Recenze: Sword of Etheria – tři do (krvavého) tanga

Jeden hrdina je už nuda, řekli si takhle jednou v Konami a vytvořili akční hru Sword of Etheria. Takřka z neznáma se k nám dostala akční řežba, která do klasických žánrových klišé přináší svěží závan originálních nápadů. A řeknu vám, vůbec to není špatné.

Karel KališPlatforma: PS 2
Paměťová karta: 155 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Konami
Distributor: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt (

Internet má spoustu užitečných funkcí, v nekonečné pavučině není problém najít informace takřka o čemkoliv. Což je často k nezaplacení, ale pro mě osobně znamenal internet i konec jedné éry. Samozřejmě se to týká her. Za mých mladých let, kdy o internetu se vědělo maximálně z doslechu a pravidelné kupování herních časopisů vzhledem k mým nulovým příjmům nepřicházelo v úvahu, jsem si žil ve sladké nevědomosti. Často mi kamarád donesl balíček disket a s nadšením v hlase mi popisoval, že mi donesl tu a tu hru a je to naprostá bomba. Zbytek vyučovacího dne se pak nesl v neustálém poposedávání na židli a tlačení rafiček na hodinách očima směrem k vytouženému konci výuky. Doma pak vždy letěla taška do kouta a já při zírání na nabíhající monitor v duši přemýšlel, co mě asi v nejbližších okamžicích po nainstalování hry čeká.

Oživování v praxi * Žádná fialová koule mě nezastaví! * Prostředí občas vypadá výborně

Těžko se dá popsat ten pocit, když hru v naprostém nevědomí spouštíte hru a nadšeně hltáte každou obrazovku, ať už třeba s logem tvůrců či  hry. Následné objevování zákonitostí hry, pohroužení do příběhu a zhodnocování grafiky vám dá úplně jiný pocit, než dnes, kdy víte o hře prakticky všem dlouho před jejím vydáním. Jistě, tím se vyhnete tomu, že vám v mechanice skončí i herní odpad, ale zážitek z „osahávání“ neznámé špičkové hry vám případné zklamání vynahradí stonásobně. V očekávání něčeho podobného jsem sáhnul i po Sword of Etheria, pro mě naprosto neznámé hře od Konami. Hezký manga artwork na krabičce mě zaujal a po chvilce rozjímání nad tím, že jestli to bude to bude totální blbost, ztratím další hodiny poslední dobou značně nedostatkového času, jsem se nakonec rozhodl hru na recenzi vzít. A vůbec toho nelituji.

Proti všem bohům

Ze Sword od Etheria číší Japonsko na všechny strany. Od hezkých manga obrázků, přes povedené renderované sekvence, frenetickou hratelnost, miliony světelných efektů v jednom okamžiku na obrazovce, neuvěřitelnou stylovost až po řádně zajímavý a komplikovaný příběh.

Boje s bossy se povedly * Efektní křízení čepelí * Záběr za CG animace

Ve hře se dostáváte do světa, kterému pevnou rukou a krutou vládnou bohové. Na zemi se kromě lidí nachází i rasa jménem Katena, jedinci spjatí s tajemnou silou jménem Etheria. Ty nejlepší z Katen si bohové zvolili za své elitní jednotky a naučili je dovednost změnit se do něčeho jménem OZ, což jsou neuvěřitelně silní a takřka nesmrtelní bojovníci, kteří zvládají plnit i ty nejnáročnější úkoly. Pokud si myslíte, že se vám do rukou dostane ovládání jednoho z nich, mýlíte se, ale jenom mírně.

Řež v plném proudu * Artworky vypadají nádherně * Čas na zchlazení

V hlavní roli se totiž nachází lidský mladík jménem Fiel, jenž, ač není Katena, dokáže ovládat Etherii. V okamžiku, kdy jeho vesnici masakrují vojska bohů, se jeho síly probudí naplno a on dokáže porazit i jednu z OZ, bojovnici jménem Almira, jenž se dá na vaší stranu. Později se do vaší party přidá i Leon, parťák Almiry a vaše cesta za objasňováním vašeho původu a vyrváním světa z pod nadvlády bohů může naplno začít. Příběh vám může přijít zmatený, ale pokud za sebou máte pár japonských anime, nic vás nerozhodí z rovnováhy. Ani ďábelsky vypadající červená kočka Toto, jenž dokáže mluvit a ve skutečnosti je zbraní hlavního hrdiny.

Efektní stopy za zbraněmi * Aliana, vaše sličná spolubojovnice * I prostý běh vypadá stylově

Sword of Etheria se dá považovat za naprosto klasickou 3rd person rubanici, ve které se postupně probíjíte přes zástupy slabých nepřátelských jednotek, aby vás na konci každé úrovně čekal už daleko tužší protivník. Po jeho destrukci úroveň končí, vy rozdělíte nějaké ty RPG bodíky (větší síla, více zdraví atd.) a můžete jet nanovo. Až do samotného závěru hry. Občas vám cestu zpříjemní nějaký vedlejší prvek, třeba záchrana vězňů, ale mlácení je vždy v první řadě. Pokud tento fakt dokážete akceptovat, možná bude Sword of Etheria přímo pro vás. Přináší totiž ještě několik dalších prvků, jenž i od ostatních podobných akcí docela odlišují.

Krvavý volejbal ve třech

Za prvé se neobejdete bez spolupráce s ostatními členy vašeho týmu. Přesně tak, vy sice ovládáte pouze Fiela, ale vaše společníky má neustále v rukou umělá inteligence. A docela dobrá, musím přiznat. Parťáci se o sebe dokáži postarat a zmasakrují pěkných pár nepřátel za vás. Do určité míry se dají i ovládat, takže si je můžete povolat i na svoji obranu či poslat do útoku. Ale hlavním jejich úkolem je spolupracovat při společné efektnější  likvidaci protivníků. Pár druhů úderů totiž dokáže vyhodit protivníka do vzduchu a přihrát ho vašemu kolegovi, který se o něj postará a jako horkou bramboru pošle dál. Představte si prostě, že s dvěma kamarády si pinkáte s volejbalovým míčem s tím, že vám nesmí spadnout na zem. A přesně tak to funguje i ve hře. Jen místo míče žonglujete s těly protivníků a místo prstů je posíláte na další cestu vzduchem mečem.

Trochu mi to připomíná ICO * Šipky ukazují do další lokace * Combo nabito, jdeme na něj!

Samozřejmě si takhle nehrajete zbůhdarma, udržením protivníka ve vzduchu se vám totiž nabíjí ukazatel a po nabití do určité úrovně lze použít ničivé combo. Ukazatel se dělí na několik úrovní a na vyšších se do comb zapojují i vaši spolubojovníci a údery získávají pořádně na důraznosti. Pomocí comb nejen snadněji a rychleji vyčistíte obrazovku od dotěrného hmyzu, ale většina bossů se dá porazit jen společnými údery. Uvedu příklad, jeden z prvních bossů je k normálním úderům netečný, ale čas od času si zničí obrovský kyj, kterým bije vaše bojovníky po hlavách a s kusem jeho zbraně právě můžete „žonglovat“ a nabít si tím comba, kterými vyřídíte obludu raz dva. Postupem času, jak se vaše dovednost s ovládáním stále zlepšuje, budete schopni žonglovat klidně s více protivníky najednou. Týmová spolupráce je nosným bodem celé hry a pokud se vám nepodaří ji mistrně zvládnout, nemáte nárok hru dohrát.

Romantika v zapadajícím slunci * Fiel vždy v první řadě * Občas to s efekty až přehánějí

Ovládání Fiela jinak nabízí vše, co podobné akce. Můžete efektně uskakovat do stran před údery, blokovat údery, „zamykat“ protivníky a kroužit kolem nich. Pokud inkasujete ničivější úder, který vás vyhodí do vzduchu, ani si nemusíte nabít dopadem na zem. Pokud totiž ve správný okamžik stisknete tlačítko X, Fiel jako pravá kočka dopadne zpátky na nohy. Ovládání neklade žádné překážky a je příjemné a intuitivní, jen záleží na vaší dovedné práci s joypadem. Originálněji je pojato umíráni. Pokud vaše životní energie klesne na nulu, postava není mrtvá, ale pouze v bezvědomí. Rychlým mačkáním tlačítka musíte nabít ukazatel, po jehož naplnění se lze vrátit zpátky do akce. Ovšem po nabití nezískáte maximální hodnotu zdraví, pouze její část, která se s opakovaným nabíjením stále zmenšuje. Obrazovky Game Over se dočkáte v případě, když se do bezvědomí dostanou všechny tři postavy.

Barevná exhibice

Grafická stránka hry je docela rozporuplná. Všechny lokace jsou pouhé série několika větších prostranství propojených chodbami, což postupem času dost ubíjí. Navíc prostředí jako takové vypadá pouze lehce nadprůměrně. Občas narazíte na některé pohledné exteriéry, jindy se utápíte v šedivých a nudných krabicích. Na druhou stranu hra přináší zcela ojedinělou atmosféru, která však nemusí přitáhnou každého. Hlavní postavy nesou klasické manga rysy, protivníci se docela často střídají a někteří vypadají poměrně neokoukaně. Příběh vypráví klasické textové tabulky s manga obrázky postav, čas od času se dočkáte i pěkné CG animace, kterých je však málo. Na druhou stranu, světelnými efekty tvůrci nešetřili. Každá z postav za při pohybu a při sekání zbraní nechává efektní barevnou stopu. Comba rozzáří obrazovku tak, až se v té záplavě pomalu utopíte a občas ztrácíte přehled, co se vlastně děje. Prostě klasická japonská stylovost a efektnost. Dabing postav je povedený a příjemný, stojí za to i grandiózní hudební podkreslení.

• Tři rozdílné postavy
  • Stylovost
  • RPG prvky
  • Týmová akce
  • Stereotyp
  • Tupá řežba
  • Nudný design lokací
  • Místy nepřehledné

Bohužel, největší chybou, jak už to v žánru občas bývá, je velmi brzký nástup stereotypu. Prvních pár levelů se postupným pohlcováním do tajů hry skvěle bavíte, ovšem později se vše zvrhne na naprosto frenetickou a tupou řežbu. Hlavně za to může naprosto tragický koncept, kdy se z lokace nemůžete dostat dřív, než vybijete úplně všechny. Po vizuální stránce nabízí poměrně originální zážitek, ale s konkurencí v podobě God of War, Onimusha či Devil May Cry se měřit nemůže. Ovšem, pokud se potřebujete odreagovat a stačí vám tupé vybíjení zástupu protivníků, může být Sword of Etheria něco pro vás. Za plus beru i atmosféru hry, její příběh a anime stylovost, což však nemusí jít pod nos každému. Pokud by se hra dala sehnat za příznivější cenu, neváhal bych vám ji doporučit. Takhle radši sáhněte po God of War, který je k sehnaní za velmi příjemnou částku v platinové edici.

Zvuk: 8/10

Klasická béčková 3rd person akce, s několika originálními prvky a chytlavou hratelností, která ovšem brzy začne nudit. Vše též podrývá stupidní level design.

Celkové hodnocení: 6,5/10