Recenze: Suikoden Tactics – taktický reparát

I když Suikoden 4 přinesl hluboké zklamání, tvůrci nenechali sympatický svět zahálet a zvou nás na další návštěvu. Podařilo se jim s taktickým levobočkem vylepšit skóre? Nasaďte si napoleonský klobouk, jde se velet.

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 476 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Konami
Distributor: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt (

Suikoden 4 jinak

Série Suikoden patří mezi elitní RPG ze stáje Konami. Pravda, tato série se nikdy svojí popularitou ani prodeji nemohla rovnat se špičkou v podobě konkurenčních gigantů Final Fantasy a Dragon Quest, ale i tak si svoje místo na herním slunci určitě našla. Čemuž napovídá i fakt, že hra se dočkala již pěti pokračování a jednoho levobočka, právě v podobě dnes recenzované taktické hry. Suikoden Tactics slouží jako jakýsi prequel ke čtvrtému dílu, který byl bohužel pro všechny velkým zklamáním. A právě Tactics se snaží zahojit rány a zpříjemnit nám čekání, než se k nám dostane regulérní páté pokračování RPG série. Jako malou odbočku bych rád všechny fandy potěšil, že Suikoden 5 rozhodně jde spíš ve stopách svých podařenějších bratříčků a získává po světě slušná hodnocení. Ale na pětku si budeme musíte počkat, teď se vrátíme k Tactics.

Tak co provedeme? * Combo v akci * Snad tam nebyl nikdo z mých...

Hra se odehrává zhruba sedm let před začátkem čtyřky. O čemž se můžete přesvědčit hned v první misi, protože narazíte na hlavního hrdinu Suikodenu 4 a jeho kamaráda Snowa, když byli ještě děti. Docela mě pobavilo, že hlavní hrdina mluví, protože jak nejspíš víte, za celou čtyřku nepronesl ani slovo. Ale Tactics má úplně jiné a nové hrdiny. Tím hlavním je mladík Kyril, který s přáteli pátrá po vzniku mocných runových kanónů, jenž se nachází teprve ve fázi vývoje a mají nepěkný zvyk měnit lidi na podivné zmutované zrůdy. Příběhová linka je poměrně zajímavá, plná zvratů a emocí, ovšem tvůrcům se nepodařilo vyvážit jejich podání. Celá story trpí značnou předvídatelností a celkově přináší mírné zklamání. Na druhou stranu, pokud jste hráli Suikoden 4, narazíte na spoustu známých situací a osob, čímž získáte o něco lepší zážitek.

Slušná rána * Jako na přehlídce * Lodě hrají důležitou roli

Na tradičních 108 postav z předchozích dílů můžete zapomenout. Tactics vám umožní získat něco kolem šedesátky charakterů. Bohužel, kromě menšího počtu mají ve hře i menší roli, takže jedna z největších předností série byla poměrně nešťastně zahrána do autu. Příběh se točí kolem hlavní skupinky šesti postav, které jsou zajímavé a dobře rozpracované, ale zbytek slouží víceméně jako křoví. Alespoň, že v boji jsou k něčemu užiteční. Ale rozhodně si k nim nevytvoříte pouto, jako třeba ve Fire Emblemu, kdy kvůli každému mrtvému spolubojovníkovi jste rozehrávali celou misi od začátku. Když vám zamře postava v Tactics, zamrzí to, ale mávnete rukou a jde se dál.

Vzhůru do boje

Srovnání s Fire Emblemem jsem nepoužil jen tak zbůhdarma. Stejně jako v Ninteďácké pecce, i postavy v Tactics získávají na významu, pokud si spolu vytvoří silné pouto. Stačí si uprostřed boje najít volnou chvilku na pokec a dvě postavy si k sobě mohou najít bližší cestičku. Společně dokáží používat silná comba, navzájem se krýt a tak podobně. Ovšem musíte počítat s tím, že rozhovor zabere obou postavám celý jeden tah, což se uprostřed boje může stát fatálním. Jak už je zvykem, v Suikodenu nenarazíte na žádná povolání, ale přesto se dá říci, že každá postava je silnější v určité dovednosti. Najdete tu například léčitele, rozené bojovníky, kouzelníky či lučištníky, prostě fantasy klasika.

Urážet nebeské mocnosti se nevyplácí * Hm, hluboký monolog * Efekty kouzel mají něco do sebe

I v dalších aspektech se Tactics drží zaběhnutému stylu. Zbraně nemůžete měnit, ale pouze vylepšovat a posilovat u kováře. Co platí pro zbraně se netýká brnění a dalšího vybavení. To můžete, vlastně musíte, vyměňovat za lepší a silnější. Veškerou magii poskytují tradiční runy, jenž se kreslí postavám přímo na tělo. Přesněji řečeno, na čelo, levou a pravou ruku. Některé postavy mohou mít runu nesmazatelnou, ale ostatní lze kdykoliv měnit, prodávat a nakupovat ve městech mezi misemi. Stejně jako předměty. Poslední zmínku k postavám mám pro zkušenostní body. Ty zde nedostává každá postava samostatně, ale máte jakýsi společný fond, ze kterého bodíky rozdělujete dle libosti. Musím říct, výborný nápad. Díky tomu vám nikdy nebude dělat problém vylevelovat a zapojit do party novou postavu. Levelování probíhá na bází učení či zlepšování různých dovedností.

Prostředí je dostatečně variabilní

Samotné boje probíhají poměrně klasicky. Na rozsáhlé několikaúrovňové mapě pokryté čtvercovou síti postupně posouváte svoje jednotky, kouzlíte, střílíte a bojujete s protivníky ovládanými počítačem. V pravém horním rohu naleznete přehledné ikony, které vám ujasní, kdo je zrovna na tahu. Bojový systém musím pochválit pro jeho intuitivnost, přehlednost, snadné ovládání a jednoduchost. I když ta je někdy až trochu na škodu. Mám na mysli jeden konkrétní aspekt, jenž celou hru docela degraduje. Jedná se o malé bubliny nad postavami ovládanými počítačem. V nich je zobrazena totiž jejich následují akce, což vám dává až přílišnou převahu. Hlavně, pokud máte už nějakou podobnou taktickou hru (třeba Final Fantasy Tactics) za sebou, bude pro vás Suikoden tactics procházkou v rozkvetlou zahradou s kosou v ruce. Na druhou stranu, pro nováčky se může jednat o vítanou vlastnost hry. Ale i ty určitě nepotěší určitá repetetivnost počítačem řízených akcí a slabší umělá inteligence aliančních postav, na které narazíte v pár misích.

Už jen buřty a kytaru * Nějak se nám ten táborák vymkl * Klasická manga kráska

Co ale výrazně přidává hře body, je systém elementů. V Suikoden Tactics narazíte na pět rozdílných elementů, jako je oheň, voda, vítr atd. a každý z nich má proti jednomu dalšímu výhodu a proti druhému ztrácí. Každá z postav, jak vaše, tak protivníka, má určitou příchylnost k jednomu elementu. Pointa je v tom, že můžete ovlivňovat element jednotlivých políček na bojišti. Pokud stojíte na políčku se shodným elementem, vaše schopnosti vzrostou a vice versa. Na políčku s opačným prvkem ovšem nejen oslabíte, ale pokud se z něj nepohnete, ztrácíte na konci tahu několik hit pointů. Jedná se o jednoduchý a intuitivní systém, který dodává hře požadovanou taktickou hloubku a velkou porci zábavy. Když si navíc přidáme celou řádku nepovinných úkolů, získáme poměrně dlouhou a zábavnou taktickou melu.

Pastva pro uši, ale ne pro oči

Prezentace hry vám určitě čelist nevykloubí. Grafika se skládá jednoduchých hranatých postaviček a málo detailních, ovšem rozsáhlých, lokací. Na druhou stranu, klasické manga artworky u každé postavy a kreslené obrazovky mezi jednotlivými misemi mají něco do sebe. Tvůrci si ani nepohráli s animacemi postav, každá má zhruba nějakých pět pohybů, jako třeba zamávání rukou a to je tak všechno. To platí jak pro vaše, tak nepřátelské postavy. Na druhou stranu, světelné efekty kouzel se povedly a použití cel-shadu do hry skvěle zapadá. Série Suikoden jako celek nikdy neoplývala grafikou, které vás shodí ze židle a stejně to platí i pro Suikoden Tactics. Na druhou stranu, výtvarný styl mě osobně sednul a dá se říci, že se mi líbí víc než grafika mírně plastové čtyřky.

Prostředí je velmi variabilni

Hudební doprovod se skládá z mixu nových a upravených melodií ze Suikodenu 4. Bojová skladba se mi líbila už v minulém dílu a Tactics používá přesně tu samou melodii. Takže rozhodně zvedám oba prsty vzhůru. Rozhodně se hudební složka povedla víc, než průměrný dabing těch pár postav, co ve hře mluví. Zvukům se nedá snad nic vytknout. Meče řinčí, bojovníci pořvávají, mágové potichu mumlají kouzla a do toho všeho chroptí mručí, řvou a kdoví, jaké zvuky ještě vydávají protivníci.

• Bojový systém
  • Svět Suikodenu
  • Spousta subquestů
  • Hudba

• Předvídatelný příběh
  • Jednoduché
  • Slabší AI

Suikoden Tactics mě bavil rozhodně víc než Suikoden 4. Pravda, slabší příběh a velká zjednodušení podle mě hru sráží v rozletu, ale systém elementů, společné expy a bojový systém jako celek dokáží zabavit na pěkných pár desítek hodin. Pokud jste hráli čtyřku, nemusíte váhat, Tactics vás zavede do stejného prostředí a rozšíří příběh. Stejně tak se díky nižší obtížnosti hodí hra i pro všechny, kteří chtěli s tímto žánrem začít. A na závěr malá poznámka. Pokud máte uloženou pozici z dohraného Suikodenu 4 se všemi 108 postavami, v Tactics se vám zpřístupní některé bonusové postavy.

Zvuk: 8/10

Zábavná taktická hra ze světa Suikodenu s průměrným zpracováním, kterou shazuje průhledný  příběh a možná i přílišná zjednodušení.

Celkové hodnocení: 7,7/10