Recenze: Super Stunt Spectacular – pořádně to rozjeďte

Také se vám tolik líbí nablýskané sporťáky? Chtěli byste si projet tratě plné překážek na plný plyn a proskakovat hořícími obručemi? V tom případě vás možná zaujme Super Stunt Spectacular, kterému nechybí ani jedna ze zmíněných forem zábavy.

Žánr: Závodní
Výrobce: Gabriel Interactive, Inc.
Vydavatel: ValuSoft
Distributor v ČR: Neznámý
Minimální konfigurace: Pentium III 800 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 1 GHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta

Pokaždé se mi zatají dech, když spatřím nějaké fáro, v němž si nějaká šťastná osůbka jezdí po silnicích. Mnozí z nás ale asi nikdy žádné ultra-rychlé závodní auto mít nebudou. Co se však dá dělat, od toho tu máme počítačové hry, ne? Při pohledu na Super Stunt Spectacular je ale mnohým z vás jistě na první pohled patrné, že minimálně v tomto případě nelze očekávat žádné divy. Hra se řadí mezi budgetovky. Co lze od tohoto počinu očekávat v poměru ceny a kvality?

Tohle asi nepřeskočím * Vzhůru do bláta! * Pěknej bourák

Auta, tratě a bonusy… pěkně to zní

Náplň hry je v principu prostá a přímočará. Úkolem je posbírat na trati co nejvíce bodů v podobě kruhovitých tvarů a sem tam se nachomýtnout k nějakému bonusu. Čekáte ještě něco? Ale jděte, to snad ne. Vlastně ano, můžete hrát i na čas. Plyne z toho jediné – jezděte jak šílenci a posbírejte toho co jevíce.

Tratě samotné jsou mimo body a bonusy posety i nepříjemnými překážkami. S ohledem na celkovou velikost každé z map, jež sahá maximálně k pár stovkám čtverečních metrů, se ale hráč příliš nevyřádí. Všude kolem jsou jen nájezdové rampy, barely, balíky slámy nebo hořící obruče (trochu peprnější záležitost). Jakékoliv jiné zpestření ale nečekejte. Prostě žádná sláva.

Někde se rozstřelím *  Jůů, letadlo! * Že bych jel v protisměru?

Odměnou za dosažené skóre je samozřejmě odemčení doposud nepřístupných automobilů či tratí, které se vás budou snažit udržet u hry co nejdéle. Volba automobilů ale není největší a už některá první vozidla k výběru bych zrovna nezařadil mezi pomalá. Co se dá čekat od dalších, pro začínající hráče doposud uzamčených, vozidel, snad ani nemá cenu říkat – většinou dosahují nezvladatelných rychlostí.

Překvapen jsem byl dokonce i motorkami, které si můžete vybrat. Mezi normálními automobily či nákladním vozidlem je právě jízda na dvou kolech příjemným zpestřením. Tedy alespoň příjemnou být mohla. Pravda je totiž někde jinde. Motorka se totiž nechová jako vozidlo se dvěma koly, spíše jako normální auto. Řidič posazený za řídítka se při zatáčení takřka vůbec nemusí nahýbat do stran. A když už přeci, tak po opravdu dlouhé době zatáčení. Fyzikální model motorky rozhodně nepůsobí přesvědčivě a spíše utvrdí hráče v tom, jak kvalitní Super Stunt Spectacular vůbec je. Mimoto se dosti často stává, že jezdec z motocyklu při prudším zatočení či pádu z výšky spadne, což bere více času oproti automobilům. A čas je skóre...

To je úlet. Znovuu! * Hm, dneska se mnou asi už nic nebude * Jedním slovem krása

Co se týče variací tratí, i v tomto případě bych mohl vznést několik námitek. Jistě, počet nabízených arén je obstojný a další se postupem času odemknou. Horší je ale fakt, že jsou všechny svým způsobem stejné – prostě je tam jednou přeskakování přes auta, jindy hořící obruče nebo překážková jízda mezi barely apod. Vcelku hezky se to píše, krásně poslouchá, ale zábava je tatam. Stereotyp na sebe nenechá dlouho čekat a většina hráčů u tohoto titulu nejspíš dlouho nevydrží.

Ručák? Zbytečnost!

Ovládání a následnou reakci vozidel bych taktéž zařadil mezi nepěkný nešvar. Veškerá vozidla se totiž chovají nerealisticky (jak jsem již nastínil výše u motorky). Při zatočení ve větší rychlosti zcela nelogicky udělá každý z automobilů hodiny. Reakce šipek na zmáčknutí je zbrklá a unikátní je i fakt, že něco jako je ruční brzda zde prostě a jednoduše není.

Jak má člověk zabrzdit automobil při větší rychlosti? Pochopitelně tu je normální brzda kombinující i zpětný chod. Její pohotovost/rychlost, se kterou dokáže vozidlo zastavit, je ale horší, než kdybyste ze dveří vystrčili nohy a jimi se snažili rozjeté auto zastavit. Absence „ručáku“ a značně nerealistické chováním vozidel opravdu frustrující.

Fyzikální model automobilů a okolních objektů je také omezený. Na trati se nachází minimum předmětů, které lze „přemístit“ (cokoliv, co není připevněno hřebíky). Místy vás budou čekat balíky sena nebo vraky starých vozidel, to je však ale vše. Vámi ovládaná auta se chovají při kolizi docela obstojně, nicméně po kontaktu s objektem mi vadilo náhlé cukání kamery, zejména při vyšší rychlosti.

Ukázkově hnusné publikum * 4x4, to je panečku síla * Jednoduché menu

Po stránce fyzikálního enginu rozhodně neočekávejte žádný Half-Life 2. Na druhou stranu, alespoň u této budgetovky jsem se nesetkal s tím, že by mi vozidlo projelo zdí.

Grafika je zlo

Již z pohledu na screenshoty je zřejmé, že se Super Stunt Spectaculator jen stěží vyrovná současné konkurenci. Rozhodně nečekejte hry světel a stínů, různé odlesky na objektech a kdovíco ještě. Celkové grafické zpracování by se dalo zařadit někam do doby kolem roku 2000. Textury jsou tupé a nevýrazné, objekty příliš polygonů nepobraly a pozadí je maximálně odfláknuté.

Zvuky jsou asi to jediné, v čemSuper Stunt Spectaculator nezklamal. Zkušený hráč sice po chvilce některé z nich pozná, nicméně k celému arkádovému pojetí sednou.. Podobně je na tom i hudba, která se ke hře docela hodí. Rozhodně ale nezaujme – je nevýrazná a nesoucí se v duchu všeho ostatního. Budget je holt budget.

Hledat odpověď na otázku, zda-li si hru koupit či ne, je obtížný úkol. Na jednu stranu je prakticky celý titul zastaralý, po chvíli hraní nudný a nic nového nenabízející. Grafika neohromí, nepotěší ani ovládání a zvuky společně s hudebním doprovodem také díru do světa neudělají, byť na tom nejsou nejhůře. Pakliže se na hru ale podíváte z jiného úhlu, na poli budgetu bych Super Stunt Spectacular ihned neodsuzoval, neboť stojí sotva pár stovek.

• Cena
  • Hra samotná a její provedení

Volbu, zda-li hru koupit či ne, ale raději nechám na vás. Jisté je jen to, že se na trhu nachází celá řada objektivně kvalitnějších her.

Grafika: 3/10
Zvuky: 3/10
Hudba: 4/10
Hratelnost: 3/10

Super Stunt Spectacular se nepovedl tak, jak mohl. Nehezká grafika, děsné ovládání, přímočará náplň a stereotyp. Jedná se však o titul spadající mezi budgetovky, kde si jej snad s trochou štěstí pár nenáročných hráčů všimne.

Celkové hodnocení: 3/10