Recenze: Sublustrum – bláznivý výlet do Třpytosvěta

Zde se žádné meze nekladou. Vězte, Sublustrum je špinavý na kost a přitom krásný, šílený a zároveň úplně normální. Tohle bude zajímavá jízda.

Vy, co ovládáte jen náš krásný mateřský jazyk, radujte se. Hra je v češtině, včetně dabingu. Ovšem v tomto případě nevím, jestli je to ku prospěchu věci. Jistě, je příjemnější nemuset si text či mluvené slovo pracně překládat, otázkou je, zda to zážitek spíše nekazí. Opět se totiž jedná o jakýsi pochybný dabing, jehož kvality si pochvalu nezaslouží, alespoň ode mne určitě ne. Bohužel nebo bohudík, existují často horší případy, tento je alespoň průměrný.

Překladatelskému týmu musím vytknout ještě jednu věc, a to špatnou koordinaci překladu textu a mluveného slova, často se pasáže neshodovaly a dabér kupříkladu místo srpen řekl říjen, občas dokonce vynechal celý odstavec. Podle mého názoru je příjemnější číst titulky česky a rozhovory poslouchat v originálním jazyce, jako to nedávno ukázal titul Dead Space. Česká scéna má rozhodně co zlepšovat, nejsem ale zrovna přesvědčený, že se něco změní.

Ruští kouzelníci

To, co nám vývojáři šoupli na obrazovky, je nádhera. Ne nádhera ve smyslu zelené zahrady s poskakujícími králíčky, ale ve smyslu stylizace a designu lokalit. Nejvíce na mě zapůsobila první polovina hry, která se odehrává v bytě plném oprýskaných zdí a zrezivělých trubek. Hodně jsem vzpomínal na Otherworld ze série Silent Hill, i když v našem případě se nejedná o horror. Dost dobře si ale dokážu představit tvůrce Sublustrumu při pomocných pracích v Konami, určitě by dokázali dodat svěží vítr při zachování stejně hutné atmosféry.

Hodně jsem vzpomínal na Otherworld ze série Silent Hill, i když v našem případě se nejedná o horror

Druhá polovina pak působí až pohádkovým dojmem, kdy depresivní styl nahrazují procházky po opuštěném pouštním městě. Vše je pak zobrazeno v dvourozměrné grafice skrze oči hlavní postavy. Párkrát mě absence třetího rozměru zamrzela, jelikož by se zážitek ještě více umocnil, ale to už jsou jen pihy na kráse. Výhodou je alespoň relativní nenáročnost titulu, přeci jen není zapotřebí složitých grafických výpočtů.

Technická stránka je tedy v pořádku. Ani hudba neurazí, dobře podkresluje atmosféru, i když na samostatný poslech to není (soundtrack je k dispozici v mp3 formátu přímo u hry). Největší problém tkví v obtížnosti, některé hádanky jsou neúměrně těžké a zbytečně frustrují. Na druhou stranu dopomáhají prodloužit velmi krátkou hrací dobu, kterou odhaduji na nějaké čtyři hodiny, nejsem si ale jistý, jestli je toto ta pravá metoda k ukojení hladových hráčů.

TIP: Všímejte si detailů. Některé předměty jsou velice malé a snadno dokáží uniknout vaší pozornosti.

Sublustrum je projekt, který by rozhodně neměl ujít vaší pozornosti, zvláště pokud jste náruživí hráči adventur. V dnešní době plné stříleček a strategií jde o příjemné zkrácení volné chvíle něčím, co dovolí hráči v klidu popřemýšlet a nehnat ho do cíle pod časovým limitem. Jistě, neobešlo se to bez chybek, ale je zde několik aspektů, které je s přehledem odsunou do pozadí a připraví pro vás nerušenou cestu podivným místem, jakým Třpytosvět rozhodně je.

Já osobně jsem si minimálně zavzpomínal na staré dobré časy, což může pro někoho být také dostatečným důvodem. Nezbývá než popřát „point-and-click“ žánru vše nejlepší do budoucna a těšit se na další přírůstky do rodiny.

Žánr: Adventury | psychologická adventura
Výrobce: Phantomery Interactive | Webové stránky hry
  • Atmosféra