Recenze: Sudden Strike 2 – náhlý úder podruhé

První díl této real-time strategie si získal docela slušný ohlas u fanoušků žánru. Do té doby bylo zvykem, že druhá světová válka se na PC objevovala skoro vždy ve formě nějaké kolové strategie eventuelně akční střílečky. Tyto mýty však Sudden Strike zbořil a dnes se na nás řítí jeho pokračování. Otázka je jasná – nabízí něco víc než jeho předchůdce?

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Minimální konfigurace: procesor 333 MHz, 64 MB RAM, 350 MB na HDD, 8 MB 3D grafická karta
Doporučovaná konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 350 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 350 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Fireglow
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)

Odpověď je také poměrně jednoduchá, ale recenze tu není od toho, aby se vše odbylo jednou jedinou větou. Druhá světová válka je stále vděčným tématem pro všechny vývojáře her, i když právě poslední dobou se čím dál víc okoukává a na řadu přichází další evropské či světové konflikty. Pterodoni se vydali s Vietcongem do Vietnamu, jedná německá firmička se vrátila až k první světové válce a už jsme tu měli několik pokusů o znázornění moderních konfliktů. Fireglow ale zůstává věrný Führerovi a jeho velkému (a naštěstí nepodařenému) plánu na ovládnutí světa.

Autoři se tím ale dostali do ošemetné situace. Válka už byla jednou dobojována, nepřátelé poraženi, slavnostní party slavnostně zahájena a co teď? Vrátit se zpátky na bojiště? Proč? Hitler snad vstal z mrtvých? Němečtí tvůrci to vyřešili šalamounsky, respektive vůbec nijak. Celou dobu se hra tváří jako by žádný první díl ani neexistoval a dvojka v názvu byla jen kosmetickou záležitostí. Přesto jsem si od začátku připadal jako kdybych naskočil do rozjetého vlaku. Tutorial vám vysvětlí pár základních činností nutných pro přežití a vypustí vás do války. Už v tutorialu se dá snadno prohrát a to nechtějte vidět první okamžiky v opravdové bitvě. Najednou zjistíte, že nevíte, kdo vám zlikvidoval půlku vaší armády, že i když máte spoustu vojáků, velitele se schopnostmi řídit tank nemáte ani jednoho, a že hlídka na strategické pozici má omylem zakázáno střílet po nepřátelích.

Vůbec celá hra jaksi předpokládá, že jste náruživými hráči se zkušenostmi z prvního dílů, protože jinak si nedovedu vysvětlit, proč se většina pokynů automaticky zadává klávesovými zkratkami. Když vezmete tutorial v každé normální hře, tak vás hra povede za ručičku skoro od začátku do konce a vysvětlí vám každou blbost a neustále vám připomíná, že kdykoliv můžete zmáčknout F1 a zobrazí se vám nápověda. Pokud se vám však dostane do mechaniky Sudden Strike 2, hra vám vydá pár pokynů a jde se na věc. Jak úžasná je rada, že vaše armáda se skládá z vícero typů jednotek (i blbec si všimne, že jeden panáček má zelenou a druhý černou barvu), když vám nevysvětlí v čem je ta která jednotka dobrá a jak účinně využívat její schopnosti. Zkušení harcovníci budou možná nadšeni, že se nemusí zdržovat věcmi, které už znají z dřívějška, ale nezlobte se na mě milí autoři - tutorial má být určen pro začátečníky. Ve hře se totiž nachází spousta různých detailů, na které musí nováček přijít postupným zkoušením a potupnou metodou pokusů a omylů, i když by se vše dalo nakrásně shrnout v tutorialu nebo alespoň v helpu, který zde z nepochopitelných důvodů chybí.

Hra naštěstí nabízí čtyři druhy obtížnosti, takže pokud po prvních chvílích neprchnete od počítače, časem se dá i na nejjednodušší obtížnosti zažít pocit vítězství i hrubou silou bez nutnosti zdlouhavého taktického rozvažování. Naproti tomu zarytí fanoušci okamžitě nastaví obtížnost "generál", ve kterém se opravdu vyplatí podrobně studovat mapu a každá mise se spíše než real-time strategii podobá složitějším šachům.

Druhou a poslední velkou chybou je podle mého názoru systém kampaní. Je jich rovných pět, což uspokojí každého válečného labužníka a umožní každému zkusit boj právě za tu svou oblíbenou mocnost (Německo, Velká Británie, USA, SSSR, Japonsko). Zatím nic strašného, jenže je tu velké ALE. U historických her tak trochu očekávám, že mi nějaká dobrá duše sdělí, kde zrovna bojuji a kdy se tak děje. Ne však v Sudden Striku - tam po zvolení kampaně hra hned bez jakéhokoliv vysvětlování skočí k briefingu první mise. Myslím, že bych nechtěl moc - stačila by mi alespoň informace, jak ke konfliktu došlo nebo alespoň mapka s místem bitvy. Stejně tak od simulace druhé světové války očekávám, že v kampani skončím s Brity u bran Berlína a ne obranou jakéhosi důležitého mostu kdovíkde. Tím Sudden Strike 2 ztrácí výhodu reálného konfliktu a degraduje spíše na obyčejnou řežbu bez hlubších historických souvislostí. Nemusí vám to vadit, ale u mě tím ztratil nějaký ten bodík v závěrečném hodnocení.

Tím naštěstí výčet velkých chyb hry končí. Připravte se opět na skvěle propracované mise, tuny jednotek a vypiplanou grafiku z prvního dílu. Pokud u Sudden Striku 2 tak dlouho vydržíte, čeká na vás zhruba čtyřicítka misí a mnohé další v multiplayeru. A pokud by to nestačilo, k dispozici je poměrně slušný editor map (a navrch ještě editor briefingů). Neříkám, že zrovna tento je ten nejintuitivnější na celém širokém dalekém světě, ale jestli si dáte s vytvářením mapy práci, výsledek bude stát za to.

Stejně jako v prvním díle hra není postavena na klasickém principu real-timovek. Žádné základny, žádné suroviny, žádná těžba. Jen vyššími armádními činiteli přidělený počet jednotek a mapa s přesně zadaným úkolem. Ač se většinou cíl mise zvrhne ve vyvražďování celé mapy, vždy je nějak zaobalen do pěkně ukecaného briefingu, aby to nevypadalo pořád stejně. Jednou musíte obsadit vesničku a zdolat případný odpor, jindy získat převratnou nepřátelskou zbraň nebo obsadit letiště, ale často nakonec musíte prozkoumávat v okolí mapu centimetr za centimetrem a hledat poslední hnízda odporu, což mi v dnešní době připadá jako přežitek. Jednou jsem za půlhodinku dobyl celé město a pak jsem další hodinu jezdil z jednoho okraje mapy na druhý, abych na konci tohoto utrpení objevil jednoho zabedněného vojáčka zabarikádovaného v budově.

Jak vývojáři slibovali, tak se taky stalo. Hra je reálnější a i kdyby jste se postavili na hlavu, obyčejní vojáci s kulomety zkrátka těžký tank nezničí. Mohou do něj střílet až do vyplýtvání munice a jen čekat až obrněný kolos otočí hlaveň, aby je poslal do věčných lovišť, ale neuberou mu jediný život. Skvěle! Naštěstí (nebo bohužel - záleží na vašem pohledu) má každá jednotka životy, takže zase tak přehnaně reálná hra není. Další novinkou je nutnost mít v každém tanku, letadle či vlaku určitý počet lidí, aby se zařízení mohlo uvést do provozu. Jeden voják sice může s artilerií střílet, ale aby ji mohl přesunout, potřebuje k tomu ještě jednoho spolubojovníka. Bombardér vyžaduje k úplné provozuschopnosti hned čtyři piloty apod. Bohužel ne každý voják může do vozidla usednout a vyrazit s ním na projížďku. U tanku bych to ještě pochopil, ale to, že elitní vojáci neumějí řídit ani obyčejný náklaďák, je docela trapné. Proto je docela důležité nenechat si zlikvidovat všechny důstojníky, neboť jedině ti dokáží řídit těžkou techniku. Jednou jsem horko těžko s obrovskými ztrátami (to víte, testoval jsem hru na nejvyšší obtížnost :-) dostal ke čtyřem nádherným naleštěným Sturmtigerům a s hrůzou jsem zjistil, že nemám ani jednoho vojáka schopného tyto kolosy řídit. A přitom k úspěšnému splnění mise stačilo zlikvidovat poslední dva tanky. Zní to jednoduše, ale jak je chcete odstranit s dvaceti vojáky s minimem munice a bez bazuky či granátu?

První ani druhý pohled na screenshoty nevykazuje žádnou změnu oproti prvnímu dílu. Ani jedinci s ostřížím zrakem pravděpodobně nenajdou výraznější změny, ale ruku na srdce - vadí to někomu? Izometrický pohled je zkrátka staré dobré 2D, které nepotřebuje s každou novou řadou GeForce přinášet nové světelné efekty. Možná by neškodilo trochu oživit statické pozadí, ale jinak si zaslouží grafici z Fireglow potlesk. Mapy jsou vypiplané do nejmenších detailů a když se dá armáda do pohybu, vypadá to jednoduše úchvatně.

• 5 kampaní - 5 stran konfliktu
  • spousty jednotek
  • přehledná grafika
  • pro začátečníky nepřístupné
  • složitý tutorial
  • chybí "uvedení do děje"

Sudden Strike 2 se zkrátka za více než rok moc nezměnil. Přibyli Japonci, pár nových prvků a nové mapy. To nic nemění na tom, že se jedná o povedený kousek, který je však místy příliš složitý a nováčkům nepřístupný. Pokud vás ale bavil první díl, pokračování vás nezklame.

Starý dobrý Sudden Strike s několika málo vylepšeními.