Recenze: Sturmtrupp Mars – nehostinný Mars

V Handy Games ani po letech neztrácí dech. Autorům se očividně nechce shazovat nezvykle vysoko nastavenou laťku kvalit všech svých titulů, a proto si dali záležet také na nové mobilní strategii Sturmtrupp Mars. Písečné duny Marsu vás pohltí a už nikdy nevydají zpět.

Žánr: Strategie
Platforma: J2ME
Testovací hardware: Nokia 6680
Hru poskytl:
WapStranky.cz

Mars je už odedávna považován za něco zvláštního, stal se symbolem „marťanských“ povídek a jeho do ruda zbarvené pouště jakoby připomínaly krev. Ani titul Sturmtrupp Mars přitom neplánuje vyprávět pohádkové příběhy o zakletých princeznách na rudé planetě. Spíše snoubí atmosféru z věhlasné Duny v kombinaci s neutuchajícím přílivy mimozemských brouků á la Hvězdná pěchota.

Laser nebo kulky?

Úkol je v každé misi jasný (jak v kampani, tak samostatné mapě) – zuby-nehty braňte základnu a za žádnou cenu slizké příšery nepusťte k hlavní budově. Její zničení by znamenalo konec, který si ostřílený válečný veterán, jako právě vy, nesmí dovolit. Že se k vám bude ze začátku nahlížet spíše s nedůvěrou, na to si budete muset zvyknout. Nedostanete ani mnoho prostředků, jimiž byste mohli provrtat těla vetřelců, lepší technologie na vás totiž čekají až v pozdější části hry.

Zapomeňte ale rovnou na tanky, pěchotu a jiné mobilní jednotky. V případě Sturmtrupp Mars hrají prim nepřítelem obávané obranné věže, které je třeba šikovně rozmísťovat po mapě, opravovat po tvrdých útocích a případně upgradovat na lepší stupně. Díky tomuto řešení bojů přitom odpadlo mnoho problémů, které s sebou strategické hry pro mobilní telefony mohou přinést, a v důsledku se ocitnete před překvapivě hratelnou záležitostí, která chytne a nepustí.

Nepřítel se rozhodně nehodlá vzdát a v každé misi vás zahalí vlnami nepříjemných útoků, jimiž můžete vzdorovat jen šikovně rozestavěnými budovami na mapě. Naštěstí vás hra ihned nepotopí zdrcujícími útoky a jako bonus znázorní na mapě bod, ze kterého se brouci začnou valit. Později ovšem vstanete před nepříjemnými rozhodnutími, neboť se na herní ploše objeví několik inkriminovaných míst a jisté bude, že útok půjde pouze z jednoho z nich. Kde tedy rozestavíte věže? A jaké?

Nesmíte zapomenout ani na finance, jichž máte často až žalostně málo. Útočné budovy prvního stupně sice nestojí mnoho, ale konečný efekt v podobě zlikvidovaných nepřátel se na ceně znatelně projeví. Že pak většinou budete nuceni sáhnout k upgradům, o tom není sporu. Sturmtrupp Mars však naštěstí nabízí i možnost stavět rovnou upravované věže, čili pokud budete mít dostatek peněz, můžete sáhnout k silnější alternativě.

Prostě a jednoduše

Ostatně, důležité je zabít co nejvíce bestií – za ně totiž získáváte peníze, takže po každém přežitém útoku není problém opravit škody a případně postavit další stavení nejen v podobě radarů, energetických budov a podobně. Jejich přítomnost na vaší základně zároveň odemyká nové jednotky, vylepšení a další výhody. Zkrátka, koncept starých RTS her je u Sturmtrupp Mars opravdu znát, byť ve zjednodušeném provedení. Když k tomu připočtu takzvané posily v podobě odkrytí celé mapy nebo rychlých oprav (občas se v průběhu mise zmíněné výhody naskytnou), nemám, co bych po stránce hratelnosti vytknul.

• Jednoduché ovládání
  • Propracovanost
  • Spád a svižnost
  • Grafické zpracování
  • Hra byla testována na více telefonech, ani na jednom však nešly zvuky :-(
  • Žrout času

A jestli mě Sturmtrupp Mars něčím opravdu překvapil, tak zejména ovládáním a celkově odlehčeným pojetím. V důsledku ovšem hra rozhodně nepůsobí špatně a také grafická stránka dává znát svoji vysoce postavenou pozici mezi RTS tituly. Okolí je detailně zpracované, písečné pouště Marsu připomínají první dva díly strategie Dune (pokud nejste ve sněhu nebo na jiné ploše)... Jen mne zamrzela nefunkčnost zvuků. Vyzkoušel jsem hru na třech mobilních telefonech a ani na jednom se nechytly. Inu, malý nedostatek na jinak skvěle zpracovaném díle. Koupí této strategie zkrátka neprohloupíte.

Originalita: 3/10
Atmosféra: 8/10

Sturmtrupp Mars je skvělá strategie, která triumfuje především díky jednoduchému ovládání, nečekaně svižné hratelnosti a skvělé grafice. Škoda v mém případě nefunkčnosti zvuků...