PC | Recenze | RPG

Recenze: Swashbucklers: Blue vs. Grey – pirátem na plný úvazek

Her s tématikou pirátství nikdy nebylo mnoho. Avšak v posledních letech díky sérii filmů Piráti z Karibiku si vydavatelé uvědomili, že lidé na toto povolání zdaleka nezanevřeli a těší se veliké popularitě. Samozřejmě té virtuální. Jaké je to být posledním renesančním pirátem?

Platforma: PC, PS2
Typ hry: pirátská arkáda s prvky RPG
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 1,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2,4 GHz, 1GB RAM, 256 MB grafická karta, 1,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium M 740 (1,73 GHz), 1 GB RAM, 128 MB graf. karta
Výrobce: Akella (
http://www.akella.com/)
Vydavatel: 1C (
http://www.1cpublishing.eu/)
Distributor v ČR: Není
Homepage:
http://www.1cpublishing.eu/game/swashbucklers-blue-vs-grey/overview

Swashbucklers je nenápadným titulem, který se vynořil takříkajíc odnikud, a o to více překvapí svým netradičním zpracováním a skloubením několika žánrů dohromady. Chcete bojovku? Máme. Trochu taktiky? Žádný problém. A co takhle RPG systém? Nepochybujte. Od každého něco, ve vyvážené míře, protřepat, nemíchat a podávat bez ledu.

Jmenuji se Gray, Abraham Gray

V kůži tohoto piráta se ocitáte uprostřed dění Občanské války v letech 1861–1865, kdy proti sobě ve Spojených státech bojovaly Konfederace a Unie. Vše se odehrává v Karibiku, kde Unie blokuje přístavy na jihu a brání tak Konfederaci v obchodování. Naproti tomu Konfederace vydává korzární patenty a buduje velkou nájezdní flotilu, aby mohla blokované přístavy dobýt. Vy, jakožto nestranná osoba, budete absolvovat řadu nelineárních misí a budete se rozhodovat, ke které straně se přidáte. Můžete tak změnit celý vývoj války ve váš prospěch a stát se nejobávanějším kapitánem na moři.

Dva žánry nestačí

  

Na začátku jsem psal, že hra Swashbucklers je na první pohled odlišná od všeho, co jste doposud viděli. Kombinuje totiž de facto až pět žánrů a nutno říci, že se jí to daří. Nejvíc mi hra připomíná povedený GUN, kterému se podobá jak po grafické stránce, tak i svou pohodovou hratelností, částečnou nelinearitou a variabilitou úkolů. Začínáte na moři, se svojí mizernou ošuntělou bárkou, jedním kanónem a přídavným parním motorem. Svou loď vidíte z ptačího pohledu, plujete si po moři, vybíráte si přístav na zakotvení (některé jsou blokované) a můžete zaútočit na ostatní lodě. Tento mód je ale čistě neakční a slouží pouze k cestování po mapě. Vaším domácím přístavem je Havana.

Přístavní městečka

Po zakotvení vidíte svou postavičku opět z ptačího pohledu a pobíháte po přederenderovaném pozadí městečka. A zde je první menší problém, nebo spíše zbytečnost. Městečko je rozděleno do několika sektorů (záleží na velikosti) a pokaždé, když přebíháte z jednoho sektoru (který má pár metrů) do druhého, musíte na jeho konci stisknout mezerník, abyste mohli dál. Tomuto systému opravdu nerozumím, protože žádné zpomalení či nahrávací obrazovka se nekoná, a přesto musíte stisknout mezerník. Je to jako kdyby jste ve Wolfensteinovi museli „otevírat dveře“ tam, kde žádné nejsou. Zdá se to jako maličkost, ale věřte mi, že je to otravné a narušuje to plynulost hry. Ve městě můžete zajít do hospody, tam si najmout členy posádky (čím lepší loď, tím více lidí je třeba), poklábosit s barmanem o novinkách na moři nebo se dozvědět informace o nejvýhodnějším obchodním artiklu. Také zde získáváte příběhové mise od jedné z hlavních postav. Kromě hospody je ve městě ještě obchod, kde si můžete nechat zvětšit inventář postavy, nebo zde nakoupíte jídlo a jiné suroviny.

Dalším důležitým místem je obchod se zbraněmi a střelivem. Začínáte s obyčejnou šavlí a revolverem až se dostanete k pořádným mečům, brokovnicím, opakovačkám a loveckým puškám. V neposlední řadě je v Havaně ambasáda, kde sídlí guvernér, a k němu si chodíte pro povinné mise. Zde se trošku pozastavím. Jak jsem na začátku zmínil, jste v Občanské válce, a tudíž jsou ve hře dva guvernéři, každý na jiné straně a je jen na vás, ke kterému se přidáte. Poté co si vyberete jednu ze dvou příběhových misí nemáte možnost následně hrát tu druhou. Zároveň předtím, než se pustíte do další mise (ať už povinné či volitelné) musíte tu aktuální buď dokončit nebo v ní neuspět. Dvě mise naráz zkrátka plnit nelze.

  

Dalším místem návštěvy ve městě bude přístav. Zde máte tři možnosti na výběr kam jít. K opravení, vylepšení (výkon, děla, výdrž) či nákupu nové lodě zajdete za mistrem do loděnice. Také můžete u obchodníka pořídit zboží (zbraně, rum, hedvábí, léky, železo atd.) a výhodně je prodat v jiném městě. Třetí možností je aukce lodí. Každopádně mohu říci, že návštěva městečka patří k nejnudnějším pasážím celé hry, ale je to nutné zlo. Už jenom proto, že pouze na pevnině je možné si hru uložit. Naštěstí, pokud v bitvě na moři neuspějete, není nutné nahrávat poslední pozici, ale autosave vám umožní misi okamžitě opakovat.

Dělo, nejlepší kámoš na moři

Bitvy na moři patří k té části hry, kdy pocítíte skutečný adrenalin. První změnou je pohled na loď, který se přiblíží a vy tak máte dokonalý přehled nad situací. Navíc se změní i ovládání lodě a najednou máte k dispozici hned tři stupně rychlosti a parní motor, jehož výkon je omezen indikátorem přehřátí. K ničení nepřítele máte několik druhů děl, a dokonce i kulomet. Děla se montují na vyznačená místa na lodi a jejich počet je omezen typem lodi. Mezi zbraněmi můžete libovolně přepínat, důležitou úlohu hraje správné načasování výstřelu. Střílet na nepřítele můžete pouze z určitého úhlu natočení své lodě, a tak je rychlé manévrování nezbytné.

  

Připočtěte si k tomu fakt, že dělové koule nejsou kulky, takže musíte mířit dopředu a odhadovat místo, kam se nepřátelská loď pohne. A to není vůbec lehké! Navíc nabíjení zbraní také trvá nějakou tu vteřinku, takže taktiky si užijete více než dost. Souboje na moři jsou rozděleny do čtyř obtížností – lehká, normální, těžká a velmi těžká. Ta poslední je již opravdovou výzvou a užijete si u ní pěkně hektické momenty. Pozor! Jestli si myslíte, že bitvou na moři to končí, tak si držte klobouky, protože Swashbucklers se teprve rozjíždí.

Meč a pistol, nejlepší kámoši všude

Bitvou lodí na moři vše začíná a na kapitánském můstku končí. Poté, co se vám podaří nepřátelskou loď poničit do určité úrovně, můžete se nalodit na její palubu. Tam vás čeká klasická bitka z pohledu třetí osoby. Buď bojujete holými pěstmi, nebo za pomoci meče a střelné zbraně. Levým tlačítkem myši šermujete a pravým střílíte. Pěkně na střídačku. Mně se ale osvědčilo pouhé šermování, protože střílení není zdaleka tak efektivní jako meč, navíc spotřeba nábojů je obrovská. Šermování spotřebovává energii, která se vám pomalu obnovuje, nebo ji můžete rychle doplnit některou z dobrot v inventáři, stejně tak jako zdraví.

  

Zabíjením nepřátel získáváte zkušenosti. Vždy po dosažení nového levelu máte jeden bod na rozdělení mezi vlastnosti šermování, střelba a obrana. K tomu se vám ještě ukáže nabídka tzv. perků, ze kterých si můžete jeden vybrat. Perky jsou speciální schopnosti a vylepšení. Jsou v několika kategoriích. Aktivní perky pro souboje přidávají postavě nové pohyby (bloky a úhyby) a speciální útoky, které jsou aktivovány tlačítkem, jenž si vyberete z přednastavené nabídky. To každému nemusí vyhovovat. Stejně tak jako celé ovládání ve hře, které nelze změnit. Mně ale plně vyhovuje, takže jdeme dál. Další perky jsou pasivní a týkají se vylepšení atributů postavy – zdraví a energie. Třetí perk se týká vaší lodě na globální mapě (to je ta neakční část), kdy můžete zvýšit rychlost lodě nebo obnovu posádky po bitvě. A poslední perk se týká vaší lodě v bitvách, kterým můžete zvýšit přesnost střelby, výdrž lodě, její rychlost, nebo dokonce snížit počet nepřátel při nalodění.

Souboj kapitánů aneb DUEL!

Jako třešnička na dortu vás při obsazování lodě čeká závěrečný souboj s kapitánem lodě. A jak jinak než v jiném zpracování. Svého hrdinu vidíte z bočního pohledu což vypadá podobně jako v každé typické bojovce. Svého soupeře můžete ohrozit buď horním, nebo spodním švihem meče a navíc můžete využít jeden ze dvou speciálních útoků, jejichž provedení je sice pomalejší, ale za to s mnohem větší účinností. Důležitou úlohu v tomto duelu hraje krytí. Protože všechny útoky ubírají na síle, musíte se také bránit a to kombinací mezerníku a klávesy W pro horní blok nebo S pro spodní blok. Jednoduché a efektní. Podobné zpracování má i minihra na souši, ale v podobě boxování. Můžete si tak snadno vydělat potřebné peníze. Po vítězství nad kapitánem vás čeká příjemná část hry, kdy si s obsazenou nepřátelskou lodí můžete dělat co chcete. Můžete loď zapálit, což nedoporučuji, nebo lépe vzít si náklad, loď poté dát do aukce a čekat až se za slušný peníz prodá. Další možností je, že si loď ponecháte a vyměníte za svou stařešinu. Je to jen na vás.

Grafika prim nehraje

Grafika je největší slabinou celé hry, i když ne po všech stránkách. Efekty posedlí jedinci budou ze Swashbucklers mít mořskou nemoc a grafická karta si raději zapne topení, aby se alespoň trošku ohřála. Zapomeňte na detailní postavy, odpusťte si blur efekty, antialias a pixel shadery. Zde se na to nehraje. Díky tomu jsou nahrávací časy nejkratší, co jsem za poslední léta zažil. Uznejte, kde naposledy jste viděli pětivteřinový loading? Grafika je obecně tak trošku komixová, hodně barevná, jednoduchá a až skicovitá. Navíc vše vypadá tak nějak pohádkově. Vlnky se vlní, narážejí do pobřeží, plachty se ve větru napínají a Karibik ožívá. Animace postav a šermířské souboje jsou v pořádku, dokonce se dočkáte i létajících končetin a celkově hodně krve.

Světlé stránky hry
  • Mix několika žánrů
  • Všestranná hratelnost
  • Nelineární mise v Karibiku
  • Souboje lodí
  • Být pirátem je zábavné
  • Povedené hudební motivy
Temné stránky hry
  • Zastaralá grafika
  • Nudné návštěvy města
  • Chybí dabing postav

Ještě malá zmínka o dabingu postav. Ten prostě chybí a dočkáte se pouhého mumlání. Příběh je tak vyprávěn především animacemi a textem. K tomu také slouží vaše skryté „druhé já“, které vám napovídá, co kdy a jak udělat. Nutno říci, že tato forma nápovědy je docela otravná a jak je vidět i ve hře, vadí také vaší herní postavě. To dodává celé hře humornou jiskru a spolu se svéráznými komentáři Abrahama Graye není o vtipné momenty nouze.

Napnout plachty

Jak z toho ven. Máme tady kombinaci několika žánrů, dostatečné množství akce okořeněné prvky RPG, zajímavé postavy, pestré herní prostředí a hromadu úkolů. K tomu si přidáme lehce stereotypní procházení městy, ne zrovna soudobou grafiku a ovládání, které nejde přenastavit. Když překousnete tyto nedostatky, dostanete hru, která se dá srovnávat snad jen se Sid Meier’s Pirates. Abraham Gray sice není Jack Sparrow, ale rozhodně má co nabídnout. Gaaarsch!

Grafika: 5/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 7/10
Originalita: 8/10

Pirátské dobrodružství v období vrcholné renesance, které kombinuje adventuru, third person akci, RPG a plošinovku. Díky vyváženému množství těchto prvků se dobře hraje a rádi oželíte i horší technické zpracování, které má ale osobitý styl.

Celkové hodnocení: 7/10

Váš názor Další článek: UPDATE: Teaser Duke Nukem Forever dnes

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,