Recenze: Sudden Strike 2 Hidden Stroke - pro každého správného generála

Na sklonku starého tisíciletí uchvátila množství hráčů v poměrně revoluční strategie vytvořená nedaleko naší malé zemičky, v Německu. Podle nadpisu je samozřejmé, že je řeč o Sudden Strike. O necelé dva roky později nám z Fireglow přinesli druhý díl a nyní před námi leží stříbrná placka plná novinek s názvem Hidden Stroke. Je čas přepočítat tanky a měnit dějiny.

Typ hry: real-time strategie
Minimální konfigurace: procesor 333MHz, 64MB RAM, 16MB grafická karta, 350MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500MHz, 64 MB RAM, 32MB grafická karta, 350MB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB RAM, GeForce 3 Ti 128MB, 350MB HDD
Výrobce: Revolution of Strategy (
Distributor: CDV (
Distribuce v ČR: Cenega (

Vzhledem k tomu, že od vydání "starého" Sudden Strike (SS) uplynulo již hodně vody (třeba v Praze dostává tento příměr nový, zajímavý rozměr), nebude na škodu si zopakovat, čím tehdy vyvolal takový rozruch. Jednou z hlavních příčin bylo celkové pojetí, kdy neuvěřitelně propracovaná hardcore strategie z druhé světové války nebyla tahová, ale čistě v reálném čase. Hra tak dostala úplně jinou atmosféru a sympatické tempo, které jen dle vašeho uvážení mohla narušit pauza.

Že by někdo použil scroll of firewall? * Frontální útok na Berlín

Čím však Sudden Strike uchvátil jistě každého byl německy precizní, až perfekcionisticky zpracovaný engine, který ač "pouze" 2D, dokázal na monitorech vykreslit úchvatné scenérie, fantastickou plastickou krajinku, či stovky neuvěřitelně detailních jednotek. Právě dosud nevídané kolosální bitvy zástupů pěšáků a mnoha desítek tun tanků tvoří třetí největší plus SS. Další devizou hry je značná snaha o realismus, spousty druhů jednotek podle skutečných předloh a v závislosti na datu, kdy se ta která mise odehrává. Tento poměrně hardcore přístup byl příčinou vysoké obtížnosti, což vedlo k nespokojenosti širší masy hráčů.

Poznáte fotbalové hřiště? * Barikády nabízí pramalou ochranu

Znatelný úspěch a připomínky hráčů přiměly tvůrce k vydání druhého dílu; stalo se tak před necelým rokem. SS2 na první pohled nepřinášel oproti jedničce takřka žádnou změnu. Stejná grafika, stejné jednotky, stejná hratelnost, možná jen jiná kampaň a možnost zahrát si i za Japonsko. Hned na druhý pohled se ale člověk nestačil divit. Možnost vybrat si ze čtyř obtížností umožnila rozšíření hry mezi širší hráčskou obec. Solidně se rozrostl počet jednotek, a to nejen všech nabízených, ale i těch, které mohou být současně na jedné mapě. Mohli jsme tak být svědky bitev několika tisícových(!) armád.

Lodička dostřelí obdivuhodně daleko * Opevnění na Omaha Beach

No a teď tu máme neoficiální přídavek, a já vám nyní konečně řeknu, co na CD s Hidden Stroke najdete.

Nazdar sporťáku, tak co je nového?

Nové kampaně se sice nedočkáme, ale zato nás čeká 21 singleplayer misí a 24 misí multiplayerových. Celkový počet jednotek se pohybuje okolo velmi zajímavého čísla 700. Mezi novinky patří třeba srbští partyzáni a chorvatská milice.

Oni zaútočili na můj tank! * Ale odplata je sladká...

Z jednotek jsou sympatické tanky schopné odstraňovat miny, takže už přítomnost minového pole výrazně nezpomaluje hru. Zajisté oceníte i velmi důležitou jednotku "Artillery Observer" - je vybavený silným dalekohledem a navíc může přes vysílačku vydávat příkazy k zesílené palbě vašemu těžkému dělostřelectvu. Zajímavým strategickým faktorem je přítomnost liščích nor, jakožto vynikajícího úkrytu pro pěchotu. Lehkou změnou prošlo i letectvo - nyní budete mít k dispozici i cílené bombardování včetně raketových útoků.

Pionýrský tábor v noci - že by někdo kradl vlajku? * Povšimněte si elegantně zaparkovaných tanků na dvorku stavení

Výrazně obohacena byla i vizuální stránka celé hry. Dočkali jsme se zbrusu nových prostředí bojišť, jejichž počet se rozrostl na plných 13 a nechybí mezi nimi zima, hory, poušť, Rusko či Jižní Evropa a další. Naprosto byly předělány veškeré grafické efekty (hlavně výbuchy:-)), jež teď působí opravdu realisticky. Mlha (nikoli "fog of war") byla nahrazena nocí, což rovněž přispívá ke zlepšené hratelnosti, kterou datadisk přináší. Lehce byl poupraven i dohled jednotek a to vás pro změnu přinutí ve staré kampani lehce změnit strategii, abyste dosáhli kýženého úspěchu.

Jak se to hraje?

Novinky místy výrazně zasahují do hratelnosti. Některé jme již lehce nakousli, jako například pozměněný dohled jednotek či liščí nory. Nejvíce asi styl hraní mění nový systém poškození. Hlavně si toho povšimnete u pěchoty, která už nefunguje jako přenosná zásoba červené barvy, ale začíná v konfliktu hrát mnohem důležitější úlohu. Nejpatrnější je to asi ve chvíli, kdy své vojáky ukryjete do domů, bunkrů, či právě liščích nor. Tyto obrané struktury mají totiž o hodně větší životnost než v původním SS2. Je proto opravdu velmi dobrý nápad rozehrát si znovu kampaň z původního SS2; některé mise dostanou zcela jinou atmosféru.

Příprava na ofenzívu s cílem zprovoznit železnici * Romantická idilka zasněženého nádraží

Již jsme si řekli, kolik nových map datadisk obsahuje, pojďme si nyní o nich povědět něco bližšího. Podobně jako v původní hře představují některé mise jen anonymní konflikt znesvářených stran druhé světové války. Některé jsou však inspirovány skutečnými historickými událostmi, ba přímo milníky ve vývoji největšího ozbrojeného konfliktu dvacátého století. Můžete si vyzkoušet, jak by dopadlo slavné vylodění v Normandii v den D pod vaším velením, vleklá bitva o Stalingrad či o Berlín. Dále jsou k dispozici mise s přesně daným datem kdy se odehrávají, ačkoli jejich náplní není některá ze známých operací.

Jinak hratelnost ve smyslu zábavnosti se od původního SS2 příliš nezměnila, čímž rozumějte, že je stále na velmi dobré úrovni. Kombinace real-timového pojetí bitev a precizního realistického zpracování jednotek a jejich charakteristik ke hře nalákala a naláká jak hardcore hráče, tak i sváteční generály. Nabídka volby obtížnosti se rozrostla ze čtyř na pět stupínků, takže teď už může Sudden Strike hrát úplně každý.

Debrífing

Hidden Stroke je datadiskem neoficiálním, přesto je na něm odvedeno slušné množství poctivé práce, která vás, šťastné majitele Sudden Strike 2 (bez originálky si nezahrajete), opět oblékne do generálské uniformy a zabaví na hodně dlouho. Samozřejmostí je multiplayer; na čtyřiadvaceti nových mapách se jistě do sytosti vyřádíte. Novinek je solidní množství a donutí vás často změnit zažitý styl hraní, což je jistě jen dobře, zvláště zvážíme-li, že změny rozhodně vedou k realitě bližšímu zážitku z hraní.

Na druhou stranu mne poněkud zklamal anoncovaný kompletně nový systém zvuku, jenž jsem při hraní nějak moc (rozuměj takřka vůbec) nezaznamenal.  Ona ani zvuková stránka hry není příliš bohatá - střelba, výbuchy, skřípění tanků... nic víc. Rovněž absence hudby příliš nepotěší - zážitek ze hry by byl ještě příjemnější a atmosféričtější.

• solidní porce nových misí jak pro single tak i multiplayer
  • nová prostředí bojišť
  • předělané grafické efekty
  • hora nových jednotek a změn, které změní váš styl hraní
  • absence hudby
  • náročná orientace mezi pěchotou
  • chybí kampaň

Mám-li ještě něco říci na závěr, pak asi... Pokud máte Sudden Strike 2 a baví vás, je pro vás Hidden Stroke nutnost. Za sympatických (necelých) 700 kaček dostanete férový nášup zábavy. Pakliže vás ale tato strategie neoslovila, datadisk vás ke koupi sotva přiměje.

Hudba: kromě hlavního menu není
Ovládání: 7/10

Poctivý datadisk pro všechny příznivce druhé světové války.