. Tím to ale nekončí, ba právě naopak. Ještě před deseti lety by se dalo přetrpět procházení jednotek různými objekty. V dnešní době ale jen nevěřícně kroutím hlavou a s ústy otevřenými do kořán. „On prošel zdí?! Jak to udělal?!“

Za chvíli to budou mít za sebou * Tak kdo z koho, hoši? * No nic, myslím, že si dám kafe

Zároveň mi mnohdy vadila dosti pomalá chůze určitých druhů vojáků, nejvíce však rytířů. Chápu, že v brnění, které nosili na sobě, nemohli nacvičovat balet, ale jejich hlemýždí chůze je nervydrásající. Nepotěší přitom situace, kdy zaměříte více typů jednotek a přestože mají některé rychlejší nohy, přizpůsobí své tempo té nejpomalejší z nich. Fajn, je to logické, ve strategiích naprosto běžné, ALE to by autoři museli nejprve najít rozumný rozdíl mezi pomalostí a rychlostí. Nejvíce se mi zmíněný nešvar vymstil při útoku, kde se moji vojáci pohybovali pomalu a mezitím je tak hravě rozmetaly dva nepřátelské katapulty. Co k tomu říct víc.

Přece je na světě krásně

Stronghold Legends běží na stejném enginu, jako jeho předchozí bráška Stronghold 2. Grafika tak zůstala stejná, na dnešní poměry ale průměrná. Nicméně jsem rád, že neklade na hráčův počítač nesplnitelné nároky a jde si tím pádem vychutnat téměř plné detaily i na průměrných konfiguracích. Jenže ne každý se spokojí s její úrovní. Vojáci a jiná stvoření, zejména pak draci, nepobrali mnoho polygonů, textury působí neostrým dojmem a některé animace ani nestojí za řeč. Snad nejhorší je jejich „zpomalování“. Výše nakousnutý problém s rychlostí jednotek totiž dosti souvisí také s animacemi.

Zase ty zrůdy! * Takové párátko na zuby nemáte, co? * Nejdůležitější je obsadit hradby

Vojáci sice uberou na kroku, ale zůstane jim jedna a ta samá animace většinou napodobující běh. Dokážete si představit, jak to potom vypadá ve hře, kde jdou jednotky krokem, a přitom „zpomaleně“ běhají? Ojééje, Matrix pronikl už i do Strongholdu. Škoda, že k tomu autoři nenaučili postavy ještě tancovat.

Hudba obecně ve hře není špatná. Konečně jsme se dočkali nových skladeb ladně doplňujících atmosféru, jež se průběžně proměňují podle dané situace (útok, poklidný dýchánek na dvorku s dráčkem a podobně). Vcelku vzato není hudební doprovod špatný, tu a tam bych ale přivítal, kdyby byl více agresivní, kdyby více dotvářel dojem a zasahoval do děje. Jeho nedostatky ovšem alespoň z části zastiňují solidní zvuky.

Drak – jeho síla nezná mezí * Samá kouzla a čáry, ale kde tady máte mekáč? * Malebná vesnice v nemalebné krajině

Co teď?

Co jednou začne, jednou také skončí. Pokud byste tedy náhodou jednoho dne všechno dohráli, máte ještě jednu možnost, jak si zkrátit dlouhé chvilky. Ve hře je zabudován editor map, díky čemuž si jde vytvořit prakticky libovolnou prostranství a do něhož můžete dávat téměř cokoliv. K několika desítkám map tak mohou přibýt další, nové kousky. Záleží pouze na vaší tvořivosti a na tom, zda-li vás to bude bavit.

• Poutavá kampaň
  • Tři opravdu odlišné národy
  • Multiplayer
  • Fantazijní pojetí
  • Spousta map
  • Editor
  • Horší grafika
  • AI jednotek
  • Některé animace vojáků
  • Někomu se nemusí fantazijní pojetí líbit

Stronghold Legends celkově není špatnou hrou, nabízí pár novinek, menší úpravy, nicméně v jádru je to stále starý dobrý Stronghold. Jen mne mrzí, že si páni autoři nepohráli více s umělou inteligencí jednotek, s jejich procházením zdmi nebo „zpomalenou“ chůzí. Taktéž by si grafické zpracování zasloužilo zlepšení, ale co naplat. Mohlo to být lepší, spousta chyb je naprosto zbytečná, snad alespoň některé odstraní případný patch. Každopádně, pokud jste rozenými stratégy, neměli byste nový díl/samostatně spustitelný datadisk (jak chcete) minout. Berte nebo nechte být.

Stronghold Legends se opírá o magii a kouzelná stvoření, přesto však nabízí uvěřitelné souboje a poutavou kampaň. Bohužel se nevyhnul zbytečným a nepříjemným chybám, které jej zbytečně srážejí.

Celkové hodnocení: 6/10

Žánr: Strategie